jongeren dagkaart te vaak gebruikt | NS Community
beantwoord

jongeren dagkaart te vaak gebruikt

  • 12 May 2023
  • 51 reacties
  • 2099 Bekeken

Ik heb vandaag (12/05) een jongerendagkaart gekocht, ik liep door een station omdat dat sneller was en check weer uit. Wanneer ik bij het station weer wil inchecken krijg ik de melding dat ik mijn dagkaart te vaak heb gebruikt. In kon daardoor niet meer inchecken en heb op mijn betaalpas moeten reizen. Ik wil eigenlijk wel mijn geld terug want dit was niet mijn schuld.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 12 May 2023, 12:39

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Isa_0704,

Voor verzoeken tot restitutie moet je rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

't Is wel de eerste keer dat ik dit hoor. Blijkbaar is dit een van de nieuwe maatregelen om fraude tegen te gaan. Dit zou dan ook wel gecommuniceerd moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Als je met een geldig ticket reist hoef je natuurlijk niet extra te betalen wanneer een poortje niet opengaat.

Je kunt in zo'n geval op de blauwe knop drukken bij een infozuil bij de poortjes. Je krijgt dan contact met de meldkamer. Zij kunnen dan op afstand het poortje voor je openen.

Wel vreemd dat je een melding kreeg het kaartje te vaak gebruikt was

Als je met een geldig ticket reist hoef je natuurlijk niet extra te betalen wanneer een poortje niet opengaat.

Je kunt in zo'n geval op de blauwe knop drukken bij een infozuil bij de poortjes. Je krijgt dan contact met de meldkamer. Zij kunnen dan op afstand het poortje voor je openen.

Wel vreemd dat je een melding kreeg het kaartje te vaak gebruikt was

Helemaal niet over nagedacht 🙈

thanks voor de tip!

Reputatie 7
Badge +3

Veel jongerenkaarten werden/worden gedeeld. Vanwege misbruik zijn er een aantal maatregelen genomen. Zo mag je het kaartje alleen in de app hebben staan of uitgeprint hebben. Screenshot en pdf mogen niet meer en blijkbaar zit er ook een limiet aan door de poortjes gaan.

Reputatie 7
Badge +1

blijkbaar zit er ook een limiet aan door de poortjes gaan.

Ik ben wel benieuwd wat voor limiet dat is. Voor een internationaal dagretour had ik al eens gemerkt dat er blijkbaar een limiet is, met een soortgelijke foutmelding. 4x op 1 dag op hetzelfde station door de poortjes was blijkbaar te veel. Of 6x in totaal.

Het zou interessant zijn om te weten waar en wanneer er in dit geval poortpassages zijn geweest met de dagkaart. Misschien ontdekken we dan een patroon.

blijkbaar zit er ook een limiet aan door de poortjes gaan.

Ik ben wel benieuwd wat voor limiet dat is. Voor een internationaal dagretour had ik al eens gemerkt dat er blijkbaar een limiet is, met een soortgelijke foutmelding. 4x op 1 dag op hetzelfde station door de poortjes was blijkbaar te veel. Of 6x in totaal.

Het zou interessant zijn om te weten waar en wanneer er in dit geval poortpassages zijn geweest met de dagkaart. Misschien ontdekken we dan een patroon.


ik denk dat er idd een limiet zit op 4x. Ik checkte uit in haarlem en ben naar een afspraak gegaan. Na de afspraak ben ik teruggegaan naar station haarlem, daar heb ik ingechekt en ben ik naar het einde gelopen om te kijken of daar de appie to go was. Die was er niet dus ik weer uit checken en een ingang verder gelopen, daar moest ik weer inchecken en uitchecken om naar de appie te kunnen. Toen ik weer in wilde checken kreeg ik de foutmelding.

ik heb contact gehad met ns en het geld dat ik had betaald voor mijn terugreis, krijg ik weer terug :)

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben wel benieuwd wat voor limiet dat is. Voor een internationaal dagretour had ik al eens gemerkt dat er blijkbaar een limiet is, met een soortgelijke foutmelding. 4x op 1 dag op hetzelfde station door de poortjes was blijkbaar te veel. Of 6x in totaal.

