beantwoord

Is het werkelijk nodig me tientallen keren per dag aan te spreken als 'Beste reiziger'?

• 16 januari 2018
  • 22 reacties
  • 603 Bekeken

Ik word er krankzinnig van. Het lijkt op een gruwelijke manier van conditioneren, waarbij als je weer eens een uur vertraging hebt wel honderd maal hoort "Beste reiziger", "Beste Reiziger". Laat het helemaal weg. Het is een opdringerige, overbodige groet. Laat die onoprechte computerstem zeggen wat ze moet zeggen en laat die vreselijke aanhef weg. Alsjeblieft!

Voor de ene die het lezen wil, schreef ik op aanraden van artsen er een therapeutisch stukje over...Ik hoop dat het mag blijven staan en ik lotgenoten mag treffen http://www.stephanwetzels.nl/het-failliet-van-de-groet/
icon

Beste antwoord door Thom 17 januari 2018, 15:30

Beste Nederlanders,

Ik ben een man, mag ik mijn geslacht terug? Bij mijn weten is man-zijn geen afwijking of zelfs maar enigszins abnormaal of vreemd. Mannen vormen bijna de helft van de wereldbevolking. Ik ben een man en voel me hogelijk gediscrimineerd. Er zijn volgens mij veel meer 'Dames en Heren', dan mensen die daar wat twijfels over hebben. Ik vind het bepaald niet onredelijk dat er ook rekening wordt gehouden met deze dames en heren.

Elke keer als ik 'Beste reizigers' hoor en de achtergrond daarvan weet, ervaar ik dat als vervelend.

Waarom mag ik niet als man of heer dan wel heren worden aangesproken?
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge
Het is gewoon een kwestie van wennen... ?
Reputatie 7
Badge
Sinds de computerstem bij NS doe ik wat de jeugd doet: oortjes in, muziek luid, verstand op nul, af en toe blik op de reisplanners, en mijn eigen weg (ver)volgen...
Het is gewoon een kwestie van wennen... ?
Dat is dus een heel absurd antwoord. Op de eerste plaats wil je eigen personeel er niet aan wennen en voeren die vrij consequent gewoon het hele hartelijke dames en heren. Dat heb ik althans de afgelopen maanden vijf dagen per week vastgesteld. Op de tweede plaats heb ik ontdekt, dat nog los van de moraliserende vervelende achtergrond van deze hele transitie (die de herhaling echt ondraaglijk heeft gemaakt), de hele groet overbodig is (en al helemaal niet oprecht van een computerstem maar dat terzijde). Als jij vertraging hebt op bijvoorbeeld Utrecht zoals geregeld voorkomt, dan mag je met een beetje pech wel 50 keer achtereen vernemen dat je ‘een beste reiziger’ bent. Mijn voorstel zou zijn om ook rekening te houden met mij - licht autistisch- en het hele beste reiziger in zijn geheel te schrappen. En dan überhaupt de zogenaamde groet achterwege te laten. Het voldoet te zeggen: ‘Dit is een bericht voor mensen naar Geldermalsen, die trein rijdt weer niet.’ Kortom het scheermes van Ockham zou hier op zijn plaats zijn. Maar ik vrees dat een enkeling in de bovenste toren oprecht gelooft hier iets groots, ethisch en bijzonders in de hand te hebben gewerkt. Nou: dat is echt niet zo, want ik ben ervan overtuigd dat zich meer mensen dan ooit ergeren. Welke winst heb je dan geboekt?
Sinds de computerstem bij NS doe ik wat de jeugd doet: oortjes in, muziek luid, verstand op nul, af en toe blik op de reisplanners, en mijn eigen weg (ver)volgen...
Beste Jac,

Dank voor je antwoord. Dat is nu precies waar ik niet heen zou willen. Ik wil mij dus niet afsluiten in een openbare ruimte. Maar als je een beetje vertraging hebt mag je 50 keer achtereen vernemen dat je een beste reiziger bent. Die hele groet is natuurlijk belast met een ongelooflijk vervelende discussie. Dat maakt de herhaling des te onverdraaglijk. Ik zou willen pleiten om überhaupt die hele groet achterwegen te laten. Ik geloof dat iedereen daar mee kan instemmen en zich niemand tekort gedaan voelt. En ik ben dan blij dat ik niet iedere keer geconfronteerd wordt met dit hele drammerige toontje, waar het hele personeel vrijwel niets van moet hebben.
Hallo Stephan1979 en welkom op het NS Forum,

