beantwoord

ivm gespuis en eventuele overlast, kunnen de ov poortjes op station WP zsm definitief dicht?

• 1 februari 2015
  • 27 reacties
  • 752 Bekeken

Volgens eerdere geruchten van een (mogelijke) landgenoot, is er op station WP vooral meer gespuis, mensen die overlast veroorzaken, mensen die vooral opdringerig gaan doen, daar word er niet veel beter op. Mijn vraag is of de station zeker in veiligheid worden gemaakt en ivm gespuis en eventuele overlast of voortaan alle OV poortjes dicht kunnen, en alleen open kan worden gemaakt met een geldig ov chipkaart? Niet alle poortjes zijn nog gesloten? Het liefst zsm! Ook ik kan merken dat het gespuis en eventuele overlast toeneemt op station WP. Er liep iemand achter me die iets opdringerigs zei, terwijl ik uit wou checken en het station wou verlaten. Ik ga heus niet aan de kant voor hem, ik heb verder niets tegen hem gezegd en ik heb me ook niet achterom gekeken. Want met vreemde heb ik geen oogcontact. Ik liep gewoon door, volgens mij heeft die gast helemaal niets te zoeken op station WP. Maar een onveilig gevoel kan misschien ook een intens gevoel geven. Dus NS doe er wat aan!!!!
icon

Beste antwoord door Anonymous 1 februari 2015, 21:26

De NS wil de poortjes deze zomer sluiten, de gemeente (en de inwoners van Weesp) willen dat niet.
(bron)
Bekijk origineel

27 reacties

De NS wil de poortjes deze zomer sluiten, de gemeente (en de inwoners van Weesp) willen dat niet.
(bron)
(bron)
Ze moeten wel mensen die daar als maar rondhangen, overlast veroorzaken en vooral opdringerig gaan doen tegen reizigers, sorry hoor maar daar ben ik niet voor gediend. Het word hoog tijd dat ze gestraft worden!
Reputatie 3
Badge
Poortjes in stations(tunnels) die ook een verbindingsfunctie tussen twee wijken hebben, zullen voorlopig niet dicht gaan, schat ik.

Er zijn inmiddels passagepassen voor mensen die op een station moeten zijn om daar te werken, maar dat is toch iets heel anders dan passagepassen maken voor iedereen die mogelijkerwijs een keer door die tunnel wil.

In die tunnels zouden de poortjes eigenlijk zo geplaatst moeten worden dat overstappers of mensen die zich vergist hebben gewoon van het ene spoor naar het andere kunnen komen zonder door de poortjes te gaan, en dat mensen die alleen maar door de tunnel willen ook niet door poortjes hoeven. Dat zal lang niet altijd te realiseren zijn, maar dat gedoe met passagepassen zie ik echt nog niet snel gebeuren. En zolang er geen oplossing is voor die verbindingsfunctie, blijven de poortjes open.
Zoals de afgelopen week bij de NOS is gedemonstreerd, zijn poortjes en pasjes niet meer dan een schijnveiligheid. Goedwillenden hebben er last van, kwaadwillenden komen toch wel binnen.
Reputatie 3
Badge
Zoals de afgelopen week bij de NOS is gedemonstreerd, zijn poortjes en pasjes niet meer dan een schijnveiligheid. Goedwillenden hebben er last van, kwaadwillenden komen toch wel binnen.

Tja. In het kader van datzelfde incident zei de burgemeester van Hilversum dan ook: "We gaan extra maatregelen nemen. Het gaat om het veiligheidsGEVOEL van de mensen." Dus niet of het helpt, maar of mensen denken dat het helpt. En zo is het maar net. Helaas.
En in het kader daarvan verliezen we evenwel al onze vrijheid...

Dat gespuis gaat zich dan wel ophouden voor de poortjes, zodat mensen zich net zo onveilig blijven voelen.
Tja. In het kader van datzelfde incident zei de burgemeester van Hilversum dan ook: "We gaan extra maatregelen nemen. Het gaat om het veiligheidsGEVOEL van de mensen." Dus niet of het helpt, maar of mensen denken dat het helpt. En zo is het maar net. Helaas.

