beantwoord

Is er een overzicht van alle stations waar je in één oogopslag kunt zien of Stallen op rekening kan?

  • 1 maart 2019
  • 69 reacties
  • 1870 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 18262 reacties
Ik zit heen en weer te jojo-en maar kan het niet echt vinden. Je kunt het per station opzoeken of er bestaande fietsenstallingen zijn. Er is ook een overzicht van redelijk grote stations. Maar het is niet wat ik zoek en gewoon niet handig te vinden. Ik wil in een lijst kunnen zien waar ik met Stallen op rekening direct kan zien of het in een aantal plaatsen kan of niet.

Het lijkt me een goede zaak als dit er komt. @mrfreeze heeft gelijk en aan mijn vraag over het opladen van de fietsaccu in de trein lag dit indirect ten grondslag. Naast de fiets meenemen in de trein of een ov-fiets huren, is het zeker een alternatief om een fiets te bij een station te stallen op rekening en de volgende dag verder te fietsen.
Stallen op rekening is de eerste dag gratis en verder niet duur. Nuttig ook met fietsonderhoud in een aantal gevallen.

Heel handig voor de reizigers met een vrij-abonnement en al dan niet een elektrische fiets,, die dus gewoon elke dag heen en terug kunnen zonder de fiets mee te slepen. De eigen fiets is veelal ook aangenamer dan een ov-fiets. Het is inderdaad wel zo dat je de batterij mee moet nemen ook al heb je aan de 150 Watt in de trein te weinig om op te laden. Lang leve de afneembare fietstas en Fietsen met NS heeft weer een impuls, zonder dat het fietsvervoer overlast in de trein geeft. Het is ook minder gedoe, goedkoper dan ov-fiets, en je weet zeker dat de fiets beschikbaar is.
icon

Beste antwoord door Rizana NS 18 oktober 2019, 10:22

Ik heb inmiddels de volgende terugkoppeling gekregen:

 

Stallen op Rekening is mogelijk bij alle bewaakte stallingen met beheerder en zelfservice stallingen bij het station, met uitzondering van de stallingen bij stations Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen.

 

Wij hebben dit ook in bronbestand SGO aangegeven. Je kunt deze info inmiddels vinden bij de stationsinformatie:  https://www.ns.nl/stationsinformatie .

 

 

Bekijk origineel

69 reacties

Badge +3

Dan nog iets, volgens Deur tot deur / Fietsenstallingen kan je in bewaakte fietsenstallingen met servicemedewerkers je fiets de eerste 24 uur gratis stallen.

Dit is niet overal het geval, Eindhoven kost bijvoorbeeld gewoon € 1,25 voor de eerste 24 uur.

Kan daar ook een overzicht van komen, of opgenomen worden in de Stationsinformatie?

Op deze pagina staat er wél bij “steeds vaker”.

Mijn dank! Dit is alleen voor NS of ook voor de andere treinvervoerders?

 

Ik kreeg het volgende terug op jouw vraag: 

“Met iedere persoonlijke OV-chipkaart kun je het gratis abonnement Stallen op rekening afsluiten via de website van NS.  

Ook de zakelijke reiziger met een mobiliteitskaart kan gebruik maken van Stallen op rekening in de stallingen die NS in beheer heeft. Dat hoeft niet persé de NS Business Card te zijn.”
 

Mijn dank! Dit is alleen voor NS of ook voor de andere treinvervoerders?

 

Dit kan ik zo niet vinden. Dat zou ik na moeten vragen. :wink:

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Mijn dank! Dit is alleen voor NS of ook voor de andere treinvervoerders?

Ik heb inmiddels de volgende terugkoppeling gekregen:

 

Stallen op Rekening is mogelijk bij alle bewaakte stallingen met beheerder en zelfservice stallingen bij het station, met uitzondering van de stallingen bij stations Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen.

 

Wij hebben dit ook in bronbestand SGO aangegeven. Je kunt deze info inmiddels vinden bij de stationsinformatie:  https://www.ns.nl/stationsinformatie .

