Klacht over (Hoofd) Conducteur

We waren gisteravond om 19.01 op station Heerenveen, met 6 fietsers, om de trein Richting Rotterdam Centraal te nemen, na een fietstocht in Heerenveen, we hadden ons al in groepjes verdeeld over het perron, om in verschillende wagons te gaan, geschikt voor fietsen.
De trein kwam op tijd , maar de conducteur kwam meteen duidelijk met verheven stem: "Er is geen ruimte voor jullie ! , er is geen ruimte in de trein!!"
We keken in de treinstellen en er was wel degelijk ruimte, misschien niet voor alle 6, en 1 fietser is in een geschikte wagon gegaan, omdat er wel ruimte was, de conducteur schreeuwde: "Eruit !! eruit !!" van afstand, mijn vrouw sprak hem aan op zijn a-sociale gedrag.
Een van ons heeft een foto gemaakt van de conducteur, en de conducteur gaf aan:" Als je die gebruikt, ge je voor de bijl !!"
Hij sloot de deuren en de trein vertrok...zonder ons
De foto kan ik, indien nodig, naar een van U sturen.
We hopen dat deze klacht serieus word opgepakt, want dit gedrag van deze conducteur lokt agressie uit.
Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Vriendelijke groet
GeeBee, Nijmegen

18 reacties

Ik heb het nu net ook neergelegd bij de klantenservice van NS
Op die hele grote stapel?
Klopt helemaal haha
foutje, het was Zwolle :-)

Grtz
Oke bedankt voor de reacties dan :-)
Kan natuurlijk de druppel zijn inderdaad..wel vervelend als je nog 2 uur en n kwartier naar Nijmegen moet reizen, waar je oppas zit te wachten, een kleine meid die ineens de ouders toch niet meer ziet als ze naar bed moet...enz enz..het heeft nogal een sneeuwbal effect als je ineens een half uur laten kan gaan, de overstap in Utrecht was ook al niet erg vriendelijk.

Bijzonder trouwens dat je in Utrecht overstapt als je naar Nijmegen reist. Gewoon uit nieuwsgierigheid; de snelste route naar Nijmegen is toch in Zwolle overstappen

Sterker nog: op zondag 14 juni reden er geen treinen tussen Utrecht en Driebergen/Zeist
Er reden Snelbussen tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist.
In deze bussen konden géén fietsen worden meegenomen.
Reputatie 6
Badge +1
Kan natuurlijk de druppel zijn inderdaad..wel vervelend als je nog 2 uur en n kwartier naar Nijmegen moet reizen, waar je oppas zit te wachten, een kleine meid die ineens de ouders toch niet meer ziet als ze naar bed moet...enz enz..het heeft nogal een sneeuwbal effect als je ineens een half uur laten kan gaan, de overstap in Utrecht was ook al niet erg vriendelijk.
Maar goed, zolang we blijven communiceren, komt het misschien ooit goed.
Het plan om mijn aanhanger in te richten tot fietsaanhanger heeft hierdoor wel meteen een hogere prioriteit gekregen.
Vriendelijke groet :-)
Ik hou de foto niet, dan denk ik er steeds aan hahaha

Bijzonder trouwens dat je in Utrecht overstapt als je naar Nijmegen reist. Gewoon uit nieuwsgierigheid; de snelste route naar Nijmegen is toch in Zwolle overstappen?
Ook niet normaal dat je een klap in je gezicht hebt gehad !
Zoals inderdaad een situatie 2 kanten heeft, kan het nooit een reden zijn iemand een klap te geven!
Laat ik het zo zeggen, ik heb zelf ook altijd in de dienstverlenende sector gewerkt, en het is mij maar al te begrijpelijk dat iemand even "zijn bord vol heeft" maar besef dan wel wat je met je weigeren, een ander aan doet, het heeft een nawerking voor 6 personen in dit geval, die ook graag naar huis gaan en afspraken hebben bijv. met oppas zoals wij zelf.
Ik heb ook wel eens mijn dag niet gehad, maar heb wel het fatsoen gehad mijn taken gewoon uit te voeren. alleen het sociale praatje liet ik dan achterwege.
De aannames van Loes zijn wel juist, en hoe ze zelf haar eigen acties op heeft gelost juich ik toe, en begrijp me goed..het gaat hier vooral om eerlijkheid over een situatie, anders dien ik écht geen klacht in
Daar heb ik echt wel genoeg empathie voor
@theofiel

Over de situatie doe ik idd aannames en veel "agressie" wordt niet gemeld, ook niet hier. Ik blijf erbij vermelden dat ik absoluut niet achter de reactie van mijn collega sta, wat er nu wel of niet heeft gespeeld.

