Skip to main content

Dinsdag 29/10/24 wilde ik een keuzedag (ik heb er nog 5 te goed tot 24/12/24) opnemen in de kaartautomaat van station Nijmegen. De automaat gaf aan dat er geen keuzedagen beschikbaar waren. (Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.) 10 minuten bij de infobalie gewacht maar de klant vóór mij had blijkbaar een moeilijke vraag. Langer wachten kon ik niet, ik moest de trein halen van 10.09 uur naar Den Bosch. Opwaarderen naar 1e klas lukte wel bij diezelfde automaat. Dus retour Den Bosch kostte mij 2 x € 9,79 terwijl ik nog 5 keuzedagen (1e klas) heb. Bij thuiskomst meteen de klantenservice gebeld, met het verzoek één keuzedag te wissen en terugbetaling van de gemaakte kosten. De medewerkster was niet bevoegd dat te doen (begrijp ik) maar ze zou mijn klacht doorgeven aan het klachtenbureau (?). Ik heb niets meer vernomen. 
Waarom worden de gemaakte kosten t.g.v. een haperend systeem op mij afgewenteld?

GWM Ramakers

Hoi Ramakers,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je gegevens.
Je zult toch weer even contact moeten opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Helaas is het wel volgens de regels gegaan. Het beleid is dat dit niet wordt teruggegeven. Als u een klacht indient waarbij u zelf niet correct heeft gehandeld, dan levert het ook niets op. Het is inderdaad bijzonder vreemd dat u geen keuzedag mee krijgt op het automaat. Was het op Mijn NS te zien dat u nog keuzedagen tegoed had? U vindt dit op Mijn NS, dan zoekt u uw abonnement op en bij dat abonnement staat er in blauwe letters een verwijjzing naar de keuzedagen.

Wat het een NS automaat? In Nijmegen staan ook automaten van Arriva. U kunt op een Arriva automaat wel een keuzedag opnemen, maar het werkt iets minder vriendelijk. Keuzedagen altijd opnemen op een NS-automaat, dat is bijzonder eenvoudig en goed geregeld.

Hallo Ramakers en welkom bij de NS Community!

Soms gaat er inderdaad iets mis met het laden van de Keuzedagen. Vervelend dat je hierdoor extra kosten hebt moeten maken. Ik raad aan om dit, zoals hierboven ook al is geschreven, na te laten kijken door mijn collega's van de klanteNService. Ook om ervoor te zorgen dat je in het vervolg zonder problemen een nieuwe Keuzedag kunt activeren. Het kaartnummer heb ik voor de zekerheid uit je post verwijderd aangezien dit openbaar leesbaar was.

Was het niet mogelijk om bij een andere automaat de keuzedag op te nemen, of stond de volgende nog niet klaar, omdat de dag ervoor ook met een keuzedag gereisd was? Je weet dat je ook bij OV-automaten in winkels keuzedagen op jouw kaart kunt zetten. Dat geeft misschien minder stress.

Reageer