kan ik mijn eerste boete kwijtschelden? | NS Community
beantwoord

kan ik mijn eerste boete kwijtschelden?

  • 29 November 2021
  • 19 reacties
  • 29205 Bekeken

Ik stond met een vriend op het Perón te roken en toen kwam er beveiliging naar ons toe die met een actieweek bezig waren waarbij elke overtreding gelijk een boete is. Ik heb een boete van €100 gekregen. Kan ik deze kwijtschelden? Het is mijn eerste boete ooit dus ook van de NS en werkte volledig mee met de beslissing van de bewakers. 

icon

Beste antwoord door Robert B 29 November 2021, 18:58

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

NS wil uit coulance nog wel eens een boete kwijtschelden, maar dat gaat meestal bij het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs. Ik weet niet of dat voor een dergelijke overtreding ook gedaan wordt. 

Edit: Zie berichten hieronder.

 

Badge +3

Een ‘boete’ voor geen geldig vervoerbewijs is een UvB (uitstel van betaling, oftewel de extra kosten voor een kaartje kopen in de trein).

Dat gaat dan om €50 en die kan je (zolang de conducteur geen aantekening heeft gemaakt wegens niet op eerste verzoek tonen van je legimatie of agressie) wel terug krijgen via de Klantenservice.

Roken is een CJIB boete/bekeuring (PV, proces verbaal) en die gaat niet naar NS maar naar de Staat en daar krijg je dus geen verlaging of kwijtschelding voor via NS.

Wacht de boete (brief) af en kijk daarin wat je mogelijkheden tot bezwaar zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou kunnen proberen bezwaar aan te tekenen, met als argument dat je redelijkerwijs niet kon weten dat je daar niet mag roken. Tot en met vorig jaar september was het buiten de overkappingen gewoon toegestaan. Het is in die eerste paar weken van het verbod wel af en toe omgeroepen, maar daarna is er geen aandacht meer besteed aan communicatie. Het verbod staat ook nergens duidelijk aangegeven, behalve in een lijstje huisregels op een blauw bordje bij de ingang. Een incidentele reiziger kan het makkelijk gemist hebben.

Maar heel veel kans geef ik je eerlijk gezegd ook weer niet. In principe word je geacht de wet te kennen. Aan de andere kant, proberen kan geen kwaad :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Let wel, als je in de trein een boete krijgt omdat je kaartje niet in orde is, krijg je wettelijk gezien geen boete, feitelijk is het de verhoging van de prijs van het kaartje met vijftig euro. NS kan dat kwijtschelden als je je een beetje netjes gedragen hebt naar de conducteur. Het voelt wel als een boete, want je moet betalen, maar eigenlijk is het dat niet.

Als een NS-medewerker je bekeurt voor roken op het perron, dan gebeurt hetzelfde als wanneer een politieagent dat doet. Het gaat naar Justitie. Die legt dan een geldboete op maar scheldt die niet kwijt. Je mag wel bezwaar maken maar dat is nogal een gedoe en meestal lukt het ook niet. Meewerken met de handhavers is normaal en het is echt niet zo dat een eerste boete wordt kwijtgescholden. Het is wel een NS-medewerker, maar deze boete zult u moeten betalen. Ik zou niet weten op grond waarvan je bezwaar zou kunnen maken als je staat te roken op het perron.

 

Vaak is de werkelijkheid: ‘Ik dacht dat ik niet gepakt zou worden’. 

Tja, maar ‘dacht’ is de verleden tijd van denken.

 

Misschien denk je voortaan beter na voor je daar gaat roken. Of wat mij betreft, stop helemaal met deze gewoonte. Je blijft langer gezond en je houdt nog geld over ook voor leukere dingen dan het nutteloze- en op den duur ernstig ziekmakende - tabaksverbranden. Bovendien kun je er een jaar of tien langer van genieten. Je hoeft niet te stoppen met roken hoor. Wees gerust: het roken stopt jou wel.

Gebruik je verstand. De eerste honderd euro ben je al nutteloos kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou inderdaad bezwaar aantekenen. NS doet nauwelijks iets aan het duidelijk maken van het totale rookverbod op stations. 

NS moet een schop onder de kont krijgen en veel meer doen aan het ophangen van borden en het regelmatig draaien van omroepberichten. Ik zie nog steeds met grote regelmaat mensen buiten de overkapping roken in Hilversum en Utrecht Overvecht.

Reputatie 7

Ik zou inderdaad bezwaar aantekenen. NS doet nauwelijks iets aan het duidelijk maken van het totale rookverbod op stations. 

NS moet een schop onder de kont krijgen en veel meer doen aan het ophangen van borden en het regelmatig draaien van omroepberichten. Ik zie nog steeds met grote regelmaat mensen buiten de overkapping roken in Hilversum en Utrecht Overvecht.

 
 
×
 
 
 

Ik zie ook nog veel mensen onder overkappingen roken en ook veel mensen op de banken roken. Wat dat betreft was de rookpaal een beter idee want dan stonden ze nog enigszins bij elkaar en kon je die plek vermijden. Wat betreft handhaven van regels en NS. Daar zijn hier al honderden zo niet duizenden topics over. 

Je zou kunnen proberen bezwaar aan te tekenen, met als argument dat je redelijkerwijs niet kon weten dat je daar niet mag roken. Tot en met vorig jaar september was het buiten de overkappingen gewoon toegestaan. 

