Kan de informatievoorziening op de stations niet beter?

• 19 september 2014
  • 2 reacties
  • 347 Bekeken

Bizar avontuur tijdens een treinreis van Den Haag CS naar Breda.
Op maandagavond 15 september 2014 stapten mijn vrouw en ik op station Den Haag CS in de gereedstaande Intercity richting Venlo, die om 18.53 u zou vertrekken en ons in 57 minuten naar Breda zou brengen. In onze coupé, bovenin de dubbeldekker, zaten nog drie andere reizigers.
Terwijl wij zaten te wachten op het vertrek, klonken er allerlei vage geluiden vanuit de omroepinstallatie op het perron buiten, maar daar was binnen niets van te verstaan.
Op een gegeven moment gingen de lichten en de luchtverversingsinstallatie in de trein uit. Een van onze medepassagiers trok zijn smartphone tevoorschijn en ontdekte op de site van NS, dat onze trein niet zou rijden. Dus wij togen met ons vijven naar de uitgang om uit te stappen, maar dat was helaas onmogelijk; de deuren gingen niet open. Dus gingen we weer terug naar onze zitplaatsen, in afwachting van ons einddoel. De trein reed precies om 18.53 u weg en stopte enkele minuten later op het rangeerterrein.
Wij renden met ons vijven naar de voorkant van de trein, in de hoop de machinist te onderscheppen vóór die naar huis ging. Dat lukte en deze man vertelde ons, dat hij in de trein had omgeroepen dat iedereen moest uitstappen. Dat bericht had niemand van ons gehoord (wijzelf hadden géén oortjes in). De geluidsinstallatie was defect of werkte niet omdat de stroom was uitgeschakeld.
Na wat heen-en-weergetelefoneer werd ons medegedeeld, dat er een andere trein zou komen die ons zou oppikken en naar een veilige plek zou rijden. Vandaar zouden we te voet terug moeten naar het station Den Haag CS. Daar hadden we alle vijf geen zin in. Daarom werd er ter plekke een tweede trein gecharterd die ons vanaf die veilige plek terugreed naar het station. Kortom, de service van NS was groots, maar we waren onderhand wel ruim een half uur verder….
Op het station konden we opstappen op een Sprinter die tot Rotterdam-Zuid zou rijden; de machinist van onze laatste privétrein tipte ons, dat we dan vanuit Rotterdam CS de Intercity Direct naar Breda konden nemen. We waren er niet helemaal gerust op dat die Sprinter wel zou rijden; er werd meerdere malen omgeroepen dat er geen Sprinters reden tussen R’dam Zuid en Lombardijen, terwijl Intercity’s wel konden doorrijden.
Gelukkig bracht deze Sprinter ons netjes op tijd naar Rotterdam CS. Daar aangekomen bleek de Intercity Direct naar Breda niet te rijden. Personeel in de hal verzekerde ons, dat de “gewone” Intercity richting Venlo wel zou rijden, om 20.18 u.
Al wachtend op de aankomst van deze Intercity werd er meerdere malen omgeroepen, dat reizigers naar Breda moesten instappen in een Sprinter, uitstappen in R’dam Zuid, vandaar konden ze de NS-bus nemen naar Lombardijen en vandaar konden ze weer met de trein verder reizen. Over “onze” Intercity werd, vreemd genoeg, niet gerept. Wij waren al bang dat hij op het allerlaatste moment toch nog uit de vaart zou worden genomen…..
Gelukkig gebeurde dit niet. Stipt op tijd vertrok onze Intercity. Hij maakte een extra stop in Lombardijen maar daar stapte niemand in. Uiteindelijk kwamen we rond 21.00 uur aan in Breda. Ruim een uur later dan gepland, ruim voldoende om in aanmerking te komen voor een complete restitutie voor de kosten van deze treinreis, maar helaas hadden we gebruik gemaakt van een zogenaamde keuzedag en daarmee rijd je gratis en dan valt er niets te vergoeden…..
Hoewel, voor deze keuzedag hebben we p.p. wel bijna 4 euro betaald. Tip voor NS: wij zijn al blij met een extra keuzedag voor dit jaar!

2 reacties

Indien je reist met een keuzedag en een vertraging oploopt van meer dan een uur, heb je via de regeling Geld terug bij vertraging recht op een teruggave van EUR 3,50. Ik snap niet hoe je aan andere informatie hierover komt.
Beste deleeuw, welkom op het NS Serviceforum. Ten eerste is het natuurlijk niet fijn dat jullie de omroepberichten niet hebben gehoord. Ht is al helemaal spijtig om te lezen dat jullie zijn afgereageerd naar het rangeerterrein. Gelukkig zijn jullie weer naar een veilige plek gebracht en begrijp ik heel goed dat dit heel erg veel tijd gekost heeft. Bij meer dan een uur vertraging krijg je een vergoeding van 3,50 euro wanneer je met een keuzedag gereisd hebt, zoals de Luchtmacht aangeeft. Je mag je NAW-gegevens toesturen in een privébericht, graag ontvang ik hierbij ook graag je OV-Chipkaartnr. en geboortedatum. Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Reageer