beantwoord

keuzedag ophalen gedurende de reis, nl op ander station dan vertrekstation

• 4 October 2021
  • 8 reacties
  • 124 Bekeken

Op station van vertrek (Oosterbeek) is er geen NS automaat en kan ik mijn Keuzedag niet ophalen om voor die dag te gebruiken. Kan ik bijv op station Breda, de Keuzedag ophalen en dat die dan al door de NS wordt gebruikt voor de heenreis Oosterbeek- Breda en dan ook voor terugreis Breda-Oosterbeek ?

icon

Beste antwoord door Thom 4 October 2021, 13:49

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge

Het antwoord op uw daadwerkelijke vraag weet ik niet, maar weet U zeker dat er geen kaartautomaat is op station Oosterbeek?

Volgens deze site: Oosterbeek | NS zou die er namelijk wel moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Er is op station Oosterbeek een kaartautomaat aanwezig. U kunt uw keuzedag er gewoon ophalen. U houdt uw kaart voor de lezer en dan haalt u uw bestellingen, dan wel keuzedag op. Volg de instructies.

Klikt u maar op de blauwe regel hieronder. Daar staat dat er een kaartautomaat is. Even naar beneden scrollen en dan onder Services.

https://www.ns.nl/stationsinformatie/otb/oosterbeek#voorzieningen

Als u de keuzedag er op zet op het automaat en u checkt in in de daluren, dan wordt de keuzedag direct herkend en heeft u vrij reizen. Let er op niet in de spits in te checken als u meer dan 35 minuten uitgecheckt bent geweest. Tegenwoordig is er ook een middagspits tussen 16.00 en 18.30. U moet dan dus voor vier uur, eigenlijk 16.05 inchecken. 

Wat u wilde, mag in geen geval, dan zou u zonder geldig kaartje reizen tussen Oosterbeek en Breda. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor een geldig kaartje en een verhaal of excuus is dat niet.  Het is echt nergens voor nodig. Alles is in Oosterbeek te regelen.

Badge +3

Op station van vertrek (Oosterbeek) is er geen NS automaat en kan ik mijn Keuzedag niet ophalen om voor die dag te gebruiken. Kan ik bijv op station Breda, de Keuzedag ophalen en dat die dan al door de NS wordt gebruikt voor de heenreis Oosterbeek- Breda en dan ook voor terugreis Breda-Oosterbeek ?

Een Keuzedag wordt aangesproken bij de eerste incheck (trein) buiten de spits. Breda en Oosterbeek liggen nogal uit elkaar maar als u niet met de trein van Breda naar Oosterbeek reist (bijv. de vorige dag vanuit Breda) dan kan je in Breda prima de Keuzedag alvast op uw kaart laden.

Een Keuzedag ophalen kan ook bij supermarkten e.d. Zie hier voor waar allemaal. Let bij een automaat in een winkel wel goed op welke Keuzedag je precies op de kaart wilt laden (voor het geval er meerdere klaar staan), pak dan de kortst geldige (oudste).

Reputatie 6
Badge +1

ELK station in heel NL waar NS treintjes heeft om te stoppen heeft tenminste 1 kaartautomaat-al zal die niet altijd voor sommigen op een handige plek staan, dus je moet omlopen.

Verder klopt alles hierbovne: zodra je een keuzedag op je kaart laadt, wordt die als eerste aangesproken, ook al wilde je enkel een stationsgang doorwandelen of een heel kort ritje maken. Dat kan ´het systeem´ natuurlijk niet bevatten.

Reputatie 7
Badge +4

Zet de keuzedag er pas op kort voor  vertrek en zet de keuzedag er op bij een NS automaat.Beide voorkomt verwarring en vaak ook nog  ellende. De leeftijd eist zijn tol nu eenmaal, zeker als die vordert en de senioren steeds met veranderende regels worden geconfronteerd.

Badge +3

ook al wilde je enkel een stationsgang doorwandelen

Dat kan gewoon, bij binnen 60 minuten weer uitchecken op hetzelfde station blijft de Keuzedag gewoon als ‘ongebruikt’ op je kaart staan.

Reputatie 7
Badge +4

Verder klopt alles hierbovne: zodra je een keuzedag op je kaart laadt, wordt die als eerste aangesproken, ook al wilde je enkel een stationsgang doorwandelen of een heel kort ritje maken. Dat kan ´het systeem´ natuurlijk niet bevatten.

Dit is gewoon niet waar, los van de suggestie. In de tijd van het reizen op saldo adviseerde ik soms wel om met de keuzedag door het statin te lopen. Dan werd namelijk de tien euro borg niet afgeschreven. Veel senioren reisden wel met keuzedagen maar gebruikten hun abonnement niet voor reizen op saldo. Wel altijd het welgemeende advies om echt binnen een uur weer buiten te zijn, maar meestal kan dat al in een paar minuten, de grote steden net wat langer gezien het wandeltempo.

De keuzedag kon zo ingezet worden en dat tientje was vaak best een punt, zeker voor wie haast had en niet zo goed met het opladen om kon gaan.

Dat kan ´het systeem´ natuurlijk niet bevatten.

Het systeem bevatte het uitstekend en met name op de NS-automaten was het goed afgestemd en zo duidelijk mogelijk voor deze doelgroep. Er zitten ook tachtigers tussen.

Badge +3

Bij sommige stations kan je ook nog een passage op je kaart laden.

En zowaar werd mijn aanvraag Passagepas voor Eindhoven nu ook ineens goedgekeurd, 2 dagen later in de bus.

Reageer