beantwoord

Kaart scanner

• 4 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 340 Bekeken

Ik had gisteren een kaartje gekocht via internet omdat ik heb geen ervaring met openbaar vervoer, daarom dacht ik die het vooraf de code uitgeprint en ook op de telefoon gezet. Vandaag wilde ik mijn kaartje scannen echter werkte het niet, niemand te bekennen op het station. Heb via de automaat een nieuwe kaartje gekocht om toch met de trein mee te kunnen. Hoe kan ik mijn geld terug krijgen voor mijn kaartje die het niet deed.
icon

Beste antwoord door mrfreeze 4 oktober 2019, 19:36

Was het bij een poortje of bij een paaltje? Met online gekochte tickets - zgn. e-tickets - hoef je niet in te checken bij paaltjes. Je kunt er wel poortjes mee openen, maar dan alleen poortjes met een scanner met de tekst "Scan ticket". Als dat toch niet werkt, staat er altijd een paal met een Info-knop, waarmee je contact krijgt met een medewerker die je kan helpen. Heb je nu niks meer aan, maar voor een eventuele volgende keer 😉

Om je geld terug te vragen kun je contact opnemen met de klanteNService.
De klanteNService is bereikbaar per telefoon op 030-7515155, Facebook, Twitter of chat.
Het is echter geen garantie dat je het ook terugkrijgt. Iemand met kwaad in de zin zou op deze manier fraude kunnen plegen. Hopelijk zijn ze coulant voor je.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Was het bij een poortje of bij een paaltje? Met online gekochte tickets - zgn. e-tickets - hoef je niet in te checken bij paaltjes. Je kunt er wel poortjes mee openen, maar dan alleen poortjes met een scanner met de tekst "Scan ticket". Als dat toch niet werkt, staat er altijd een paal met een Info-knop, waarmee je contact krijgt met een medewerker die je kan helpen. Heb je nu niks meer aan, maar voor een eventuele volgende keer 😉

Om je geld terug te vragen kun je contact opnemen met de klanteNService.
De klanteNService is bereikbaar per telefoon op 030-7515155, Facebook, Twitter of chat.
Het is echter geen garantie dat je het ook terugkrijgt. Iemand met kwaad in de zin zou op deze manier fraude kunnen plegen. Hopelijk zijn ze coulant voor je.
Reputatie 7
Badge +3
Voor vragen over geld terug krijgen en of dat mogelijk is moet je inderdaad bij de klantenservice zijn.

Wel even een vraag over het niet werken van je kaartje. Waar/hoe werkte het niet?
Een e-ticket heeft geen chip zoals de OV-chipkaart of een eenmalig chipkaartje die wel heeft. Om die reden kun je met een e-ticket niet in of uitchecken bij een paaltje of een poortje, je kunt er alleen een gesloten poortje mee openen. Je moet dan wel een poortje gebruiken wat voorzien is van het "Scan ticket" symbool en deze poortjes hebben op de plaats waar normaal je OV-chipkaart voor houdt een glazen plaatje, bij andere poortjes werkt het niet.
Gebruik je wel het juiste poortje en gaat deze desondanks toch niet open, dan kun je via de info paal vragen om een poortje open te doen. Op die manier hoef je niet via de automaat een ander kaartje te kopen.
Daar heb je nu momenteel even niets aan, maar misschien wel goed voor een eventuele volgende keer.
Hallo Britt1969 en welkom bij de NS Community.

Zoals bovenstaande leden al aangeven kun je voor de restitutie het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Kom je er, met de tips van Momo en mrfreeze verder uit?
Djw voor de duidelijke reactie. Ik had geprobeerd in te checken bij een paaltje. 15 jaar niet meer met de trein geweest en dan is er heel veel veranderd en als je het niet weet kan het erg verwarrend zijn.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt met dit kaartje alleen inchecken bij een poortje met Scan ticket. Meestal het brede poortje rechts bij het naar binnengaan. Strikt genomen checkt u niet in, maar opent u alleen een poortje. Zijn er geen poortjes, dan mag u gewoon doorlopen, want uw kaartje is al betaald. Contact opnemen met Klantenservice, zoals boven aangegeven, is inderdaad het beste.
Reputatie 7
Badge +3
Ah, ja, bij een paaltje een e-ticket scannen gaat niet werken. Dan kun je zo in de trein stappen.
Er is inderdaad wel het één en ander veranderd.
Djw voor de duidelijke reactie. Ik had geprobeerd in te checken bij een paaltje. 15 jaar niet meer met de trein geweest en dan is er heel veel veranderd en als je het niet weet kan het erg verwarrend zijn.