 

 

Ik heb nog steeds geen reactie. Ik ga kijken of ik het kan escaleren.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is heel mooi, het zal een kleine groep zijn die er wel intensief gebruik van maakt.
Intern wordt er nog steeds onderzoek gedaan. Ik had nog geen terugkoppeling, dus heb ik zojuist opnieuw gevraagd naar een update.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn varianten verkrijgbaar met minder inhoud die bovendien beter waterproof zijn. Een aanhangkarretje moet nu eenmaal een minimale maat hebben. Maar ik ben met je eens dat deze tas groter is dan nodig. Hier gaan de weekendboodschappen makkelijk in.

Ach, nog meer schaamte is niet nodig. Ik vind het eigenlijk ook belachelijk maar mijn caloriegebruik en trainingsminuten worden gemeten, en hoe belachelijk ook, het zet aan tot bewegen. ;-)

Pensioen is best een leuk soort vakantie, lol.
Reputatie 7
Badge +3
Best nog wel een flink formaat tas om tijdens een fietstocht achter je fiets te hebben hangen, kun je bekant voor een hele week proviand meenemen.

Wel lekker dat je zo leuke stukken kunt fietsen icm met trein reizen. Goed voor de beweging. Doe ik nu te weinig tijdens mijn onvrijwillige lange "vakantie".
Reputatie 7
Badge +4
Ga je dan zo met e-bike het hele land door?

Ik heb er vorig jaar ook wel eens aan gedacht om een langer traject te fietsen, verdeeld over meerdere dagen en dan fiets inderdaad ondereg te stallen, maar tot nu is het gebleven met gewoon 1 dag en dan weer fiets mee terug in de trein, is dan wel een gewone fiets, geen e-bike.
Vorig jaar was dat van Putten naar Wolfheze via Arnhem en Nationaal Park De Hooge Veluwe en het jaar ervoor Apeldoorn - Arnhem.



De e-bike heeft wel het bezwaar dat hij aanmerkelijk zwaarder is, de pacemaker weegt een kilo of vier en het frame is vrij zwaar. Dat is wel flink meer tillen dan de Koga randonneur uit 1983. Die is nog prima. ;-)
De treinen zijn vaak ook te druk voor fietsen en de spits komt ook niet altijd goed uit.

Het is niet meer dan een suggestie. Ik ben een paar maanden aan huis gebonden geweest en dan is het wel leuk om het fietsen op deze manier uit te proberen. Wat voor mij goed werkt, hoeft dat voor een ander nog niet te doen.

Het zal mensen met afgekocht reisrecht ook meer aanspreken. Wie de tip past, trekke zich er wat van aan.

Reclamefilmpje, maar zeer instructief. De Ortliebachtige waterbrestendige tas kan wel handig zijn:

Filmpje over fietsbevestiging, dus ook voor wat ruwer terrein.
Badge +3
Zeist heeft ook een caroussel met 24 OV-fietsen op een lokatie waar je het niet zou verwachten eigenlijk. Op dit moment 18 van de verhuurbare 23 dus eentje stuk of kwijt.

Als je de weg weet daar, ideaal eigenlijk. 17 jaar in Zeist gewoond.. Toen was dat nog helemaal geen 'busstation', ik nam bus 50 vanuit Utrecht wel).

Maar wel geinig dat je daar gewoon een OV-fiets kunt pakken, in plaats van de 'buurvrouw' vragen of je die van haar even mag lenen... Moet je ook maar weten!
Reputatie 7
Badge +4
Dat is een mooie, Tochjo!
Badge +3
Ik heb in de zomervakantie een meerdaagse fietstocht gemaakt van Utrecht naar Nijmegen en onderweg gestald in Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem. Ik gebruikte de site www.jefietswilnooitmeeranders.nl om te kijken welke stations de eerste 24 uur gratis stallen bieden, maar ik weet niet of die lijst volledig is.
Reputatie 7
Badge +4
Mooie trajecten. Dit werkt voor mij in ieder geval prima. De grapjes die we maakten over het opladen in de trein waren leuk, maar dit werkt echt. Ik hoef de zware batterij niet te sjouwen, de fiets niet te slepen, kan nog redelijk wat meenemen en het stallen kost niks. De fiets mag niet mee in de spits en terecht, maar het opvouwbare karretje wel. Ik reis met de donkergrijze/zilverkleurige combinatie.

