Klacht indien over medewerker Service en Veiligheid

Geacht NS management,
Ik ben vandaag op een vol perron in Eindhoven op een nogal intimiderende wijze aangesproken en kennelijk bekeurd door iemand die zich voordeed als Spoorwegbeambte. Ik heb nog steeds geen idee welke overtreding ik heb begaan, de meneer gaf aan dat ik zou hebben gefietst in de stationshal. Ik had weliswaar mijn Brompton bij mij, maar gefietst heb ik zeker niet!
Ik heb nog gevraagd of meneer had gedronken (meneer had rood doorlopen ogen, was nogal buiten adem en trilde met de handen), ik dacht eerst aan een grap.
Een grap was het echter allerminst: meneer maande mij mijn legitimatie te tonen (van hem heb ik het desgevraagd niet gezien) en vertelde mij te hebben bekeurd voor €106,-!! Ook heeft hij me drie keer gezegd dat hij me staande had gehouden en dat ik tenminste 6 uur ''van hem'' was. Ik heb het geheel als een nogal absurde belevenis ervaren. Ik kreeg het gevoel met een soort nep-agent van doen te hebben. Na 30 minuten (mijn trein was natuurlijk al lang weg) gaf hij mijn paspoort (we stonden nog steeds op het perron) terug en kon ik, nadat ik meneer had aangegeven de geleden schade op hem te willen verhalen, ineens gaan.
Omdat ik verder niets heb ontvangen, heb ik een foto van meneer gemaakt. Maar dat was tegen het zere been: ''als je mijn foto op social media zet, ik heb ook jouw foto en al je gegevens, dus pas maar op!''
Ik zou graag een klacht tegen deze man en zijn collega willen indienen. Waar kan dat? Kan iemand mij wellicht bellen? Bij de informatiebalie verwezen ze mij naar de NS klantenservice, die ik ook direct heb gebeld (omstreeks 15:45 uur), maar daar konden ze helemaal niets voor mij doen. Ik sta eigenlijk op het punt aangifte te doen vanwege bedreiging en oneigenlijk gebruik van positie als veiligheidsbeambte. Dit gedrag is natuurlijk onacceptabel. Ik begreep zelfs van een omstander dat dit vrij normaal is op station Eindhoven. Kunt u mij helpen?

64 reacties

Was er niet bij, maar excessen komen overal voor.

Er is vast een moderator die u via dit kanaal advies kan geven.

Edit
Het is nu een beetje laat en de reactietijd via een forum ligt wat lager.
Ga er vanuit dat de NS met een advies komt dat realistisch is.

(Zeker als het een handeling van een boa betreft.)
Reputatie 7
Zodra u staande bent gehouden bent u wettelijk verplicht uzelf te identificeren. Een medewerker Veiligheid en Service is Buitengewoon Opsporingsambtenaar en derhalve bevoegd tot staande houden. Een staandehouding duurt net zo lang als nodig is om uw identiteit vast te stellen en verbaliseren.

Geleden schade is niet te verhalen.

Bij het opmaken van een proces-verbaal krijgt u geen kopie of afschrift mee, die krijgt u thuisgestuurd.

Verder is het ook inderdaad niet toegestaan NS personeel te fotograferen.

Bij een staande houding en verbaliseren moet genoemd worden waarom je wordt bekeurd
Yes, een boa-klacht ipv een toezichthouder klacht.
BOA-klacht moet je heel expliciet als BOA-klacht indienen. Voet bij stuk houden en strak de procedure BOA-klacht volgen.

Fotograferen van de BOA verbieden is erg lastig en faalt naar alle waarschijnlijkheid dus ook. Wanneer je gaat publiceren wordt het tricky, dat moet je dus niet doen. Er zijn wat NS-regels die het verbieden, maar de status daarvan is uiterst discutabel.
Fotograferen van personen, dus ook een BOA, mag wel in de openbare ruimte. Publiceren mag ivm portretrecht niet.
Men doet vanuit corporate een vriendelijk verzoek om NS-personeel niet te fotograferen of filmen, daar verwijst men ook vaak naar. De status van die regels is echter uiterst discutabel. Verder is er in principe geen verbod inderdaad, maar wordt het bij publicatie een discussiepunt. Ook portretrecht is geen automatisch verbod maar een belangenafweging. Helemaal omdat de BOA in een publieke functie zit.

http://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/
Zodra u staande bent gehouden bent u wettelijk verplicht uzelf te identificeren. Een medewerker Veiligheid en Service is Buitengewoon Opsporingsambtenaar en derhalve bevoegd tot staande houden. Een staandehouding duurt net zo lang als nodig is om uw identiteit vast te stellen en verbaliseren.

