beantwoord

Koffie corner Schiedam Centrum

  • 3 januari 2018
  • 39 reacties
  • 1293 Bekeken

Ik heb gehoord dat de koffie corner op Schiedam centrum gaat sluiten.
Komt hier nog wat voor terug. De AH is geen oplossing. De koffie is daar slechter en je kunt er niet zitten. Kan de corner open blijven of verplaatst worden naar de stationshal?
Je kunt anders nergens meer rustig op de trein wachten.

Groeten van Martijn
icon

Beste antwoord door Denice NS 3 januari 2018, 11:34

Ik heb zelfs al een reactie van de stationsmanager mogen ontvangen 🙂 Deze is als volgt:

Het klopt inderdaad dat de Kiosk op Schiedam Centrum gaat sluiten, de datum precies is nog niet bekend.
Er worden op dit moment wel plannen gemaakt om de stationshal op te knappen en bankjes te plaatsen zodat daar rustig gewacht kan worden op de trein.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 6
Ik hoorde laatst dat de coffeecorner (geen Kiosk-formule) op Schiedam Centrum gaat sluiten vanwege de standaardiseringdrift van NS (of ProRail): een afwijkende formule of uitstraling past niet meer in het beeld..

Blijft de vraag waarom er juist in de hal van station Schiedam Centrum wachtvoorzieningen in de vorm van bankjes worden geplaatst. Niet alleen ligt de hal onhandig ver van de perrons waarvan de treinen vertrekken (nu de sporen 1 en 2 slechts bij uitzondering gebruikt worden) en er op de perrons waarvan de treinen vertrekken meer dan genoeg ruimte is voor een beschutte wachtruimte.

Hoe dan ook: het sluiten van de coffeecorner, het verwijderen van de wachtvoorziening op het perron, en de lezing van Denice NS (en de stationsmanager) klopt imho niet met het voornemen van ProRail om het wachten te veraangenamen...
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten
Reputatie 7
Badge
Scheelt misschien ook dat de stations in Duitsland niet omgetoverd zijn in no-go areas waar je alleen door elektronische poortjes binnen komt, maar waar je gewoon binnen kan lopen om te winkelen, wat te drinken, enz.
Duitsland en DB zijn net als de meeste andere landen en spoorwegen zeker niet overtuigd van het nut van electronische poortjes. De kosten en het gevoel van ongemak wegen niet op tegen de baten en het gevoel van veiligheid. Ik las op sociale media al weer een nieuwe truc om zonder inchecken de gesloten poortjes in Eindhoven te passeren. Zo simpel en handig dat ik m nog even voor mezelf houdt. 🆒
Die hadden we hier, tot voor kort, in het nieuwe station van Helmond. Dat is gebouwd kort voordat de poortjes hun intrede deden en hoera, er kwam een koffie- en lunchroom in het nieuwe station, met directe toegang tot het perron, dus je kon zomaar met een kopje koffie en een broodje in een gezellige ruimte op je trein wachten. Toen kwamen de poortjes, nauwelijks een jaar later. De ingang van de koffietent valt nu net buiten de poortjes, een tijdje hadden ze een terrasje waar vandaan je zo op het perron kon stappen, daar staat nu een grote glazen scheidingsmuur...koffietent leidt sindsdien een kwijnend bestaan, want voor treinreizigers is het niet meer aantrekkelijk, want je moet, als je daar een kop koffie of broodje wil gaan halen, eerst buitenom het station heen lopen, buiten de poortjes, en niemand gaat in- en weer uitchecken daarvoor...
Reputatie 7
Badge
je moet, als je daar een kop koffie of broodje wil gaan halen, eerst buitenom het station heen lopen, buiten de poortjes, en niemand gaat in- en weer uitchecken daarvoor...
laat me raden.. Op het perron wacht je nu staand "beschut" door schermen zonder dak of zijwand?
Badge +3
Laat me raden.. Op het perron wacht je nu staand "beschut" door schermen zonder dak of zijwand?
Goed gegokt, Helmond heeft smalle perrons met hier en daar misschien een bankje. Is één grote windtunnel eigenlijk. De wachtruimte/stationshal (met Kiosk) gaat nog wel maar de treinen (richting Eindhoven) stoppen zo ver daar vandaan (ander topic) en als je richting Venlo wilt moet je eerst weer naar beneden en onder het spoor door.

