beantwoord

Is er een overzicht van alle stations waar je in één oogopslag kunt zien of Stallen op rekening kan?

• 1 maart 2019
  • 69 reacties
  • 1865 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Dag Rizana,

Dat begrijp ik, maar het gaat hier om de opmerking van Momo in reactie op mijn lijstje dat de informatie die NS geeft o.a. voor station Delft niet zou kloppen. NS spreekt van een bemenste fietsenstelling (niet bewaakt) waar stallen op rekening geldig zou zijn (volgens jouw bericht). Volgens Momo is de stalling niet bewaakt en volledig gratis. Zou je daar inhoudelijk op kunnen reageren ?
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je bij de voorzieningen van Delft op Bemenste fietsenstalling klikt, krijg je onderstaand te zien.
Je krijgt dus alleen een algemene uitleg over wat een bemenste fietsenstalling is, gevolgd door de info dat in de fietsenstalling Delft een fiets de 1e 10 dagen gratis gestald kan worden. Dus geen Stallen op rekening.

Overigens klopt die 1e 10 dagen gratis niet, want in stalling 1 mag een fiets er 14 dagen gratis staan en in stalling 2 is dat 28 dagen. Daarna mag de fiets er niet staan, niet gratis maar ook niet betaald.

Reputatie 7
Badge +3
Thom,
helpt dit je misschien?
https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?0&product=JAF

Is zo te zien een lijst met bewaakte en zelfservice stallingen waarvoor een abonnement af te sluiten is.
Opmerkelijk, de lijst die ik gebruikt heb om te filteren is de dataset die ook gebruikt wordt om de stationsvoorzieningen op NS.nl en de app te vullen. Blijkbaar zit tussen beiden nogal een verschil. Lijkt me goed om uit te zoeken.
Reputatie 7
Badge +3
Dan heb je weer wat te doen in het weekend 😁
Daarnaast werd er gesproken over de stationsinformatie op de website. Dat dit niet altijd even up to date en kloppend is (voorzieningen, openingstijden enzovoort). Dit staat nog uit. Hier kom ik nog op terug.

Het lijkt mij praktischer als Rizana dat even meepakt, gezien bovenstaande.
Bedankt voor jullie geduld.

Ik heb intern bericht gehad dat het op de planning staat om de informatie wat betreft het Stallen op Rekening te updaten en te verduidelijken.
Dit is een lastige klus, dus zal wat tijd in beslag nemen. Helaas heb ik dus nog niets concreets. Ik heb nog wat lijntjes open.

@Henk_NL Wat betreft het Stallen op Rekening op station Delft, dat heb ik uitgevraagd bij de stationsmanager. Wellicht kan hij hier meer over vertellen.

Overigens, er wordt meegelezen in dit topic vanuit de organisatie. Dus de punten die hier worden genoemd, zijn bekend. Hopelijk snel meer info van mijn kant.
Helaas heb ik nog niet meer info.

Wat betreft de lijst en het verduidelijken van de info op de website, dat kan nog wel even duren. Dus daar verwacht ik op korte termijn geen informatie over te hebben.

Ik heb nog geen reactie gehad van de Stationsmanager van Delft. Ik heb hem nogmaals gevraagd om duidelijkheid wat betreft het stallen in Delft.
Wanneer je bij de voorzieningen van Delft op Bemenste fietsenstalling klikt, krijg je onderstaand te zien.
Je krijgt dus alleen een algemene uitleg over wat een bemenste fietsenstalling is, gevolgd door de info dat in de fietsenstalling Delft een fiets de 1e 10 dagen gratis gestald kan worden. Dus geen Stallen op rekening.

Overigens klopt die 1e 10 dagen gratis niet, want in stalling 1 mag een fiets er 14 dagen gratis staan en in stalling 2 is dat 28 dagen. Daarna mag de fiets er niet staan, niet gratis maar ook niet betaald.

De reactie van de stationsmanager luidt:

Delft is een gratis stalling met toezicht 24/7 waarin je je fiets 14 dagen mag stallen (stalling1) stalling 2 ( 28 dagen).

Dus de zin: "In de fietsenstalling Delft kunt u uw fiets de 1e 10 dagen gratis stallen." klopt niet. Dit heb ik intern aangekaart en moet worden aangepast.
Ik heb helaas nog geen verdere update. Ik ga morgen verder voor jullie aan de slag!
Mijn contactpersoon is op dit moment op vakantie. Ik verwacht volgende week bericht van haar te krijgen over de voortgang.
Ik heb er weer een e-mail achteraan gestuurd. Hopelijk krijg ik snel een indicatie wanneer er meer bekend is.
Op dit moment heb ik nog geen bericht ontvangen.
Reputatie 7
Badge +4
We hebben geduld.😌
Badge +3
Toeval of niet, op https://www.ns.nl/stationsinformatie/hvs/hilversum staat geen WC meer maar een 'toilet'. Open van 0:00 tot 0:00 dus dan moet je heel snel zijn! :P
Kleine moeite om daar 24u van te maken, of 00:00-23:59, vooropgesteld dat die WC er echt is natuurlijk, en je niet de sleutel bij de Kiosk of zo moet halen (Helmond)!

Oh, dat is al aangepast naar 00:00 tot 24:00, bedankt!

En voor wie in Eindhoven later op de avond naar de WC wil.. Bovenaan de trap naar de WC's (die zijn aan de noordzijde en die uitgang gaat dicht na de laatste bus, en de toiletten al veel eerder)...

