Klantvriendelijk???

• 24 juli 2020
  • 32 reacties
  • 710 Bekeken

Vanochtend de trein vanuit Beverwijk genomen, ik had geen zin in de boemel van Heemskerk, dus even naar Beverwijk gefietst. Intercity naar Haarlem was iets te laat maar kwam om 06.56 aan. In Haarlem kwamen we aan om 07.07 uur. De intercity naar Den Haag stond keurig te wachten dacht een groot aantal reizigers. De deuren van onze trein gingen open en op het zelfde moment fluit de conducteur van de trein naar Den Haag en gooit de deuren dicht. Op het traject Haarlem-Den Haag is er tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden ruim voldoende tijd om die ene minuut wachten eruit te rijden.. Normaliter wacht deze trein ook bijna altijd op de reizigers vanuit Alkmaar, Heiloo, Castricum en Beverwijk.

Volgens mij dient NS thans toch zoveel mogelijk klanten aan zich te binden. Dit soort solistisch gedrag van een conducteur leidt volgens mij alleen maar tot meer mensen die een ander vervoermiddel gaan kiezen. De intercity naar Amsterdam was ook al zo goed bezet, Ik had een hele coupe van een dubbeldekker (96 zitplaatsen) voor mijn eentje.

32 reacties

Het is vervelend dat deze overstap gemist is @Pingpong . De conducteur heeft als opdracht precies op tijd de vertrekprocedure te starten.  Een te laat vertrek uit Haarlem zorgt ervoor dat wissels te Haarlem onnodig lang bezet gehouden worden door de reeds ingestelde rijweg en de reeds aanwezige reizigers te laat aankomen op Heemstede Aerdenhout.

De conducteur heeft in deze dus juist gehandeld.

Reputatie 7
Badge +3

De beoogde overstap werd op de reisplanner aangegeven?

Het is een overstap mogelijkheid, geen gegarandeerde aansluiting. Dus of het wel/niet in de reisplanner staat @MoDe maakt niets uit.

Reputatie 7

Beetje flexibiliteit en tegemoetkoming aan de klant zou fijn zijn, zeker als de tijd er zo weer uitgereden kan worden. De reiziger op 1, 2 en 3... Gisteren in Roosendaal werd omgeroepen dat de IC eventjes wacht op de overstappers. Uiteindelijk 3 minuten later vertrokken en toch op tijd in Breda... 

Zoals al vaker op deze Community aangegeven @Rene74, niet de conducteur, machinist, procesleider perron of reiziger bepaald of kan overzien of een trein "iets" later kan vertrekken, maar de ProRail treindienstleider.

Zolang deze niet aangeeft dat dit mogelijk is, bv bij een laatste overstapmogenlijkheid in de nachtelijke uren, wordt er dus precies op tijd vertrokken.

Reputatie 7
Badge +3

De reiziger op 1, 2 en 3... . 

Dat is iets van jaren geleden

Voorheen was dit de doorgaande verbinding Hoorn-Den Haag. MS heeft in al haar wijsheid deze verbinding compleet aan stukken gekipt. Reizigers uit Alkmaar rekenen op deze aansluiting en bij een eventuele vertraging van de spits intercity werd tot op heden bijna altijd gewacht op de overstappers vaak wel tot 07.10 uur (vertrektijd conform dienstregeling 07.07 uur). Ik zelf moet naar Amsterdam, maar ik vond het wel weer zuur voor de tiental reizigers die deze overstap dus weer misten. 

werd tot op heden bijna altijd gewacht op de overstappers vaak wel tot 07.10 uur (vertrektijd conform dienstregeling 07.07 uur).

En dat wordt door ProRail (en NS) dus niet meer gedaan. 3 minuten het halve emplacement Haarlem vast laten liggen is onmogelijk in de spits, terwijl er 10 minuutjes later, om 07.20 weer een IC vertrekt naar Leiden @Pingpong .

werd tot op heden bijna altijd gewacht op de overstappers vaak wel tot 07.10 uur (vertrektijd conform dienstregeling 07.07 uur).

En dat wordt door ProRail (en NS) dus niet meer gedaan. 3 minuten het halve emplacement Haarlem vast laten liggen is onmogelijk in de spits, terwijl er 10 minuutjes later, om 07.20 weer een IC vertrekt naar Leiden @Pingpong .

Ik kom er dagelijks en ik zie dat dus wel gewoon gebeuren (tot 07.10 uur wachten) Hoe vaak ben jij daar dan??