Ooit op stations zoals Veenendaal - De Klomp geweest? Zelfde verhaal (er stoppen intercity's maar verder niets aan voorzieningen)
Reputatie 1
Die kiosk op Schiedam staat op perron 5.
Smorgens kom ik daar aan vanuit Zeeland. Op de terugweg heb ik spoor 3 naar Zeeland. Dan ga ik niet eerst naar spoor 5 (trap op en af)

Bovendien je hebt poortjes bij de ingang. Met dal vrij abonnement wacht ik op de terugreis bij Ako of AH of spar. Na 18.30 loop ik met anderen door de poortjes. Denk dat het probleem zit in de lokatie, poortjes en de prijzen.
Dat vind ik toch jammer. Er komt dus geen andere Kiosk in de plaats. Schiedam is toch wel een groot station met heel veel reizigers van bussen, tramlijnen, metro's en uiteraard sprinters en intercities. Ik mis dat daar wel!
Wat is de reden van sluiting?
Over station Schiedam twitterde iemand: "Het verbaast me niks want het is daar erg stil. Er zijn altijd minder klanten dan de twee personeelsleden. Vroeger (Goings) waren de broodjes lekkerder, de koffie beter en de prijzen stukken lager. Ik vrees ook voor de AKO in de stationshal".
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Schiedam Centrum vangt veel wind ☺️ Overigens waren er vanochtend 10 man tegelijk aanwezig in het Coffe Cafe. En dat in een vakantie. Het draait vast wat minder dan vroeger. Maar dat heb je als je de prijzen omhoog gooit. Toch loopt het niet slecht hoor.
Reputatie 7
Badge
AH is ook niet bedoeld om te verblijven, het is een winkel. En winkels zijn er nu eenmaal niet voor de gezelligheid maar om winst te maken. AH is geen sociale, dienstverlenende instelling net zo min als de Kiosk dat is.
leg jij me dan eens uit waarom een moderator de AH2go aanprijst als vervanger van de weggehaalde wachthuisjes op het perron (zie https://forum.ns.nl/op-het-station-17/station-goes-geen-gesloten-wachtruimtes-meer-maar-windschermen-in-de-winter-43172 )
Reputatie 7
Badge
Tja, als de lonen een factor 5 lager zijn kan ik het ook voor die prijzen.Inderdaad. De vergelijking slaat als een tang op een varken. Op vakantie als rijke Nederlander is het goedkoop toeven in arme landen. Misschien paradoxaal maar het toont vooral aan hoe goed we het als Nederland eigenlijk hebben.
kletskoek. De koffie, de cafeapparatuur en inrichting: allemaal import, dus dezelfde prijzen als in Nederland. Zelfs meel komt van Zeelandia. Ook de BTW verschilt weinig.
Enige essentiele verschillen betreffen de loonkosten (2,3 x), de werkattitude en de winst die de spoorwegen willen maken op wachtvoorzieningen.
Dat verklaart dat de prijs van kopje koffie, sapje of broodje 250% hoger is in Nederland, en uit een automaat in kartonnen bekertje wordt geserveerd?? Of dat de sandwich uit een fabriek in plastic wordt aangeboden?
Reputatie 7
Badge
Dat ging over de koffievoorzieninging.
nee, dat ging om het benoemen van de AH2go als plek waar je warm en beschut staand kon wachten, als alternatief voor weggehaalde beschutte wachthuisjes met stoeltjes of bankjes.
Reputatie 7
Badge
In Nederland moet je veel betalen voor take-away grut: ..heeft men teveel haast en moet er onderweg gegeten en gedronken worden. Daarom werken stationsrestauraties hier niet meer, natuurlijk komt daarbij nog eens de fikse exploitatiekosten en de loonkosten. Bij ons betaal je je nu blauw voor horeca op stations en er staat maar weinig tegenover.De kromme financieele constructies zijn daar debet aan. Allemaal fiscaal-juridisch gescheiden partijen van 1 moeder-organisatie, die met gedwongen winkelnering via kronkelwegen elkaar geld toeschuiven. Daarmee maak je de exploitatiekosten virtueel hoog. Dus kost een leeg bekertje koffie al 1 euro voordat er een druppel koffie in valt.
Ik hoorde laatst dat de coffeecorner (geen Kiosk-formule) op Schiedam Centrum gaat sluiten vanwege de standaardiseringdrift van NS (of ProRail): een afwijkende formule of uitstraling past niet meer in het beeld.Welk beeld? Niet het beeld van de treinreiziger. Die geniet - zoals je in meerdere posts kunt lezen - van tentjes waar je warm en gezellig zit, met een warme drank voor 1 euro. Niet waar een gekunsteld logo op staat. Of waar een dure italiaanse naam op bekertje uit de automaat wordt geplakt.
Het sluiten van de coffeecorner, het verwijderen van de wachtvoorziening op het perron, en de lezing van Denice NS (en de stationsmanager) klopt imho niet met het voornemen van ProRail om het wachten te veraangenamen... https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachtenHet is maar welke definitie je aan aangenaam koppelt.. Prettig uitzicht op de AH2go?
Reputatie 7
@klant_Jac
Het is toch ook veel leuker als er particuliere / lokale horeca-initatieven zijn op stations. Ik hoef geen Starbucks of Kiosk, al die eenheidsworst overal voor veel geld.
Uniformiteit is er dan niet wat horeca betreft, maar waarom zou dat moeten?

