Kunnen jullie ervoor zorgen dat er bij elke keer in- of uitchecken een pieptoon luidt?

• 4 maart 2014
  • 3 reacties
  • 557 Bekeken

Als ik in een stroom van mensen loop die in- en uitchecken, krijg je geen extra piep te horen bij het in-/uitchecken. Alleen de eerste krijgt een piep te horen. Zo weet ik niet of mijn ov-chipkaart wel is uitgecheckt. Daarnaast heeft bijna iedereen 'student week vrij' dus daaraan kan ik ook niet zien of mijne heeft uitgecheckt.

Kunnen jullie hier iets aan doen zodat duidelijk wordt of ik wel of niet ben uitgecheckt?
Ik weet dat ik het daarna nog een keer kan proberen of ik moet wachten tot de stroom voorbij is maar dat zou eigenlijk niet moeten hoeven.
Het gaat hierbij specifiek om de poortjes in Enschede maar misschien is het bij andere stations ook wel zo.

3 reacties

Het probleem wat jij signaleert is mij nog niet opgevallen; niet op stations met CICO-paaltjes en ook niet bij stations met poortjes.
"Mijn" station, aan de andere kant van de straat, heeft CICO's en de reizigers lopen daar in optocht, als in een file langs en bij iedereen die uitcheckt hoor ik keurig 2 piepjes, terwijl het lampje continu blijft branden.
Ik kom ook nog wel eens op Rotterdam Centraal, waar zo'n 25-30 poortjes op een rij staan. Daar rennen soms ook hele hordes studenten door de poortjes en hoor ik bij elke uitcheck keurig 2 piepjes.
Wel is het zo dat als het erg druk is en de halve campus door de poortjes gaat er zo'n kakafonie aan piepjes is dat het soms moeilijk te onderscheiden is welk poortje dat signaal afgeeft.

Als jij wilt weten of je echt wel uitgecheckt bent, kan ik je slechts 1 advies geven: wacht enkele seconden en check dan pas uit.
Als over enige tijd de poortjes daadwerkelijk gesloten zijn, moet je ook even wachten tot de deurtjes gesloten zijn alvorens je kunt in- of uitchecken.
Dan is jouw huidige probleem vanzelf opgelost.
Tot die tijd, gewoon even de pas iets inhouden.

Vr, gr
Hans
Badge
Beste Citroen,

Welkom op het NS forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘op het station’. Normaliter hoor je altijd een piep bij het in- en uitchecken. Wellicht waren de poortjes op station Enschede defect. Ervaar je dit nog steeds?

Vriendelijke groet,

Leny
Beste Citroen,

Welkom op het NS forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘op het station’. Normaliter hoor je altijd een piep bij het in- en uitchecken. Wellicht waren de poortjes op station Enschede defect. Ervaar je dit nog steeds?

Vriendelijke groet,

Leny

Leny,

Die poortjes piepen heus wel 2x bij uitchecken.
Maar ga eens kijken in een studentenstad op een station met poortjes als er een paar "blikken" met studenten zijn gearriveerd. Nu de poortjes nog open staan rennen ze vaak letterlijk achter elkaar ( bijna in ganzenpas) door die poortjes, waardoor de poortjes amper de gelegenheid krijgen de "piepcyclus" af te maken. Ik zie dat zelf van tijd tot tijd in Rotterdam. Allemaal in ganzenpas door dat ene poortje, terwijl er op Rotterdam Centraal wel een paar mee staan (maar dan moet je een paar meter naar links of naar rechts, en val je naast de "kudde").

Hetzelfde zie ik ook wel eens gebeuren bij de CICO-paaltjes op het station tegenover mijn huis.
Vooral als tijdens de spits de trein een fiks aantal reizigers uitspuugt, merk je ook dat het uitcheck-piepje soms weg valt als er snel achter elkaar uitgecheckt wordt.

Bij de poortjes lost dat probleem zich over enige tijd vanzelf op als ze definitief gesloten worden.
En bij CICO-paaltjes zal men er mee moeten leren leven. Een enkele keer zie ik iemand die twijfelt of het uitchecken wel goed is gegaan de kaart gewoon nog een keer voor de CICO-lezer houden.

Hoop dat deze ervaring van mijzelf je iets meer inzicht geeft hoe het in de praktijk soms werkt.
Bij klagende studenten doet de techniek er gewoon even het zwijgen toe :)

Fijne dag verder.

Gr. Hans

Reageer