beantwoord

Koffie corner Schiedam Centrum

• 3 januari 2018
  • 39 reacties
  • 1228 Bekeken

Ik heb gehoord dat de koffie corner op Schiedam centrum gaat sluiten.
Komt hier nog wat voor terug. De AH is geen oplossing. De koffie is daar slechter en je kunt er niet zitten. Kan de corner open blijven of verplaatst worden naar de stationshal?
Je kunt anders nergens meer rustig op de trein wachten.

Groeten van Martijn
icon

Beste antwoord door Denice NS 3 januari 2018, 11:34

Ik heb zelfs al een reactie van de stationsmanager mogen ontvangen 🙂 Deze is als volgt:

Het klopt inderdaad dat de Kiosk op Schiedam Centrum gaat sluiten, de datum precies is nog niet bekend.
Er worden op dit moment wel plannen gemaakt om de stationshal op te knappen en bankjes te plaatsen zodat daar rustig gewacht kan worden op de trein.
Bekijk origineel

39 reacties

Welkom op het Serviceforum, Martijn.

Ik zal dit intern eens voor je navragen want momenteel heb ik hierover geen info. Zodra ik meer weet zal ik dat in je topic posten.
Ik heb zelfs al een reactie van de stationsmanager mogen ontvangen 🙂 Deze is als volgt:

Het klopt inderdaad dat de Kiosk op Schiedam Centrum gaat sluiten, de datum precies is nog niet bekend.
Er worden op dit moment wel plannen gemaakt om de stationshal op te knappen en bankjes te plaatsen zodat daar rustig gewacht kan worden op de trein.
Dat vind ik toch jammer. Er komt dus geen andere Kiosk in de plaats. Schiedam is toch wel een groot station met heel veel reizigers van bussen, tramlijnen, metro's en uiteraard sprinters en intercities. Ik mis dat daar wel!
Wat is de reden van sluiting?
Ook dat heb ik even moeten navragen maar het blijkt helaas dat, ondanks de vele reizigers, de Kiosk te weinig klandizie heeft 😞
Reputatie 7
Badge
Ik vrees dat ook hier weer een beschutte ruimte - waar je zittend kunt wachten op de trein - verdwijnt... Wachtende reizigers brengen geen geld op, dus is het nieuwe beleid om ze ook niet te faciliteren. Zie discussie in topic https://forum.ns.nl/op-het-station-17/station-goes-geen-gesloten-wachtruimtes-meer-maar-windschermen-in-de-winter-43172
Over station Schiedam twitterde iemand: "Het verbaast me niks want het is daar erg stil. Er zijn altijd minder klanten dan de twee personeelsleden. Vroeger (Goings) waren de broodjes lekkerder, de koffie beter en de prijzen stukken lager. Ik vrees ook voor de AKO in de stationshal".
Reputatie 7
Badge
Over station Schiedam twitterde iemand: "Het verbaast me niks want het is daar erg stil. Er zijn altijd minder klanten dan de twee personeelsleden. Vroeger (Goings) waren de broodjes lekkerder, de koffie beter en de prijzen stukken lager. Ik vrees ook voor de AKO in de stationshal".
vanmorgen kocht ik in de volle stationskiosk (met 10 tafeltjes en legio stoelen) van Aveiro (vrgl met Schiedam) een "bika" ( dat is zo'n ristretto van AH2go ) voor 60 cent. Perfect van smaak, in een echt kopje. Ook een lunchmenu voor 1,50. Dat is een glas vers geperste sinaasappelsap, en een croissant of hard broodje met kaas of ham (vers gemaakt, naar keuze) op n aardewerk bordje. Via de monitor volgde ik de verwachte aankomsttijd van mijn trein. Op dat moment dacht ik niet aan Nederland 😃
vanmorgen kocht ik in de volle stationskiosk (met 10 tafeltjes en legio stoelen) van Aveiro (vrgl met Schiedam) een "bika" ( dat is zo'n ristretto van AH2go ) voor 60 cent. Perfect van smaak, in een echt kopje. Ook een lunchmenu voor 1,50. Dat is een glas vers geperste sinaasappelsap, en een croissant of hard broodje met kaas of ham (vers gemaakt, naar keuze) op n aardewerk bordje. Via de monitor volgde ik de verwachte aankomsttijd van mijn trein. Op dat moment dacht ik niet aan Nederland :D

