beantwoord

Jammer dat er ineens treinen uitvallen zonder dat dit bekend wordt gemaakt

  • 29 juli 2015
  • 5 reacties
  • 186 Bekeken

Maandagavond 27/07/15 na het werk wou ik zoals gewoonlijk de sprinter van 23.17 nemen naar Hoogeveen. Deze reed niet, maar daar voor in de plaats reed de intercity met een extra stop in Meppel. Reden???. De eerst volgende mogelijkheid was om 0.50 om naar Hoogeveen te reizen. Ook trein van 00.10 reed ineens niet meer. Erg jammer dat de NS vergeet dat er ook nog passagiers zijn die afhankelijk zijn van trein en dus bijna 2 uur kunnen wachten voor ze naar huis kunnen. Ook zou het fijn zijn als er een reden gegeven word, misschien kweek je dan wat begrip
icon

Beste antwoord door Anonymous 29 juli 2015, 17:42

Volgens mij had het maandag niet te maken met werkzaamheden bij Zwolle, maar met werkzaamheden rondom Almere/Weesp. De Intercity's (van en naar Groningen) reden daarom van/naar Zwolle niet verder van/naar Den Haag, maar naar Rotterdam. Reizigers vanuit Leeuwarden konden zodoende overstappen in Meppel, waarvoor een extra stop gemaakt werd. Volgens mij is het gewoon puur gemakszucht dat NS de dienstregeling van treinen die niet volgens het vaste stramien rijden niet hun normale dienstregeling heeft laten rijden.



Maandagochtend vroeg ging op hetzelfde traject ook een en ander mis met betrekking tot de planning. Pas zondagochtend werd er een wijziging in de reisplanner aangebracht, die betrekking had op een Intercity van Groningen naar Zwolle (en verder). Normaalgesproken vertrekt deze om 5:34 vanuit Groningen en stopt deze op alle tussengelegen stations. Op zondagochtend werd die trein eruit gegooid en vervangen door een Intercity met vertrek om 5:46 die alleen in Assen en Meppel zou stoppen. Dat was behoorlijk irritant voor de vele forenzen die de trein van 5:34 hadden willen pakken. Personeel van NS ter plekke gaf aan dat dit door de werkzaamheden in de polder kwam. Dat is natuurlijk absurd, want de trein die om 5:34 uit Groningen vertrekt komt op hetzelfde tijdstip aan in Zwolle als de Intercity van 5:46 nu deed. De werkzaamheden bij Almere hebben natuurlijk geen invloed op het traject tussen Zwolle en Groningen.



Er zijn regelmatig werkzaamheden zijn op het traject tussen Leeuwarden/Groningen en Den Haag. Meestal vinden die grofweg plaats tussen Lelystad en Schiphol. Bij NS zijn ze dan altijd zo gemakszuchtig om de dienstregeling van vroege en late treinen tussen Groningen en Zwolle niet op de normale wijze uit te voeren, terwijl daar absoluut geen fatsoenlijke reden voor bestaat.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Vanwege de werkzaamheden rond Zwolle stopte de IC van 23.17 naar Groningen alleen in Meppel en Assen. Wel bijzonder inderdaad! De laatste trein die wel heeft gestopt op alle tussengelegen stations was de sprinter uit Zwolle van 22.26u. De volgende trein was inderdaad de trein van 00:50u. Wel vervelend en niet echt servicegericht inderdaad zeg!
Ik zou toch zeggen dat als de werkzaamheden bij Zwolle eenmaal gepasseerd zijn, die paar minuten extra tijd die het kost om stops te maken niet uit moet maken! In Groningen is er genoeg buffertijd bij de kering om wat vertraging aan te kunnen!
Reputatie 5
Badge
Wellicht een optie om na te gaan of het NS eigenlijk is toegestaan volgens de eisen uit de concessie van het Hoofdrailnet om gedurende zo'n lange tussenpoos (meer dan twee uur) geen treinen te laten rijden. Volgens mij is de eis dat er na 20:00 uur (tot 24:00 uur) elk uur een trein stopt op elk station in elke richting. Voor Hoogenveen moet er dus tussen 23:00 en 24:00 uur nog ten minste één trein richting Gn stoppen en één trein richting Zl. Dat was maandagavond niet het geval.
Maar dus wel recht op GTBV. Vergeet dat niet!
Jep, maandagavond is er het een en ander fout gegaan in planning vs. uitvoering wat betreft de laatste paar treinen vanuit Zwolle naar Hoogeveen. Inderdaad GTBV-claim aanmaken. Mochten ze die afwijzen eventjes de klantenservice bellen, want ook in de informatiestroom ging het een en ander fout.
Volgens mij had het maandag niet te maken met werkzaamheden bij Zwolle, maar met werkzaamheden rondom Almere/Weesp. De Intercity's (van en naar Groningen) reden daarom van/naar Zwolle niet verder van/naar Den Haag, maar naar Rotterdam. Reizigers vanuit Leeuwarden konden zodoende overstappen in Meppel, waarvoor een extra stop gemaakt werd. Volgens mij is het gewoon puur gemakszucht dat NS de dienstregeling van treinen die niet volgens het vaste stramien rijden niet hun normale dienstregeling heeft laten rijden.

Maandagochtend vroeg ging op hetzelfde traject ook een en ander mis met betrekking tot de planning. Pas zondagochtend werd er een wijziging in de reisplanner aangebracht, die betrekking had op een Intercity van Groningen naar Zwolle (en verder). Normaalgesproken vertrekt deze om 5:34 vanuit Groningen en stopt deze op alle tussengelegen stations. Op zondagochtend werd die trein eruit gegooid en vervangen door een Intercity met vertrek om 5:46 die alleen in Assen en Meppel zou stoppen. Dat was behoorlijk irritant voor de vele forenzen die de trein van 5:34 hadden willen pakken. Personeel van NS ter plekke gaf aan dat dit door de werkzaamheden in de polder kwam. Dat is natuurlijk absurd, want de trein die om 5:34 uit Groningen vertrekt komt op hetzelfde tijdstip aan in Zwolle als de Intercity van 5:46 nu deed. De werkzaamheden bij Almere hebben natuurlijk geen invloed op het traject tussen Zwolle en Groningen.

Er zijn regelmatig werkzaamheden zijn op het traject tussen Leeuwarden/Groningen en Den Haag. Meestal vinden die grofweg plaats tussen Lelystad en Schiphol. Bij NS zijn ze dan altijd zo gemakszuchtig om de dienstregeling van vroege en late treinen tussen Groningen en Zwolle niet op de normale wijze uit te voeren, terwijl daar absoluut geen fatsoenlijke reden voor bestaat.

Reageer