Zichtbare veiligheidsmaatregelen verlagen over het algemeen het veiligheidsgevoel, omdat het de indruk wekt dat er een aanleiding was om ze aan te brengen. Daarnaast verlagen die poortjes ook de feitelijke veiligheid, omdat ze de doorstroming belemmeren als mensen het station willen ontvluchten.
En zwartrijders zijn zichtbaarder, omdat ze poortjes openduwen dan wel hinderlijk achter mensen aanlopen, zodat mensen zich meer bedreigd zullen voelen (hetzelfde effect als bij de metro van Barcelona en Parijs, waar ik dat meerdere malen heb meegemaakt)
Meld het overlast bij de gemeente, de politie kan dan extra controleren of speciale teams kunnen ingezet worden. Ik kom altijd langs een station met veel overlast van hangjongeren en drugsgebruikers en de gemeente heeft hier ingegrepen. Deze locatie heeft gesloten poortjes, maar dat maakt geen verschil: die worden gewoon ingetrapt, of er wordt achter reizigers aangelopen.
Helaas is het de afgelopen paar dagen weer raak, dus ik kijk het even aan en maak anders weer een melding.
Reputatie 1
Het blijft een lastig punt, wat mij betreft mogen alle stations per direct meteen helemaal op slot!!! Maar omdat de stations vroeger in bezit/beheer van de overheid waren en daardoor dus vaak (ten onrechte) als openbaar gezien worden maakt het verhaal wel wat lastig.

Dat het nemen van zichtbare maatregelen het gevoel van onveiligheid zou vergroten is m.i. maar gedeeltelijk waar. Als ik op een luchthaven kom waar de marechaussee met machinegeweren rond loopt, je je zakken leeg moet maken om door de metaal detector te gaan enz enz enz voel ik me geheel niet onveilig.

Natuurlijk zullen er altijd leiden zijn die proberen, en er helaas ook in slagen, om binnen te dringen, maar het hoe lastiger de NS ze het maakt, hoe lager het percentage. Daarnaast kun je ze, als je ze te pakken hebt meteen goed aanpakken.

Dus wat mij betreft mogen NS & ProRail zich wel wat harder opstellen richting de gemeentes die niet meewerken. Want van wie zijn de stations.... en wie huurt er onderdelen van..... precies....dus wie bepaalt wat er gebeurt!!!
Natuurlijk zullen er altijd leiden zijn die proberen, en er helaas ook in slagen, om binnen te dringen, maar het hoe lastiger de NS ze het maakt, hoe lager het percentage. Daarnaast kun je ze, als je ze te pakken hebt meteen goed aanpakken.
In mijn ervaring wordt er helemaal niks gedaan aan poortjes intrappers of meelopers, personeel die de poortjes in de gaten houden doen niks en de camera's die er hangen schrikken deze mensen ook niet af.
@ConradM

Dus jij voelt je veiliger als er overal poortjes staan en bij alle openbare voorzieningen militairen komen te staan ?

Straks bij de supermarkt moet je door een scanner die door je kleren heen kan scannen.

Dat is jouw toekomst.
Conrad, ik voel me persoonlijk nooit echt op mijn gemak bij het zien van zwaarbewapende beveiligers op de luchthaven, ik snap dat ze die wapens op zak hebben, maar ik zou het prettiger vinden als dat wat minder zichtbaar gebeurde.

Terug on topic: volgens mij betalen gemeenten vaak fors mee aan stationsverbouwingen. Argument hiervoor zal ongetwijfeld de openbare functie zijn. Logisch dat zij er niet zonder meer mee akkoord gaan als die openbare functie deels wordt ondermijnd.
Reputatie 1
@macca728 Je kan ook overdrijven, maar op een gesloten station waar ik weet dat regelmatig (spoorweg)politie patrouilleert voel ik me inderdaad veiliger dan op een open station.

En militaire bewaking van openbare voorzieningen zou niet eens zo gek zijn, als we militaire bewaking voor het media park gehad hadden.....
Charlie Hebdo werd beveiligd. Zowel particulier als door de politie.
Reputatie 1
Ik zeg ook niet dat 100% veiligheid mogelijk is....als een gek echt wil.......
@macca728 Je kan ook overdrijven, maar op een gesloten station waar ik weet dat regelmatig (spoorweg)politie patrouilleert voel ik me inderdaad veiliger dan op een open station.

En militaire bewaking van openbare voorzieningen zou niet eens zo gek zijn, als we militaire bewaking voor het media park gehad hadden.....

