beantwoord

Kapotte fietsen laten verwijderen op station Heerhugowaard

• 6 juli 2017
  • 9 reacties
  • 271 Bekeken

Ik parkeer minstens 3 keer in de week mijn fiets in de rekken bij het station Heerhugowaard. Ik ben er al vroeg en zet mijn fiets altijd ongeveer op hetzelfde plekje. Nu zie ik dat er al maanden dezelfde fietsen her en der om mijn fiets heen staan die niet meer gebruikt worden. Voornamelijk te herkennen aan de lekke banden, of het ontbreken ervan. Of zonder zadel etc. etc. Wie is hiervoor verantwoordelijk? NS of de gemeente?
Want het zou een hele hoop ruimte schelen wanneer de nooit meer gebruikte fietsen weer eens zouden worden opgeruimd!
Sticker op het stuur en als de sticker er 2 weken later nog op zit verwijderen?
icon

Beste antwoord door Momo 6 juli 2017, 17:53

Vaak valt dit onder de gemeente. In Delft bv werd in de tijd van het oude station eens in de zoveel tijd een "touwtjes actie" gehouden. Daarbij werd een dun touwtje vastgemaakt aan de spaken en de achterspatbordstang. Wanneer je met je fiets wegrijd breekt het touwtje. Wanneer een touwtje na 4 weken nog vastzat, werd de fiets als weesfiets beschouwd en verwijderd. Op Delft Zuid wordt dit nog steeds gedaan.

Wat Heerhugowaard betreft, ik zie wel in de APV onder artikel 5:12 (Overlast van fiets of bromfiets) staan:
"Het is verboden op door het college aangewezen plaatsen fietsen of bromfietsen langer dan een door het college vastgestelde periode onafgebroken te laten staan." Maar daar staat niet hoe lang de vastgestelde periode is en of het station daar ook onder valt.
Misschien kun je ook bij de gemeente navraag doen.
Bekijk origineel

9 reacties

Dat is goed dat je het aangeeft tresor. Om welke stallingen gaat het precies? Gaat het om de zelfservicestalling of om rekken die buiten het station staan? Kan je me ook vertellen om hoe veel fietsen het gaat?
Reputatie 7
Badge +3
Vaak valt dit onder de gemeente. In Delft bv werd in de tijd van het oude station eens in de zoveel tijd een "touwtjes actie" gehouden. Daarbij werd een dun touwtje vastgemaakt aan de spaken en de achterspatbordstang. Wanneer je met je fiets wegrijd breekt het touwtje. Wanneer een touwtje na 4 weken nog vastzat, werd de fiets als weesfiets beschouwd en verwijderd. Op Delft Zuid wordt dit nog steeds gedaan.

Wat Heerhugowaard betreft, ik zie wel in de APV onder artikel 5:12 (Overlast van fiets of bromfiets) staan:
"Het is verboden op door het college aangewezen plaatsen fietsen of bromfietsen langer dan een door het college vastgestelde periode onafgebroken te laten staan." Maar daar staat niet hoe lang de vastgestelde periode is en of het station daar ook onder valt.
Misschien kun je ook bij de gemeente navraag doen.
Reputatie 7
Ik heb nog even voor je gekeken, maar uit het woord 'fietsrekken' maak ik op dat het niet om de zelfservicestalling op station Heerhugowaard gaat, maar om de fietsenrekken van de gemeente. Bedankt Momo voor het goede antwoord. In dit geval kunnen wij deze feedback niet doorspelen, maar kun je dit het beste aankaarten bij de gemeente Heerhugowaard. Hier geloof ik dat je een dergelijke melding kunt doorgeven. Goede intentie tresor, helaas kunnen wij je hiermee niet helpen.
Duidelijk! Ik ga de gemeente benaderen!
Helaas nog geen reactie van de Gemeente Heerhugowaard 😞
Leuk dat je wat laat weten/updatet omtrent het issue. Ik denk dat deze mensen nog even koffie aan het drinken zijn of met vakantie...waar ik niks slechts mee bedoel, dit is ook nodig tegen de stress onder andere!:P
Reputatie 3
Ik hoop dat jouw fiets er nog stond na de fietsenopruimactie in Heerhugowaard afgelopen maand. Die van mijn dochter in ieder geval niet meer. 283 fietsen afgevoerd. Alleen niet volgens de juiste procedure. De termijn dat een fiets in de stalling mag staan is 2 weken (informatie op de NS-site geeft zelfs 3 weken aan). 2 januari zijn de fietsen gestickerd en 9 januari verwijderd. Dus al na een week, terwijl een fiets er minimaal 2 weken mag staan. Bovendien, wie bedenkt nou om zo'n actie in de vakantie te gaan houden! Kom je terug van vakantie om weer aan het werk of naar school te gaan, fiets weg.
Reputatie 7
Dat klinkt niet goed Henk. Daar duik ik graag wat dieper in, om te kijken wat er hier precies is gebeurd en waar er steken gevallen gelaten zijn. Zou je mij een priv├ębericht willen versturen met zoveel mogelijk informatie over de fiets en het tijdstip van plaatsing van de fiets en de verwijdering? Geef mij daarnaast ook jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, OV-chipkaartnummer (als er een stallingsabonnement is) en een begeleidend verhaal over de situatie. Als je op mijn naam klikt, kies je voor 'stuur bericht' en ga ik er werk van maken voor je. Alvast bedankt!
Ik hoop dat jouw fiets er nog stond na de fietsenopruimactie in Heerhugowaard afgelopen maand. Die van mijn dochter in ieder geval niet meer. 283 fietsen afgevoerd. Alleen niet volgens de juiste procedure. De termijn dat een fiets in de stalling mag staan is 2 weken (informatie op de NS-site geeft zelfs 3 weken aan). 2 januari zijn de fietsen gestickerd en 9 januari verwijderd. Dus al na een week, terwijl een fiets er minimaal 2 weken mag staan. Bovendien, wie bedenkt nou om zo'n actie in de vakantie te gaan houden! Kom je terug van vakantie om weer aan het werk of naar school te gaan, fiets weg.

Dat is wel heel erg zuur, en superslecht van de gemeente Heerhugowaard zeg!
Is de fiets van jouw dochter nog boven water gekomen?

Reageer