beantwoord

Is roken buiten de rookzones een strafbaar feit en wie bel ik?

• 5 september 2020
  • 79 reacties
  • 1774 Bekeken

Gisteren zag ik voor de zoveelste keer op Eindhoven CS een conducteur roken ver buiten de rookzone. Is dit los van de boete een strafbaar feit? En, als ik indien ja de volgende keer dat ik dit zie NS personeel in kwestie staande hou, met gepast geweld, welk nummer bel ik dan om degene op te laten laden en beboeten. Uiteraard met foto bewijs gemaild naar veilige webomgeving. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 september 2020, 11:52

Goedemorgen Andreas lacht om Roger, en welkom bij de NS Community.

NS personeel hoort zich aan dezelfde regels te houden als onze reizigers. Ook NS personeel mag enkel roken bij de daarvoor aangewezen rookzones, of buiten overkapping (dat zijn in de standaard regels in ieder geval). Vanaf 1 oktober zullen stations inderdaad in zijn geheel rookvrij zijn en mag er dus geheel niet meer gerookt worden.

Merk je dat een NS medewerker zich hier niet aan houd, dan zijn er enkele dingen die je kunt doen. Uiteraard mag je deze persoon er op aanspreken, net zoals je kunt doen bij een willekeurig ander persoon, maar het is begrijpelijk als je dit liever niet wilt. Eventueel kun je een andere NS medewerker aanspreken, maar als alternatief kun je ook via onze Klantenservice een melding maken, zodat de betreffende medewerker via een teamleider kan worden aangesproken. Het is daarvoor belangrijk om de locatie, het tijdstip en het liefst ook een uiterlijke beschrijving van de betreffende medewerker te geven.

Dat is generaliserende onzin. In de trein mag personeel van NS het rookverbod ook niet overtreden. 

Voor het dragen van mondkapjes in het OV is een apart protocol opgesteld met richtlijnen voor het personeel dat in het OV werkt. 

Ik denk dat @wsm niet op de theorie maar op de praktijk wijst. 

Inderdaad.

Zoals al is aangegeven hoort NS personeel zich wel degelijk aan de regels te houden en je weet dit zelf ook prima. Uiteraard zien we graag dat iedereen zich hier in de praktijk ook werkelijk aan houd. Ik kan echter moeilijk ontkennen dat dit niet altijd het geval is. Ik snap je frustratie hierin, maar dit soort generaliserende onwaarheden helpt deze situatie niet.

Bekijk origineel

79 reacties

Reputatie 3

Gisteren zag ik voor de zoveelste keer op Eindhoven CS een conducteur roken ver buiten de rookzone. Is dit los van de boete een strafbaar feit? En, als ik indien ja de volgende keer dat ik dit zie NS personeel in kwestie staande hou, met gepast geweld, welk nummer bel ik dan om degene op te laten laden en beboeten. Uiteraard met foto bewijs gemaild naar veilige webomgeving. 

Want jij dacht werkelijk dat je een conducteur in de houdgreep kan nemen, dan een nummer bellen en dat handhavers (of dat nou politie of anderszins is) met volle sterkte en zwaailichten en sirenes komen aansnellen om de onverlaat die zomaar een sigaret heeft gerookt in de boeien te slaan en af te voeren naar het bureau?

Reputatie 6

@Andreas lacht om Roger Is dit een serieuze vraag? Indien ja, doe wat je moet doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Weet even niet uit m'n hoofd welke huisregels er op Eindhoven gelden, maar er zijn stations waar je overal buiten de overkapping mag roken, zolang het geen overlast oplevert.

Ben heel benieuwd of al die bordjes op tijd worden vervangen :slight_smile:

In de boeien te slaan en af te voeren naar het bureau?

Naar het bureau @Andreas lacht om Roger ? naar de gevangenis.

Ik lach om @Andreas lacht om Roger dit gaat weer een vermakelijk topic worden.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 1 oktober 2020 wordt het heel eenvoudig om te constateren of iemand het rookverbod overtreedt: er mag op stations helemaal niet meer gerookt worden.