Dat is niet waar, het is altijd ook buiten de overkapping verboden geweest. Dat er bijna niet tegen werd opgetreden is iets anders, alhoewel ik me iemand herinner die hier een paar jaar geleden klaagde dat hij/zij op Arnhem Centraal buiten de overkapping was beboet door een controleur van Arriva.  

Dat je het redelijkerwijs niet kon weten is ook geen argument aangezien dit als algemeen bekend verondersteld mag worden, het is nota bene overal in de publiciteit geweest. Nog los van het feit dat inderdaad iedereen geacht wordt de wet te kennen. In beroep gaan bij Justitie kan, maar weinig kans. 

Reputatie 7
Badge +3

Het was in elk geval niet overal buiten de overkapping verboden, zie o.a. het bordje met huisregels in een ander topic: 

Er waren wel een hoop verschillende huisregels in omloop, google maar 's naar afbeeldingen “huisregels station".

Reputatie 1

Ik stond met een vriend op het Perón te roken en toen kwam er beveiliging naar ons toe die met een actieweek bezig waren waarbij elke overtreding gelijk een boete is. Ik heb een boete van €100 gekregen. Kan ik deze kwijtschelden? Het is mijn eerste boete ooit dus ook van de NS en werkte volledig mee met de beslissing van de bewakers. 

Dat kan zeker niet. Je leert hier in ieder geval van voor de volgende keer.

Niet meer roken op perrons!

Het was in elk geval niet overal buiten de overkapping verboden, zie o.a. het bordje met huisregels in een ander topic: 

Er waren wel een hoop verschillende huisregels in omloop, google maar 's naar afbeeldingen “huisregels station".

De wettelijke regeling was dat het overal verboden was behalve op eventueel op in de huisregels aangegeven plaatsen. Op de meeste stations was er alleen een uitzondering voor de rookzones en niet voor buiten de overkapping. Los daarvan is dit al een meer dan een jaar geleden met een hoop publiciteit veranderd.

Overigens beweert TS nergens dat hij buiten de overkapping stond te roken, wat de kans groot maakt dat het onder de overkapping was.  

Misschien goed om te weten, een boete voor een eerste inbraak of een eerste keer door rood rijden wordt ook niet kwijtgescholden. 

Badge +3

Je zou kunnen proberen bezwaar aan te tekenen, met als argument dat je redelijkerwijs niet kon weten dat je daar niet mag roken. Tot en met vorig jaar september was het buiten de overkappingen gewoon toegestaan. Het is in die eerste paar weken van het verbod wel af en toe omgeroepen, maar daarna is er geen aandacht meer besteed aan communicatie. Het verbod staat ook nergens duidelijk aangegeven, behalve in een lijstje huisregels op een blauw bordje bij de ingang. Een incidentele reiziger kan het makkelijk gemist hebben.

Maar heel veel kans geef ik je eerlijk gezegd ook weer niet. In principe word je geacht de wet te kennen. Aan de andere kant, proberen kan geen kwaad :slight_smile:

TS @Bramvb073 heeft de pech gehad van handhaving

die met een actieweek bezig waren (roken mag niet? of handhaven op van alles?

Jammer dan… voor Bram :sweat_smile:

Maar dan ook graag al het NS personeel beboeten dat overal rookt waar het ze maar uitkomt (en al een tijdje niet meer mag uiteraard)

Reputatie 7
Badge +1

Toen de regel kwam dat overal op elk station roken verboden werd, zijn ook al die destijdse rookpalen+zoners (met gele streep erom) weggehaald.

Alweer bijna anderhalf jaar geleden dus. De vragensteller mag blij zijn gezien de rooklust dat hij/zij nog zo lang ongestraft heeft kunnen paffen en zo de gezondheid van anderen schaden

Reputatie 7
Badge +3

Ik stond met een vriend op het Perón te roken en toen kwam er beveiliging naar ons toe die met een actieweek bezig waren waarbij elke overtreding gelijk een boete is. Ik heb een boete van €100 gekregen. Kan ik deze kwijtschelden? Het is mijn eerste boete ooit dus ook van de NS en werkte volledig mee met de beslissing van de bewakers. 

Jij kan de boete zelf niet kwijtschelden. Nee heb je en ja kun je misschien krijgen door bezwaar aan te tekenen tegen de boete. Persoonlijk vind ik de boete terecht, het rookverbod op perrons is er al een tijdje.

Reputatie 7
Badge

Een duur peukje dus. Voordeel is wel dat je nu weet waar je niet moet roken.

Reputatie 3

Als je ziet hoeveel mensen van NS in uniform zelf ook roken op het perron, is het niet gek dat mensen denken dat het mag.  

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad een probleem. Zeker omdat velen BOA zijn en beter zouden moeten weten.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Per 1 januari 2022 sluit NS ook de laatste inpandige rookruimtes voor het personeel.

Per 1 januari 2022 sluit NS ook de laatste inpandige rookruimtes voor het personeel.

Nog meer rokers voor het station straks

Reputatie 3

Per 1 januari 2022 sluit NS ook de laatste inpandige rookruimtes voor het personeel.

Nog meer rokers voor het station straks

En vast ook op het station, als tenminste ook de rookruimtes dichtgaan in die plekken waar personeel in uniform nu binnen pauze houdt, want ik geloof nooit dat al die rokers netjes naar buiten gaan. Als je ziet hoeveel moeite ze nu al hebben met het niet roken op stations. Dat wordt een gezellige stinkbende ben ik bang... 

Reageer