beantwoord

Klanten van NS de schuld van vertragingen?

• 18 november 2014
  • 22 reacties
  • 472 Bekeken

Goh, vanochtend 7:31 de stoptrein vanuit Dukenburg naar Deurne genomen.
Deze trein is keer op keer propvol (ja ja ik weet het spits, piekdrukte, te veel moeite voor extra materieel ed.),
Maar vanochtend maakte de conducteur het heel mooi, op Den Bosch riep hij om:
"Deze trein heeft een vertraging van 6 minuten door het vele in en uitstappen" (aansluiting gemist hierdoor trouwens, maar dat is eerder regel dan uitzondering).
Dus NS kan ik hieruit opmaken dat de vertragingen in de spits te wijten zijn aan jullie klanten (wij dus?). Zij wij verwijtbaar voor het later aankomen van de trein? Hoe kunnen wij jullie helpen zodat jullie geen hinder van jullie klanten ervaren? (Nee ik kan helaas niet buiten de spitsreizen).
Sorry voor de vertraging die wij veroorzaken. Wellicht kan ik jullie een extra trein geven met kerst?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 18 november 2014, 17:45

Hallo jvdloop! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum op het station. Spijtig om te lezen dat je reiservaringen niet altijd even optimaal zijn. Het kan inderdaad kloppen dat een trein hierdoor vertraging kan oplopen, maar dat betekent niet dat NS de klanten de schuld geeft van de vertraging. In- en uitstappen is helaas niet altijd even snel te doen, hoe graag wij en de reizigers dat misschien ook zouden willen. Het moet natuurlijk wel veilig blijven en dan kan een trein beter wat extra reistijd op lopen. We zullen de ideeën die hier staan en eventueel nog bij komen gaan monitoren voor eventuele verbeteringen!
Bekijk origineel

22 reacties

Niet meer in of uitstappen dus.
Volgende keer de bus nemen.
Macca en OV-shitkaart ik denk dat beide geen oplossing zijn voor wat wij de NS aandoen..
Dat in- en uitstappen kan veel efficiënter, maar de meesten zien dat niet; de instappers staan voor de deuren te dringen en de uitstappers moeten maar zien hoe ze erdoor komen.

Je zou eigenlijk het systeem wat in het buitenland (o.a. Duitsland) gebruikt wordt moeten hanteren; links instappen, rechts uitstappen of andersom. Maar helaas zijn daar de stations/perrons nog niet geschikt voor.
Reputatie 1
Meer spreiding op de perrons zou kunnen helpen

Dat zou je kunnen bereiken door op de perrons aan te geven waar de deuren zich zullen bevinden en welke klasse zich naast deze deur zal bevinden.
Dat zou kunnen, echter als ik niet helemaal voorin ga zitten dan is het perron uiteindelijk bij het uitstappen in Den Bosch zo vol (en de (rol)trappen) dat ik sowieso mijn aansluiting ga missen.
Gaat de NS nog reageren op mijn bericht?
Reputatie 3
Badge

Dat zou je kunnen bereiken door op de perrons aan te geven waar de deuren zich zullen bevinden en welke klasse zich naast deze deur zal bevinden.

Ware het niet dat bijvoorbeeld iedereen die naar Den Haag Centraal moet, voorin wil instappen omdat je dan ook het snelst weer het station uit bent. Ervaren reizigers weten meestal precies hoe de trein op hun bestemming gaat stoppen ten opzichte van uitgang en trappen, en kiezen strategisch positie voor het instappen. Het lijkt nu eenmaal efficiënt om even naar de optimale plek te lopen als je toch op de trein moet wachten, en dan na het uitstappen snel het station te kunnen verlaten. Maar als je daardoor vertraging veroorzaakt, zodat de trein in zijn geheel weer later aankomt, gaat je beoogde tijdwinst direct weer verloren. . .
Hallo jvdloop! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum op het station. Spijtig om te lezen dat je reiservaringen niet altijd even optimaal zijn. Het kan inderdaad kloppen dat een trein hierdoor vertraging kan oplopen, maar dat betekent niet dat NS de klanten de schuld geeft van de vertraging. In- en uitstappen is helaas niet altijd even snel te doen, hoe graag wij en de reizigers dat misschien ook zouden willen. Het moet natuurlijk wel veilig blijven en dan kan een trein beter wat extra reistijd op lopen. We zullen de ideeën die hier staan en eventueel nog bij komen gaan monitoren voor eventuele verbeteringen!
Wat ook helpt bij het instappen is als mensen zover mogelijk doorlopen in de coupé (dus de zitplaats kiezen die het dichtst bij het midden zit), in plaats van bij de eerste zitplaats stil te gaan staan in het gangpad (om bagage in het rek te leggen of te vragen of een andere reiziger de zijne van de stoel verwijdert), waardoor de mensen achter je niet door kunnen lopen.

