beantwoord

kiosk flesje water

• 4 juli 2019
  • 10 reacties
  • 533 Bekeken

Waarom is een fles water duurder dan een blikje coca cola bij de kiosk? Fors duurder zelfs. Dat zou toch andersom moeten zijn? Mensen zouden nu eerder suikers kopen dan water. Is toch slecht?
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 juli 2019, 15:34

Een fles water is 50cl en een blikje cola 30cl.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een fles water is 50cl en een blikje cola 30cl.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, ook in gewone supermarkten verbaas ik me over wat water in flessen kost terwijl je voor een fractie van de prijs uitstekend drinkwater uit de kraan hebt. Scheelt nog heel plastic flessen ook.

Waarom zou je niet gewoon zelf een hervulbare fles nemen en die zelf iedere keer vullen uit de kraan? Op steeds meer stations komen watertappunten zodat je ook daar bij kunt vullen.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, ook in gewone supermarkten verbaas ik me over wat water in flessen kost terwijl je voor een fractie van de prijs uitstekend drinkwater uit de kraan hebt. Scheelt nog heel plastic flessen ook.
Je betaalt vooral voor logistiek, personeel, belastingen en de huur van de winkel. De prijs van het water of de cola zelf is verwaarloosbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Misschien is het meer dat ik me er over verbaas dat mensen bereid zijn zoveel te betalen voor iets wat zo uit de kraan komt.
Reputatie 7
Badge +4
De productiekosten van een blikje cola-light zijn lager dan twee cent, voor een flesje water zal het nog iets minder zijn, maar dat is helemaal niet prijsbepalend. Ook cola is nagenoeg allemaal water. De prijs in de supermarkt is veel lager dan in een snackbar omdat er andere kosten verrekend moeten worden. Je betaalt voor de optelsom van kosten, winst en belasting, nauwelijks voor de productie.
Reputatie 6
Stationswinkels vind ik zo prijzig, dat ik er zelden iets koop. Maar voor gemak betalen mensen blijkbaar grif (terwijl ik dan wel vaak hoor dat men de trein zo duur vindt), terwijl een paar honderd meter of soms zelf meteen buiten sommige stations een reguliere supermarkt zit, daar vind je dezelfde koek 3x goedkoper en een blikje cola voor 0,69 cent ipv de 1,79 euro of zoiets op het station. En: het gezonde eten is naar verhouding nog veel duurder: kleine bakjes lunchsalade met 95% sla of couscous en nog een beetje ander spul erdoor voor 5 tot 7 euro, afhankelijk van de "exclusiviteit" van de soort olijf of biet dat erdoor zit 😂
Reputatie 7
Badge +4
AH to go is een veel economischer keuze.
Reputatie 7
Badge +3
Stationswinkels vind ik zo prijzig, dat ik er zelden iets koop. Maar voor gemak betalen mensen blijkbaar grif, terwijl een paar honderd meter of soms zelf meteen buiten sommige stations een reguliere supermarkt zit, daar vind je dezelfde koek 3x goedkoper en een blikje cola voor 0,69 cent ipv de 1,79 euro of zoiets op het station.
Maar dat blikje of misschien flesje cola is dan meestal wel gekoeld en daar betaal je ook voor.

En het gemak is ook dat je binnen 1 a 2 minuten je boodschap heb, ga je naar buiten naar de reguliere supermarkt ben je toch iets meer tijd kwijt. Ik heb een enkele keer wel iets gehaald bij de AH aan de overkant van Den Haag HS, ik haalde zelfs de IC van een kwartier later niet meer.
Reputatie 3

Stationswinkels vind ik zo prijzig, dat ik er zelden iets koop. Maar voor gemak betalen mensen blijkbaar grif, terwijl een paar honderd meter of soms zelf meteen buiten sommige stations een reguliere supermarkt zit, daar vind je dezelfde koek 3x goedkoper en een blikje cola voor 0,69 cent ipv de 1,79 euro of zoiets op het station.Maar dat blikje of misschien flesje cola is dan meestal wel gekoeld en daar betaal je ook voor.

De normale Appie bij mij om de hoek heeft ook een koelkast met gekoelde drank. Stukken goedkoper dan de kiosk.

En het gemak is ook dat je binnen 1 a 2 minuten je boodschap heb, ga je naar buiten naar de reguliere supermarkt ben je toch iets meer tijd kwijt. Ik heb een enkele keer wel iets gehaald bij de AH aan de overkant van Den Haag HS, ik haalde zelfs de IC van een kwartier later niet meer.

Dat is serieus knap👏 die zit op kruipafstand.
Reputatie 7
Badge +4
In Den Haag CS wel, bij Den Haag HS ook? Je moet dan toch echt het station uit, ook al is het aan het Stationsplein, en niet te ver.

Reageer