Klacht: zeer klantonvriendelijke conducteur

• 4 April 2021
  • 23 reacties
  • 681 Bekeken

Traject bunnik-Utrecht. Trein van 9:40 op Bunnik. Trein niet ingelaten. Niet eens goedemorgen, helemaal niets.. deur gaat open en t eerste is: jij komt de trein niet in! Ik sta alleen op t perron .. paasochtend .. mondkapjes nog niet op. Klaar. Mondkapje snel op dus. Was bezig met kaartje kopen voor de fiets .. bleek niet via machine te kunnen moest in app.. app downloaden .. gedoe. Was al bij afrekenen in iDeal. Maar nee.. dat kaartje heb je dus nog niet dus je mag er nog steeds niet in. En boem, de deur ging weer dicht. Voor Corona reisde ik dagelijks met de trein .. sinds Corona slechts 1 keer in de trein gezeten. Uit voorzorg en omdat me verteld is door NS en de overheid niet te reizen en al helemaal niet met openbaar vervoer te gaan. Voelde me volledig geschoffeerd zo op paasochtend.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Goedendag. Het mondkapje is ook op het perron verplicht. Treinpersoneel kan iemand zonder mondkapje weigeren. Was dat de reden dat je niet meemocht? Of waren alle fietsplaatsen bezet en kon de fiets niet mee? Of was je te laat en was de vertrekprocedure al gestart?

Ik was juist ruim op tijd thuis vertrokken omdat ik nog een fietskaartje moest kopen. Aangekomen op t station bleek dat dat niet via de machine kon dus moest ik de NS app downloaden, inloggen en een kaartje kopen via de app. Daar was ik zo goed als klaar mee toen de trein aankwam. Ik was dus vanaf het moment van aankomst zo druk met dat kaartje dat ik mn mondkapje simpelweg nog niet op had gedaan, geen erg in gehad. Maar lang verhaal kort, je kunt ook vriendelijk zijn he. Deze conducteur wilde mij gewoon straffen voor alle ellende in de wereld, zo onvriendelijk was hij. De deur van de trein was nauwelijks open en hij begon al. Overigens was de trein gevoelsmatig ook in 30 seconden weer weg.

De trein was overigens zo goed als leeg en er waren geen andere fietsers. Zelf ga ik dus al nooit meer met de trein (zie boven).. dit is echt een uitzondering: 2de keer sinds maart 2020. Deze ervaring zorgt er wel voor dat ik voortaan toch maar weer voor de auto ga als de trein niet strict noodzakelijk is. Ik ben grof behandeld, onheus bejegend, en ben nu nl 2 uur onderweg met deze vertraging voor iets wat me met de auto 45 minuten kost. 

Reputatie 7

Op een leeg perron van een klein station verplicht een mondkapje op moeten, is natuurlijk ook totaal zinloos als je nuchter nadenkt. Waar moet dat op dat moment jouzelf of een ander tegen beschermen?

Maar regels zijn regels, heel zwart-wit helaas. Desondanks zie ik ook veel mensen die gelijk na uitstappen hun mondkapje afzetten en in hun jaszak stoppen. Nog geen conducteur gezien die er iets van zei.

De benadering doorde conducteur (zoals u beschrijft)vind ik bot en weinig klantvriendelijk. Zo win je geen mensen terug in het OV na corona.

Reputatie 7
Badge +3

Op een leeg perron van een klein station verplicht een mondkapje op moeten, is natuurlijk ook totaal zinloos als je nuchter nadenkt. Waar moet dat op dat moment jouzelf of een ander tegen beschermen?

Maar regels zijn regels, heel zwart-wit helaas. Desondanks zie ik ook veel mensen die gelijk na uitstappen hun mondkapje afzetten en in hun jaszak stoppen. Nog geen conducteur gezien die er iets van zei.

De benadering doorde conducteur (zoals u beschrijft)vind ik bot en weinig klantvriendelijk. Zo win je geen mensen terug in het OV na corona.

Wij waren er niet bij. Dus hoe bot de conducteur was, kunnen we niet weten. Maar je moet voor het instappen een mondkapje op hebben en dat had TS niet en de stoptijd op Bunnik is nu niet zo lang dat TS en het mondkapje nog op kon doen en de fiets in een minuut in de trein kon zetten.

Blijft onhandig dat een fietskaartje niet meer in de automaat zit en is ook onhandig om met mondkapje op alsnog een kaartje via de app te kopen. Echter als je lang niet met de trein bent geweest is het handig om voor de reis te kijken of er nog iets veranderd is.

Lang verhaal .. maar de TS (ben ik dat? En waar staat die afkorting voor?) had in no time dr mondkapje op want die had ik wel bij de hand. Ik ben geen mondkapjesweigeraar of iemand die hierover een discussie aan wil. Ik doe doorgaans zonder mokken wat me verteld wordt, zeer meegaand, altijd vriendelijk 😊.. had ook goede paas-zin 🐣 … vooral daarom stuit me dit zo tegen de borst. 