Welkom terug in de trein, Britvd1969. Ik hoop dat je reis ondanks de wat stroeve start toch goed verlopen is!
Voor mensen die niet vaak ov reizen en zeker voor buitenlanders hebben wij een onduidelijk en onvriendelijk ov systeem.

Mijn zus uit de VS was laatst hier en betaalde veel te veel omdat ze naar Enschede niet doorhad dat er verschillende vervoerders waren. Ze checkte in bij ns en in Enschede niet uit, maar weer in bij een ander. Geen conducteur onderweg natuurlijk. Bij een info balie was ze kritisch over de informatievoorziening en kreeg als antwoord dat ze het niet goed zag want de ns gaf juist hele heldere info 🙃🤨. Ik reis zelf nogal es in londen/uk en japan en daar is de informatie idd veel béter. Ook vriendelijker en klantgerichter. In ons VOC landje gaat winst voor service en medemenselijkheid
Badge +3
Vandaag vanuit de trein gezien dat iemand met een telefoon voor een paaltje stond te zwaaien om uit te checken.

Ik dacht eerst "dat is interessant", en vervolgens "misschien zit haar chipkaart wel in het telefoonhoesje", maar omdat het paaltje geen sjoege gaf zal dat dus wel een e-ticket geweest zijn...

Misschien handig om daar behalve het ov-chipkaart symbool er ook een symbooltje bij te zetten met een blokjescode met een rode cirkel er omheen en een streep erdoor, of een rood kruis?

Of in de bevestigingsmail duidelijk(er) maken dat de code alleen voor controle in de trein is, en om eventuele poortjes te passeren?
Ik heb even het laatste e-ticket opgezocht waarmee ik vorige maand heb gereisd. Hierop staat: "SCAN CODE om stationspoortjes te openen". Het staat ook duidelijk op de site. Elke onervaren reiziger die zich van te voren afvraagt hoe je reist met een e-ticket, kan de informatie relatief makkelijk vinden of het vragen via onze klantenservice. Ik zet je suggestie natuurlijk graag door Robert B, maar in mijn ervaring worden dergelijke mails niet heel grondig gelezen, zeker niet op het moment dat een reiziger al aanneemt dat er moet worden ingecheckt.
Reputatie 7
Badge +3
Dat je een code moet scannen om poortjes te openen, betekent niet dat je niet hoeft in- en uit te checken bij paaltjes.

Misschien is de simpelste oplossing nog wel om paaltjes e-tickets te laten accepteren. Gewoon een tekst als "Scan OK" en verder niks. Van rood knipperende lichtjes en alarmgeluidjes schrikken mensen.

edit: Bij nader inzien kunnen de paaltjes zo'n code natuurlijk niet lezen/herkennen. Wat gebeurt er eigenlijk als je zo'n ticket bij een paaltje houdt? Gebeurt er niks of gaat het alarm/fout-geluid af?
Ja, dan zouden alle paaltjes vervangen moeten worden. Als het goed is overkomt het iemand maar maximaal één keer dat ze proberen in te checken met een e-ticket. Ik geloof dat zo'n paaltje dan geen chip merkt en er helemaal niets gebeurt.
Reputatie 7
Badge +3
De paaltjes herkennen alleen een chip, dus als er een code of een stukje papier voor houdt doen ze niks. Ze gaan bv wel piepen bij een bankpas.

Ik heb wel eens zitten denken om iets te hebben waarmee je wel een soort van kan inchecken, of meer je e-ticket geldig maken Een zuil, paaltje of misschien ook een poortje die de code scant en waarmee een e-ticket geldig wordt, kan een aparte paal zijn of de huidige paaltjes aanpassen. Dit scannen moet je dan doen voor je je reis begin, en misschien ook aan het eind. Vergelijk voor het gemak met de oude stempelpalen voor kaartjes zonder datum, die op elk perron stonden. E-ticket niet gescand = niet gebruikt, en dan ook mogelijk dat te controleren ivm eventueel geld terug. Maar dan ook door HC's controleren of het ticket voor aanvang reis gescand is, zo niet dan boete om fraude te voorkomen.

Reageer