Hi Klant-Jac: Ik ga over 2 maanden naar Porto, misschien pak ik ook wel even de trein naar Aveiro, klinkt nl erg goed.
Reputatie 7
Badge
vanmorgen kocht ik in de volle stationskiosk (met 10 tafeltjes en legio stoelen) van Aveiro (vrgl met Schiedam) een "bika" ( dat is zo'n ristretto van AH2go ) voor 60 cent. Perfect van smaak, in een echt kopje. Ook een lunchmenu voor 1,50. Dat is een glas vers geperste sinaasappelsap, en een croissant of hard broodje met kaas of ham (vers gemaakt, naar keuze) op n aardewerk bordje. Via de monitor volgde ik de verwachte aankomsttijd van mijn trein. Op dat moment dacht ik niet aan Nederland :DHi Klant-Jac: Ik ga over 2 maanden naar Porto, misschien pak ik ook wel even de trein naar Aveiro, klinkt nl erg goed.
zeker doen! AVEIRO is het Venetie van Portugal. Mooie stad. Er rijdt een schattig smalspoor boemeltje Linha do Vouga van Aveiro naar Sernada. Daar wacht 2x per dag bij t stationscafe een treinvervangende taxi (chauffeur rijdt al jaren dagelijks 3x heen en weer; nooit vakantie gehad) naar Oliveira, waar je op het andere deel van dit lijntje verder boemelt naar Espinho (station is 5 min lopen van hoofdstation) Omgekeerd kan dit ook zo 2x per dag. In Sernada do Vouga is de werkplaats waar antieke Rotterdamse "blauwe engelen" staan te roesten. https://www.cp.pt/StaticFiles/Passageiros/horarios/horarios/PDF/r_ir_uc/aveiro_espinho.pdf Totaalkaartje incl. taxi koop je bij conducteur voor nog geen 8 euro. 65+ = -50%. En ja, daar wordt elke rit gecontroleerd! Op het deel Oliveira-Espinho geldt ook de Porto OV chipcard.
@Klant_Jac: Gelukkig heb ik thuis koffiezetapparaten waar ik koffie kan zetten. Maar Portugal hebben ze de lekkerste koffie. Dan kun je ook met de trein van Lissabon naar Cascais gaan. Mooi uitzicht op de Taag. En ook in Cascais is het ontzettend mooi daar. Daarnaast kun je ook daar met de bus naar Sintra. Waar je ook de lekkerste koffie kunt drinken.
Reputatie 7
Badge
@Klant_Jac: Gelukkig heb ik thuis koffiezetapparaten waar ik koffie kan zetten. Maar Portugal hebben ze de lekkerste koffie. Dan kun je ook met de trein van Lissabon naar Cascais gaan. Mooi uitzicht op de Taag. En ook in Cascais is het ontzettend mooi daar. Daarnaast kun je ook daar met de bus naar Sintra. Waar je ook de lekkerste koffie kunt drinken.
Operfecto! Thermoskannetje mee en je drinkt de thuiskoffie ook onderrweg.

@hlubbers: https://pt.m.wikipedia.org/wiki/Linha_do_Vouga_e_Ramal_de_Aveiro

On topic: Weten we al wanneer de beschutte wachtbankjes in Schiedam-Centrum komen.?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Schiedam Centrum vangt veel wind ☺️ Overigens waren er vanochtend 10 man tegelijk aanwezig in het Coffe Cafe. En dat in een vakantie. Het draait vast wat minder dan vroeger. Maar dat heb je als je de prijzen omhoog gooit. Toch loopt het niet slecht hoor.
Reputatie 7
Badge +3

vanmorgen kocht ik in de volle stationskiosk (met 10 tafeltjes en legio stoelen) van Aveiro (vrgl met Schiedam) een "bika" ( dat is zo'n ristretto van AH2go ) voor 60 cent. Perfect van smaak, in een echt kopje. Ook een lunchmenu voor 1,50. Dat is een glas vers geperste sinaasappelsap, en een croissant of hard broodje met kaas of ham (vers gemaakt, naar keuze) op n aardewerk bordje. Via de monitor volgde ik de verwachte aankomsttijd van mijn trein. Op dat moment dacht ik niet aan Nederland :D

Tja, als de lonen een factor 5 lager zijn kan ik het ook voor die prijzen.
Reputatie 7
Badge +3
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Schiedam Centrum vangt veel wind ☺️ Overigens waren er vanochtend 10 man tegelijk aanwezig in het Coffe Cafe. En dat in een vakantie. Het draait vast wat minder dan vroeger. Maar dat heb je als je de prijzen omhoog gooit. Toch loopt het niet slecht hoor.
Op veel stations zie je 's morgens in de ochtendspits vaste reizigers hun bakje koffie kopen. Maar hoeveel klanten zijn er nog om 11 uur of om 14 uur?
Reputatie 7
Badge
Het draait vast wat minder dan vroeger. Maar dat heb je als je de prijzen omhoog gooit.
daarom vergeleek ik ook die automaten ristretto van de AH2go a 1,50 met dezelfde soort handmade koffie in de stationscafe hier a 60 ct. In de post over de verdwenen wachthuisjes op perron van Goes stelt de NS moderator dat we blij moeten zijn met de AH2go omdat je daar zo warm en gezellig kunt wachten op de trein. Nou, forget it. Geef mij maar de stationswachtkamer in Geldermalsen.
Ik heb helemaal niks met de AH2go en ik vind dat ook niet gezellig om te verblijven.
Reputatie 7
Badge +3
AH is ook niet bedoeld om te verblijven, het is een winkel. En winkels zijn er nu eenmaal niet voor de gezelligheid maar om winst te maken. AH is geen sociale, dienstverlenende instelling net zo min als de Kiosk dat is.
Reputatie 7
Badge
AH is ook niet bedoeld om te verblijven, het is een winkel. En winkels zijn er nu eenmaal niet voor de gezelligheid maar om winst te maken. AH is geen sociale, dienstverlenende instelling net zo min als de Kiosk dat is.
leg jij me dan eens uit waarom een moderator de AH2go aanprijst als vervanger van de weggehaalde wachthuisjes op het perron (zie https://forum.ns.nl/op-het-station-17/station-goes-geen-gesloten-wachtruimtes-meer-maar-windschermen-in-de-winter-43172 )
Reputatie 7
Badge +3
Dat ging over de koffievoorzieninging.

