Klokken...

• 27 januari 2020
  • 7 reacties
  • 126 Bekeken

Reputatie 4
  • Op het juiste spoor
  • 270 reacties

Over klokken gesproken…

Vinden jullie het (ook) eigenlijk niet raar dat alle vertrektreiden van alle treinen, overal digitaal worden aangegeven en dat vervolgens alle klokken op het station analoog zijn (of tenminste: analoog de tijd aangeven)?

Ik vind het zelf maar irritant, ik kijk altijd maar op m’n horloge, ik kan wel blijven omrekenen. Los van dat het lastiger is om te zien of we de minuut van vertrek al bereikt hebben.

Persoonlijk zie ik sowieso al lang geen rol meer voor analoge klokken, maar dat schijnt niet iedereen met me eens te zijn.

7 reacties

Ik snap je punt. Persoonlijk vind ik wel dat de anologe klok thuis hoort op het station. Gelukkig heeft bijna iedereen tegenwoordig een mobiel waarop je exact kan achterhalen hoe laat het is.

Reputatie 4

Als ze dat mobieltje toch pakken, hebben ze die stationsklok ook niet meer nodig :grinning:

Misschien een ideetje om dan tenminste de klokken van analoge en digitale weergave te voorzien?

Reputatie 7
Badge +3

Ik kijk toch altijd nog steeds op mijn horloge, die ook gewoon wijzers heeft ipv digitale weergave. En die analoge stationsklok heeft voor de volledigheid ook nog een secondewijzer. Ik vind het belangrijker dat de klokken altijd gelijk lopen, ik zie nog wel eens berichten dat dat niet zo is.

Reputatie 4

Als we op enig moment vaststellen dat de stationsklokken niet altijd goed lopen (niet mijn ervaring, overigens) en iedereen toch op z’n eigen horloge kijkt, misschien moeten we ze dan maar gewoon afschaffen?

Tot niet zo lang geleden hadden stationsklokken nog een rol, ondanks dat bijna iedereen wel een horloge had, nl dat die horloges vaak niet helemaal goed liepen (niet goed gelijkgezet + afwijking van de kwarts of mechaniek).

Tegenwoordig worden onze telefoons (+ steeds meer smartwatches) automatisch gesynchroniseerd en is dat dus eigenlijk geen issue mee. Je zou eigenlijk nog wel één klok moeten hebben zodat de reizigers kunnen checken of hun eigen klokje wel klopt maar meer niet.

Ik verwacht niet dat de stationsklokken worden afgeschaft of aangepast. Voor veel oudere stations hoort de klok bij de antieke inventaris en is gewoon onderdeel van de charme van het station. Of dit nog een functie heeft kun je over discussiëren. 

Reputatie 6

Een analoge klok vind ik persoonlijk mooier dan een digitale. Niet alles in deze wereld hoeft mijns inziens maar weg als er een digitaal alternatief is. Gelukkig niet zou ik zeggen. Vorig jaar bij de Zwitserse spoorwegen een analoge stationsklok gekocht. Die kun je gewoon kopen bij loketten op de grotere stations daar. Mooi ding.

Reputatie 4

Dan moet je de stationsklok zien als iets estethisch (t.o.v. functioneel). Prima, maar zorg dan ook dat het functioneel in orde is, dat er dan ook een digitale klok is.

Aan de lijn Leiden Hoorn zijn ze hier en daar nu de verlichting aan het vervangen, inclusief de palen. Prima initiatief omdat er nu LED-verlichting wordt neergezet, die, in tegenstelling tot wat we aantreffen in de SNG, wèl warm wit is, geeft een veel fijnere atmosfeer dan TL of blauw-witte LED.

Daarbij worden dan ook de klokken vervangen, vandaar dat ik er op kom. En dan denk ik dus, waarom zouden we nu nog nieuwe analoge klokken neerzetten?

Het grappige is dat een aantal informatieschermen (die grote, aan het perron) een ingebouwde digitale klok hebben. Prima oplossing. Maar lang niet allemaal. Wat een vreemde redenatie?

Reageer