beantwoord

Kaartautomaat station Santpoort Noord

• 25 juni 2014
  • 8 reacties
  • 382 Bekeken

Vraagje. Gaat de kaartautomaat op station Santpoort Noord nog verplaatst worden naar een plek VOOR de poortjes? Want nu staat de kaartautomaat nog NA de poortjes en als straks op 9 juli de poortjes gesloten worden kan niemand meer bij de kaartautomaat om bijvoorbeeld saldo te laden of de keuzedag op de OV-Chipkaart te zetten. Niet echt handig!
icon

Beste antwoord door Inge NS 28 juni 2014, 11:30

Wat Geus aangeeft klopt. Nu ik het teruglees komt dit niet helemaal duidelijk in mijn antwoord naar voren. De poortjes gaan dus per 9 juli niet allemaal direct dicht. Voordat ergens de poortjes sluiten (en dat gebeurt altijd in fases, te beginnen met allemaal -1) zorgen we ervoor dat de kaartautomaten buiten de poortjes staan. Binnen de poortjes komt er alleen een mogelijkheid om saldo op te laden, voor het geval je te weinig saldo hebt om uit te kunnen checken.

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Martijn,

We gaan de poortjes vanaf 9 juli gefaseerd sluiten en per station blijft er in ieder geval 1 poortje open. Op een aantal stations voeren we een proef uit met volledig gesloten poortjes. Op deze stations is er voldoende personeel aanwezig om reizigers te assisteren en - indien nodig - de poortjes te openen. Het is dus na 9 juli sowieso mogelijk om het station te betreden om je NS-Keuzedag te activeren en saldo op te laden. Daarna zou je dus gewoon kunnen inchecken. Ik kan me echter voorstellen dat je dit als omslachtig ervaart. Ik ga daarom intern voor je uitvragen hoe het zit met de kaartautomaat op station Santpoort Noord. Zodra ik meer weet, laat ik dat hier weten.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar past je vraag het beste thuis.
Vraagje. Gaat de kaartautomaat op station Santpoort Noord nog verplaatst worden naar een plek VOOR de poortjes? Want nu staat de kaartautomaat nog NA de poortjes en als straks op 9 juli de poortjes gesloten worden kan niemand meer bij de kaartautomaat om bijvoorbeeld saldo te laden of de keuzedag op de OV-Chipkaart te zetten. Niet echt handig!

Er zijn meerdere stations waar de kaartautoma(a)t(e)n achter de poortjes staan.
Dat is een tijdje geleden nog op dit topic aan de orde geweest.
De reactie van NS was toen dat in die gevallen de kaartautomaten verplaatst zullen gaan worden, zodat zij nog vóór de poortjes komen te staan.

Dat zal dus in Santpoort Noord ongetwijfeld ook gaan gebeuren.

Overigens is het niet zo dat op 9 juli de poortjes overal gesloten worden.
Vanaf 9 juli moet overal worden in- en uitgecheckt.

Op stations met poortjes worden die poortjes pas stapsgewijs vanaf het najaar gesloten.
Op dit moment loopt er een proef op 5 stations waarbij de poortjes in de spits allemaal gesloten zijn.
Die proef loopt sowieso tot augustus.
Pas daarna, gaat men geleidelijk aan op de 82 stations die voorzien zijn (of worden) van poortjes die poortjes activeren.

En alvorens op een stations de poortjes definitief gesloten worden zal er heus wel voor worden gezorgd dat er kaartautomaten buiten het afgesloten gebied komen te staan, alsmede een eenvoudige automaat voor het opladen van saldo als men een te groot saldotekort heeft waardoor men niet meer zou kunnen uitchecken. Met zo'n eenvoudige automaat kan dan het saldo alsnog worden aangevuld, zodat men alsnog kan uitchecken en het uitgangspoortje kan openen.
Wat Geus aangeeft klopt. Nu ik het teruglees komt dit niet helemaal duidelijk in mijn antwoord naar voren. De poortjes gaan dus per 9 juli niet allemaal direct dicht. Voordat ergens de poortjes sluiten (en dat gebeurt altijd in fases, te beginnen met allemaal -1) zorgen we ervoor dat de kaartautomaten buiten de poortjes staan. Binnen de poortjes komt er alleen een mogelijkheid om saldo op te laden, voor het geval je te weinig saldo hebt om uit te kunnen checken.

Ahum.....5 jaar later op Santpoort Noord….de kaartautomaat staat nog steeds achter de poortjes! de poortjes zijn inmiddels dicht.

Ik reisde dit weekend met mijn zus die te weinig saldo op haar kaart had en daarom dus niet door de poortjes kon. Hoe moet zij in vredesnaam haar kaart opladen op Santpoort Noord? 

We stonden aan de westkant bij spoor 3 voor de trein richting Haarlem. Het was zondagavond, donker en we waren net onder de tunnel door gekomen. Terug gaan naar de oostkant om te kijken of daar wel een automaat buiten de poortjes staat was geen tijd meer voor. (Voor het beeld: we stonden met een baby en de trein gaat 1x per half uur)

(NB op de heenweg in Amsterdam kon zij nog wel inchecken met minder dan 20 euro op haar (anonieme blauwe) kaart, op Santpoort Noord kon dit niet en moest er minimaal 20 euro op de kaart staan. Mijn zus woont in het buitenland dus gebruikt de kaart niet vaak, beetje zonde dat je daar dan 20 euro op moet laden).

Hoi JudyB! Welkom op onze NS Community.

De kaartautomaat op spoor 3 staat inderdaad nog binnen de poortjes. Op spoor 1 is de kaartautomaat wél buiten de poortjes gezet. Niet geheel praktisch moet ik eerlijk bekennen, maar het is wel mogelijk om je saldo tevoren het passeren van de poortjes op te waarderen.

Hoi JudyB! Welkom op onze NS Community.

De kaartautomaat op spoor 3 staat inderdaad nog binnen de poortjes. Op spoor 1 is de kaartautomaat wél buiten de poortjes gezet. Niet geheel praktisch moet ik eerlijk bekennen, maar het is wel mogelijk om je saldo tevoren het passeren van de poortjes op te waarderen.

Het is gewoon onpraktisch. Deze automaat had allang verplaatst moeten zijn. Op Santpoort Noord is het een behoorlijk eind lopen van het ene perron naar het andere perron, waarbij je ook nog door een tunnel moet. Ik dacht in het verleden dat het misschien te maken had met de optie om dit station te sluiten. (Driehuis, Santpoort Noord en Santpoort-Zuid binnen 5 km), maar nu NS dit station tot Natuurstation (of zoiets) heeft uitgeroepen ben ik bang dat sluiting nog wel even op zich laat wachten (4 stations tussen Beverwijk en Haarlem is echt teveel). Vraag is dus hoelang gaat NS/Prorail er nog over doen om deze automaat buiten de poortjes te plaatsen?

@Sascha NS : zou je dus ergens een verzoek willen neerleggen om deze automaat te verplaatsen.

Bij deze, Woefdram. 

Sascha NS en Woefdram, goeie actie! Ik ben benieuwd…

Reageer