Het is aan de werkgever om te bepalen wat er gebeurt met een werknemer die gedragsregels, zoals het rookverbod, overtreedt. Het zal beginnen met een waarschuwing. Bij meerdere malen een waarschuwing kunnen er strengere sancties volgen.

https://www.arbeidsrechter.nl/overtreden-gedragsregels-werknemer-te-laat-komen-ontslag-staande-voet

Verder kan er natuurlijk een bekeuring worden uitgeschreven door een BOA vanwege het niet opvolgen van de aanwijzigingen die gelden op een station. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld een Hc een rokende machinist gaat slingeren.

Het is natuurlijk aan NS zelf om het eigen personeel te instrueren omtrent het afschaffen van de rookgedoogzones en de eventuele consequenties wanneer gedragsregels worden overtreden. Maar dat is in principe niet veel anders dan wanneer een werknemer te laat op het werk komt.

Reputatie 6

Bericht verwijderd door Moderator: onwaarheid, tegen de huisregels.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is generaliserende onzin. In de trein mag personeel van NS het rookverbod ook niet overtreden. 

Voor het dragen van mondkapjes in het OV is een apart protocol opgesteld met richtlijnen voor het personeel dat in het OV werkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat @wsm niet op de theorie maar op de praktijk wijst. 

Reputatie 6

Je bedoelt dat protocol over mondkapjes OF spatschermen?

Of staat daar ergens in de kleine lettertjes ook dat helemaal niks (én geen mondkapje én geen spatscherm) ook prima is als je bij NS werkt?

Reputatie 6

Inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dan aan de werkgever om op te treden tegen overtredingen van de gedragsregels. We kunnen daar uiteraard van alles van vinden maar onze meningen daarover zijn maar meningen.

Reputatie 7

Is dit los van de boete een strafbaar feit? En, als ik indien ja de volgende keer dat ik dit zie NS personeel in kwestie staande hou, met gepast geweld, welk nummer bel ik dan om degene op te laten laden en beboeten. Uiteraard met foto bewijs gemaild naar veilige webomgeving. 

Bestaan boetes voor niet strafbare feiten?
Een burger kan nooit een andere burger staande houden. Enkel aanhouden.
Geweld mag een burger niet gebruiken. Iets als gepast geweld bestaat dan ook niet.

Buiten dat het niet hoort om te roken op een plaats waar dat niet is toegestaan, denk ik dat je een beetje doordraait ;)

Burgerarrest mag wel degelijk. 

Goedemorgen Andreas lacht om Roger, en welkom bij de NS Community.

NS personeel hoort zich aan dezelfde regels te houden als onze reizigers. Ook NS personeel mag enkel roken bij de daarvoor aangewezen rookzones, of buiten overkapping (dat zijn in de standaard regels in ieder geval). Vanaf 1 oktober zullen stations inderdaad in zijn geheel rookvrij zijn en mag er dus geheel niet meer gerookt worden.

Merk je dat een NS medewerker zich hier niet aan houd, dan zijn er enkele dingen die je kunt doen. Uiteraard mag je deze persoon er op aanspreken, net zoals je kunt doen bij een willekeurig ander persoon, maar het is begrijpelijk als je dit liever niet wilt. Eventueel kun je een andere NS medewerker aanspreken, maar als alternatief kun je ook via onze Klantenservice een melding maken, zodat de betreffende medewerker via een teamleider kan worden aangesproken. Het is daarvoor belangrijk om de locatie, het tijdstip en het liefst ook een uiterlijke beschrijving van de betreffende medewerker te geven.

Inderdaad.

Zoals al is aangegeven hoort NS personeel zich wel degelijk aan de regels te houden en je weet dit zelf ook prima. Uiteraard zien we graag dat iedereen zich hier in de praktijk ook werkelijk aan houd. Ik kan echter moeilijk ontkennen dat dit niet altijd het geval is. Ik snap je frustratie hierin, maar dit soort generaliserende onwaarheden helpt deze situatie niet.

