Klacht poortjes openen niet | NS Community
beantwoord

Klacht poortjes openen niet

  • 23 November 2017
  • 15 reacties
  • 1133 Bekeken

Zojuist wilde ik met de vouwfiets door de brede poortjes om bij de lift te komen. Checht mij ov kaart wel in maar de poortjes blijven dicht!! Ik kan ook niet meer uitchecken want 'ik ben al ingecheckt'. Vervolgens probeer ik het bij de andere poortjes met de gedachte 'dan maar met de roltrappen' maar ook daar ben ik natuurlijk al ingecheckt. Dus ik probeer heel onhandig te strekken half door/ over de poortjes om bij de uitcheck te komen met mijn ov kaartje, maar dat lukt dus echt niet. Ondertussen is mijn fiets al bijna 10 x gevallen, heb ik al 12 blauwe plekken en moet iedereen dit aanzien. T is ook niet dat ze bij de balie even naar me toe komen om te helpen nadat ik roep dat de poortjes stuk zijn. Nee moet helemaal terug naar de India lief - die mij best zagen prutsen - om iemand mee te krijgen om te poortjes te openen. 'Ze waren niet kapot, je moet er alleen een meter vanaf staan anders openen ze niet' is de uitleg. Wie bedenkt zo iets??? Slimme uitvinding hoor die dietspoortjes en echt gebruiksvriendelijk voor mensen die met de fiets komen!!! Not!!! * gefrustreerd*
icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 November 2017, 13:06

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 4
Het is daarbij ook zo vreemd dat als een poortje detecteert dat er iets in het pad van het poortje staat, dat de kaartlezer vervolgens wel gewoon acties kan doen. Die moet dan ook gewoon met een melding komen dat het poortje vrijgemaakt moet worden of zoiets. Niet klakkeloos de kaart inchecken.
Hallo fietstrein en welkom op het NS Serviceforum,

Als eerste wil ik aangeven dat ik jouw situatie betreur. De uitleg van ravitsec klopt dat een poortje niet opengaat indien er iets in het pad staat. Hierdoor maken wij het de meelifters wel moeilijker, maar jou in dit geval lastiger. Ik schrik wel een beetje dat het aanwezige personeel niet kwam helpen na alle botsingen en valpartijen. Ik zal je klacht doorzetten dat dit heeft plaatsgevonden. Ook de suggestie van ravitsec vind ik terecht en zal ik doorzetten.
Het is daarbij ook zo vreemd dat als een poortje detecteert dat er iets in het pad van het poortje staat, dat de kaartlezer vervolgens wel gewoon acties kan doen. Die moet dan ook gewoon met een melding komen dat het poortje vrijgemaakt moet worden of zoiets. Niet klakkeloos de kaart inchecken.
Ja dat vind ik dus ook! Als er inderdaad zo'n melding zou staan van 'maak het poortje vrij' o.i.d. dan zou het al een hoop irritatie & onduidelijkheid schelen... Als het poortje geblokkeerd wordt, blokkeer dan ook graag de chip-inlogfunctie, want die horen toch gewoon logisch bij elkaar.
Als je erg alert bent kun je wellicht wel een hoge piep horen, daarmee geeft het poortje aan dat er iets in de weg zit.

Dit probleem bestaat nog steeds, drie jaar later!!! Ik had net precies dezelfde situatie en heb dus mooi mijn trein gemist, te laat op werk. Personeel staat me aan te gapen.

Het is naar dat je de trein daardoor hebt gemist. De poortjes detecteren nog steeds dat er te veel in het pad staat, wat een meelifter kan zijn. Vandaar dat deze dan niet open gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het vergt een beetje oefening. 

Gebruik altijd het brede poortje. Ga met fiets in het poortje staan. Buig een beetje naar achteren om het je ov-chipkaart (of e-ticket) voor de glazen plaat te houden. Het poortje gaat dan open en je kunt met fiets en al doorlopen.

Wanneer het niet lukt? Ga naar de service-en alarmzuil en druk op de blauwe knop. Op afstand wordt dan het poortje voor je geopend.