Badge +3

TS = topic starter (auteur), dus dat ben jij inderdaad. Je kunt via de klantenservice (telefoon, chat, Twitter, Facebook) een klacht indienen, maar daar krijg je verder geen terugkoppeling van.

https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Thx Robert, ik ben er al overheen gelukkig 🙂. Hele fijne paaszondag gehad met brunch en fietstocht. Iedereen fijne dagen nog! ❣️

Trein Maastricht - Alkmaar 16 mei 2021 vertrok om 15:01 uit Maastricht - voorval viel plaats om 16:30 uur

Ik zit in treinstel 9581 overvol met allemaal toeristen die hun koffers en tassen op stoelen hebben. Ik zit iets na het begin en conducteur komt agressief op mij af en begint met handgebaren en wat mompelend zonder gedag te zeggen of het enige fatsoen te hebben om het op een nette manier te zeggen van haal je tas weg. Ik antwoordde terug maar hij hoorde me waarschijnlijk niet waarop hij in het Engels boos begon te schreeuwen en handgebaren te maken met haal je tas weg. Waarop ik zei, meneer ik spreek ten eerste NL en ten tweede ben ik benieuwd waarom u mij als eerst en op deze manier aanspreekt. Waarop hij antwoordde op een boze manier “ik ben nog niet klaar!!!”. Toen begon hij andere passagiers aan te spreken omdat ik denk wat van zei en hij liep weg. Wat een nare ervaring met NS en wat een slechte service. Ik hoop dat NS dit soort klachten serieus neemt en ook er iets mee doet!

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is dat hopen tegen beter weten in.

Reputatie 1

Nergens voor nodig om een klacht in te dienen want wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Een conducteur die zich zo tegenover een klant gedraagt lokt dus zelf een tegenreactie uit, en die mag best flink zijn als zij zich zo onprofessioneel gedragen.

Reputatie 7
Badge +4

U bent altijd verantwoordelijk voor uw eigen gedrag. Iets ‘uitlokken’ noemen, is veelal een rotsmoes om het eigen wangedrag te rechtvaardigen. Gewoon met je poten, en ook met je verbaal geweld van een ander afblijven. Er is geen excuus voor agressie.

Conducteurs zijn op wangedrag getraind. Het spel van actie en reactie begint doorgaans niet bij de conducteur, en veelal wel bij degene(n) met het bekende omkeergedrag. Mensen met een geldig kaartje en een mondkapje,  die daarnaast nog een beetje  oog hebben voor de medemens, hebben doorgaans geen problemen.

Reputatie 1

Als je geen ruzie wil, zoek je het niet. Verder ben ik het volledig met je eens hoor, maar het gaat wel 2 kanten op. 

Ik kreeg helaas niet de kans om een reactie te geven, omdat ik 1 overvallen werd door zijn reactie en hij ging er snel 💨 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg helaas niet de kans om een reactie te geven, omdat ik 1 overvallen werd door zijn reactie en hij ging er snel 💨 

Ik was er niet bij, maar waar ben jij het meest boos over, over het gedrag van de conducteur, het feit dat jij als eerste werd aangesproken, of over dat jouw tas niet op een zitplaats mocht (en anderen blijkbaar wel) ?

Ik vond het vrij bijzonder dat hij ons als eerste aansprak, verder vond zijn manier verre van fatsoenlijk en het feit dat hij mij niet eens de gelegenheid geeft om fatsoenlijk antwoord te geven. Dit is onprofessioneel!

Dan zijn we op het punt beland:

wat is erger, deconducteur die uit zijn slof schiet of de hork die zijn tas niet wil weghalen?

Reputatie 1

Als er geen stoel bij drukte bezet werd gehouden, waardoor een ander geen plek kan krijgen, is de conducteur hier 100% de boosdoener. Dien die klacht misschien gewoon wel in en laat niet met je sollen door iemand die duidelijk niet met het juiste been uit bed is gestapt en dat op klanten afreageert. Zo een iemand is op dat moment niet geschikt voor hun functie en zou deze niet moeten beoefenen.

Reputatie 7
Badge

Als er geen stoel bij drukte bezet werd gehouden, waardoor een ander geen plek kan krijgen, is de conducteur hier 100% de boosdoener. Dien die klacht misschien gewoon wel in en laat niet met je sollen door iemand die duidelijk niet met het juiste been uit bed is gestapt en dat op klanten afreageert. Zo een iemand is op dat moment niet geschikt voor hun functie en zou deze niet moeten beoefenen.

“ Ik zit in treinstel 9581 overvol met allemaal toeristen die hun koffers en tassen op stoelen hebben. “

Even lezen voor je van iemand zegt dat ze niet geschikt zijn is misschien handig.

Reputatie 1

Verwijderd door moderator*

Badge

Ik vond het vrij bijzonder dat hij ons als eerste aansprak, verder vond zijn manier verre van fatsoenlijk en het feit dat hij mij niet eens de gelegenheid geeft om fatsoenlijk antwoord te geven. Dit is onprofessioneel!

Lijkt me toch dat de conducteur bij iemand moet beginnen in de treincoupe als hij de mensen er op aan gaat spreken en wellicht was dit al coupe nr. x waar in dit gaande was. Kan me voorstellen dat als je al de nodige mensen gewaarschuwd hebt dat het iets minder vriendelijk over kan komen als je het tegen reiziger 20 zegt.

Maar ik vind het ook onfatsoenlijk om in een drukke trein een stoel bezet te houden door je spullen er op te laten liggen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

@vanity97het is gewoon een stukje fatsoen welke je als mens hoort te hebben dat je een stoel die bedoeld is om op te zitten niet gebruikt voor je spullen als er mensen staan in de trein.

Het heeft inderdaad gewoon met fatsoen te maken. Als iemand moet vragen of jij je tas wilt weghalen dan ben al te laat met je fatsoen, ongeacht hoe je reageert. Een stapje erger komt ook vaak voor; reizigers die net doen alsof ze je niet zien of horen. Als je vervolgens aanstalten maakt om zelf de tas te verwijderen, dan zien ze dat opeens wel :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het niet heel relevant hoe fatsoenlijk de reiziger is. Een conducteur wordt betaald om daar professioneel mee om te gaan. Lastige klanten horen er nou eenmaal ook bij en dat kan nooit een excuus zijn voor de conducteur om daar dan ook onfatsoenlijk op te reageren, ook al is het al de twintigste.

Reageer