beantwoord

Kluistarieven

• 12 mei 2021
  • 9 reacties
  • 217 Bekeken

Ik heb begin deze maand een grote kluis op Utrecht Centraal gehuurd. Nu begrijp ik alleen niet waarom ik uiteindelijk veel meer heb moeten betalen dan ik had verwacht.

De kluis heb ik gehuurd een periode van een kleine 28 uur (namelijk zaterdag 1 mei 13:30 tot zondag 2 mei 17:07). Volgens deze pagina op de NS website...

https://www.ns.nl/reisinformatie/bagage/bagage-op-station.html

… zou dat betekenen dat ik voor de eerste 24 uur €6,00 zou moeten betalen, en dat daar voor de tweede 24 uur nog €9,00 bij komt, dus dat komt op een totaal van €15,00.

In de praktijk heb ik echter €9,30 moeten betalen bij aankomst (voor de eerste 24 uur) en bij ophalen nog eens €13,95 moeten bijbetalen (ik denk voor de kleine 4 uur bovenop de eerste 24 uur), dus dat komt neer op een totaal van €23,25.

Als dit klopt, waarom is dat dan zo? Als dit niet klopt, hoe kan ik dan restitutie aanvragen?

Alvast bedankt, mvg, Sara

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 mei 2021, 20:28

Zie verderop op de pagina waar u naar linkt: voor Utrecht Centraal gelden afwijkende tarieven.

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Zie verderop op de pagina waar u naar linkt: voor Utrecht Centraal gelden afwijkende tarieven.

Reputatie 6

Het bedrag van 23,25 euro klopt dus helemaal. Wel veel geld.

Reputatie 7
Badge +3

De kluizenexploitant kan zo’n beetje vragen wat ze willen. Er is geen concurrent in de buurt die tegen lagere tarieven een vergelijkbare dienst levert.

Als de kluizenexploitant genoeg verdient met deze prijsstelling dan is er geen reden om de prijzen aan te passen. Het is geen service voor reizigers maar een ordinair verdienmodel van een monopolist. Als je deze dienst een keer echt nodig hebt is het inderdaad erg duur.

Reputatie 6
Badge

Helaas, het bekt makkelijk, maar op die dingen wordt amper tot niet verdiend-en zeker al geen groot geld. Ze worden in NL amper benut (afgezien van covid-flauwte) en omdat het vooral ook het allerlaatste en van alle toeters en bellen en geldbetaalmogelijkheden voorzien kost ook het onderhoud behoorlijk veel. Vergelijk dat eens met die oude Duitse die nog gewoon met echt geld werken-maar ook daar wordt naar gelang belang station/stad hogere prijzen berekend. EN omdat ze kostbare ruimte die anders voor veel meer aan grootgrutters verhuurd kan worden innemen worden ze her en der ook vervangen door hypermoderne installaties die je Gepäck in een liftje naar een verwijderd Schliessfach heen brengen. Dit enkel om wat licht in de gedachtenwereld te brengen.

Een andere reden was vroeger dat ruim de helft door daklozen werd gebruikt als permanente stalling om niet de hele dag met je hebben&houwen rond te slepen.

Reputatie 7
Badge +3

Die huurprijs voor die kluizen is sowieso absurd hoog. 

Reputatie 7
Badge +3

Sommige dingen in het leven zijn veel duurder geworden door het niet meer simpel kunnen betalen met muntgeld. Er moeten hele elektronische circussen worden opgetuigd met kaartlezers etc. 

Ik kan me tijd nog herinneren dat de kluizen heel eenvoudig waren uitgevoerd en ja na het inwerpen van wat muntgeld de sleutel kon omdraaien en meenemen. Wel moest er regelmatig iemand langskomen om het muntgeld op te halen. Dat muntgeld ging dan weer naar de loketten van NS om als wisselgeld te dienen. Er waren ooit tijden dat NS heel efficiënt met de middelen omging.

Reputatie 7
Badge +3

Wel moest er regelmatig iemand langskomen om het muntgeld op te halen. Dat muntgeld ging dan weer naar de loketten van NS om als wisselgeld te dienen. Er waren ooit tijden dat NS heel efficiënt met de middelen omging.

Allerlei personeel voor dit soort zaken is verre van efficiënt in een land met torenhoge loonkosten. Dat kan nog in India waar het gemiddelde loon voor dit soort mensen €100 tot €200 per maand is maar niet in Nederland.  

Reputatie 7
Badge +3

Het is maar hoe je het inricht. Dit soort beheertaken zouden ook kunnen worden uitgevoerd door mensen die toch al op een station werken. Zoals schoonmaakpersoneel.

Reputatie 4

Helaas, het bekt makkelijk, maar op die dingen wordt amper tot niet verdiend-en zeker al geen groot geld. Ze worden in NL amper benut (afgezien van covid-flauwte) en omdat het vooral ook het allerlaatste en van alle toeters en bellen en geldbetaalmogelijkheden voorzien kost ook het onderhoud behoorlijk veel. Vergelijk dat eens met die oude Duitse die nog gewoon met echt geld werken-maar ook daar wordt naar gelang belang station/stad hogere prijzen berekend. EN omdat ze kostbare ruimte die anders voor veel meer aan grootgrutters verhuurd kan worden innemen worden ze her en der ook vervangen door hypermoderne installaties die je Gepäck in een liftje naar een verwijderd Schliessfach heen brengen. Dit enkel om wat licht in de gedachtenwereld te brengen.

Een andere reden was vroeger dat ruim de helft door daklozen werd gebruikt als permanente stalling om niet de hele dag met je hebben&houwen rond te slepen.

En in steden als bijvoorbeeld Parijs moeten je spullen ook nog eens door een scanner omdat ze natuurlijk geen bommen in een kluisje willen hebben. Ik weet mij nog wel te herinneren dat ik de laatste Thalys naar Nederland had en ik mijn spullen voor die dag in een kluis wou deponeren. Op Gare du Nord waren er toen geen kluisjes. Moest naar Gare du Lyon om mijn spullen te kunnen stallen.  

Reageer