Kan ik zonder abonnement een OV-fiets huren? | NS Community
beantwoord

Kan ik zonder abonnement een OV-fiets huren?

  • 18 January 2016
  • 12 reacties
  • 21496 Bekeken

Ik ga vandaag voor het eerst een OV-fiets huren op het station in Breda. Dat kost me 3,35 euro. Ik heb zelden ze fietd nodig, dit is dus een uitzonderlijk geval. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik een OV-fiets abonnement moet afsluiten van 10 euro per jaar. Dat zou betekenen dat ik in totaal 13,35 euro kwijt ben om eenmalig een stukje te fietsen.
icon

Beste antwoord door Janou NS 18 January 2016, 09:39

Bekijk origineel

12 reacties

Ik ga vandaag voor het eerst een OV-fiets huren op het station in Breda. Dat kost me 3,35 euro. Ik heb zelden ze fietd nodig, dit is dus een uitzonderlijk geval. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik een OV-fiets abonnement moet afsluiten van 10 euro per jaar. Dat zou betekenen dat ik in totaal 13,35 euro kwijt ben om eenmalig een stukje te fietsen.

Hallo Gijtje6 en welkom op het forum! Ik begrijp zeker dat dat veel is voor een stuk fietsen, maar ik moet je teleurstellen.. Om gebruik te maken van een Ov-fiets moet je wel een abonnement afsluiten.
Bedankt voor de reactie, ik heb het abonnement aangeschaft. Moet ik dit nog op mijn OV-kaart laden of hoeft dat niet?
Bedankt voor de reactie, ik heb het abonnement aangeschaft. Moet ik dit nog op mijn OV-kaart laden of hoeft dat niet?

Nee, je hoeft geen bestelling op te halen. Nadat je het abonnement hebt aangeschaft is deze actief.
Ov-fiets abonnement afsluiten kan dat ook in de fietstaling zelf of aleen via internet ?
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan niet in de fietsenstalling zelf en moet via Internet. De prijsstelling is overigens gunstig.
hallo thom bedankt voor de snelle antwoord:D
Reputatie 7
Badge +3
Zonder abonnement kun je op veel stations een gewone fiets huren voor EUR 7,50. Wel een legitimatiebewijs nodig en EUR 50 borg betalen. Het grote voordeel van een 'gewone' huurfiets: mogelijk te reserveren en het zijn fietsen met versnellingen.

Hier de link voor de verhuurder in Breda:
http://fietspointkollen.nl/verhuur/

Als je slechts eenmalig een fiets wilt huren op een station, zou ik een gewone fiets huren. Ik heb zelf wel een abonnement op de OV-fiets. Het is handig om het achter de hand hebben als je een keer onverwacht een OV-fiets wilt gebruiken.
Wat ik zelf merk is dat wanneer je een OV-Fiets abonnement hebt je ook sneller gebruik gaat maken van de fiets. En wat is er soms fijner dat op een zonnige dag uitgerust de trein uitstappen en de fiets pakken? Ideaal!
Reputatie 7
Badge +4
Misschien ben ik wat makkelijk maar ik vind het ook wel prettig dat van te voren te zien is of en waar je een fiets kunt huren. Ik begrijp iMark overigens wel want het zijn altijd standaardfietsen. Het is wel zaak even te controleren of je niet een bak rammel mee krijgt, dat komt soms voor, maar in de meeste gevallen is het in een paar minuten gepiept, heb je een nette fiets en ov-fiets is op veel plaatsen aanwezig, zelfs op West-Terschelling. Je moet het daar wel zonder de trein doen.
In de App kun je precies per locatie zien hoeveel fietsen er nog zijn! Ik vind dat we er goed mee bezig zijn.
Reputatie 7
Badge
Ik vind de OV fiets een topproduct. Fietsen zijn weliswaar basaal, maar wel van goede kwaliteit. Goedkoop, ruime openingstijden, etc. 100x beter dan aansluitend een bus of tram nemen.

Verbeterpuntje zou zijn, dat je de fiets ergens anders mag inleveren dan het afhaalpunt (zonder 10 eur adminkosten te betalen - maar goed ik snap dat het geld kost..)
Reputatie 7
Badge +4
Ov-fiets moet rendabel zijn maar een verlaging van dit bedrag tot 5 euro of zo geeft dan betere mogelijkheden ov-fiets niet voor alleen een rondrit te gebruiken. Met name in het toeristische fietsseizoen zou ik deze optie toejuichen. OV-fiets moet dan het evenwicht wel bewaren want je zult altijd zien dat dit elkaar niet opheft tussen de locaties. Ik vraag me ook af of de stallinghouders dit op prijs zouden stellen. Het evenwicht zal dan door personeel en transport moeten worden aangebracht en dat heeft een prijskaartje.
Voor de consument zou het geweldig zijn. Ik zou het persoonlijk, net als jij, toejuichen. OV-fiets bevalt me wel.

Reageer