beantwoord

Is er een overzicht van alle stations waar je in één oogopslag kunt zien of Stallen op rekening kan?

• 1 maart 2019
  • 69 reacties
  • 1864 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Ik heb nog geen reactie over wanneer de informatie op de website wordt aangepast. Ik stuur (na de vakantie) begin september een nieuwe e-mail.Dan hoop ik dat ik een update krijg.
Badge +3
Voor TS @Thom een klein beetje goed nieuws.

Op ovfietsbeschikbaar.nl kan je nu ook zien of Stallen op Rekening mogelijk is. Moet het wel een (zelfservice) stalling zijn waar ze ook OV-fietsen verhuren dus.

Bijzonderheden: U kunt hier ook stallen op rekening.

Bij bemenste stallingen kan Stallen op Rekening natuurlijk altijd. Hou dan wel rekening met de openingstijden (bijv. Eindhoven Noordzijde na 20:00 en in het weekend gesloten). Met je ov-chipkaart even binnen om je fiets te halen lukt dan niet.

Weesp is al maanden stuk overigens (qua data OV-fietsen)... maar dat terzijde.
Reputatie 7
Badge +4

Het is onoverzichtelijk maar het werkt goed. Je stalt je fiets in een stalling en binnen 24 uur ga je weer verder zonder kosten. Heb je een keer geen zin dan breken de kosten je de nek ook niet en het beperkt het gesleep in de trein. De batterij is wat zwaar om te sjouwen, maar vaak mag je hem in de stalling ook wel opladen.
Ok, het is een beetje reclame maar ze zijn op veel plaatsen verkrijgbaar.

Ik doe het inderdaad zo en heb verder een prima boodschappenwagentje. De leeftijd eist af en toe zijn tol. De tas is voorzien van een koelgedeelte en dat kan voor koele drankjes en bederfelijk voedsel van nut zijn.

Het gaat uitstekend in de trein en valt binnen de maten. Wel geasfalteerde wegen nemen. De wielen zijn verwisselbaar en makkelijk af te nemen.

Link

Voor sommigen kan het een tip zijn: Ik heb daarmee ook een boodschappenkarretje dat aan de fiets of winkelwagen te bevestigen is. Je moet er van houden, maar het werkt goed en kan prima mee in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Ga je dan zo met e-bike het hele land door?

Ik heb er vorig jaar ook wel eens aan gedacht om een langer traject te fietsen, verdeeld over meerdere dagen en dan fiets inderdaad ondereg te stallen, maar tot nu is het gebleven met gewoon 1 dag en dan weer fiets mee terug in de trein, is dan wel een gewone fiets, geen e-bike.
Vorig jaar was dat van Putten naar Wolfheze via Arnhem en Nationaal Park De Hooge Veluwe en het jaar ervoor Apeldoorn - Arnhem.
Reputatie 7
Badge +4
Mooie trajecten. Dit werkt voor mij in ieder geval prima. De grapjes die we maakten over het opladen in de trein waren leuk, maar dit werkt echt. Ik hoef de zware batterij niet te sjouwen, de fiets niet te slepen, kan nog redelijk wat meenemen en het stallen kost niks. De fiets mag niet mee in de spits en terecht, maar het opvouwbare karretje wel. Ik reis met de donkergrijze/zilverkleurige combinatie.

Je kunt zo prima het land doorfietsen. Gouda-Hollandse Rading, Harderwijk en geleidelijk naar de beschaving om de elfstedentocht te fietsen. Je moet alleen op een station stallen, maar daar moet je toch al naar toe als je met de trein gaat. Vandaar mijn vraag over een overzicht van Stallen op rekening.

Omdat de fiets er staat, ga je ook en dat is alleen maar goed. Bewegen doe je snel te weinig. Je moet hooguit nog een keer de terugreis met de fiets maken maar per saldo is het aangenaam. Laat je de fiets een keer wat langer staan, dan is dat ook overkomelijk. Dat kost bijna niks. Ik reis natuurlijk met afgekocht reisrecht. Het is deze combinatie die het aantrekkelijk maakt. Met Dalvrij is het een hele mooie optie.

Voor veel senioren en anderen die niet willen sjouwen, volgens mij zeker een mooie oplossing.
Badge +3
Ik heb in de zomervakantie een meerdaagse fietstocht gemaakt van Utrecht naar Nijmegen en onderweg gestald in Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem. Ik gebruikte de site www.jefietswilnooitmeeranders.nl om te kijken welke stations de eerste 24 uur gratis stallen bieden, maar ik weet niet of die lijst volledig is.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is een mooie, Tochjo!
Badge +3
Zeist heeft ook een caroussel met 24 OV-fietsen op een lokatie waar je het niet zou verwachten eigenlijk. Op dit moment 18 van de verhuurbare 23 dus eentje stuk of kwijt.