Reputatie 6

Ik was tot half maart door de week dagelijks op Haarlem en reis dan per spits IC maar dan één uur later (dus die met aansluiting om 8.07). Dan is het wachten nooit het geval, ik vermoed omdat het dan stuk drukker is op de sporen. Zelf hoef ik maar tot Haarlem maar zie regelmatig de aansluiting wegrijden naar Den Haag. 

Ik vind het wel bijzonder dat er nog steeds zoveel reizigers op dat tijdstip in de trein zitten, dacht dat alle rijksambtenaren nog steeds thuis moeten werken?

Ik kom er dagelijks en ik zie dat dus wel gewoon gebeuren (tot 07.10 uur wachten) Hoe vaak ben jij daar dan??

Daarvoor hoef ik echt niet live te Haarlem te zijn, ik lees gewoon de data uit.

De IC uit Alkmaar komt te Haarlem aan op spoor 5, de IC naar Leiden vertrekt van spoor 6. Dat zijn 2 treinbewegingen welke niet tegelijk kunnen. De reden dat de IC naar Leiden soms moet wachten bij vertrek uit Haarlem @Pingpong.

Zo gauw de IC op spoor 5 is, komt de rijweg vanaf spoor 6 erin, en begint onmiddellijk de vertrekprocedure, zo ook vanochtend, waarbij de IC +2 had uit Alkmaar.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een overstap mogelijkheid, geen gegarandeerde aansluiting. Dus of het wel/niet in de reisplanner staat @MoDe maakt niets uit.

Of het een overstap volgens de reisplanner is maakt wel degelijk uit. Mensen klagen al snel over treinen die niet willen wachten, terwijl die overstap niet in de reisplanner wordt aangegeven omdat deze volgens de normen niet haalbaar is. Voor het missen van een overstap die niet in de reisplanner staat geldt de GTbV-regeling niet.

Deze van vorige week vrijdag 17 juli 2020 als voorbeeld (zie rijden de treinen

Het is een overstap mogelijkheid, geen gegarandeerde aansluiting. Dus of het wel/niet in de reisplanner staat @MoDe maakt niets uit.

Of het een overstap volgens de reisplanner is maakt wel degelijk uit. Mensen klagen al snel over treinen die niet willen wachten, terwijl die overstap niet in de reisplanner wordt aangegeven omdat deze volgens de normen niet haalbaar is. Voor het missen van een overstap die niet in de reisplanner staat geldt de GTbV-regeling niet.

Niet interresant in deze, 10 minuten later is er al weer een trein richting Leiden en verder @MoDe .

@Pingpong alles is er nu wel over geschreven, mooier kan ik het helaas niet maken.

Niet interresant in deze, 10 minuten later is er al weer een trein richting Leiden en verder @MoDe .

@Pingpong alles is er nu wel over geschreven, mooier kan ik het helaas niet maken.

Je loopt dus de hele tijd onzin uit te kramen en komt dan met deze dooddoener.  

Reputatie 6

Ik zie niet de SpitsIC of kijk ik verkeerd? Als namelijk spoor 5 en 6 afhankelijk van elkaar zijn zoals @Deventer aangeeft dan is de vraag wanneer de SpitsIC binnen kwam en waarom er dan wel gewacht is. Wellicht kreeg de spitsIC voorrang boven het vertrek van de IC naar Den Haag?

Ik zie niet de SpitsIC of kijk ik verkeerd? Als namelijk spoor 5 en 6 afhankelijk van elkaar zijn zoals @Deventer aangeeft dan is de vraag wanneer de SpitsIC binnen kwam en waarom er dan wel gewacht is. Wellicht kreeg de spitsIC voorrang boven het vertrek van de IC naar Den Haag?

Dat Klopt probleem is dat in rijdendetreinen alleen de vertrekkende treinen staan en niet de aankomende treinen. Maar als de trein al om 07.05 uur klaar staat om te vertrekken waarom zou hij dan 2,5 minuten na de geplande vertrektijd vertrekken. Dat is toch echt om de mensen uit Alkmaar enz. een overstap naar Den Haag te bieden. Ik heb het zelfs meerdere keren meegemaakt dat de trein naar Amsterdam die om 07.10 uur al niet meer haalbaar was en dat de trein naar Den Haag nog gewoon stond te wachten.   

Reputatie 6
Badge +1

De 2127 is op 17 juli op tijd aangekomen op Haarlem, met een doorkomsttijd van 07:03:35 vanuit de richting Amsterdam en heeft een einde doorkomsttijd van 07:09:55. De 2 minuten vertraging is er tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden Centraal uit gereden. 

