Klacht: spits intercity Beverwijk opgeheven. Totaal geen communicatie vanuit NS

• Anonymous
  • 0 reacties
Via dit forum ben ik erachter gekomen dat de spitsintercity's volgende week blijkbaar niet rijden tussen Alkmaar en Haarlem. De reizigers vanuit Alkmaar hebben er meer verbindingen naar Haarlem bijgekregen omdat de trienen die normaal via de Zaanboog gaan nu via Haarlem reizen. De reizigers vanuit Beverwijk hebben pech gehad want die treinen stoppen niet in Beverwijk. Bijzonder kwalijk vind ik dat tot op heden totaal geen communicatie heeft plaatsgevonden dat volgende week deze treinen niet rijden. Op station Beverwijk geen enkele waarschuwing dat deze treinen vanaf morgen een weeklang niet rijden.

Waarom wordt dit niet gecommuniceerd?? Nu laat u "figuurlijk" een behoorlijke groep reizigers in de kou staan.

37 reacties

Er staat een obscure melding 'de dienstregeling op dit traject is aangepast' op de NS website, maar deze verschijnt inderdaad niet als je een reis plant naar Beverwijk omdat men dit traject niet gekoppeld heeft aan de melding. Dergelijke slordigheden in de reisinformatie bij werkzaamheden zijn we helaas gewend van de NS.

Overigens, waarom slaat men Beverwijk eigenlijk over? De omgeleide intercity Den Helder - Nijmegen doet nu 6 minuten langer over Alkmaar - Haarlem dan de intercity die is opgeheven, je zou zeggen dat er tijd genoeg is voor een stop in Beverwijk dus.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of de intercity's in de spits wel langs het perron passen in Beverwijk.
Tja, als er een paar treinen niet zouden passen moet je natuurlijk de gehele spits klantonvriendelijke oplossingen bieden. Volgens mij kan je met zoveel extra rijtijd zelfs twee keer stoppen (eerst voorste treinstel dan achterste), maar ja daar is geen procedure voor.
Trein past prima langs het perron. Is gewoon onwil van de NS.
Perrons van Beverwijk zijn slechts 230 meter lang, terwijl de intercity Den Helder - Nijmegen in de spits normaal maximaal 270 meter lang is (de drukste twee à drie spitstreinen per richting, de rest is normaal korter). Maar ik vermoed dat men in dit geval niet eens gezocht heeft naar of er een oplossing is hiervoor, want bij werkzaamheden vind men het over het algemeen voldoende als alle reizigers 2 verbindingen per uur behouden. Als er een wil is dan is er vaak wel een oplossing te vinden, maar is die wil er niet dan is de oplossing er ook niet.
Reputatie 7
Volgens mij kan je met zoveel extra rijtijd zelfs twee keer stoppen (eerst voorste treinstel dan achterste), maar ja daar is geen procedure voor.
Bij het ontgrendelen gaan ze allebei open, levensgevaarlijk dus..
Reputatie 7
Badge +3
Levensgevaarlijk lijkt me wat overdreven. Ik was pas geleden in België en van Brugge naar Kortrijk zijn daar ook drie stations waar de treinen doordeweeks (overdag) te lang zijn voor de perrons. Daar wordt bij vertrek omgeroepen dat je voor deze stations niet in de voorste of achterste rijtuigen moet instappen omdat die niet langs het perron stoppen. En ook daar wordt de hele trein ontgrendeld en niemand die dat gevaarlijk vindt.
Reputatie 5
In de spits zijn er met zoveel treinen per uur als anders vanaf Alkmaar tot Haarlem exclusief Beverwijk. De reguliere spits IC rijdt niet. Overdag hebben Alkmaar etc inderdaad extra treinen. Er zit ook een keerzijde aan. Connexxion in Noord Holland Noord is niet aangepast dus het is 29 minuten wachten op de omgeleide spits IC deze week omdat deze eerder vertrekt uit Alkmaar. (en bus-trein afstand nog steeds niet handig is daar).
Reputatie 5
Update: de sprinter Alkmaar richting Haarlem (6.49), is nu erg vol. Volgens mij is de sprinter niet alleen korter maar ook de mensen uit Beverwijk hebben deze als enige optie. Dat bij elkaar maakt het vol en warm.
Reputatie 7
Badge
Edit, wat wel vreemd is is dat de treinen een hele week niet rijden vanaf Beverwijk naar Haarlem toe. Ik dacht dat dat alleen maar was vanwege de werkzaamheden die in het weekend plaatsgevonden hadden. Maar uh...die werkzaamheden zijn alweer voorbij. 😑
Wat is dan de reden dat de intercity's een hele week niet rijden tussen Beverwijk en Haarlem??
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Er rijden tot 29 juli geen treinen tussen Zaandam en Uitgeest. De reden daarvan is overigens onduidelijk.

