beantwoord

Klacht vervangend busvervoer bij seinstoring

• 7 november 2014
  • 8 reacties
  • 816 Bekeken

Gisteren, 6-11-2014 was er een treinstoring bij Weesp. Ik reisde om 5 uur vanuit Rotterdam met de Intercity Direct naar Amsterdam en wilde daar op de sprinter naar Zwolle overstappen om uit te stappen op mijn eindpunt, station Almere Poort.
In Amsterdam werd omgeroepen dat er richting Weesp/Almere/Hilversum geen treinen reden wegens een treinstoring. Geadviseerd werd voor de richting Almere om te reizen via Utrecht. Daartoe ben ik ingestapt in de trien richting Nijmegen. In de trein werd direct omgeroepen dat mensen richting Almere bij Duivendrecht dienden over te stappen op bussen van de NS.
Ik ben dus niet meer doorgereisd naar Utrecht maar bij Duivendrecht uitgestapt.

In Duivendrecht heb ik meer dan een uur buiten in de kou in een rij moeten staan wachten op een bus. Er waren taxi's aanwezig die voor 10 euro een ritje aanboden naar Almere. In de bus vernam ik dat de deze niet via de tussenliggende stations zou rijden, zoals dit een paar weken eerder wel het geval was, maar direct naar Almere Centrum. Had ik dit meteen geweten toen ik de rij ging staan had ik wel een taxi genomen.
In Almere Centrum moest ik de Intercity aan me voorbij laten gaan omdat men die liever op tijd liet rijden dan de reizigers die al bijna 2 uur vertraging hadden netjes op de tussengelegen stations af te zetten.
Ik moest dus nog eens 20 minuten wachten op de sprinter naar Utrecht.

Uiteindelijk heb ik meer dan 9 kwartier vertraging gehad! Ben ik tegenstrijdig voorgelicht over de alternatieve route, ben ik te laat ingelicht over de bussen, heb ik meer dan uur buiten in de kou moeten staan, en was ik uiteindelijk om 9 uur 's avonds thuis! Een reis die normaliter 5 kwartier met de trein kost, duurde nu 14 kwartier!

In de winter zal het wel weer vaker voorkomen dat er treinen uitvallen. Neem dan de moeite om mensen binnen te laten wachten, met een kop koffie of chocolade melk. Als het had geregend hadden we met z'n allen meer dan een uur in de kou en in de regen gestaan!
Zorg ervoor dat er geen tegenstrijdige routeinformatie komt! En laat mensen na een busreis niet nog eens een keer overstappen om een stuk terug te moeten reizen!

Kortom, dit was weer eens een hele slechte ondoordachte service van de NS!
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 november 2014, 15:48

Welkom op het forum rvdhorst!

Jammer om te lezen dat je treinreis afgelopen vrijdag compleet in het water is gevallen door de verstoring bij Weesp. Hoewel het op korte termijn lastig is om snel vervangende bussen te regelen, hebben de bussen bij deze storing helaas erg lang op zich laten wachten. Wij willen hier graag lering uittrekken voor een volgende keer. Verder proberen we de informatievoorziening bij een verstoring altijd zo goed mogelijk op peil te houden. De situatie kan echter snel veranderen op het spoor, waardoor het kan voorkomen dat er later een andere omreisroute wordt geadviseerd. Ik wil je verder aanraden om een claim in te dienen voor 'Geld Terug bij Vertraging'. Misschien een kleine troost, maar bij meer dan 60 minuten vertraging kom je in aanmerking voor volldige restitutie. Klik hier voor meer info over deze regeling.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je klacht het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

8 reacties

Er zit wel iets vaags in, vind ik.. Dat is dat de IC naar Nijmegen via Duivendrecht reed, normaliter zou deze daar nooit kunnen stoppen, altijd op Amsterdam Zuid of Bijmer ArenA
Er zit wel iets vaags in, vind ik.. Dat is dat de IC naar Nijmegen via Duivendrecht reed, normaliter zou deze daar nooit kunnen stoppen, altijd op Amsterdam Zuid of Bijmer ArenA

Via Amsterdam-Zuid? Ik heb een linkje naar de spoorkaart voor je erbij gezet. Zie je dat Duivendrecht in een dergelijke situatie helemaal niet zo vaag is. Maar via Amsterdam-Zuid, dat zou pas vaag zijn :)

http://www.ns.nl/cgi-bin/spoorkaart/spoorkaart
@Rubenhuisman1 Het klopt dat de IC's Den Helder - Nijmegen v.v. tijdens deze verstoring extra stopten in Duivendrecht.
Achteraf gezien had je vanuit Rotterdam beter over Gouda en Utrecht kunnen nemen en vanuit Utrecht de trein naar Almere kunnen overstappen. De sprinter naar Almere op Utrecht CS vertrekt van spoor 3. Met de ICD betaal je daar boven ook nog eens toeslag en de reis heeft onnodig zolang geduurd.
Achteraf had NS voor adequate reizigersinformatie moeten zorgen, zodat rvdhorst die beslissing eventueel had kunnen nemen, maar de grootste blunder is natuurlijk om omreizende reizigers in Duivendrecht de trein uit te schoppen, terwijl daar op dat moment nog lang geen bussen klaarstaan. Dat omreisadvies had gehandhaafd moeten blijven totdat het busvervoer voldoende op sterkte was.

Via Amsterdam-Zuid? Ik heb een linkje naar de spoorkaart voor je erbij gezet. Zie je dat Duivendrecht in een dergelijke situatie helemaal niet zo vaag is. Maar via Amsterdam-Zuid, dat zou pas vaag zijn :)

http://www.ns.nl/cgi-bin/spoorkaart/spoorkaart

Ja, sorry ik dacht IC Schiphol - Nijmegen, die rijdt wel via Ams. Zuid en niet via Dvd
Achteraf had NS voor adequate reizigersinformatie moeten zorgen, zodat rvdhorst die beslissing eventueel had kunnen nemen, maar de grootste blunder is natuurlijk om omreizende reizigers in Duivendrecht de trein uit te schoppen, terwijl daar op dat moment nog lang geen bussen klaarstaan. Dat omreisadvies had gehandhaafd moeten blijven totdat het busvervoer voldoende op sterkte was.

Inderdaad. Het speelde inderdaad kort door mijn hoofd dat als ik in Rotterdam had geweten van de storing ik via Utrecht was gegaan.
Het zou een goede service zijn als je een push bericht zou krijgen via de NS app. NS kan immers zien waar je die ochtend vandaan gekomen bent.
Welkom op het forum rvdhorst!

Jammer om te lezen dat je treinreis afgelopen vrijdag compleet in het water is gevallen door de verstoring bij Weesp. Hoewel het op korte termijn lastig is om snel vervangende bussen te regelen, hebben de bussen bij deze storing helaas erg lang op zich laten wachten. Wij willen hier graag lering uittrekken voor een volgende keer. Verder proberen we de informatievoorziening bij een verstoring altijd zo goed mogelijk op peil te houden. De situatie kan echter snel veranderen op het spoor, waardoor het kan voorkomen dat er later een andere omreisroute wordt geadviseerd. Ik wil je verder aanraden om een claim in te dienen voor 'Geld Terug bij Vertraging'. Misschien een kleine troost, maar bij meer dan 60 minuten vertraging kom je in aanmerking voor volldige restitutie. Klik hier voor meer info over deze regeling.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je klacht het beste tot zijn recht.

Reageer