Klacht: Enorm onbeschofte conducteur zorgde voor een potentieel gevaarlijke situatie op Schiphol

Vandaag heb ik iets meegemaakt met de NS wat echt niet door de beugel kan. Ik stond op het punt de IC Direct te nemen van Schiphol naar Rotterdam CS van 12:24. De trein arriveerde netjes op tijd, en ik kwam samen met een groep andere personen uit bij de achterste coupe. Deze bleek vol te zitten met reizigers met koffers, die allemaal moesten uitstappen. Dit nam natuurlijk redelijk wat tijd in beslag en bij beide uitgangen van de coupe bleven buiten lange rijen staan met mensen die wilden instappen maar moesten wachten tot iedereen was uitgestapt. De conducteur stond helemaal aan de voorkant van de trein en begon al te fluiten. Op een gegeven moment had hij er schijnbaar genoeg van en besloot de deuren te sluiten en te vertrekken, en dit terwijl bij de achterste coupe niemand nog was ingestapt.

Wat echter nog vele malen erger was, was dat hij de deuren al sloot nog voordat iedereen was uitgestapt. Sterker nog, er waren enkele groepen reizigers die hun vlucht moesten halen die door pardoes sluiten van de deuren van elkaar gesplitst werden. Wij met zijn allen signaleren naar de conducteur dat er nog mensen bezig waren met uitstappen. Hij negeerde dit. Een andere NS perron medewerker zag dit en belde de trein en kreeg de betreffende conducteur aan de lijn. Deze zei heel brutaal dat men maar bij een andere coupe had moeten uitstappen en besloot alsnog te vertrekken.

Dit heeft geleid tot enkele huilende mensen op het perron omdat van een vrouw haar man nog in de trein vastzat en van een ander koppel een vriend/vriendin. Deze mensen moesten hun vlucht halen!

Hou is dit toch mogelijk? Ik snap dat het NS personeel onder druk staat om de treinen op tijd te laten rijden maar dit overschrijdt alle normen van fatsoen! Stel je nou eens voor dat je op deze manier van je kind gesplitst werd? Het ergste vind ik nog dat de conducteur door zijn eigen collega's op de hoogte was gebracht van de situatie nog voordat de trein daadwerkelijk vertrokken was, en alleen een brutale mond had als response en alsnog besloot groepen reizigers uit elkaar te trekken.

Wat konden de reizigers hier nou aan doen? Bij Schiphol kan het nou eenmaal langer duren om uit te stappen als het vol zit met mensen met koffers die er allemaal uit moeten. Je kunt dan toch niet van hun verwachten dat ze beseffen dat ze maar naar andere coupes moeten lopen om uit te stappen?

Ik hoop dat hier iets mee gedaan wordt, want dit vond ik toch wel heel erg.

12 reacties

Badge
Ik heb een vraagje naar aanleiding van bovenstaand bericht. Als zoiets nou gebeurt (veel mensen, die niet hebben lopen treuzelen, zijn nog aan het uitstappen terwijl de deuren al worden gesloten door de conducteur). Mag je dan aan de noodrem trekken? In dit geval waren familieleden zelfs van elkaar gescheiden hierdoor.
Zo nee, dan betekent dit dat die mensen verder mee moeten reizen naar het volgende station, waardoor ze niet meer hun vlucht kunnen halen (of ze moeten echt ruim op tijd zijn vertrokken van huis, geen vertraagde treinen hebben gehad, en het geld hebben voor een dure taxi), en ze vaak dan ook geen geldig vervoerbewijs hebben voor dat stukje treinreis, terwijl zij eigenlijk niets fout hebben gedaan, en nog in de trein vastzitten.

Tip: als NS weet dat een bepaalde trein slecht geschikt is voor het laten uitstappen van mensen met koffers, plan dan voldoende uitstaptijd in, in de dienstregeling. Bijvoorbeeld zoals bij Internationale treinen gebeurt in bijvoorbeeld Deventer: daar liggen aankomst- en vertrektijd 5 minuten uit elkaar. Dan heb je al redelijk wat uitstaptijd voor de reizigers.

In Schiphol is nauwelijks tijd voor stationnementen van treinen, aangezien er in elke richting 26 treinen per uur moeten stoppen op drie perrons. Houd rekening met de minimale opvolgtijd langs het perron van 4 minuten en gooi een stationnement van 2 minuten erin (volgens mij het minimum voor Schiphol), dan is de maximale capaciteit 30 treinen per uur. We zitten dus al bijna aan het plafond, en binnenkort komt de Eurostar ook nog eens een paar keer per dag koekeloeren.
En lang niet alle treinen rijden in een regelmatig patroon Schiphol binnen, soms zitten er luwe periodes en soms is het stampend druk. Om nog maar niet te spreken van de situatie bij vertragingen...