Het enige wat ik ( en ik denk heel veel reizigers) op de middelgrote en veel wat kleinere stations vragen is een in de winter verwarmde ruimte waar je kan zitten wachten, meer zitmogelijkheid in het algemeen, een mogelijkheid om simpel even wat koffie of iets anders te halen (een boek of tijdschrift) en dat is het wel. Dat is toch eigenlijk wel het minimum aan comfort wat je mag verwachten vind ik. Complete winkelcentra zijn overbodig. Ik kom zelden in stationswinkels en naar mijn idee ben ik niet de enige.
Reputatie 7
Badge
@klant_Jac
Het is toch ook veel leuker als er particuliere / lokale horeca-initatieven zijn op stations. Ik hoef geen Starbucks of Kiosk, al die eenheidsworst overal voor veel geld. Uniformiteit is er dan niet wat horeca betreft, maar waarom zou dat moeten?

ik deel je mening! Een leuke verrassing als ik s koffie haal in Deurne of Akkrum! of bij dat mobiele tentje in Breukelen..
het enige wat ik ( en ik denk heel veel reizigers) op de middelgrote en veel wat kleinere stations vragen is een in de winter verwarmde ruimte waar je kan zitten wachten, meer zitmogelijkheid in het algemeen, een mogelijkheid om simpel even wat koffie of iets anders te halen (een boek of tijdschrift) en dat is het wel. Dat is toch eigenlijk wel het minimum aan comfort wat je mag verwachten vind ik. Complete winkelcentra zijn overbodig. Ik kom zelden in stationswinkels en naar mijn idee ben ik niet de enige.
meer hoef ik ook niet! minder zeker ook niet!
Je bent niet de enige!
Was afgelopen week op station Hannover. Daar heb je het van oudsher bekende café-restaurant Das Schiffchen, heerlijke koffie, gebak en warme lunchgerechten voor redelijke prijzen én vers. Een uitsmijter voor 6,50, tosti voor 3,50 (dik belegd, goed brood en perfect geroosterd). Kop koffie voor onder de 2 euro. Veel mensen die niet met de trein mee moeten, komen daar ook voor een snack, een lunch, of een kop koffie met "Kuchen". En zo zijn er nog een paar meer op dat station.