Je kunt zo prima het land doorfietsen. Gouda-Hollandse Rading, Harderwijk en geleidelijk naar de beschaving om de elfstedentocht te fietsen. Je moet alleen op een station stallen, maar daar moet je toch al naar toe als je met de trein gaat. Vandaar mijn vraag over een overzicht van Stallen op rekening.

Omdat de fiets er staat, ga je ook en dat is alleen maar goed. Bewegen doe je snel te weinig. Je moet hooguit nog een keer de terugreis met de fiets maken maar per saldo is het aangenaam. Laat je de fiets een keer wat langer staan, dan is dat ook overkomelijk. Dat kost bijna niks. Ik reis natuurlijk met afgekocht reisrecht. Het is deze combinatie die het aantrekkelijk maakt. Met Dalvrij is het een hele mooie optie.

Voor veel senioren en anderen die niet willen sjouwen, volgens mij zeker een mooie oplossing.
Reputatie 7
Badge +3
Ga je dan zo met e-bike het hele land door?

Ik heb er vorig jaar ook wel eens aan gedacht om een langer traject te fietsen, verdeeld over meerdere dagen en dan fiets inderdaad ondereg te stallen, maar tot nu is het gebleven met gewoon 1 dag en dan weer fiets mee terug in de trein, is dan wel een gewone fiets, geen e-bike.
Vorig jaar was dat van Putten naar Wolfheze via Arnhem en Nationaal Park De Hooge Veluwe en het jaar ervoor Apeldoorn - Arnhem.
Reputatie 7
Badge +4

Het is onoverzichtelijk maar het werkt goed. Je stalt je fiets in een stalling en binnen 24 uur ga je weer verder zonder kosten. Heb je een keer geen zin dan breken de kosten je de nek ook niet en het beperkt het gesleep in de trein. De batterij is wat zwaar om te sjouwen, maar vaak mag je hem in de stalling ook wel opladen.
Ok, het is een beetje reclame maar ze zijn op veel plaatsen verkrijgbaar.

Ik doe het inderdaad zo en heb verder een prima boodschappenwagentje. De leeftijd eist af en toe zijn tol. De tas is voorzien van een koelgedeelte en dat kan voor koele drankjes en bederfelijk voedsel van nut zijn.

Het gaat uitstekend in de trein en valt binnen de maten. Wel geasfalteerde wegen nemen. De wielen zijn verwisselbaar en makkelijk af te nemen.


Link

Voor sommigen kan het een tip zijn: Ik heb daarmee ook een boodschappenkarretje dat aan de fiets of winkelwagen te bevestigen is. Je moet er van houden, maar het werkt goed en kan prima mee in de trein.
Badge +3
Voor TS @Thom een klein beetje goed nieuws.

Op ovfietsbeschikbaar.nl kan je nu ook zien of Stallen op Rekening mogelijk is. Moet het wel een (zelfservice) stalling zijn waar ze ook OV-fietsen verhuren dus.

Bijzonderheden: U kunt hier ook stallen op rekening.

Bij bemenste stallingen kan Stallen op Rekening natuurlijk altijd. Hou dan wel rekening met de openingstijden (bijv. Eindhoven Noordzijde na 20:00 en in het weekend gesloten). Met je ov-chipkaart even binnen om je fiets te halen lukt dan niet.

Weesp is al maanden stuk overigens (qua data OV-fietsen)... maar dat terzijde.
Ik heb nog geen reactie over wanneer de informatie op de website wordt aangepast. Ik stuur (na de vakantie) begin september een nieuwe e-mail.Dan hoop ik dat ik een update krijg.
Reputatie 7
Badge +3

De mijne heeft nog nét geen chip en batterijtje om me (via een app of website) te melden waar die staat..

En dat zou nou wel een handig dingetje zijn. Wanneer je niet onthoudt waar je je fiets hebt neergezet of niet rij en plek nummer hebt genoteerd dan is het wel even zoeken. Toch zeker wel enkele keren per week zag ik iemand speurend de paden aflopen op zoek naar zijn of haar fiets.
Zelf ook wel eens 's morgens minuten lang aan het zoeken geweest omdat ik de middag ervoor vanwege haast of gewoon vergeten niet het plek nummer had genoteerd.
Iemand had daar al eens een app voor ontwikkeld.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/2918031/Oud-medewerker-fietsenstalling-ontwikkelt-app-om-fiets-sneller-terug-te-vinden-in-Delft
Badge +3
Maar het feit dat niet alle sensors evengoed werken bleek wel toen de fiets van mijn collega al na een dag of 4, 5 was weggehaald. Gelukkig was die nog niet weggebracht naar het fietsdepot in Den Haag maar stond nog ergens achterin. Wel hangslot doorgeknipt (waar ze een nieuwe voor kreeg).
Wow, dat wist ik niet maar wel logisch eigenlijk.

