beantwoord

Koffie drinken & betalen

• 10 januari 2019
  • 14 reacties
  • 651 Bekeken

Ik ben koffie wezen drinken met een vriendin in de starbucks en toen moest ik door de poortjes op het station. Ik dacht dat als ik vervolgens weer uit check dat ik dan niets hoefde te betalen, maar ineens werd er 10 euro van mijn kaart afgeschreven! Kan ik dit terug krijgen?

MVG,

Floor van Dam
icon

Beste antwoord door Thom 10 januari 2019, 23:56

U mag maximaal een uur binnen de poortjes blijven. Dat is al ongebruikelijk lang voor koffie. NS heeft als uitgangspunt dat er gereisd is bij uitchecken na een uur, maar wie weet is Klantenservice coulant. Er kan ook misbruik gemaakt worden van deze optie, NS is niet helemaal gek. In principe wordt er tien euro afgeschreven bij het inchecken als u een abonnement heeft.

Als er tien euro werd afgeschreven bij het uitchecken, dan had u niet ingecheckt. Ik neem aan dat u bedoelt dat het niet werd teruggestort, omdat er meer dan een uur tussen zat.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag maximaal een uur binnen de poortjes blijven. Dat is al ongebruikelijk lang voor koffie. NS heeft als uitgangspunt dat er gereisd is bij uitchecken na een uur, maar wie weet is Klantenservice coulant. Er kan ook misbruik gemaakt worden van deze optie, NS is niet helemaal gek. In principe wordt er tien euro afgeschreven bij het inchecken als u een abonnement heeft.

Als er tien euro werd afgeschreven bij het uitchecken, dan had u niet ingecheckt. Ik neem aan dat u bedoelt dat het niet werd teruggestort, omdat er meer dan een uur tussen zat.
Reputatie 5
Waarom ga je koffie drinken binnen de poortjes als je niet hoeft te reizen?
Reputatie 6
Badge +2
Welk station was dit? Bij Utrecht centraal zijn de meeste drink/eet-gelegenheden ook via de buitenkant te bereiken en hoef je niet door de poortjes.
Reputatie 2
Als ik lees "wezen drinken" klink dat als Brabants. Starbucks Eindhoven zit binnen de poortjes.
Reputatie 6
Badge +2
Als ik lees "wezen drinken" klink dat als Brabants. Starbucks Eindhoven zit binnen de poortjes.

Ik zeg dit ook en kom echt niet uit Brabant😉
Reputatie 6
Duur kopje koffie.

Ondanks dat NS van mening is dat het station is een plek waar meer te halen is dan de trein en stations daarom verbouwd worden tot winkelcentra met foodplaza's, is de gastvrijheid vergeten.
Reputatie 7
Badge +2
Er zijn ook stations waarbij de winkeltjes en horeca buiten de poortjes zitten zodat je als reiziger bv bij een overstapstations juist weer eerst moet uitchecken en daarna inchecken als je weer verder wilt reizen., ik noem Den Haag Centraal en Delft. Poortjes op Den Haag zijn nog open, maar wanneer die een keer dicht gaan kan dat (financiele) gevolgen hebben voor reizigers die daar overstappen.
Ik was altijd van mening dat de stationswinkels juist bedoeld waren voor reizigers en niet voor passanten die niet met de trein reizen.
Reputatie 7
Badge +4
De winkels in het station zijn ingericht op wat snelle inkopen, die niet te veel tijd kosten. Op dat publiek richten de winkels zich ook, en dat lijkt me ook de verwachting van NS. Dat past ook bij het gedrag van de meeste treinreizigers. In Rotterdam, toch wat drukker dan Deinum, zijn voor de koffiedrinkers nauwelijks zitplaatsen, Utrecht heeft wel een redelijke Starbucks, maar dat is een van de weinige bedrijven waar je even kunt zitten en die nog op enige gastvrijheid is gericht. Winkelcentra hebben een ander publiek. Winkels op een station zijn niet bedoeld voor een lang verblijf of voor winkelen. Persoonlijk ben ik er wel heel blij mee, vooral AH to go voor nog snel wat voedsel.
Reputatie 7
Badge +2
Oh, ik ben er ook blij mee. Zo makkelijk om bij overstappen op Den Haag nog even een klein zakje groente of aardappeltjes te halen, of iets kant en klaars wanneer ik laat uit werk ben en weinig tijd heb.
Maar er is altijd een groep mensen niet tevreden, zitten ze binnen de poortjes dan is de groep niet-treinreizigers niet blij en wanneer ze erbuiten zitten dan kunnen treinreizigers de dupe zijn, door gedwongen uit en inchecken en dat het wellicht meer tijd kost om er te komen (bv in Delft door nog 2 (rol)trappen op te moeten om er te komen).
Badge +3
Als het Utrecht en Starbucks was...