Het lange stationnement van IC Berlijn in Deventer (7 min richting Bentheim, 5 min richting Amsterdam) is niet zozeer ten behoeve van in- en uitstappen van reizigers, als wel door een samenloop van verschillende andere factoren.
De trein ligt op Amsterdam - Deventer behoorlijk vast (druk traject Amsterdam - Hilversum, overstap in Amersfoort, inpassing tussen Valleilijn, op tijd weg in Apeldoorn tbv stoptrein naar Zutphen). Als je in Deventer eerder weg wilt (ri Bh) of later wilt aankomen (ri Asd), kom je op het traject Deventer - Snippeling aansl. weer in conflict met de IJssellijn-IC, welke muurvast zit. In Almelo zit je krap met de Sprinter van/naar Apeldoorn, in Hengelo moet je ruim de tijd hebben om (ri Bh) over te kruisen... Afijn, het zal wel duidelijk zijn.

Wat betreft ruime stationnementen van internationale treinen: diezelfde IC Berlijn stopt overigens in Hilversum maar één minuut. IC Brussel in Dordrecht of Roosendaal ook.
Reputatie 1

Wat konden de reizigers hier nou aan doen? Bij Schiphol kan het nou eenmaal langer duren om uit te stappen als het vol zit met mensen met koffers die er allemaal uit moeten. Je kunt dan toch niet van hun verwachten dat ze beseffen dat ze maar naar andere coupes moeten lopen om uit te stappen?

Gevalletje noodrem trekken. Dit soort gedrag van de conducteur zou niet getolereerd moeten worden.

Een van de situaties heb ik op film staan, zullen we gaan publiceren hoe de conducteurs hun vak uitoefenen?

Als je de gezichten onherkenbaar zou maken denk ik niet dat er iemand bezwaar tegen zou maken. Het zou wel interessant zijn om dit gedrag een keer te zien, in mijn ervaring zijn de conducteurs over het algemeen wel vriendelijk en schappelijk.
Ik heb een vraagje naar aanleiding van bovenstaand bericht. Als zoiets nou gebeurt (veel mensen, die niet hebben lopen treuzelen, zijn nog aan het uitstappen terwijl de deuren al worden gesloten door de conducteur). Mag je dan aan de noodrem trekken? In dit geval waren familieleden zelfs van elkaar gescheiden hierdoor.
Zo nee, dan betekent dit dat die mensen verder mee moeten reizen naar het volgende station, waardoor ze niet meer hun vlucht kunnen halen (of ze moeten echt ruim op tijd zijn vertrokken van huis, geen vertraagde treinen hebben gehad, en het geld hebben voor een dure taxi), en ze vaak dan ook geen geldig vervoerbewijs hebben voor dat stukje treinreis, terwijl zij eigenlijk niets fout hebben gedaan, en nog in de trein vastzitten.

Tip: als NS weet dat een bepaalde trein slecht geschikt is voor het laten uitstappen van mensen met koffers, plan dan voldoende uitstaptijd in, in de dienstregeling. Bijvoorbeeld zoals bij Internationale treinen gebeurt in bijvoorbeeld Deventer: daar liggen aankomst- en vertrektijd 5 minuten uit elkaar. Dan heb je al redelijk wat uitstaptijd voor de reizigers.
Vandaag heb ik iets meegemaakt met de NS wat echt niet door de beugel kan. Ik stond op het punt de IC Direct te nemen van Schiphol naar Rotterdam CS van 12:24. De trein arriveerde netjes op tijd, en ik kwam samen met een groep andere personen uit bij de achterste coupe. Deze bleek vol te zitten met reizigers met koffers, die allemaal moesten uitstappen. Dit nam natuurlijk redelijk wat tijd in beslag en bij beide uitgangen van de coupe bleven buiten lange rijen staan met mensen die wilden instappen maar moesten wachten tot iedereen was uitgestapt. De conducteur stond helemaal aan de voorkant van de trein en begon al te fluiten. Op een gegeven moment had hij er schijnbaar genoeg van en besloot de deuren te sluiten en te vertrekken, en dit terwijl bij de achterste coupe niemand nog was ingestapt.

Wat echter nog vele malen erger was, was dat hij de deuren al sloot nog voordat iedereen was uitgestapt. Sterker nog, er waren enkele groepen reizigers die hun vlucht moesten halen die door pardoes sluiten van de deuren van elkaar gesplitst werden. Wij met zijn allen signaleren naar de conducteur dat er nog mensen bezig waren met uitstappen. Hij negeerde dit. Een andere NS perron medewerker zag dit en belde de trein en kreeg de betreffende conducteur aan de lijn. Deze zei heel brutaal dat men maar bij een andere coupe had moeten uitstappen en besloot alsnog te vertrekken.

Dit heeft geleid tot enkele huilende mensen op het perron omdat van een vrouw haar man nog in de trein vastzat en van een ander koppel een vriend/vriendin. Deze mensen moesten hun vlucht halen!

