beantwoord

Is er verschil tussen een in en een uitcheckpoortje? Zo ja, waar herken ik ze aan?

• 19 september 2014
  • 7 reacties
  • 847 Bekeken

Zo juist op het forum gelezen dat er reizigers zijn die per ongeluk aan het verkeerde poortje hebben ingecheckt of uitgecheckt. Ik wist niet dat er verschil in poortjes is en denk dat heel veel mensen dit niet weten.
icon

Beste antwoord door Anonymous 19 september 2014, 11:37

Als je via het poortje het station inloopt check je in, als je via het poortje het station uitloopt check je uit. Het systeem kijkt dus niet of je al bent in- of uitgeheckt maar voert altijd dezelfde handeling uit. In tegenstelling tot de informatie die de NS op haar website verstrekt kun je bij een poortje dus niet controleren of je al was in/uitgecheckt, nogmaals scannen van de pas betekent direct dat je je geld van de eerste actie kwijt bent.

Het betekent tevens dat je wanneer je een e-ticket hebt en op het aankomststation besluit verder te reizen op saldo je eerst het station moet verlaten om vervolgens weer aan de juiste kant van het poortje te kunnen inchecken.
Bekijk origineel

7 reacties

Thelma, ik heb nog nooit in-of uitgecheckt dus ik kan ernaast zitten. Maar volgens mij hebben alle poortjes een aparte in- en uitcheck kant, namelijk van buiten het station naar binnen check je in en van binnen naar buiten check je uit.

Met de paaltjes op de perrons kun je zowel in- als uitchecken. Dus als je niet ingecheckt was, check je in en anders check je uit (normaalgesproken op een ander station natuurlijk. bij hetzelfde paaltje op je vertrekstation moet er minstens 100 seconden tussen zitten).
Als je via het poortje het station inloopt check je in, als je via het poortje het station uitloopt check je uit. Het systeem kijkt dus niet of je al bent in- of uitgeheckt maar voert altijd dezelfde handeling uit. In tegenstelling tot de informatie die de NS op haar website verstrekt kun je bij een poortje dus niet controleren of je al was in/uitgecheckt, nogmaals scannen van de pas betekent direct dat je je geld van de eerste actie kwijt bent.

Het betekent tevens dat je wanneer je een e-ticket hebt en op het aankomststation besluit verder te reizen op saldo je eerst het station moet verlaten om vervolgens weer aan de juiste kant van het poortje te kunnen inchecken.
Thelma, ik heb nog nooit in-of uitgecheckt dus ik kan ernaast zitten. Maar volgens mij hebben alle poortjes een aparte in- en uitcheck kant, namelijk van buiten het station naar binnen check je in en van binnen naar buiten check je uit.

Met de paaltjes op de perrons kun je zowel in- als uitchecken. Dus als je niet ingecheckt was, check je in en anders check je uit (normaalgesproken op een ander station natuurlijk. bij hetzelfde paaltje op je vertrekstation moet er minstens 100 seconden tussen zitten).
Dank je wel voor je reactie
Als je via het poortje het station inloopt check je in, als je via het poortje het station uitloopt check je uit. Het systeem kijkt dus niet of je al bent in- of uitgeheckt maar voert altijd dezelfde handeling uit. In tegenstelling tot de informatie die de NS op haar website verstrekt kun je bij een poortje dus niet controleren of je al was in/uitgecheckt, nogmaals scannen van de pas betekent direct dat je je geld van de eerste actie kwijt bent. Dank je wel voor je reactie

Ik heb je topic naar op het station verplaatst, omdat het daar beter tot zijn recht komt. Ik zie dat je al twee goede antwoorden hebt gekregen. Het klopt inderdaad dat er een verschil kan zitten tussen uit- en incheck paaltjes/poortjes. Wat Theofiel aangeeft klopt inderdaad, maar het staat ook wel aangegeven op het schermpje zelf. Zo kan er inchecken, uitchecken of in- en uitchecken op het scherm staan. Kijk dus bij het reizen ook even goed naar het scherm voordat je je ov-chipkaart ervoor houdt.
Reputatie 6
Badge

Of even afwachten of er binnen die 100 seconden iemand anders in- of uitcheckt. Dan kan jij ook weer in- of uitchecken.

Verder heb ik in Woerden al enkele malen meegemaakt dat een reiziger bij het verkeerde poortje incheckt, en daardoor nog buitengesloten was bij de NS. De enige optie is dan even bellen met de langwerpige informatie-zuil die naast de poortjes staat, die brengt je dan in verbinding met de NS Service centrale die het poortje dan handmatig voor je kan openen.
Bedankt voor deze reactie,
Thelma

Reageer