Geleden schade is niet te verhalen.

Bij het opmaken van een proces-verbaal krijgt u geen kopie of afschrift mee, die krijgt u thuisgestuurd.

Verder is het ook inderdaad niet toegestaan NS personeel te fotograferen.

Bij een staande houding en verbaliseren moet genoemd worden waarom je wordt bekeurd

Je ben ter aller tijden verplicht een kopie( dan wel doordruk ) te overhandigen aan de geverbaliseerde!
Geacht NS management,
Ik ben vandaag op een vol perron in Eindhoven op een nogal intimiderende wijze aangesproken en kennelijk bekeurd door iemand die zich voordeed als Spoorwegbeambte. Ik heb nog steeds geen idee welke overtreding ik heb begaan, de meneer gaf aan dat ik zou hebben gefietst in de stationshal. Ik had weliswaar mijn Brompton bij mij, maar gefietst heb ik zeker niet!
Ik heb nog gevraagd of meneer had gedronken (meneer had rood doorlopen ogen, was nogal buiten adem en trilde met de handen), ik dacht eerst aan een grap.
Een grap was het echter allerminst: meneer maande mij mijn legitimatie te tonen (van hem heb ik het desgevraagd niet gezien) en vertelde mij te hebben bekeurd voor €106,-!! Ook heeft hij me drie keer gezegd dat hij me staande had gehouden en dat ik tenminste 6 uur ''van hem'' was. Ik heb het geheel als een nogal absurde belevenis ervaren. Ik kreeg het gevoel met een soort nep-agent van doen te hebben. Na 30 minuten (mijn trein was natuurlijk al lang weg) gaf hij mijn paspoort (we stonden nog steeds op het perron) terug en kon ik, nadat ik meneer had aangegeven de geleden schade op hem te willen verhalen, ineens gaan.
Omdat ik verder niets heb ontvangen, heb ik een foto van meneer gemaakt. Maar dat was tegen het zere been: ''als je mijn foto op social media zet, ik heb ook jouw foto en al je gegevens, dus pas maar op!''
Ik zou graag een klacht tegen deze man en zijn collega willen indienen. Waar kan dat? Kan iemand mij wellicht bellen? Bij de informatiebalie verwezen ze mij naar de NS klantenservice, die ik ook direct heb gebeld (omstreeks 15:45 uur), maar daar konden ze helemaal niets voor mij doen. Ik sta eigenlijk op het punt aangifte te doen vanwege bedreiging en oneigenlijk gebruik van positie als veiligheidsbeambte. Dit gedrag is natuurlijk onacceptabel. Ik begreep zelfs van een omstander dat dit vrij normaal is op station Eindhoven. Kunt u mij helpen?

Zoals jij dit omschrijft is het niet geheel de conforme regels gegaan, ja een BOA mag uw ID vorderen, maar mag u niet "6 "uur in gijzeling nemen!

Anders dan gesteld zou er opgeschakeld moeten worden naar de politie, en deze zou verder met u aan de slag moeten gaan
Vraag aan de topicstarter "reiziger1001", je stelde dat de VenS medewerker ook een foto van jou heeft, hoe komt hij daar aan ?
Ik neem aan dat er camera's op het station hangen en dat de beelden nog niet gewist zijn. Misschien dat u daarmee kunt aantonen dat u gelijk heeft. Waarschijnlijk is aangifte dan noodzakelijk. Mocht de beelden toch gewist zijn dan weet u genoeg. Ik was er niet bij, maar bepaalde uitspraken van de boa die u noemt zijn mijn inziens ongepast. Aan een geluidsopname had u waarschijnlijk meer gehad. Het woord van een boa telt zwaar omdat deze beëdigd is.

(Een moderator zal u vragen om een pb te sturen met uw gegevens en eventueel een toelichting. Dit is namelijk een openbaar forum en de NS wil denk ik niet dat dit soort zaken publiekelijk besproken wordt. Maar als u zo vriendelijk wil zijn om af en toe een reactie te plaatsen met daarin de stand van zaken, zou dat fijn zijn.)

En kan een moderator deze vraag op onbeantwoord zetten?
Reputatie 7
Badge +3
Klopt het dat de sanctie voor fietsen op het station € 106 is? Lijkt me een beetje veel eerlijk gezegd.
Reputatie 7
@Arjan stop daar nou eens mee. Je moet geen dingen verbeteren die je niet snapt of weet. We zijn niet verplicht iets mee te geven bij een proces verbaal.