Reputatie 7

Volgens mij staat dat letterlijk in mijn post "enkel aanhouden"

Maar dat is gewoon stande houden. Kan je me even @Andreas lacht om Roger een PB zenden als je dat bij een NS medewerker in de praktijk gaat brengen, dat wordt voorpagina nieuws en dat wil ik graag met eigen ogen zien 😀😀😀

Ziet ernaar uit dat de "medewerker veiligheid" opfris cursus nodig heeft. https://www.mr-online.nl/wanneer-mag-je-als-burger-een-verdachte-aanhouden-en-waar-moet-je-rekening-mee-houden/ Maar is nog steeds niet wat ik werkelijk vroeg. Is roken wel of niet een strafbaar feit? Wie weet meer. 

Reputatie 7
Badge +2

Boetes zijn er uiteraard ook voor niet-strafbare feiten. Denk bijvoorbeeld aan bestuurlijke of administratieve boetes. 

En ja, een burger mag uiteraard geweld toepassen bij een aanhouding als dit nodig en gepast is. Of dat in zulke gevallen zo is, is weer een andere vraag.

https://www.politie.nl/themas/aanhouding.html#alinea-title-mag-ik-als-burger-een-verdachte-aanhouden

• Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
  • Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgerburger
Reputatie 7
Badge +3

Boetes zijn er uiteraard ook voor niet-strafbare feiten. Denk bijvoorbeeld aan bestuurlijke of administratieve boetes. 

Het rookverbod op stations is bij mijn weten vastgelegd in de huisregels. Het overtreden van huisregels (mits deze zelf niet in strijd zijn met de wet) op particulier terrein is op grond van art361 van het wetboek van strafrecht een strafbaar feit.

Reputatie 7

Maar dat is gewoon stande houden. Kan je me even @Andreas lacht om Roger een PB zenden als je dat bij een NS medewerker in de praktijk gaat brengen, dat wordt voorpagina nieuws en dat wil ik graag met eigen ogen zien 😀😀😀

Staande houden is iets heel anders als aanhouden. Staande houden is voor vaststelling identiteit verdachte en kan worden gedaan door opsporingsambtenaten.

Een ieder mag aanhouden.

Reputatie 7

Ziet ernaar uit dat de "medewerker veiligheid" opfris cursus nodig heeft. https://www.mr-online.nl/wanneer-mag-je-als-burger-een-verdachte-aanhouden-en-waar-moet-je-rekening-mee-houden/ Maar is nog steeds niet wat ik werkelijk vroeg. Is roken wel of niet een strafbaar feit? Wie weet meer. 

Uhu, gepast geweld bij een aanhouding voor roken op het perron. Leg mij maar eens uit welke vorm dan geweld dan ook dat rechtvaardigt.

Verder artikel 52 bpv2000 lid 1i, vanuit artikel 72 wpv2000

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk een situatie denkbaar waarin iemand de benen wil nemen omdat er niet gewacht kan worden op een verbalisant. Dat zou een situatie kunnen zijn waarin een NS-medewerker die een huisregel heeft overtreden door op het station te roken een gereedstaande trein moet gaan rijden.

Het beste is natuurlijk om dit soort situaties helemaal te vermijden door vanaf 1 oktober 2020 helemaal niet meer te roken op het station en de huisregels te eerbiedigen. Dan krijgen allerlei burgerachtwachtige figuren ook niet de neiging om politieagentje te gaan spelen.

Reputatie 6

Ben benieuwd of dat rookverbod ook voor NS-personeel gaat gelden dan. We gaan het zien.

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft geen zin om dat te blijven vragen. Natuurlijk geldt het rookverbod ook voor NS-personeel. Het rookverbod in de horeca geldt ook voor het personeel dat in de horeca werkt.

Het heeft geen zin om dat te blijven vragen. 

Dat bericht is verwijderd, dus moest even opnieuw geplaatst worden...…

Maar denk dat @wsm het antwoord wel zelf weet. Maar niets is natuurlijk zo leuk om berichten over personeel te plaatsen, in een negatieve context...  😭 

Reageer