beantwoord

Klassewisselpaal of 'eerste-klas-toeslagpaal' op perron?

• 11 november 2017
  • 12 reacties
  • 338 Bekeken

Reputatie 6
ik reis bijna altijd tweede klas. Maar soms, als de trein voor komt rijden is de tweede klasse afgeladen vol, terwijl er in de eerste klas nog volop plek is. Aantrekkelijk dus, om dan ter plekke en op het moment te besluiten, eerste klasse te reizen.

Maar, om dan eerst nog naar de kaartautomaat te gaan om de klassewissel 'op te halen' ontbreekt natuurlijk de tijd. Daarom lijkt me het handig om op het perron een klassewisselzuil (of 'eerste-klas-toeslagpaal') te hebben: maakt het een stuk makkelijker om (een deel van de reis) eerste klas te reizen. Als een 'toeslagzuil' voor de Intercity Direct kan, dan kan een 'klassewisselzuil' toch ook?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 november 2017, 12:25

Goedemiddag Bertus. Misschien zijn er niet veel reizigers die gebruik zouden maken van zo'n mogelijkheid, maar ik vind het een leuke suggestie. Helaas, zoals Tamzin ook al aangeeft, betwijfel ik of dit iets is wat realistisch haalbaar is. Dat gezegd hebbende zitten we op het moment inderdaad in de experimentele fase om zo'n à la minute Klassewissel uit te voeren via het NS Flex abonnement. We zijn dus wel bezig met het onderzoeken naar mogelijkheden hierin 🙂
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat gaat bakken geld kosten voor een handjevol gebruikers.
Reputatie 6
Ongetwijfeld vergt dat een investering, maar het verplaatsen van lucht in een (bijna) leeg eerste klas compartiment levert helemaal niets op.
Badge +3
NS werkt aan de invoering van NS Flex. Daarmee zou tot 15 minuten na inchecken van klasse gewisseld kunnen worden, ook nog in de trein.
Goedemiddag Bertus. Misschien zijn er niet veel reizigers die gebruik zouden maken van zo'n mogelijkheid, maar ik vind het een leuke suggestie. Helaas, zoals Tamzin ook al aangeeft, betwijfel ik of dit iets is wat realistisch haalbaar is. Dat gezegd hebbende zitten we op het moment inderdaad in de experimentele fase om zo'n à la minute Klassewissel uit te voeren via het NS Flex abonnement. We zijn dus wel bezig met het onderzoeken naar mogelijkheden hierin 🙂
Reputatie 6
@ Tochjo & @ Stijn:

Zo'n NS Flex abonnement lijkt me wel wat en dan in het bijzonder om a la minute van klasse te kunnen wisselen. Jammer dat ik als houder van een Voordeelurenabonnement niet tot de doelgroep behoor om te testen 😞. Waarom zijn Voordeelurenabonnementhouders (mooi woord voor de liefhebbers van Scrabble!) hiervan uitgesloten?
Badge +3
Jammer dat houders van een Voordeelurenabonnement bij voorbaat uitgesloten worden (en later ook niet meegenomen worden in de testfase).

Overigens gaat het maar om een handjevol mensen dus wellicht als NS Flex 'live' gaat dat het wel mogelijk is. Dat zou dan enkele euro's per maand kosten.
Of het ook werkelijk de reden is durf ik niet te zeggen, maar persoonlijk vermoed ik dat dit te maken heeft met de aangepaste voorwaarden qua reistijden van het Voordeelurenabonnement. Als je echt graag de werkelijke reden wilt weten (mocht die anders zijn) zou ik adviseren om de vraag nogmaals in het NS Flex topic te stellen. Mijn collega Thomas kan het dan uitzoeken en dan houden we alle informatie omtrent het NS Flex abonnement in één topic 🙂
NS werkt aan de invoering van NS Flex. Daarmee zou tot 15 minuten na inchecken van klasse gewisseld kunnen worden, ook nog in de trein.

Nu nog de vraag hoe de NS deze 'weeffout' van klasse wisselen tot 15 minuten na inchecken wil gaan implementeren.
Waarom niet een mogelijkheid om via de ns app een upgrade te kopen die gekoppeld is aan je tweede klas reis? Dan kan je op het laatste moment nog beslissen. En waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper en eenvoudiger dan palen
Reputatie 7
Dat is een goede vraag: binnen ons Pilotproduct NS Flex willen we dit ook zeker introduceren Olije!
Dank klinkt goed. Enig idee wanneer het beschikbaar zal zijn?
Reputatie 6
Waarom niet kappen met de geldverslindende en overlast gevende rookpalen en de vrijkomende middelen gebruiken voor "klassewisselpalen", die juist geld opleveren?

Reageer