Op een open station waar politie patrouilleert is het net zo veilig. En het is maar welke prijs je over hebt voor je schijnveiligheid.
Wat nodig is is (een gezag houdend) iemand die een praatje maakt met de overlast veroorzakers en een oplossing zoek: menselijkheid. Patrouilles met zwaarbewapende militairen lost niks op.
Reputatie 1
Wat nodig is is (een gezag houdend) iemand die een praatje maakt met de overlast veroorzakers en een oplossing zoek: menselijkheid. Patrouilles met zwaarbewapende militairen lost niks op.
Als je weet dat je er de volgende keer toch weer met een praatje af komt zul je het wel weer een keer proberen, als je weet dat je met grof geweld er uit gezet wordt dan laat je het een volgende keer wel uit je hoofd!!!

Natuurlijk moet je spaarzaam met geweld omgaan en is de eerste keer vriendelijk vragen helemaal niet verkeerd maar een de uitstraling die de NL politie heeft dwingt nou niet heel gezag af....maar als ik de marechaussee op Schiphol zie....dan zou ik het wel uit mn hoofd laten
@ConradM

Dus jij voelt je veiliger als er overal poortjes staan en bij alle openbare voorzieningen militairen komen te staan ?

Straks bij de supermarkt moet je door een scanner die door je kleren heen kan scannen.

Dat is jouw toekomst.
Wha ha ha, wat een discussie. Ik vind dit wel heel erg komisch! NS BE LIKE:)
Dat is meer het probleem, pakkans is zeer gering en als je al gepakt wordt sta je toch weer op straat.

Maar dat los je niet op met poortjes die je zo open kan maken, dan moet je het tuig harder aanpakken en de pakkans groter maken door meer te controleren, door conducteurs in de trein en door politie bij het station.

Maar dat laatste gaat steeds minder gebeuren juist door die gesloten poortjes.
Als je weet dat je er de volgende keer toch weer met een praatje af komt zul je het wel weer een keer proberen, als je weet dat je met grof geweld er uit gezet wordt dan laat je het een volgende keer wel uit je hoofd!!!

Grof geweld? De gemeente regelde verslavingszorg, waardoor de mensen van straat waren. Is een stuk nuttiger.
Dat is meer het probleem, pakkans is zeer gering en als je al gepakt wordt sta je toch weer op straat.

Maar dat los je niet op met poortjes die je zo open kan maken, dan moet je het tuig harder aanpakken en de pakkans groter maken door meer te controleren, door conducteurs in de trein en door politie bij het station.

Maar dat laatste gaat steeds minder gebeuren juist door die gesloten poortjes.
op zich heeft mijn landgenoot al eerder met de politie daarover gesproken. Het gaat om gajes die vooral stoere haantjes gedrag vertonen. Het beste is helemaal geen contact met die gasten te hebben, Hij heeft ook zoiets van laat ze maar kletsen, maar zodra je erop ga reageren wordt je juist gauw de zondebok. Als dit vaker voorkomt dan kan hij of ik in elk geval de politie bellen. Dus uit jullie reacties betreft hebben de poortjes niet veel zin blijkbaar achteraf. Ik denk zelf dat met het hele ov chipkaart gedoe mislukte en een vergaande glorie is. Dankzij het kabinet. Gelukkig heb ik zelf geen duur ns abonnement, maar ik kan ook merken dat het steeds klantonvriendelijker is en dat dit systeem qua onveiligheid verder niets aan te doen is. Mensen worden op hoge kosten gejaagd. En wat blijft er over?! Helemaal niets! Jammer ik wou misschien mijn abonnement upgraden naar een duurdere abonnement, maar met die gajes zit me ook niet lekker gelukkig reis ik niet dagelijks met de trein. Dus dat probleem heb ik gelukkig minder.
Reputatie 3
Badge
Tja, hoe je het ook wendt of keert: veiligheid is een subjectieve beleving. Ik zag ooit een brief van kinderen van een school in Paramaribo in het kader van een project over "De Veilige School". Die kinderen vonden hun school hartstikke veilig, want er stonden altijd twee gewapende bewakers voor de deur. . .
Zojuist is bekend geworden dat hij autisme heeft. Ik wist dit eerst ook niet, maar door al die media aandacht, door al die kommotie is hij daardoor (een beetje) bang, en onzeker geworden. Hij heeft klassiek autisme. Gezien zijn handicap raakt hij wel eens waar geĆ«motioneerd daardoor en daarom vraag ik voor uw begrip. Hij moet weleens met de trein omdat hij geen auto heeft. 😞

Reageer