Het zou interessant zijn om te weten waar en wanneer er in dit geval poortpassages zijn geweest met de dagkaart. Misschien ontdekken we dan een patroon.

ik denk dat er idd een limiet zit op 4x. Ik checkte uit in haarlem en ben naar een afspraak gegaan. Na de afspraak ben ik teruggegaan naar station haarlem, daar heb ik ingechekt en ben ik naar het einde gelopen om te kijken of daar de appie to go was. Die was er niet dus ik weer uit checken en een ingang verder gelopen, daar moest ik weer inchecken en uitchecken om naar de appie te kunnen. Toen ik weer in wilde checken kreeg ik de foutmelding.

Bedankt, de 4e (of 5e?) keer op hetzelfde station lijkt dan inderdaad "te veel” te zijn volgens Het Systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me een nogal laag aantal voor grotere stations met poortjes die ook als passage gebruikt worden

Dat lijkt me een nogal laag aantal voor grotere stations met poortjes die ook als passage gebruikt worden

Ja inderdaad! Levert redelijk wat stress op als je ergens oprijd moet zijn lijkt mij. Maarja, denkt dat het idd met fraude te maken heeft

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk hebben ze er een limiet op gezet van x keer per station, om zo te voorkomen dat een mobiel met dagkaart doorgegeven wordt om poortjes voor meerdere mensen te openen.

Niet fijn dat @Isa_0704 hier mee te maken kreeg , terwijl zij alleen maar op zoek was naar een AH Togo.

Wel fijn dat ze het geld wat ze moest betalen om verder te kunnen reizen terug gekregen heeft.

Ook fijn om te weten dat NS actief bezig is om zwartreizen mbt e-ticket delen te verminderen.

Reputatie 7
Badge +3

Alle begrip voor het proberen terug te dringen van fraude. Maar fraudebestrijding moet niet ten koste gaan van bona fide betalende reizigers.

 

Alle begrip voor het proberen terug te dringen van fraude. Maar fraudebestrijding moet niet ten koste gaan van bona fide betalende reiziger

Ik denk dat fraude nooit 100% tegen te houden is. Het is idd jammer dat ze deze regel dan hebben toegepast… ik wilde alleen maar een ijskoffietje 🥲😂

Badge +3

Die limiet is inderdaad één van de maatregelen om het misbruik van tickets tegen te gaan. Dit is om begrijpelijke redenen verder niet (in detail) gecommuniceerd. Er zullen nog wel meer maatregelen zijn, bijv. dat als jij ‘ingecheckt bent’ in Haarlem niet iemand anders met hetzelfde ticket in Utrecht naar binnen kan (ik noem maar wat, weet de details ook niet).

Hoewel een Jongeren Dagkaart bedoeld is om te reizen mag je er natuurlijk best een keer een stationspassage mee doen, met dus die limiet.

Om dit te voorkomen kan je een passage ook met een bankpas of ov-chipkaart doen.

Toen je niet meer binnen kon met je e-ticket had je ook het poortje kunnen openen met een ov-kaart of bankpas en dan aan de binnenkant van het poortje uitchecken. Je Jongeren Dagkaart is dan nog gewoon geldig want die is betaald en staat op jouw naam. Inchecken met een e-ticket is niet nodig/mogelijk.

Die limiet is inderdaad één van de maatregelen om het misbruik van tickets tegen te gaan. Dit is om begrijpelijke redenen verder niet (in detail) gecommuniceerd.

Hoewel een Jongeren Dagkaart bedoeld is om te reizen mag je er natuurlijk best een keer een stationspassage mee doen, met dus die limiet.

Om dit te voorkomen kan je een passage ook met een bankpas of ov-chipkaart doen.

Toen je niet meer binnen kon met je e-ticket had je ook het poortje kunnen openen met een ov-kaart of bankpas en dan aan de binnenkant van het poortje uitchecken. Je Jongeren Dagkaart is dan nog gewoon geldig want die is betaald en staat op jouw naam. Inchecken met een e-ticket is niet nodig/mogelijk.

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Badge +3

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Niets, maar het is niet aan de grote klok gehangen om de frauderende jeugd niet in de kaart te spelen. Zie ook het topic van @rvdborgt, waaruit blijkt dat het ook geldt voor internationale e-tickets, en daar staat ook nergens hoe vaak je precies door poortjes mag.

Wie met een trein aankomt mag dus naar buiten en weer naar binnen, en nogmaals naar buiten maar dan houdt het dus (blijkbaar) op. Naar buiten zal overigens altijd wel lukken want poortjes mogen je niet ‘gijzelen’ als het vervoerbewijs verder geldig is (reisdatum e.d.)