Ik wil je bedanken voor het delen van je mening. Elke vorm van feedback waarderen wij. Je kan je vast voorstellen dat wij de afgelopen tijd erg veel suggesties en klachten hebben ontvangen hierover. Vandaar ook dat wij deze aanpassing hebben gedaan. Spijtig dat deze niet bij jou in de smaak valt. Ik zal je suggestie doorgeven maar wil wel alvast met je delen dat er op korte termijn waarschijnlijk niets zal veranderen.
Reputatie 2
Het idee van Beste reiziger of Damen en heren zorgt er voor dat treinreizigers attent blijven. En de boodschap die na 'Beste reizigers' komt, beter tot hen laten doordringen. Het is oud handigheidje wat ik ook geleerd heb bij de les over het houden van een telefoongesprek in Engels of Duits. Veel mensen in Nederland zeggen gelijk hun naam als ze de telefoon opnemen. Op school is mij toen geleerd om eerst Good Morning of Güten Morgen te zeggen of Goededag of iets vergelijkbaars. Als de NS gelijk met de mededeling zou komen, heeft al meer dan de helft van de reizigers het eerste gedeelte minder goed meekregen. Vandaar Beste reiziger...
Reputatie 3
Maar waarom dan niet kortweg beginnen met een intro "mededeling voor" en dan "reizigers richting Schiphol" (of zoiets). Zoals eerder voorgesteld. Je hebt je attentie en het is gelijk functioneel.
Reputatie 2
Ik moet zeggen, soms mis ik dat ns geluidje wel
Reputatie 5
De SGM is nog niet gender-neutraal, die begint nog met 'dames en heren' viel me onlangs op ...
Hallo Stephan1979 en welkom op het NS Forum,

Ik wil je bedanken voor het delen van je mening. Elke vorm van feedback waarderen wij. Je kan je vast voorstellen dat wij de afgelopen tijd erg veel suggesties en klachten hebben ontvangen hierover. Vandaar ook dat wij deze aanpassing hebben gedaan. Spijtig dat deze niet bij jou in de smaak valt. Ik zal je suggestie doorgeven maar wil wel alvast met je delen dat er op korte termijn waarschijnlijk niets zal veranderen.

Waarover heb je veel suggesties en klachten gehad? Ik zou wel eens een serieus onderzoek willen zien hoeveel personeelsleden dit pruimen. Ik zou ook wel eens de feiten willen zien hoeveel mensen er geen problemen hebben met dames en heren. Ik zou ook wel willen weten hoeveel mensen zich storen aan de eindeloze herhaling van de zinloze groet op het moment als er vertraging is. Als je pech hebt 50 keer in 30 minuten. Je wordt er helemaal gek van. Hoeft daar geen rekening mee gehouden te worden? Geen wonder dat mensen zich afsluiten en als een zombie door het station lopen. Hou het zakelijk en laat ethiek over aan de mensen zelf in plaats van dat systematisch en van bovenaf op te dringen.
De SGM is nog niet gender-neutraal, die begint nog met 'dames en heren' viel me onlangs op ...
Gelukkig is het personeel ook nog voor 99% niet gevallen voor deze onzin. Maar nogmaals: ik heb die genderdiscussie al eerder uitvoerig gevoerd. Ik vraag nu de aandacht voor de autisten in onze samenleving die krankzinnig worden van 100x op een dag "beste reizigers" 'beste reizigers". Ga eens met vertraging op Utrecht rondlopen. Daar heeft de NS toch wel compassie voor?
Het idee van Beste reiziger of Damen en heren zorgt er voor dat treinreizigers attent blijven. En de boodschap die na 'Beste reizigers' komt, beter tot hen laten doordringen. Het is oud handigheidje wat ik ook geleerd heb bij de les over het houden van een telefoongesprek in Engels of Duits. Veel mensen in Nederland zeggen gelijk hun naam als ze de telefoon opnemen. Op school is mij toen geleerd om eerst Good Morning of Güten Morgen te zeggen of Goededag of iets vergelijkbaars. Als de NS gelijk met de mededeling zou komen, heeft al meer dan de helft van de reizigers het eerste gedeelte minder goed meekregen. Vandaar Beste reiziger...
Ik geloof dat je iemand geestelijk moet afschrijven indien hij de eindeloze betekenisloze groet van beste reiziger nodig heeft om te ontdekken dat zijn trein weer niet rijdt. Ik geloof ook graag dat hier in communicatieclubs uitvoerig over is vergaderd, maar ik mag toch werkelijk hopen dat indien ik met jou in gesprek ben ik niet iedere zin aanvang met je voornaam of een groet om je attentie erbij te houden. Het ‘beste reiziger’ is volkomen overbodig, zeker als je dat laat volgen door ‘dit is een bericht voor reizigers naar’. Dat laatste is echt voldoende om de vertraging aan mensen te laten weten met de herhaling er nog bij.
Reputatie 7
Badge +4
Beste Nederlanders,