Tja, als de lonen een factor 5 lager zijn kan ik het ook voor die prijzen.

Inderdaad. De vergelijking slaat als een tang op een varken. Op vakantie als rijke Nederlander is het goedkoop toeven in arme landen. Misschien paradoxaal maar het toont vooral aan hoe goed we het als Nederland eigenlijk hebben.
Reputatie 7
Badge
Tja, als de lonen een factor 5 lager zijn kan ik het ook voor die prijzen.Inderdaad. De vergelijking slaat als een tang op een varken. Op vakantie als rijke Nederlander is het goedkoop toeven in arme landen. Misschien paradoxaal maar het toont vooral aan hoe goed we het als Nederland eigenlijk hebben.
kletskoek. De koffie, de cafeapparatuur en inrichting: allemaal import, dus dezelfde prijzen als in Nederland. Zelfs meel komt van Zeelandia. Ook de BTW verschilt weinig.
Enige essentiele verschillen betreffen de loonkosten (2,3 x), de werkattitude en de winst die de spoorwegen willen maken op wachtvoorzieningen.
Dat verklaart dat de prijs van kopje koffie, sapje of broodje 250% hoger is in Nederland, en uit een automaat in kartonnen bekertje wordt geserveerd?? Of dat de sandwich uit een fabriek in plastic wordt aangeboden?
Reputatie 7
Badge
Dat ging over de koffievoorzieninging.
nee, dat ging om het benoemen van de AH2go als plek waar je warm en beschut staand kon wachten, als alternatief voor weggehaalde beschutte wachthuisjes met stoeltjes of bankjes.
Reputatie 6
In Nederland moet je veel betalen voor take-away grut. In Portugal hebben ze dat niet of nauwelijks op stations. De levensstijl is zo anders. Ik was vorig jaar in Guimaraes (Portugal) op het station. Geen dure take-away super of hippe horecatenten te zien, maar wel een warme, sfeervolle maar simpele bistro met een keur aan warme gerechten en dranken voor inderdaad prijsjes waar je je over verbaast als Nederlander. Een grote kop cappuccino met een stuk gebak of grote zoete koek voor tezamen 1,30 euro. De lokale bevolking zit er ook, mannen leggen een kaartje. In Noord-Spanje op het station van Pontevedra een pracht van een stationsrestaurant waar je vis, patat, soepen e.d. kan eten. De ober komt het brengen. Niks takeaway. Wel veel reizigers die er de tijd nemen. Ik denk dat je dit ook mee moet laten wegen: in Nederland heeft men teveel haast en moet er onderweg gegeten en gedronken worden. Daarom werken stationsrestauraties hier niet meer, natuurlijk komt daarbij nog eens de fikse exploitatiekosten en de loonkosten. Bij ons betaal je je nu blauw voor horeca op stations en er staat maar weinig tegenover. In Middelburg is er trouwens wel weer een echte restauratie, Stoom. Helaas alleen overdag open, 's avonds en op zon/feestdagen dicht.
Reputatie 6
Ik hoorde laatst dat de coffeecorner (geen Kiosk-formule) op Schiedam Centrum gaat sluiten vanwege de standaardiseringdrift van NS (of ProRail): een afwijkende formule of uitstraling past niet meer in het beeld..

Blijft de vraag waarom er juist in de hal van station Schiedam Centrum wachtvoorzieningen in de vorm van bankjes worden geplaatst. Niet alleen ligt de hal onhandig ver van de perrons waarvan de treinen vertrekken (nu de sporen 1 en 2 slechts bij uitzondering gebruikt worden) en er op de perrons waarvan de treinen vertrekken meer dan genoeg ruimte is voor een beschutte wachtruimte.

Hoe dan ook: het sluiten van de coffeecorner, het verwijderen van de wachtvoorziening op het perron, en de lezing van Denice NS (en de stationsmanager) klopt imho niet met het voornemen van ProRail om het wachten te veraangenamen...
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten

Reageer