De 3427 is op tijd vanuit Beverwijk vertrokken en heeft onderweg richting Haarlem ongeveer 4 minuten vertraging opgelopen. De einde doorkomsttijd op station Bloemendaal was om 07:05:12 en doet er vervolgens zo'n 2 minuten over om op Haarlem te komen. De einde doorkomsttijd van dezelfde trein, maar dan op 14 juli was om 07:01:20 te Bloemendaal en was op tijd aangekomen in Haarlem.

Op het moment dat de 3427 station Bloemendaal uit rijdt hoort de 2127 al te vertrekken, echter de 2127 vertrekt vanaf spoor 6 en de 3427 komt aan op spoor 5. De rijpaden van deze 2 treinen kruisen elkaar dus, zoals @Deventer al eerder gezegd heeft. Als je de 3427 laat wachten op de 2127 zodat die op tijd vertrekt, missen de reizigers uit de 3427 sowieso de aansluiting richting Amsterdam die om 07:10 vertrekt. Als je de 2127 laat wachten op de reizigers uit de 3427 vertrekt deze trein nog een paar minuten later vanuit Haarlem, met het gevolg dat de vertraging er niet meer (helemaal) uitgereden kan worden en reizigers de overstap op Leiden Centraal mogelijk missen op de trein richting Rotterdam. De keuze is dus gemaakt om de 2127 zo snel mogelijk te laten vertrekken zodra de 3427 gekruist is en het welbekende sneeuwballeneffect te voorkomen. 

Als @Pingpong het proces te Haarlem nu nog niet snapt @loklok8 dan weet ik het ook niet meer. Bedankt voor het uitgebreid opschrijven, van wat ik al eerder in het kort aangaf.

Als @Pingpong het proces te Haarlem nu nog niet snapt @loklok8 dan weet ik het ook niet meer. Bedankt voor het uitgebreid opschrijven, van wat ik al eerder in het kort aangaf.

Nee ik snap het nog steeds niet 30 seconden wachten en er waren 20 mensen gelukkig geweest. 

Reputatie 3

Beetje flexibiliteit en tegemoetkoming aan de klant zou fijn zijn, zeker als de tijd er zo weer uitgereden kan worden. De reiziger op 1, 2 en 3... Gisteren in Roosendaal werd omgeroepen dat de IC eventjes wacht op de overstappers. Uiteindelijk 3 minuten later vertrokken en toch op tijd in Breda... 

Ontzettend dom om in Roosendaal te blijven wachten. Natuurlijk fijn dat je zelf op tijd in Breda komt, maar reizigers in de andere richting komen hierdoor te laat in Roosendaal, en missen hun overstap op de IC naar Bergen op Zoom/Vlissingen. Tenzij die laatste trein wacht, maar dan komt deze richting Vlissingen achter een goederentrein te rijden en is er in Vlissingen niet genoeg keertijd meer om op tijd terug richting Roosendaal te vertrekken. Deze komt ook weer te laat in Roosendaal aan, waar de trein naar Breda ook weer een paar minuutjes moet wachten. Waardoor we weer terug zijn bij het begin van deze post.

Ergens zal toch echt een conducteur gewoon op tijd moeten vertrekken om te zorgen dat deze vertraging niet de hele dag door blijft golven. Beter was dat gewoon die eerste conducteur al geweest.

@PaulN : Ik snap niets van je betoog: De trein richting Breda blijft 3 minuten wachten in Roosendaal om overstappers vanuit Zeeland mee te kunnen nemen. Vervolgens wordt op het traject Roosendaal-Breda de 3 minuten vertraging eruit gereden. That’s it.

Dat komt @Pingpong omdat jij zowel te Haarlem als te Roosendaal naar slechts één (1) trein kijkt, en niet het gehele plaatje, zoals @PaulN prima aangeeft.

Reputatie 6

Pre-Corona zat ik in de ochtendspits regelmatig in de 2100, en die wachtte sporadisch inderdaad op de 3400. Nu had de 3400 ook sporadisch een lichte vertraging van 2 a 3 minuten. I Is e rook ruimte om de 3400 enkele minuten te vervoregen?

Dat komt @Pingpong omdat jij zowel te Haarlem als te Roosendaal naar slechts één (1) trein kijkt, en niet het gehele plaatje, zoals @PaulN prima aangeeft.

Tussen Roosendaal en Breda zitten geen stops. Leg nu eens uit waarom die trein naar Breda niet 3 minuten kan wachten. Ik zie geen 1 valide argument tot nu toe. 

Reageer