beantwoord

Kaartautomaat

• 21 januari 2015
  • 4 reacties
  • 230 Bekeken

Ik ging op dinsdag 20 januari 2015 wou ik op station mijn ov chipkaart opladen.
Ik kwam erachter dat ik niet genoeg muntgeld had en ik vroeg aan de mensen of ze een briefje van 5 konden wisselen voor muntgeld.
Daar hadden ze helaas weinig muntgeld voor.
Ik had het toen bij de kiosk geprobeerd maar daar moest ik echter een aankoop doen en dat doe ik niet.
Toen heb ik het bij de bloemenzaak geprobeerd maar dat kon ook niet omdat ze anders niet genoeg wisselgeld had.

Nu is mijn vraag:

Waarom kan je geen briefgeld in de kaartautomaat stoppen en waarom is het zo moeilijk dat je geen geld kan wisselen?
Want ik vind dit heel irritant want ze zeiden dat ik ook kon pinnen maar daar staat geld op voor andere dingen en nu had ik toevallig geld voor de trein.

Groetjes, Jeffry
icon

Beste antwoord door Seravee 21 januari 2015, 21:39

Automaten voor briefgeld zijn gevoelig voor storingen en vervalsing. Ze bestaan namelijk wel. Daarnaast zijn ze ook nog eens duur en nemen ze ruimte in in de kaartautomaat. Hierdoor is het lastig en onverstandig(zowel kosteneffectief als qua fraudegevoeligheid) om in alle duizenden kaartautomaten door heel Nederland briefgeld-eenheden in te bouwen.

Voor winkeliers is het ook niet leuk om te blijven wisselen. Muntgeld kost geld om als winkelier te krijgen en zeker muntgeld gaat sneller uit de kassa dan dat het er weer in komt. Als er continu mensen geld komen wisselen maar niks kopen, kost het dus de winkel op de lange termijn bakken geld.

Daarnaast is het handig om voor je reis goed te kijken naar de betaalmogelijkheden die aangeboden worden en die jij tot je beschikking hebt. Bij alle kaartautomaten kan je binnen en er zijn maar een beperkt aantal automaten die ook muntgeld of credit kaarten accepteren. Al vind je in tegenstelling tot met credit cards wel op elk station tenminste een kaartautomaat die muntgeld accepteerd (tenzij inmiddels dit verandert is). Het feit dat je geld hebt betekend niet dat je overal kan betalen. Ook niet alle winkels hebben een pinautomaat en er zijn winkels die geen briefgeld boven de 20 euro accepteren. Bij gemande stations met een loket kan je wel met briefgeld betalen, maar daar betaal je dus een euro toeslag voor de mogelijkheid om met briefgeld te betalen.
Bekijk origineel

4 reacties

Tsja in de tijd dat je bij de NS nog een kaartje kon kopen aan het loket zonder toeslag betaalde we nog met guldens
Badge +3
De enige toeslag die je nu betaalt aan het loket is de euro toeslag voor losse kaartjes die je ook betaalt bij de automaat.
Reputatie 2
Automaten voor briefgeld zijn gevoelig voor storingen en vervalsing. Ze bestaan namelijk wel. Daarnaast zijn ze ook nog eens duur en nemen ze ruimte in in de kaartautomaat. Hierdoor is het lastig en onverstandig(zowel kosteneffectief als qua fraudegevoeligheid) om in alle duizenden kaartautomaten door heel Nederland briefgeld-eenheden in te bouwen.

Voor winkeliers is het ook niet leuk om te blijven wisselen. Muntgeld kost geld om als winkelier te krijgen en zeker muntgeld gaat sneller uit de kassa dan dat het er weer in komt. Als er continu mensen geld komen wisselen maar niks kopen, kost het dus de winkel op de lange termijn bakken geld.

Daarnaast is het handig om voor je reis goed te kijken naar de betaalmogelijkheden die aangeboden worden en die jij tot je beschikking hebt. Bij alle kaartautomaten kan je binnen en er zijn maar een beperkt aantal automaten die ook muntgeld of credit kaarten accepteren. Al vind je in tegenstelling tot met credit cards wel op elk station tenminste een kaartautomaat die muntgeld accepteerd (tenzij inmiddels dit verandert is). Het feit dat je geld hebt betekend niet dat je overal kan betalen. Ook niet alle winkels hebben een pinautomaat en er zijn winkels die geen briefgeld boven de 20 euro accepteren. Bij gemande stations met een loket kan je wel met briefgeld betalen, maar daar betaal je dus een euro toeslag voor de mogelijkheid om met briefgeld te betalen.
Oke maar er zijn 2 antwoorden gegeven en ik koop nooit losse kaartjes. Ik laad altijd mijn saldo op.
Ik reis al heel lang met de trein en ik weet best wat de mogelijkheden voor de betaalmogelijkheden.

Het gaat mij erom dat je als reiziger kan wisselen en ik ga niet steeds pinnen want ik doe het altijd contant in de kaartautomaat

Kan er dan geen apparaat komen waarmee je briefgeld in muntgeld kan wisselen?.

Reageer