Dan heb je de keuze voor de vestiging binnen of buiten de poortjes, toch? Toevallig weet ik via @Momo dat er gewoon twee zijn.

Maar goed, wat ga je meer dan een uur lang doen na een incheck op hetzelfde treinstation? Juist, iets met een trein reizen toch wel?

En dat neemt het systeem ook aan, en rekent je dan het instaptarief. Krijg je wel terug hoor, via de klantenservice. Je bent niet de eerste of enige, wat dat betreft.

Ondanks dat stations tegenwoordig op halve winkelcentra lijken (en je soms een kennis tegenkomt en een uurtje aan de koffie gaat toevallig) heb je als niet-treinreiziger eigenlijk dus helemaal niets binnen de poortjes te zoeken (behalve iemand uitzwaaien of zo).

Vergelijk de douane op Schiphol na een incheck, en dan lekker tax free gaan shoppen of zo. Maar zodra je incheckt op een NS station (beheerste en beperkte toegang) is dat dus om te reizen, of voor een passage (van de ene naar de andere kant, en dat is 'gratis' binnen 60 minuten).

Wel voldoende saldo nodig voor die 'incheck' natuurlijk 😃
Reputatie 7
Badge +2
Kom dan gezellig naar Leiden, hier kun je passage recht op je OV-chipkaart laden, hoef je geen saldo te hebben. Hoewel dat ook maar 1 uur geldig is, geen idee wat er gebeurt wanneer je meer dan een uur later pas het station weer wilt verlaten hiermee.
Badge +3
Heb jij dan nog geen passagepasen of zo voor bezoekers, Momo?

Ik wilde dit nog toevoegen eigenlijk...

"Maar goed... Hadden jullie dus echt afgesproken binnen de poortjes, en duurde die afspraak echt langer dan een uur?"

Je komt dus binnen op een station (en betaalt daarvoor zelfs, instaptarief).... En dat is om te reizen, en niet om langer dan een uur te verblijven zonder dat je iets met een trein doet, lijkt mij.

'Koffie wezen drinken' staat er... Maar waarom dan binnen de poortjes en langer dan een uur? En waar dat in godshemeltjessnaam was staat er niet eens bij... ik vermoed een groot stationswinkelhorecacentrum.. mét poortjes voor treinreizigers.
Reputatie 7
Badge +2
Nee helaas, Roberto. Ik kom daar niet voor aanmerking, woon niet in de directe nabijheid van Centraal. Wel bij De Vink, zoals je weet uit ervaring, maar ja dat heeft geen poortjes dus niet nodig.
Heb jij voor Eindhoven wel passagepassen voor ons, wanneer we bij jou op je balkon komen BBQ-en?
Reputatie 4
Heb jij dan nog geen passagepasen of zo voor bezoekers, Momo?

Ik wilde dit nog toevoegen eigenlijk...

"Maar goed... Hadden jullie dus echt afgesproken binnen de poortjes, en duurde die afspraak echt langer dan een uur?"

Je komt dus binnen op een station (en betaalt daarvoor zelfs, instaptarief).... En dat is om te reizen, en niet om langer dan een uur te verblijven zonder dat je iets met een trein doet, lijkt mij.

'Koffie wezen drinken' staat er... Maar waarom dan binnen de poortjes en langer dan een uur? En waar dat in godshemeltjessnaam was staat er niet eens bij... ik vermoed een groot stationswinkelhorecacentrum.. mét poortjes voor treinreizigers.

Ik was woensdag op Utrecht Centraal en was al tijd niet meer buiten de poortjes geweest. Ik ontdekte buiten de poortjes een scala aan restaurants en andere gelegenheden die er pas na de verbouwing van Hoog Catherijne zijn gekomen.

Reageer