Ik heb inmiddels oefening gekregen in het gebruik van de vouwfiets in combinatie met poortjes. Sinds ik met vouwfiets en al in het bredepoortje ga staan gaat het goed.

Bedankt voor het advies, iMark. Hopelijk kan Repsac hier wat mee.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet ik een keer een instructievideo maken. :grinning:

Klacht. 5 jaar later komt dit probleem nog steeds voor. Een paar dagen geleden overkwam dit mij alweer en er was geen medewerker in de buurt om mij te helpen. De smalle poortjes werken bij mij beter, maar zijn te smal voor een vouwfietsje.

Ik kwam met mijn vouwfiets bij de brede poortjes en ik bood mijn kaart aan. Vervolgens gingen de poortjes niet open terwijl ik wel werd ingecheckt. Toen ik opnieuw mijn kaart aanbood stond er ‘u bent al ingecheckt’. Ik heb dit meerdere keren herhaald, maar het poortje herhaalde helaas hetzelfde bericht. Het zou fijn zijn wanneer de poortjes deze fout niet maken. De enige oplossing bleek om met iemand mee te mogen lopen.

Ik ben overigens niet al te lang, dus de optie om ‘naar achter te leunen om in te checken’ (bedankt voor je tips !Markkoploper) werkt voor mij niet. Ik heb van alles geprobeerd. De fout komt voor bij zowel in- als uitchecken Volgende keer kijk ik uit naar een blauwe servicezuil.

Ik hoop dat de poortjes beter worden afgesteld en dat dit soort foutmarges flink naar beneden gaan. Dit overkomt mij regelmatig en ik ben het goed zat.

Lieve NS, mochten jullie proefpersonen met vouwfiets nodig hebben, dan meld ik mij hierbij aan. 

Badge +3

Voor de brede poortjes:

Als er zich ook maar iets in de doorgang bevindt (dus jijzelf of een koffer/fiets of eventueel een reiziger aan de andere kant van het poortje) gaan ze niet open, terwijl je wel ingecheckt wordt.

Wanneer je een stapje terug doet (de doorgang vrij maakt) opent het poortje alsnog. Je moet het inderdaad maar weten… Poortje zou gewoon een melding moeten geven ‘maak de doorgang vrij’ (of iets van die strekking) 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb dit meerdere keren herhaald, maar het poortje herhaalde helaas hetzelfde bericht. Het zou fijn zijn wanneer de poortjes deze fout niet maken. De enige oplossing bleek om met iemand mee te mogen lopen.

Druk op de i-knop naast het brede poortje en zeg dat het niet openging toen je incheckte. Dan doen ze het op afstand open.

Ja, heel jammer dat je wel wordt ingecheckt ipv een foutmelding krijgt. Ook ik heb dit meerdere malen aan de hand gehad met mijn vouwfiets en tegenwoordig is er geen medewerker meer te vinden (iig niet op Sloterdijk en Haarlem station). 
Eenmaal lukte het terugstap ‘trucje’, maar gister niet…gelukkig was er een medereiziger die hoorde dat ik wel ingecheckt was en zijn pas voor mij aan de andere kant van het poortje ervoor hield (hopelijk had hij daarna met uitchecken geen problemen…)


Uit de opmerkingen (en de praktijk) kan ik nou niet opmaken of ik nu juist IN het poortje, of er helemaal (dus ook de fiets) voor moet gaan staan. Wat is nu echt DE plek om te gaan staan?
 

Reputatie 5

De berichten van @iMark en @Robert B hierboven lijken elkaar tegen te spreken. Ik heb dit probleem ook gehad, dat het poortje dicht bleef en ik wel was ingecheckt, buitengesloten met mijn vouwfiets.

Sinds lange tijd blijf ik nu VOOR de doorgang staan. Zorg dat er niets in de doorgang zit. En heb ik nooit meer problemen gehad.

Ja, zo werkt t voor mij nu ook. Al moet ik ook niet te veel voor het poortje staan, want dan geeft ie (wel) een foutmelding. Het bredere poortje ‘durf’ ik niet meer te gebruiken overigens 😅

Reageer