@Lies87
Het verbaast me nogal dat de sprinter overvol zou zijn omdat er nu geen studenten zijn en veel mensen ook met vakantie zijn. Daarnaast is er van benoorden Uitgeest gewoon ieder halfuur een intercity naar Haarlem, de beperking betreft uitsluitend station Beverwijk.
Reputatie 6
Badge
Het betreft deze werkzaamheden, Trein-D:

Werkzaamheden

Zaandam-Uitgeest

Wanneer

in de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 juli vanaf 01.30 uur tot en met zondag 29 juli

Oorzaak

werkzaamheden

Advies

U kunt gebruikmaken van de bussen
  • er rijden bussen in plaats van treinen tussen Zaandam en Uitgeest
  • reis tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar/Den Helder met de omgeleide Intercity's via Haarlem; de dienstregeling is aangepast op dit traject

Extra reistijd

een kwartier tot een half uur
Reputatie 7
Badge +3
Ja, alles heet "werkzaamheden" bij NS maar ze vertellen nooit wat voor werkzaamheden er zijn. In België wordt er tenminste altijd keurig vermeld wat ze doen.
Reputatie 4
Er lagen in ieder geval stapels nieuwe betonnen spoorbielzen klaar langs het spoor tussen Uitgeest en Krommenie. En vanochtend werd mijn intercity richting Alkmaar vlak voor Uitgeest tegengehouden omdat er een werktrein met nieuwe steenslag vanaf het rangeerterrein in Uitgeest zeer langzaam de zaanlijn op werd geduwd.
Reputatie 7
Badge +3
Er lagen in ieder geval stapels nieuwe betonnen spoorbielzen klaar langs het spoor tussen Uitgeest en Krommenie. En vanochtend werd mijn intercity richting Alkmaar vlak voor Uitgeest tegengehouden omdat er een werktrein met nieuwe steenslag vanaf het rangeerterrein in Uitgeest zeer langzaam de zaanlijn op werd geduwd.
De vraag is alleen waarom NS de aard van de werkzaamheden altijd geheim houdt. Daarnaast is spoorvernieuwing nogal vreemd omdat het traject de afgelopen jaren aanhoudend buiten dienst is geweest vanwege de ombouw van Wormerveer en spoorvernieuwing dan wel tegelijkertijd had kunnen gebeuren.
Reputatie 6
ProRail heeft een beschrijving van de werkzaamheden tussen Zaandam en Uitgeest en de werkzaamheden aan station Zaandam zelf:

https://www.prorail.nl/nieuws/36000-nieuwe-dwarsliggers-voor-de-zaanstreek
Reputatie 7
Badge
@Trein-D
Er rijden tot 29 juli geen treinen tussen Zaandam en Uitgeest. De reden daarvan is overigens onduidelijk.

Bah! Die stomme werkzaamheden de hele tijd. Ik word er helemaal leip van!
Ik wil deze week naar Amsterdam toe. Moet ik helemaal weer omreizen via Haarlem. 😑 Geen zin in.
Reputatie 7
Badge
Het betreft deze werkzaamheden, Trein-D:

Werkzaamheden

Zaandam-Uitgeest

Wanneer

in de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 juli vanaf 01.30 uur tot en met zondag 29 juli

Oorzaak

werkzaamheden

Advies

U kunt gebruikmaken van de bussen
  • er rijden bussen in plaats van treinen tussen Zaandam en Uitgeest
  • reis tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar/Den Helder met de omgeleide Intercity's via Haarlem; de dienstregeling is aangepast op dit traject

Extra reistijd

een kwartier tot een half uur

Ja ik zie het. Vervelend weer.
Bedankt wel voor je info. 😉
Reputatie 5
@Trein-D

@Lies87
Het verbaast me nogal dat de sprinter overvol zou zijn omdat er nu geen studenten zijn en veel mensen ook met vakantie zijn. Daarnaast is er van benoorden Uitgeest gewoon ieder halfuur een intercity naar Haarlem, de beperking betreft uitsluitend station Beverwijk.

Zou zijn = was.
Ik was ook verbaasd. Ik heb zelf de sprinter genomen omdat de IC van 6.58 ook vertraagd was en ik met de sprinter eerder in Haarlem zou zijn. De conductrice kon er ook niet meer bij. De sprinter was de helft van de normale capaciteit. Het was in Alkmaar al drukker dan anders. Ik moest bijvoorbeeld aanschuiven bij al 2 anderen in een 4 zit. Normaal heb je nog vierzits vrij. Vanaf Heemskerk moesten de eerste mensen staan en dat liep alleen maar op.