Draai even om als ze beneden dus dicht zijn, en zie een invalidentoilet waar je 50 cent in kunt werpen...
Oh, fijn dat dat inmiddels aangepast is! 🎊
Reputatie 7
Badge +4
Even voor de zekerheid: Ook bij zelfservice fietsenstallingen op stations waar alleen Arriva-treinen komen?
Even voor de zekerheid: Ook bij zelfservice fietsenstallingen op stations waar alleen Arriva-treinen komen?

Wat bedoel je precies?
Reputatie 7
Badge +4
Concreet: in Stavoren, om eens iets te noemen, staat een zelfservice stalling. Kan ik zien of ik hem daar mag stallen en het mooiste is ook de vermelding of er plek is, maar goed, zonder dat laatste is het ook goed.
Ik vrees dat hier ook nog aan gewerkt moet worden.

Volgens de stationsinformatie op onze site, is er niet een zelfservice stalling (er zijn alleen fietskluizen en onbewaakt parkeren). Toevallig was ik laatst in Stavoren, maar daar heb ik niet naar gekeken. 🙈

Ik ga het navragen.
Ik heb nog geen update. Op korte termijn verwacht ik geen reactie, daarom laat ik het weten zodra ik bericht heb. Er zal hier niet meer elke week een update komen in dit topic.
Badge +3
Te grappig eigenlijk.. Wilde reageren en kreeg dit...

Maar goed.. Gaat er nog iets gedaan worden aan de info over bemenst/bewaakt/toezicht, en hoe je bij een stalling binnen kunt komen?

Dus gewoon je fiets stallen of met (anonieme) ov-chipkaart en betalen met PIN of Stallen op Rekening 'abonnement' nodig?

En wie haalt je fiets in Delft dan weg @Momo? Ik neem zomaar aan dat er geen mannetjes/vrouwtjes zijn die elke keer kijken welke fiets daar hoe lang staat, of er stickertjes op gaan plakken (35% kassakorting want bijna over datum!).

Of heeft elke fietsplaats een eigen sensor die jouw fiets daar 'ziet' staan'? 🤔

Oh, voor dat laatste hebben we tegenwoordig ook camera's.. Sinds mei 2018 🤣
Reputatie 7
Badge +3
En wie haalt je fiets in Delft dan weg @Momo? Ik neem zomaar aan dat er geen mannetjes/vrouwtjes zijn die elke keer kijken welke fiets daar hoe lang staat, of er stickertjes op gaan plakken (35% kassakorting want bijna over datum!).

Of heeft elke fietsplaats een eigen sensor die jouw fiets daar 'ziet' staan'? 🤔

Ja, iedere stallingsplek heeft een sensor in de geul waar je je fiets in zet. Op de 1e foto van stalling 2 hieronder zie je dat achteraan, is een metalen gedeelte wat ingedrukt wordt wanneer er een fiets staat (sommige proberen het te omzeilen door het wiel naast de geul te zetten).
Op foto 2 is het het rood omcirkelde gedeelte (in een toen nog lege, nog niet in gebruik zijnde stalling 1).

Door die sensor wordt er geregistreerd welke plekken bezet zijn en dus ook hoeveel er nog vrij zijn. Het aantal vrije plekken wordt dan weergegeven op kleine schermpjes/bordjes aan het begin van een pad, hoewel niet alle sensors goed werken. Dan geeft het bordje in rood aan dat het pad vol is en wanneer je er in gaat zie je zo 1 of enkele vrije plekken.
Maar door die sensors wordt ook geregistreerd hoe lang een fiets er al staat en staat die er langer dan de toegestane tijd dan kan die weggehaald worden door de beheerders.
Ik heb wel eens 's morgens een beheerder met een slijptol bezig gezien.

Maar het feit dat niet alle sensors evengoed werken bleek wel toen de fiets van mijn collega al na een dag of 4, 5 was weggehaald. Gelukkig was die nog niet weggebracht naar het fietsdepot in Den Haag maar stond nog ergens achterin. Wel hangslot doorgeknipt (waar ze een nieuwe voor kreeg).

https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-fietsenstalling-delft-verwijdert-langparkeerders~a83c324d/

Badge +3
Maar het feit dat niet alle sensors evengoed werken bleek wel toen de fiets van mijn collega al na een dag of 4, 5 was weggehaald. Gelukkig was die nog niet weggebracht naar het fietsdepot in Den Haag maar stond nog ergens achterin. Wel hangslot doorgeknipt (waar ze een nieuwe voor kreeg).
Wow, dat wist ik niet maar wel logisch eigenlijk.

Maar goed Orwell en 1984 (victims of perpetual war, omnipresent government surveillance and public manipulation) en Big Brother en zo, de tv-show waar iedereen van smulde in de 90's

Dus ja, wat nou, privacy voor je fiets?
Fuggetaboutit 🤣

De mijne heeft nog nét geen chip en batterijtje om me (via een app of website) te melden waar die staat..
Reputatie 7
Badge +3

De mijne heeft nog nét geen chip en batterijtje om me (via een app of website) te melden waar die staat..

En dat zou nou wel een handig dingetje zijn. Wanneer je niet onthoudt waar je je fiets hebt neergezet of niet rij en plek nummer hebt genoteerd dan is het wel even zoeken. Toch zeker wel enkele keren per week zag ik iemand speurend de paden aflopen op zoek naar zijn of haar fiets.
Zelf ook wel eens 's morgens minuten lang aan het zoeken geweest omdat ik de middag ervoor vanwege haast of gewoon vergeten niet het plek nummer had genoteerd.
Iemand had daar al eens een app voor ontwikkeld.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/2918031/Oud-medewerker-fietsenstalling-ontwikkelt-app-om-fiets-sneller-terug-te-vinden-in-Delft

Reageer