beantwoord

Kan ik veilig, overdekt en betaald stallen op Leiden Centraal?

• 7 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 111 Bekeken

Ik reis naar mijn werk vanaf Leiden Centraal. Omdat ik best een stukje moet fietsen om daar te komen, heb ik een goede maar dus ook vrij dure fiets. Meestal zet ik die in de gratis bewaakte stalling, maar die is de laatste tijd steeds sneller vol (ik heb meestal één van de laatste plekken, tegen 7:50u 's ochtends). Vanochtend was ik drie minuten later dan normaal en stond er al een rij tot om de hoek! Ik heb mijn fiets nu in een buitenstalling gezet, maar ik zag al dat de rekken daar uitschoven als mensen hun fiets aan de andere kant in het rek duwden. Ik heb er niet zo'n zin in om mijn dure fiets kapot terug te vinden, dus ik zou eigenlijk een abonnement voor een stalling willen afsluiten, zodat ik gegarandeerd een veilige, overdekte plek heb voor mijn fiets, zonder zo lang in de rij te moeten staan dat ik mijn trein mis. Ik kan echter nergens vinden of die optie bestaat bij Leiden Centraal.

Ik zie dat voor veel stations de mogelijkheid bestaat om een abonnement te nemen voor zo'n 55 euro per jaar (daar staat Leiden al niet tussen), of dat er anders de optie is tot stallen op rekening voor 105 euro per jaar. Maar omdat Leiden een uitzonderingsgeval lijkt te zijn (het enige station waar je de eerste 2 weken gratis kunt stallen), is het mij niet duidelijk of stallen op rekening in een apart deel van de stalling überhaupt mogelijk is.

Zijn echt alle stallingen gratis? Is er nergens een veilige betaalde plek voor mijn fiets?

Overigens, als stallen op rekening wel mogelijk is vind ik dat nog steeds erg duur in vergelijking met een stallingsabonnement voor een los station...
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 7 oktober 2019, 13:04

Even een tip @Jiska1990 waarom loop je niet even bij de bewaakte LUMC stalling naar binnen en stel daar je vragen, de medewerkers kunnen je op een rustig moment (weekend) van alle gewenste info voorzien.
Dat lijkt me de kortste route om info te krijgen over stallingsplaatsen, abbo en drukte.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge
Via deze link alle info over de fietsenstallingen te Leiden:

https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/werkzaamheden-in-leiden/mobiliteit-in-leiden/fietsenstallingen/
Via deze link alle info over de fietsenstallingen te Leiden:

https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/werkzaamheden-in-leiden/mobiliteit-in-leiden/fietsenstallingen/

Bedankt voor de link! Als ik de informatie daar zo lees, begrijp ik dat ik wel een abonnement kan afsluiten, maar alleen bij de beheerder van de stalling? Of gaat het dan over een Stallen op Rekening-abonnement? Dat blijk ik al te hebben namelijk, gratis.

Ik vind allerlei tarieven voor stalling (jaarabonnement 55 euro voor zelfservice stalling en 105 euro voor bewaakte stalling). Begrijp ik het dan goed dat voor het betaalde deel in Leiden een tarief van 105 euro geldt? Of is er ook / enkel een deel dat als 'selfservice'-stalling geldt?

Heeft iemand specifieke informatie over de tarieven van de abonnementen voor stallen bij Leiden Centraal?
Hallo Jiska1990, welkom op de NS Community.

De tarieven staan online. Bij een zelfservice stalling is een jaarabonnement 55,- euro. Bij een bewaakte stalling is dit 105,- euro (tenzij anders aangegeven op de site). Bij Leiden is het de eerste 14 dagen gratis (ook via de gegeven link te vinden). Ik zie dat er bij het station twee stallingen zijn. Leiden Centraal Centrum en Leiden Centraal LUMC. Zijn ze beide zo ontzettend druk?
Hallo Jiska1990, welkom op de NS Community.

De tarieven staan online. Bij een zelfservice stalling is een jaarabonnement 55,- euro. Bij een bewaakte stalling is dit 105,- euro (tenzij anders aangegeven op de site). Bij Leiden is het de eerste 14 dagen gratis (ook via de gegeven link te vinden). Ik zie dat er bij het station twee stallingen zijn. Leiden Centraal Centrum en Leiden Centraal LUMC. Zijn ze beide zo ontzettend druk?

Hoi Maxime, dank je voor je antwoord! Wat mij dus niet helemaal duidelijk is, is of het beheerde deel van de stalling in Leiden geldt als een zelfservice-stalling of een bewaakte stalling. En of het wel zin heeft om een abonnement af te sluiten als de eerste 14 dagen gratis zijn. Wat bereik ik daar dan mee? Heb ik dan gegarandeerd een plek zonder de wachtrijen die voor de gratis stallingen staan? Want dat is wat ik graag wil: ik wil best betalen voor een abonnement als dat betekent dat ik 's ochtends niet hoef te stressen en 20 minuten eerder van huis moet om een plekje te vinden voor mijn fiets.

En geeft het gratis stallen op rekening abonnement mij ook garantie op een plek in Leiden, mag mijn fiets dan gestald worden op een plek voor abonnementhouders?

En ik zet mijn fiets meestal bij de LUMC-zijde omdat ik van die kant kom aanfietsen. Daar zijn twee overdekte stallingen, 1 ondergronds die gratis is en 1 bovengronds waarvan een deel gratis is en een deel dus blijkbaar bewaakt. Beide gratis stallingen aan die kant zijn eigenlijk altijd vol als ik 's ochtends aankom. De andere kant van het station kom ik eigenlijk nooit, maar mijn collega zet daar haar fiets neer en die geeft aan dat het daar ook heel druk is (bij het gratis gedeelte in ieder geval).
Het verschil zit in of het een stalling met personeel is of niet. Ik denk dat je verdere vragen het best in de stalling zelf beantwoord kunnen worden.
Reputatie 6
Badge
Even een tip @Jiska1990 waarom loop je niet even bij de bewaakte LUMC stalling naar binnen en stel daar je vragen, de medewerkers kunnen je op een rustig moment (weekend) van alle gewenste info voorzien.
Dat lijkt me de kortste route om info te krijgen over stallingsplaatsen, abbo en drukte.

Reageer