Ik ben een man, mag ik mijn geslacht terug? Bij mijn weten is man-zijn geen afwijking of zelfs maar enigszins abnormaal of vreemd. Mannen vormen bijna de helft van de wereldbevolking. Ik ben een man en voel me hogelijk gediscrimineerd. Er zijn volgens mij veel meer 'Dames en Heren', dan mensen die daar wat twijfels over hebben. Ik vind het bepaald niet onredelijk dat er ook rekening wordt gehouden met deze dames en heren.

Elke keer als ik 'Beste reizigers' hoor en de achtergrond daarvan weet, ervaar ik dat als vervelend.

Een schitterend nieuw record! Van 10:00 tot 14:00 op Utrecht CS tegen beter weten in wachten op een trein naar werk. En maar "beste reizigers hier" en "beste reizigers daar", wel 300X hetzelfde non-stop!
Alleen er waren nergens reizigers te bekennen, alleen maar mannen en vrouwen die nergens heen konden reizen. Ga zo door met deze eindeloos zinloze aanvangsgroet, hier wordt echt iedereen blij van!
Reputatie 2
Beste Nederlanders,

Misschien is dit een compromis: Beste Dames en heren en zij, die hier door niet aangesproken wensen te worden...
Volgende tip voor de NS plaats een oproep voor een goede stationstem of meerdere kan er gevarieerd worden.
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft correct willen handelen en dat is op zich te waarderen, maar het slaat wat door allemaal. Het is denk ik niet verstandig je aan een kleine groep aan te passen en jezelf daarmee voor grote groepen belachelijk te maken. Ik heb ook niet de indruk dat het hier om een echt maatschappelijk vraagstuk gaat. Ik denk dat zelfs standaarddeviatie drie een groter percentage behelst.;-)

Ik word er echt niet gek van, maar het voelt ook niet goed.

Ik zal wel wat conservatief zijn, maar ik vind niks mis met dames en heren. De spoorwegen bieden massavervoer, dus kunnen best wat rekening houden met wat onder de massa leeft.
Reputatie 5

Volgende tip voor de NS plaats een oproep voor een goede stationstem ...

Liefst iets gender-neutraals, misschien zijn er mensen die liever niet door een m/v worden toegesproken ...

Volgende tip voor de NS plaats een oproep voor een goede stationstem ...

Liefst iets gender-neutraals, misschien zijn er mensen die liever niet door een m/v worden toegesproken ...

Dat is waarschijnlijk de voornaamste reden dat de computerstem, zonder emotie, zonder gezicht, zonder warmte, meer en meer wordt ingezet, zodat niemand zich hoeft te storen aan het feit dat ze bijvoorbeeld door een vrouw worden toegesproken. Ik voorspel het einde van de conducteur tegen 2022.
Computers en poortjes hebben hem dan nagenoeg volkomen overbodig gemaakt. Ik zie wel een rol als stiltecoupe-oppasser weggelegd.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een misverstand dat de conducteur overbodig wordt door de poortjes. Er wordt doordat er niet gecontroleerd wordt, juist heel veel niet of niet correct ingecheckt. Het aantal controles in de trein moet juist toenemen.
Daar heb je gelijk maar alle signalen wijzen juist op een afname van controles.

Het is ook logisch ook, waarom zou je investeren in dure poortjes als je niet wilt bezuinigen op veel duurder personeel.
Badge
Wellicht omwille van het gevoel van veiligheid bij de reizigers? Daar zijn immers op veel stations aardig wat klachten over (geweest). Zwartrijders zijn meestal niet de meest vriendelijke lui.
Dat onderstreept de stelling toch dat conducteurs overbodig worden mbt controle ?

Minder zwartrijders door de poortjes dus minder controle nodig.

Reageer