Die 6 uur is inmiddels 9 uur, dat is de maximale tijd van ophouding bij een aanhouding. Waarom daar mee gedreigd wordt is mij onduidelijk.

@mrfreeze feitcode e129g, verstoren of kunnen verstoren orde rust veiligheid goede bedrijfsgang. €95 + 9 administratiekosten.
De boetes beginnen allemaal met €95, dat is de goedkoopste
€95+€9=€104 en geen €106.
Welkom op het Serviceforum, Reiziger1001.

Wat een ontzettend nare ervaring!

Ik wil je klacht graag doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling. Die gaan dan proberen de medewerkers in kwestie te achterhalen en stellen hun teamleider op de hoogte die het gesprek met de medewerkers aan zal gaan. Over de uitkomst van dit gesprek zal geen inhoudelijke reactie worden gegeven. Ik ontvang via een privébericht graag je NAW-gegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Uit je verhaal begrijp ik dat dit gisteren (1 maart) is gebeurd rond 15.30/15.45 uur? In het privébericht ontvang ik tevens een omschrijving van de medewerkers (geschatte leeftijd, postuur, huidskleur, brildragend, gezichtsbeharing, waren ze in uniform, geschatte lengte). Een privébericht kan je sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik zie je bericht graag tegemoet!
Over de uitkomst van dit gesprek zal geen inhoudelijke reactie worden gegeven.
Daarom is de weg van een BOA-klacht een stuk interessanter, daar kan men de klacht niet afdoen met 'we doen er geen inhoudelijke mededelingen over'.
@Denise,
Als het echt zo verlopen is als TS beschreven heeft, dan lijkt mij een boa-klacht terecht.

Misschien kun je het verschil even toelichten tussen een klacht tegen een toezichthouder of een klacht tegen een BOA.
Reputatie 7
De vraag blijft natuurlijk: was dit wel een echte ?

Of toch de plaatselijke zwerver die zijn Heineken drinkontbijt wat verkeerd had verteerd.
(van hem heb ik het desgevraagd niet gezien)
Helaas weten we dat inderdaad niet zeker, want meneer weigerde zich aan het besluit BOA te houden als de tekst van TS correct is. Dit was voor mij overigens reden geweest om het gesprek direct te beeindigen. Maar misschien ben ik iets te resoluut.

Mocht TS daadwerkelijk fanmail uit Leeuwarden krijgen, dan is de desbetreffende verbalisant gelukkig alsnog traceerbaar.
Badge +3
Och ja...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/500488/politie-uniformen-gestolen-bij-inbraak
https://nos.nl/artikel/2196192-politie-uniformen-gestolen-uit-stomerij-zevenbergen.html

De politie waarschuwt burgers om altijd om legitimatie te vragen... 😃
Wat ik dan weer komisch vind, want ook politieagenten vergeten veel te vaak de ambtsinstructie art. 2. Of je krijgt enkel een diestnummer. Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine meneer (m/v) de agent.

Een bedrijfsjurist bij een niet nader te noemen opdrachtgever zegt altijd, mocht er een inval door een overheidsorgaan plaatsvinden, dan doet iedereen de handjes omhoog en van het werk af, wordt direct de bedrijfsjurist opgeroepen, noteren en controleren (0900-tuig) we legitimatie van iedereen die naar binnen wilt en zeggen we verder niks meer dan "we wachten nu even op de bedrijfsjurist".
Als TS het hierbij laat, dan houdt het op.
Ik vind het zeer bijzonder dat het wettelijk is bepaald dat een klacht tegen een boa ingediend dient te worden bij zijn/haar werkgever. Zou dit niet veel beter centraal gecoördineerd kunnen worden, afgaande op onder andere onderzoeken van de Ombudsman?
Helaas wel idd @Nooduitgang, was erg nieuwsgierig naar de afloop geweest :)

Men is verplicht de direct toezichthouder op de hoogte te houden, dat lijkt mij een prima weg eigenlijk. Dat de toezichthouder erg weinig vragen stelt, is een tweede. Ik vind het zorgwekkender dat NS hierin ontzettend haar best doet om een BOA-klacht af te kunnen doen als reguliere klacht en daar ook mee weg komt.
Moet eerlijk toegeven dat wanneer ik een onterechte boete van €106,00 zou krijgen even zou doorzetten. 😉
Daarin zitten wij dan in ieder geval op één lijn 😃

Reageer