Zoals je me kent zijn er in elke situatie twee kanten. Ik heb eind vorig jaar een klap in me gezicht mogen incasseren. Dit heeft de media gehaald op regionaal niveau en geen enkele post van de media klopte met wat er gebeurd was. Sindsdien sta ik er wat anders in en geef alleen aan wat ik zelf aan ervaring mee maak. Stel dat de situatie van ts exact zo is gegaan en ik had als HC erbij gestaan, zou ik me kapot geschaamd hebben. Het schaamrood zou op me kaken hebben gestaan.
Loes, het blijven natuurlijk wel aannames die je hier doet.
Ik stoor me er zelf nogal aan dat bij wangedrag van NS-personeel er altijd direct mensen klaarstaan om verzachtende omstandigheden te verzinnen, te meer daar in het geval van een reiziger dergelijke excuses al snel worden afgedaan als leugens of het grote smoezenboek.
@wsm

Ik kan moeilijk vanaf hier beoordelen wat er exact heeft gespeeld, maar dit is een reactie die ik absoluut niet goed praat. Soms maak je teveel mee op een dag dat iemand je in bescherming moet nemen en dat is hier helaas niet gebeurd.
Geen enkele NS medewerker mag zich zo opstellen tegen niemand, helaas gebeurd het, het overkomt je gewoon. Nu is belangrijk na te gaan waarom dit is gebeurd en het zou mijn collega sieren om zijn excuses hiervoor aan te bieden.

Zelf ben ik ooit ook te "lomp" tegen een reiziger geweest, die netjes een aanwijzing van een collega opvolgde, nl de deur dicht blijven doen. Ik wilde vanaf die deur het vertrek inzetten en was totaal absurt bezig naar die reiziger. Na vertrek meteen terug gegaan om excuses aan te bieden. Het is en blijft mensenwerk, zowel de HC als de reiziger.

Het zou mij niks verbazen als er eerdere agressie aan te grondslag heeft gelegen. Daar heb ik dagelijks mee te maken. Ik krijg onterecht de volle laag van een reiziger die later inziet dat dat niet terecht was en dat soort "agressie" wordt bij ons geen aggressiemelding van gedaan overigens.
Reputatie 6
Ik denk dat de betreffende hoofdconducteur al veel had meegemaakt die dag en dat dit se druppel was, terwijl uw groep met alle goede bedoelingen op de juiste wijze in de trein hebben willen gaan. Ik kan ook weinig, ben zelf HC, maar de moderators zullen echt wel meelezen.
Dan is de HC dus niet geschikt voor zijn vak en dient hij terstond zijn functie ter beschikking te stellen. Het is moet kennelijk maar normaal gevonden worden dat NS-personeel zich grof, onbeschoft en agressief opstelt jegens betalende (!) klanten. Een mens begint zich toch dingen af te vragen zo...
Maar goed, zolang we blijven communiceren, komt het misschien ooit goed.
Het plan om mijn aanhanger in te richten tot fietsaanhanger heeft hierdoor wel meteen een hogere prioriteit gekregen.
Vriendelijke groet :-)
Ik hou de foto niet, dan denk ik er steeds aan hahaha
Hoi Geebee,

Wat een nare ervaring zeg. Ik ben er niet bij geweest, maar zoals ik het lees is er iets goed fout gegaan. Zoals Thom aangaf was er ook Oerol gaande met extra veel fietsen. Dan nog is dat geen reden om als hoofdconducteur zo te reageren.
Ik denk dat de betreffende hoofdconducteur al veel had meegemaakt die dag en dat dit se druppel was, terwijl uw groep met alle goede bedoelingen op de juiste wijze in de trein hebben willen gaan. Ik kan ook weinig, ben zelf HC, maar de moderators zullen echt wel meelezen.
Wat betreft de foto, publiceren openbaar mag niet, voor jezelf houden in deze situatie is gewoon toegestaan.
Ze lezen wel mee, maar niet 24/7. 😉
Voor de helderheid: Thom en ondergetekende zijn mede-forumgebruikers, geen NS-medewerkers.
Oke goed dat je het erbij zet, misschien is dit dan niet de juiste plek om de klacht neer te leggen?
Of lezen er wel medewerkers mee hierzo?
Voor de helderheid: Thom en ondergetekende zijn mede-forumgebruikers, geen NS-medewerkers.
Er rijzen toch wat vragen.. U moet de fietsen op de daarvoor bestemde plaats zetten en als u 'zich al had verdeeld' rijst de vraag of u uw fietsen wel in die afdeling wilde zetten of dat u van de tussengangetjes gebruik had willen maken. Het is ook geen recht uw fiets mee te mogen nemen, al heeft u een kaartje. De conducteur kan u inderdaad weigeren als hij vindt dat de veiligheid in gevaar komt.