Maar goed Orwell en 1984 (victims of perpetual war, omnipresent government surveillance and public manipulation) en Big Brother en zo, de tv-show waar iedereen van smulde in de 90's

Dus ja, wat nou, privacy voor je fiets?
Fuggetaboutit 🤣

De mijne heeft nog nét geen chip en batterijtje om me (via een app of website) te melden waar die staat..
Reputatie 7
Badge +3
En wie haalt je fiets in Delft dan weg @Momo? Ik neem zomaar aan dat er geen mannetjes/vrouwtjes zijn die elke keer kijken welke fiets daar hoe lang staat, of er stickertjes op gaan plakken (35% kassakorting want bijna over datum!).

Of heeft elke fietsplaats een eigen sensor die jouw fiets daar 'ziet' staan'? 🤔


Ja, iedere stallingsplek heeft een sensor in de geul waar je je fiets in zet. Op de 1e foto van stalling 2 hieronder zie je dat achteraan, is een metalen gedeelte wat ingedrukt wordt wanneer er een fiets staat (sommige proberen het te omzeilen door het wiel naast de geul te zetten).
Op foto 2 is het het rood omcirkelde gedeelte (in een toen nog lege, nog niet in gebruik zijnde stalling 1).

Door die sensor wordt er geregistreerd welke plekken bezet zijn en dus ook hoeveel er nog vrij zijn. Het aantal vrije plekken wordt dan weergegeven op kleine schermpjes/bordjes aan het begin van een pad, hoewel niet alle sensors goed werken. Dan geeft het bordje in rood aan dat het pad vol is en wanneer je er in gaat zie je zo 1 of enkele vrije plekken.
Maar door die sensors wordt ook geregistreerd hoe lang een fiets er al staat en staat die er langer dan de toegestane tijd dan kan die weggehaald worden door de beheerders.
Ik heb wel eens 's morgens een beheerder met een slijptol bezig gezien.

Maar het feit dat niet alle sensors evengoed werken bleek wel toen de fiets van mijn collega al na een dag of 4, 5 was weggehaald. Gelukkig was die nog niet weggebracht naar het fietsdepot in Den Haag maar stond nog ergens achterin. Wel hangslot doorgeknipt (waar ze een nieuwe voor kreeg).

https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-fietsenstalling-delft-verwijdert-langparkeerders~a83c324d/





Badge +3
Te grappig eigenlijk.. Wilde reageren en kreeg dit...


Maar goed.. Gaat er nog iets gedaan worden aan de info over bemenst/bewaakt/toezicht, en hoe je bij een stalling binnen kunt komen?

Dus gewoon je fiets stallen of met (anonieme) ov-chipkaart en betalen met PIN of Stallen op Rekening 'abonnement' nodig?

En wie haalt je fiets in Delft dan weg @Momo? Ik neem zomaar aan dat er geen mannetjes/vrouwtjes zijn die elke keer kijken welke fiets daar hoe lang staat, of er stickertjes op gaan plakken (35% kassakorting want bijna over datum!).

Of heeft elke fietsplaats een eigen sensor die jouw fiets daar 'ziet' staan'? 🤔

Oh, voor dat laatste hebben we tegenwoordig ook camera's.. Sinds mei 2018 🤣
Ik heb nog geen update. Op korte termijn verwacht ik geen reactie, daarom laat ik het weten zodra ik bericht heb. Er zal hier niet meer elke week een update komen in dit topic.
Ik vrees dat hier ook nog aan gewerkt moet worden.

Volgens de stationsinformatie op onze site, is er niet een zelfservice stalling (er zijn alleen fietskluizen en onbewaakt parkeren). Toevallig was ik laatst in Stavoren, maar daar heb ik niet naar gekeken. 🙈

Ik ga het navragen.

Reageer