@Robert B Als reiziger mag je toch wel weten hoe het jongeren ticket werkt? Een beetje puzzelen is best leuk,…. 😁 Gamification? WelNee. 

Badge +3

Voor internationale e-tickets staat het volgens @Sanne NS wel ergens:

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

In een ander (archief)topic gaf @Slidestops aan dat keycards die zij en internatinale conducteurs hebben (en de code op de achterkant van een UvB) 8 keer te gebruiken is.

Die limiet is inderdaad één van de maatregelen om het misbruik van tickets tegen te gaan. Dit is om begrijpelijke redenen verder niet (in detail) gecommuniceerd. Er zullen nog wel meer maatregelen zijn, bijv. dat als jij ‘ingecheckt bent’ in Haarlem niet iemand anders met hetzelfde ticket in Utrecht naar binnen kan (ik noem maar wat, weet de details ook niet).

Hoewel een Jongeren Dagkaart bedoeld is om te reizen mag je er natuurlijk best een keer een stationspassage mee doen, met dus die limiet.

Om dit te voorkomen kan je een passage ook met een bankpas of ov-chipkaart doen.

Toen je niet meer binnen kon met je e-ticket had je ook het poortje kunnen openen met een ov-kaart of bankpas en dan aan de binnenkant van het poortje uitchecken. Je Jongeren Dagkaart is dan nog gewoon geldig want die is betaald en staat op jouw naam. Inchecken met een e-ticket is niet nodig/mogelijk.

Goede oplossing, had ik zo snel in alle haast niet over nagedacht :)

Voor internationale e-tickets staat het volgens @Sanne NS wel ergens:

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

In een ander (archief)topic gaf @Slidestops aan dat keycards die zij en internatinale conducteurs hebben (en de code op de achterkant van een UvB) 8 keer te gebruiken is.

8 keer te gebruiken op 1 station bedoel je?

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Niets, maar het is niet aan de grote klok gehangen om de frauderende jeugd niet in de kaart te spelen. Zie ook het topic van @rvdborgt, waaruit blijkt dat het ook geldt voor internationale e-tickets, en daar staat ook nergens hoe vaak je precies door poortjes mag.

Wie met een trein aankomt mag dus naar buiten en weer naar binnen, en nogmaals naar buiten maar dan houdt het dus (blijkbaar) op. Naar buiten zal overigens altijd wel lukken want poortjes mogen je niet ‘gijzelen’ als het vervoerbewijs verder geldig is (reisdatum e.d.)

Ik las daar dat de code even wordt geblokkeerd als hij te vaak gebruikt wordt. 

Badge +3

Ik las daar dat de code even wordt geblokkeerd als hij te vaak gebruikt wordt. 

Ja, zoiets zal het wel zijn. Nogmaals, ik ken de details niet want mensen met ‘inside information’ zijn daar natuurlijk niet al te scheutig mee. Het kan ook zomaar een testfase zijn, waarna een definitieve implementatie (en specificatie in de voorwaarden) volgt. Uit dat andere topic:

Ik kan helaas niet de exacte details vrijgeven over de check-in en -uit mogelijkheden binnen een bepaald tijdslimiet, maar dit zal vrijwel nooit een probleem zijn bij normaal gebruik.

Reputatie 7
Badge +1

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Het is heel vreemd om reizigers met een geldig vervoerbewijs een limiet op te leggen voor het aantal keren dat een station betreden mag worden. Zeker wanneer dat ook nog eens niet medegedeeld wordt bij de aanschaf van het kaartje.

NS zou aan deze idioterie ogenblikkelijk een einde kunnen maken door die Jongerenkaarten alleen nog via de automaat te verkopen.

Reputatie 7
Badge +3

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.

Badge +3

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

Juist, en daarom zal het dus wel om een tijdslimiet gaan.

Voor de rest zou er ook gewerkt worden aan andere checks, dus dat je bijv. niet met een e-ticket Sliedrecht - Harsinxveld Blauwe Zoom van € 0,78 poortjes in Utrecht kunt openen.

Dat wordt al lastiger voor e-tickets met een aankomst/bestemming station (alle tussengelegen stations en mogelijke reistoutes), en is voor dagkaarten natuurlijk helemaal n.v.t.

Reageer