Het klinkt inderdaad niet vriendelijk wat de conducteur zei, hij had het beter uit kunnen leggen. Mogelijk was het ook een reactie. U vermeldt niet wat er tegen de conducteur is gezegd. Aanspreken op a-sociaal gedrag klinkt evenmin erg prettig natuurlijk. Dat kan ook agressie uitlokken. Een term als agressie uitlokken is natuurlijk nog geen rechtvaardiging voor agressie naar mijn mening.
De bewoordingen van ' het aanspreken op a-sociaal gedrag' ontbreken ook in uw verhaal en dat maakt een beoordeling lastiger.

Weet u zeker dat de trein niet vol was met fietsers? Er kwamen die tijd ook reizigers terug van Oerol op Terschelling en velen van hen nemen een fiets mee. De vele fietsen zijn lastig te behappen voor NS en Arriva.

Ik hoop maar dat ze twintig minuten later wel mee konden. Het blijft onprettig natuurlijk al met al.

De conducteur heeft echter niet onrechtmatig gehandeld door uw fietsen niet mee te nemen. Zie verder de opmerkingen van Pe-pe.

We hadden ons verdeeld over het perron, omdat de geschikte "fiets-plaatsen" vaak verdeeld zijn over de wagons..met alle goede intenties van dien.
Er woord door u al "bedacht" dat we van de tussengangetjes gebruik wilden maken, waarschijnlijk door uw slechte ervaring?
De agressieve toon was ingezet door deze conducteur, daar werd op gereageerd door mijn vrouw,
in de bewoording: "wat een asociaal gedrag zeg ! dat kan je toch ook op een normale manier zeggen, we zien toch dat er ruimte is"

De foto had misschien niet gemaakt mogen worden, aangezien u er niet naar vraagt, hoef ik hem dus ook niet te sturen.
Daarbij zal er best duidelijk zijn in de planning wie deze hoofdconducteur was op deze trein, op dat tijdstip.
Ik heb niet echt het idee dat dit ergens toe leid, een stukje menselijkheid ontbreekt in uw reacties, en u gaat uit van het slechte van ons uit.
Verder verschuilt men zich dus achter regeltjes en sta je na een heerlijke fietstocht, oog in oog met een zeer negatieve conducteur, die ons dus weigert.
Wij kunnen natuurlijk nooit inschatten, dat als er gewoon plaats is in het "fietsgedeelte" waarom hij ons dan toch weigerd, maar een lege plek, die speciaal ingericht is voor fietsen, die leeg is...
Reputatie 7
Badge +4
Er rijzen toch wat vragen.. U moet de fietsen op de daarvoor bestemde plaats zetten en als u 'zich al had verdeeld' rijst de vraag of u uw fietsen wel in die afdeling wilde zetten of dat u van de tussengangetjes gebruik had willen maken. Het is ook geen recht uw fiets mee te mogen nemen, al heeft u een kaartje. De conducteur kan u inderdaad weigeren als hij vindt dat de veiligheid in gevaar komt.

Het klinkt inderdaad niet vriendelijk wat de conducteur zei, hij had het beter uit kunnen leggen. Mogelijk was het ook een reactie. U vermeldt niet wat er tegen de conducteur is gezegd. Aanspreken op a-sociaal gedrag klinkt evenmin erg prettig natuurlijk. Dat kan ook agressie uitlokken. Een term als agressie uitlokken is natuurlijk nog geen rechtvaardiging voor agressie naar mijn mening.
De bewoordingen van ' het aanspreken op a-sociaal gedrag' ontbreken ook in uw verhaal en dat maakt een beoordeling lastiger. Het zou correct zijn die ook integraal weer te geven.

Weet u zeker dat de trein niet vol was met fietsers? Er kwamen die tijd ook reizigers terug van Oerol op Terschelling en velen van hen nemen een fiets mee. De vele fietsen tijdens Oerol zijn lastig te behappen voor NS en Arriva.

Ik hoop maar dat ze twintig minuten later wel mee konden. Het blijft onprettig natuurlijk al met al.

De conducteur heeft echter niet onrechtmatig gehandeld door uw fietsen niet mee te nemen. Zie verder de opmerkingen van Pe-pe.
Helaas is het inderdaad zo dat de conducteur reizigers met een fiets de trein uit mag sturen als hij van mening is dat de fietsen hinder of overlast (kunnen) veroorzaken. Verder is het (in verband met mogelijke imagoschade) verboden om beeldopnamen te maken van NS-personeel.

Reageer