Als je de weg weet daar, ideaal eigenlijk. 17 jaar in Zeist gewoond.. Toen was dat nog helemaal geen 'busstation', ik nam bus 50 vanuit Utrecht wel).

Maar wel geinig dat je daar gewoon een OV-fiets kunt pakken, in plaats van de 'buurvrouw' vragen of je die van haar even mag lenen... Moet je ook maar weten!
Reputatie 7
Badge +4
Ga je dan zo met e-bike het hele land door?

Ik heb er vorig jaar ook wel eens aan gedacht om een langer traject te fietsen, verdeeld over meerdere dagen en dan fiets inderdaad ondereg te stallen, maar tot nu is het gebleven met gewoon 1 dag en dan weer fiets mee terug in de trein, is dan wel een gewone fiets, geen e-bike.
Vorig jaar was dat van Putten naar Wolfheze via Arnhem en Nationaal Park De Hooge Veluwe en het jaar ervoor Apeldoorn - Arnhem.

De e-bike heeft wel het bezwaar dat hij aanmerkelijk zwaarder is, de pacemaker weegt een kilo of vier en het frame is vrij zwaar. Dat is wel flink meer tillen dan de Koga randonneur uit 1983. Die is nog prima. ;-)
De treinen zijn vaak ook te druk voor fietsen en de spits komt ook niet altijd goed uit.

Het is niet meer dan een suggestie. Ik ben een paar maanden aan huis gebonden geweest en dan is het wel leuk om het fietsen op deze manier uit te proberen. Wat voor mij goed werkt, hoeft dat voor een ander nog niet te doen.

Het zal mensen met afgekocht reisrecht ook meer aanspreken. Wie de tip past, trekke zich er wat van aan.

Reclamefilmpje, maar zeer instructief. De Ortliebachtige waterbrestendige tas kan wel handig zijn:

Filmpje over fietsbevestiging, dus ook voor wat ruwer terrein.
Reputatie 7
Badge +3
Best nog wel een flink formaat tas om tijdens een fietstocht achter je fiets te hebben hangen, kun je bekant voor een hele week proviand meenemen.

Wel lekker dat je zo leuke stukken kunt fietsen icm met trein reizen. Goed voor de beweging. Doe ik nu te weinig tijdens mijn onvrijwillige lange "vakantie".
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn varianten verkrijgbaar met minder inhoud die bovendien beter waterproof zijn. Een aanhangkarretje moet nu eenmaal een minimale maat hebben. Maar ik ben met je eens dat deze tas groter is dan nodig. Hier gaan de weekendboodschappen makkelijk in.

Ach, nog meer schaamte is niet nodig. Ik vind het eigenlijk ook belachelijk maar mijn caloriegebruik en trainingsminuten worden gemeten, en hoe belachelijk ook, het zet aan tot bewegen. ;-)

Pensioen is best een leuk soort vakantie, lol.
Intern wordt er nog steeds onderzoek gedaan. Ik had nog geen terugkoppeling, dus heb ik zojuist opnieuw gevraagd naar een update.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is heel mooi, het zal een kleine groep zijn die er wel intensief gebruik van maakt.
Ik heb nog steeds geen reactie. Ik ga kijken of ik het kan escaleren.

Ik heb inmiddels de volgende terugkoppeling gekregen:

Stallen op Rekening is mogelijk bij alle bewaakte stallingen met beheerder en zelfservice stallingen bij het station, met uitzondering van de stallingen bij stations Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen.

Wij hebben dit ook in bronbestand SGO aangegeven. Je kunt deze info inmiddels vinden bij de stationsinformatie:  https://www.ns.nl/stationsinformatie .

Reputatie 7
Badge +4

Mijn dank! Dit is alleen voor NS of ook voor de andere treinvervoerders?

Dit kan ik zo niet vinden. Dat zou ik na moeten vragen. :wink:

Ik kreeg het volgende terug op jouw vraag: 

“Met iedere persoonlijke OV-chipkaart kun je het gratis abonnement Stallen op rekening afsluiten via de website van NS.  

Ook de zakelijke reiziger met een mobiliteitskaart kan gebruik maken van Stallen op rekening in de stallingen die NS in beheer heeft. Dat hoeft niet persé de NS Business Card te zijn.”

Badge +3

Dan nog iets, volgens Deur tot deur / Fietsenstallingen kan je in bewaakte fietsenstallingen met servicemedewerkers je fiets de eerste 24 uur gratis stallen.

Dit is niet overal het geval, Eindhoven kost bijvoorbeeld gewoon € 1,25 voor de eerste 24 uur.

Kan daar ook een overzicht van komen, of opgenomen worden in de Stationsinformatie?

Op deze pagina staat er wél bij “steeds vaker”.

Reageer