beantwoord

Kaartje kopen voor Intercity direct

• 9 maart 2014
  • 5 reacties
  • 2777 Bekeken

Ik wil binnenkort van Etten-Leur naar Bovenkarspel-Grootebroek. In dat traject zit de Intercity direct van Rotterdam naar Schiphol. Nu heb ik geen OV-chipkaart, aangezien ik hoogst zelden met de trein reis. Een los "normaal" kaartje wil ik dus gewoon online of op het station kopen. Online lukt niet, want dan wordt ik doorgelinkt naar de site van NS Hispeed, die zegt: "U kunt geen binnenlandse treinreis boeken op NSHispeed.nl, m.u.v. de Intercity direct tussen Amsterdam Centraal en Breda. U kunt overige binnenlandse reizen boeken via NS.nl", terwijl NS.nl mij dus naar NSHispeed stuurt...

Het losse kaartje voor het hele traject zal op het station wel lukken, maar hoe kom ik aan die toeslagkaart?
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 maart 2014, 12:45

Ik wil binnenkort van Etten-Leur naar Bovenkarspel-Grootebroek. In dat traject zit de Intercity direct van Rotterdam naar Schiphol. Nu heb ik geen OV-chipkaart, aangezien ik hoogst zelden met de trein reis. Een los "normaal" kaartje wil ik dus gewoon online of op het station kopen. Online lukt niet, want dan wordt ik doorgelinkt naar de site van NS Hispeed, die zegt: "U kunt geen binnenlandse treinreis boeken op NSHispeed.nl, m.u.v. de Intercity direct tussen Amsterdam Centraal en Breda. U kunt overige binnenlandse reizen boeken via NS.nl", terwijl NS.nl mij dus naar NSHispeed stuurt...

Het losse kaartje voor het hele traject zal op het station wel lukken, maar hoe kom ik aan die toeslagkaart?

U kunt in principe alles gewoon online via internet regelen via deze pagina

Binnenlandse kaartjes zijn bij de Intericy Direct ook gewoon geldig, mits u voor het trajectgedeelte Rotterdam-Schiphol maar een toeslagkaartje hebt.
Op de perrons op Rotterdam Centraal en Schiphol staan speciale opvallende paaltjes waar de toeslag eenvoudig op de OV-chipkaart geladen kunt worden.
Nu u geen OV-chipkaart hebt, bent u dus aangewezen op papieren vervoersbewijzen.

Voor het "gewone" treinkaartje kunt u kiezen om dat via internet te bestellen (via de link die ik hiervoor al gaf).
Het toeslagkaartje voor de IC direct kunt u aanschaffen bij de kaartautomaat op het station.
U kiest voor "ik heb geen OV chipkaart"
Vervolgens (linksonder) voor "papieren treinkaartjes"
En op het daaropvolgende scherm "IC direct of ICE toeslag"
Vervolgens volgt u de aanwijzingen op het scherm.
Ter verduidelijking (ook hoe zo'n kaartsutomaat scherm er uit ziet) hierbij een link naar een demonstratie filmpje

Tenslotte nog een tip: Als u inderdaad met de IC direct van Breda via Rotterdam reist (via 's Hertogenbosch is immers ook mogelijk), plan dan eens een korte tussenstop op Rotterdam Centraal om dat splinternieuwe juweeltje van een station eens te bekijken.

Ik hoop e.e.a. voor u te hebben kunnen verduidelijken.
Goeie reis gewenst!

Vr.gr.
Hans

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge
Die toeslag kun je, net als het andere kaartje, uit de kaartautomaat halen. Je betaalt alleen toeslag over het deel Rotterdam-Schiphol.

U kunt in principe alles gewoon online via internet regelen via deze pagina

Binnenlandse kaartjes zijn bij de Intericy Direct ook gewoon geldig, mits u voor het trajectgedeelte Rotterdam-Schiphol maar een toeslagkaartje hebt.
Op de perrons op Rotterdam Centraal en Schiphol staan speciale opvallende paaltjes waar de toeslag eenvoudig op de OV-chipkaart geladen kunt worden.
Nu u geen OV-chipkaart hebt, bent u dus aangewezen op papieren vervoersbewijzen.

Voor het "gewone" treinkaartje kunt u kiezen om dat via internet te bestellen (via de link die ik hiervoor al gaf).
Het toeslagkaartje voor de IC direct kunt u aanschaffen bij de kaartautomaat op het station.
U kiest voor "ik heb geen OV chipkaart"
Vervolgens (linksonder) voor "papieren treinkaartjes"
En op het daaropvolgende scherm "IC direct of ICE toeslag"
Vervolgens volgt u de aanwijzingen op het scherm.
Ter verduidelijking (ook hoe zo'n kaartsutomaat scherm er uit ziet) hierbij een link naar een demonstratie filmpje

Tenslotte nog een tip: Als u inderdaad met de IC direct van Breda via Rotterdam reist (via 's Hertogenbosch is immers ook mogelijk), plan dan eens een korte tussenstop op Rotterdam Centraal om dat splinternieuwe juweeltje van een station eens te bekijken.

Ik hoop e.e.a. voor u te hebben kunnen verduidelijken.
Goeie reis gewenst!

Vr.gr.
Hans

Dat via internet bestellen werkt dus niet (kastje-muur, zie mijn eerdere quote van NSHispeed).
Maar als ik die toeslagenautomaat ook nog gewoon aan papieren kaartjes doet, dan moet het verder goedkomen.

Edwin en Hans, bedankt voor jullie reacties!
Hoi Arnout,

Hier de pagina waar je jouw bestelling zou kunnen doen.
Na betaling krijg je op het scherm een link naar het vervoersbewijs en kun je dat meteen uitprinten.
Enkele minuten daarna krijg je ook nog een e-mail bevestiging met als bijlage een PDF-bestandje met hetzelfde treinkaartje, dat je dan dus alsnog kunt uitprinten.

Houd er wel rekening mee dat je bij bestelling van een e-ticket ook meteen de reisdatum moet aangeven; die wordt ook op dat e-ticket meegeprint.
Reizen op een andere dan de opgegeven datum is met dat e-ticket dus niet meer mogelijk. Bij bestelling moet de datum waarop je in de trein stapt dus 100% vast staan.

Maar als je toch al een toeslagkaartje voor die Intercity Direct op het station moet kopen, zou je natuurlijk net zo goed alles daar kunnen regelen.
Zeker als de reisdatum nog niet helemaal vast staat is dit wellicht een goed alternatief
Met deze reactie wilde ik je alleen de juiste bestel pagina aanreiken.
Hoi Hans,

Bedankt voor deze link, die had ik inderdaad nog niet gevonden. Nooit geweten dat de NS zoveel verschillende pagina's had om kaartjes te boeken...

De datum staat inderdaad nog niet helemaal vast (weet ik pas zeker op de dag zelf). En ik moet inderdaad alsnog achter het toeslagkaartje aan.

Reageer