Scheelt misschien ook dat de stations in Duitsland niet omgetoverd zijn in no-go areas waar je alleen door elektronische poortjes binnen komt, maar waar je gewoon binnen kan lopen om te winkelen, wat te drinken, enz.
De zwartrijders weten al die trucs wel of delen ze binnen het uur. Poortjes creëren schijnveiligheid en kosten een vermogen.

En je kan niet meer terug nu.

Als je in Munchen of in Berlijn met het OV gaat is het een verademing. En zoveel zwartrijders heb je daar niet eens, hoe ? Gewoon controleren.
kletskoek. De koffie, de cafeapparatuur en inrichting: allemaal import, dus dezelfde prijzen als in Nederland. Zelfs meel komt van Zeelandia. Ook de BTW verschilt weinig.
Enige essentiele verschillen betreffen de loonkosten (2,3 x), de werkattitude en de winst die de spoorwegen willen maken op wachtvoorzieningen.
Dat verklaart dat de prijs van kopje koffie, sapje of broodje 250% hoger is in Nederland, en uit een automaat in kartonnen bekertje wordt geserveerd?? Of dat de sandwich uit een fabriek in plastic wordt aangeboden?

Niks kletskoek 🙂 Koffie en de meeste andere dranken kosten qua inkoop praktisch niets. Meer dan 90% van de prijs wordt bepaald door personeelskosten, pandhuur etc. Thuis (zonder personeel en pandhuur) betaal ik zo'n 7 cent voor een goede bak koffie. Ik neem aan dat uitbaters veel scherper kunnen inkopen, hun koffie kost kaal niet meer dan een paar cent.
Reputatie 7
Badge
Koffie en de meeste andere dranken kosten qua inkoop praktisch niets. Meer dan 90% van de prijs wordt bepaald door personeelskosten, pandhuur etc. Thuis (zonder personeel en pandhuur) betaal ik zo'n 7 cent voor een goede bak koffie. Ik neem aan dat uitbaters veel scherper kunnen inkopen, hun koffie kost kaal niet meer dan een paar cent.
Stations waren voorheen eigendom van de staat. Toen van het staatsbedrijf NS. Waarom dan ineens huurprijzen die een solo ondernemer niet meer kan opbrengen? Waarom virtuele constructies voor betalen van"verplichte" naam, logo en productvorm? De loonkosten zijn 2,5 x die in Nederland (en worden door koffieautomaten en zelfbedieningskassa's steeds minder) maar de rest is gekunstelde prijsvertienvoudiging, waardoor een kartonnen bekertje al meer een euro kost voor er een druppel koffie in valt.
@klant_Jac, dat is de kracht van de exponentiële groei 🙂 Met genoeg schakels in de keten gaat een kartonnen bekertje van 1 cent al vrij snel een euro of meer kosten.
Reputatie 7
Badge
@klant_Jac, dat is de kracht van de exponentiële groei 🙂 Met genoeg schakels in de keten gaat een kartonnen bekertje van 1 cent al vrij snel een euro of meer kosten.
dat bevestigt mijn gedachte van opgepompte prijzen. Gauw stoppen met die copy cat toko's, en terug naar het gezellige koffietentje met warme wachtruimte op het perron.
Welkom op het Serviceforum, Martijn.

Ik zal dit intern eens voor je navragen want momenteel heb ik hierover geen info. Zodra ik meer weet zal ik dat in je topic posten.
Ik heb zelfs al een reactie van de stationsmanager mogen ontvangen 🙂 Deze is als volgt:

Het klopt inderdaad dat de Kiosk op Schiedam Centrum gaat sluiten, de datum precies is nog niet bekend.
Er worden op dit moment wel plannen gemaakt om de stationshal op te knappen en bankjes te plaatsen zodat daar rustig gewacht kan worden op de trein.
Ook dat heb ik even moeten navragen maar het blijkt helaas dat, ondanks de vele reizigers, de Kiosk te weinig klandizie heeft 😞

Reageer