Vakantie of niet. Het was niet te merken. Er gaan ook nog genoeg forenzen met de trein blijkbaar in tijdens al deze. Ben er zelf ook een 🙂
Ik vind het heel vervelend om te lezen dat er niet gecommuniceerd is dat deze spitstrein ook vervalt. Zeker voor de reizigers die daar gebruik van maakten vanaf station Beverwijk snap ik dat dit erg veel impact heeft. Ik heb dit in ieder geval bij deze doorgegeven aan de verantwoordelijken van deze buitendienststelling.

Wat betreft de vraag waarom treinserie 3000 niet stopt te Beverwijk, daar durf ik zo snel geen antwoord op te geven. Ik heb wel terug kunnen vinden dat deze trein nu ook extra stopt te Uitgeest (dit doen de 3000 en de 3400 beide standaard niet). waar hij vervolgens 4 minuten stilstaat, in ieder geval in zuidelijke richting. Het feit dat de 3000 nu 6 minuten langer onderweg is voor Alkmaar - Haarlem t.o.v. de 3400 zal ongetwijfeld met deze stop te maken hebben. Waarom hij daar vervolgens vier minuten stil staat durf ik echter niet te zeggen. Ik heb dit nagevraagd met ook het verzoek of er gekeken kan worden om de 3000 te laten stoppen in Beverwijk. Zodra ik daar een reactie op krijg zal ik dat hier laten weten.
Ik denk dat ze bij NS wel een hekel hebben aan Beverwijk. Ik zag nu dat de omgeleide intercity van Den Helder naar Nijmegen nu een extra stop maakt in Uitgeest. In Beverwijk verliezen we daarentegen de intercity. Het zal wel met de perronlengte te maken hebben°, maar e.e.a. komt bij mij wel heel wrang over.

Krijg ik overigens nog een reactie van NS???
Ik vind het heel vervelend om te lezen dat er niet gecommuniceerd is dat deze spitstrein ook vervalt. Zeker voor de reizigers die daar gebruik van maakten vanaf station Beverwijk snap ik dat dit erg veel impact heeft. Ik heb dit in ieder geval bij deze doorgegeven aan de verantwoordelijken van deze buitendienststelling.

Wat betreft de vraag waarom treinserie 3000 niet stopt te Beverwijk, daar durf ik zo snel geen antwoord op te geven. Ik heb wel terug kunnen vinden dat deze trein nu ook extra stopt te Uitgeest (dit doen de 3000 en de 3400 beide standaard niet). waar hij vervolgens 4 minuten stilstaat, in ieder geval in zuidelijke richting. Het feit dat de 3000 nu 6 minuten langer onderweg is voor Alkmaar - Haarlem t.o.v. de 3400 zal ongetwijfeld met deze stop te maken hebben. Waarom hij daar vervolgens vier minuten stil staat durf ik echter niet te zeggen. Ik heb dit nagevraagd met ook het verzoek of er gekeken kan worden om de 3000 te laten stoppen in Beverwijk. Zodra ik daar een reactie op krijg zal ik dat hier laten weten.

@Stijn NS

Die reactie krijg je toch niet voor het eind van deze week laat maar. Jullie bedrijf bevestigt zo langzamerhand wel al mijn vooroordelen en meer dan dat.

Kan de Kennemerlijn alstublieft overgedragen worden aan een andere vervoerder (Arriva??) die hier wel iets van wil maken. NS doet alleen maar zijn uiterste best om mensen op dit traject uit de trein te jagen.
Badge +3
Nee hoor, die extra stop(s) kunnen ze gewoon per dag met de hand in de dienstregeling zetten (als het past, en dat lijkt hier gewoon het geval te zijn).

Alleen is die dan pas later zichtbaar in de reisplanner. Zoek maar op Wolvega eerste trein(en) voor andere topics over iets soortgelijks.
Reputatie 7
Badge +3

Kan de Kennemerlijn alstublieft overgedragen worden aan een andere vervoerder (Arriva??) die hier wel iets van wil maken. NS doet alleen maar zijn uiterste best om mensen op dit traject uit de trein te jagen.

Dat heeft NS eerder voorgesteld maar dat wilde de Provincie Noord-Holland niet.

Kan de Kennemerlijn alstublieft overgedragen worden aan een andere vervoerder (Arriva??) die hier wel iets van wil maken. NS doet alleen maar zijn uiterste best om mensen op dit traject uit de trein te jagen.Dat heeft NS eerder voorgesteld maar dat wilde de Provincie Noord-Holland niet.

Dat is onzin: Dat wilde NS juist niet omdat Arriva dan op het hoofdrailnet zou gaan rijden.

Reageer