Hou is dit toch mogelijk? Ik snap dat het NS personeel onder druk staat om de treinen op tijd te laten rijden maar dit overschrijdt alle normen van fatsoen! Stel je nou eens voor dat je op deze manier van je kind gesplitst werd? Het ergste vind ik nog dat de conducteur door zijn eigen collega's op de hoogte was gebracht van de situatie nog voordat de trein daadwerkelijk vertrokken was, en alleen een brutale mond had als response en alsnog besloot groepen reizigers uit elkaar te trekken.

Hallo kverbist! Ik heb nog geen privébericht van je ontvangen, mocht je het nog willen dan kan ik dit voor je oppakken.
Reputatie 4
Hallo kverbist en welkom op het NS forum. Wat vind ik dit ontzettend vervelend te lezen en dit is ook absoluut niet wat ik gewend ben van het treinpersoneel. Natuurlijk ga ik dit oppakken. Zou jij mij een privébericht willen sturen met de uiterlijke beschrijving van conducteur? Dan help ik je daar graag verder. Je kan mij een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "stuur bericht".
Niet gewend? Neem je mijn melding van de drie conducteurs mee? Want deze zijn net zo fout bezig als bovenstaande conducteur https://forum.ns.nl/de-trein-11/fluiten-niet-meer-instappen-24330/index7.html#post154038

Een van de situaties heb ik op film staan, zullen we gaan publiceren hoe de conducteurs hun vak uitoefenen?

Hallo kverbist en welkom op het NS forum. Wat vind ik dit ontzettend vervelend te lezen en dit is ook absoluut niet wat ik gewend ben van het treinpersoneel. Natuurlijk ga ik dit oppakken. Zou jij mij een privébericht willen sturen met de uiterlijke beschrijving van conducteur? Dan help ik je daar graag verder. Je kan mij een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "stuur bericht".
Reputatie 7
Badge +3
Mee eens. Het is een combinatie van beide factoren. Maar ik geef je op een briefje dat wanneer NS alleen maar SLT's zou inzetten tussen Amsterdam Centraal en Schiphol er veel minder in- en uitstapvertraging zou zijn.

Je mag voor de toeristen hopen dat het Amsterdamse metronet snel wordt verlengd naar Schiphol zodat ze niet meer met NS hoeven te reizen en capriolen met hun bagage moeten uithalen.
Niet alleen ongeschikt materieel maar ook een rare stopplaats zoals eerder aangegeven is, waardoor op Amsterdam CS de mensen massaal in het achterste rijtuig instappen.

Je kan dat best voorkomen door bv de mensen laten waarschuwen door personeel. Zet gewoon iemand op het perron bij Amsterdam CS en Schiphol en het instappen zal beter verlopen.
Reputatie 7
Badge +3
De basis voor dit probleem ligt natuurlijk in het feit dat NS met ongeschikte treinen naar/van Schiphol rijdt. De treinen hebben geen gelijkvloerse instap en er is geen bagageruimte waardoor koffers de balkons blokkeren.
De ICd is dan nog minder geschikt dan andere treinen omdat de helft van de deuren van het smalle type is. Dat is ook een probleem bij de ICMm.
De enige geschikte trein die NS op het moment heeft is de SLT (waar dan weer geen toiletten in zitten). Dankzij NS zitten we tot zeker 2030 opgescheept met materieel dat voldoet aan de eisen van 1995. Eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Je mag verwachten dat het treinpersoneel van deze beperkingen van het materieel op de hoogte is daar rekening mee houdt bij de vertrekprocedure.
Reputatie 4
In 15 minuten tijd 3x een conducteur die fluit terwijl reizigers nog aan het instappen zijn, gevaarlijke situaties: https://forum.ns.nl/de-trein-11/fluiten-niet-meer-instappen-24330/index7.html#post154038
Reputatie 4
Bedankt voor de melding, er is veel kritiek op de fluitprocedure van de NS.

Ik hoop dat de overige reizigers de weg naar dit forum ook weten te vinden. Hier moeten organisaties over ingelicht worden die invloed hebben op het functioneren van de NS, want dit soort taferelen zijn onacceptabel.
Probleem is dat op Amsterdam CS de Intercity Direct van .10 en .40 vanaf perron 14A vertrekt. Als je vanuit de westtunnel het perron oploopt staat daar de IC direct trein nog niet eens, die staat nog westelijker. Het is begrijpelijk dat toeristen niet verder dan nodig gaan lopen op Amsterdam CS en dus direct in het achterste rijtuig gaan zitten, omdat dit rijtuig het dichts bij de enige trap op perron 14A is. Als je op Amsterdam CS in het voorste rijtuig wilt stappen moet je vanaf de dichtstbijzijnde trap minimaal 140 meter lopen (!!)...

Mocht je vaker met de IC direct van .24 of .54 vanaf Schiphol naar Rotterdam willen reizen dan kun je beter voorin stappen, daar is het veel rustiger.

Reageer