Bij het uitstappen: sluit aan! Mensen die pas richting de deur lopen als men al begonnen is met instappen, houden ook behoorlijk op.
Waar ligt de plaats Dukenburg dan? Ik ben benieuwd of het een leuk dorpje is of niet. Ik kon het niet op mijn gsm vinden. Dan kom ik uit Drunen of Druten uit.
Waar ligt de plaats Dukenburg dan? Ik ben benieuwd of het een leuk dorpje is of niet. Ik kon het niet op mijn gsm vinden. Dan kom ik uit Drunen of Druten uit.

Nijmegen-Dukenburg is een station in het westen van Nijmegen.
O ligt dat bij Nijmegen, net als je bijvoorbeeld in Amsterdam het Muiderpoort station hebt. Mijn aardrijkskunde ben ik altijd slecht in. Ik weet wel de plaatsen en de stations van mijn eigen omgeving. Sorry, ik wist dat niet!
Reputatie 3
Badge

Bij het uitstappen: sluit aan! Mensen die pas richting de deur lopen als men al begonnen is met instappen, houden ook behoorlijk op.

Dat is wel heel generaliserend gesteld. Het zal niet de eerste keer zijn dat reizigers over de vloer rollen doordat ze al naar de deur lopen terwijl de trein nog rijdt, en dan verrast worden door een hardhandige remming of doordat de trein nog even over een wissel moet. . .

Ik was ook gewend tijdig naar de deur te lopen. Tot ik wat botten brak en moest uitkijken dat ik niet door elkaar geschud werd. . .
Als de trein eenmaal langs het perron rijdt, komen er geen afbuigende wissels meer. Er zijn genoeg dingen om je aan vast te houden tijdens de remming. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te weten dat de trein zal gaan remmen als die bij het station aankomt. Het zal niet voor het eerst zijn dat de conducteur al dreigend pulseert met de sluitfluit terwijl er nog iemand tegen de stroom in loopt die z'n krantje pas ging opvouwen toen de trein helemaal tot stilstand was gekomen.
Reputatie 1
Wat meer geduld en discipline bij de instappers zou al een hoop schelen.

Ideaal zou natuurlijk zijn als op het perron al zichtbaar is waar de deur zit en voor welke klasse (evt incl stilte) echter is dit een behoorlijk ingrijpende aanpassing waarbij ook het precies op z'n plek zetten van de trein weer extra tijd vraagt.

Wat ook een oplossing kan zijn, maar dat kost overall wel weer meer tijd (en capaciteit) zou het verlengen van de wachttijd op stations in de dienstregeling. Daarnaast helpt de inzet van extra materieel natuurlijk altijd, maar dat is een behoorlijk dure oplossing.
Reputatie 3
Badge
Als de trein eenmaal langs het perron rijdt, komen er geen afbuigende wissels meer. Er zijn genoeg dingen om je aan vast te houden tijdens de remming. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te weten dat de trein zal gaan remmen als die bij het station aankomt. Het zal niet voor het eerst zijn dat de conducteur al dreigend pulseert met de sluitfluit terwijl er nog iemand tegen de stroom in loopt die z'n krantje pas ging opvouwen toen de trein helemaal tot stilstand was gekomen.

Zo in het algemeen gesteld ben ik het helemaal met u eens. En ik heb het ook niet over mensen die per se nog de laatste alinea van hun vergaderstukken willen lezen als de trein al stilstaat. Maar ik kan alle begrip voor opbrengen als oudjes of anderen mensen die slecht ter been zijn, mensen met kleine kinderen of anderen die om wat voor reden dan ook niet zo happig zijn op het rondlopen in een rijdende trein. Ik kan u verzekeren: met twee gebroken sleutelbeenderen is het lastig vasthouden als de trein nog rijdt 😉.

Daar staat tegenover dat je ook van instappers niet kunt verwachten dat ze tot in het gangpad kunnen kijken of er misschien nog iemand aankomt die wil uitstappen. Dus ik snap het ook wel dat het dan soms dringen is.
Maar waar ik me wel dood aan erger zijn die mensen die al een voet op de treeplank hebben staan (of erger) als er nog een stroom mensen naar buiten komt, omdat het druk is in de trein en ze vooraan willen staan om nog een zitplaats te krijgen. Of van die lui die bang zijn dat de trein zonder hen wegrijdt (een angst die dan weer wordt aangewakkerd door HC's die al beginnen te fluiten als er bij elke deur nog tien mensen buiten staan, overigens. . . )
Als NS dat wil vermijden, moeten ze personeel bij de deuren neerzetten (bij drukke trajecten en in de spits).

Doen ze in Londen bij de metro ook en dat is zeer effectief (maar natuurlijk veels te duur voor NS)
Wellicht het schema van de reistijden aanpassen, desnoods alleen in de spits? Ik zeg maar iets geks hoor..
Haha het is een wijk in Nijmegen, een station tussen Nijmegen centraal en Wijchen (wel een dorp)
hahahaa sluitfluit, "vanavond sluit ik mijn fluit met de sluitfluit" 😉

Reageer