Langsrazende intercity langs perron

• 15 januari 2018
  • 44 reacties
  • 2301 Bekeken

Dag allemaal,

Ik vraag mij af waarom er stations zijn waar op hoge snelheid intercity's vlak langs het perron razen. Het betreft stations waar alleen sprinters stoppen, en slechts twee sporen in totaal liggen, terwijl het station ook langs een traject van een intercity ligt. Denk bijvoorbeeld aan Zaltbommel en Culemborg.

Ik zou ervoor pleiten op deze stations het aantal sporen uit te breiden, zodat de intercity's niet vlak langs het perron razen. Ik lees al een tijd mee op het forum, en heb daardoor ook wel eens voorbij zien komen dat mensen kunnen zien hoe hard een trein op een bepaald punt rijdt. Echt stevige uitspraken doe ik daarom niet, maar in mijn beleving rijden intercities met 120+km per uur langs. Ik ben niet bang aangelegd, maar dit is gewoon erg onplezierig.

Hoe ervaren machinisten, ander treinpersoneel en mede-reizigers dit?

44 reacties

Reputatie 7
Zolang je achter de markering op het perron blijft is er absoluut niets aan de hand. Alle stations verbreden is helaas niet mogelijk (ruimtegebrek op sommige plaatsen) en zou enorm veel geld kosten.

Ik kan me ook geen incident voorhalen dat er een ongeluk mee gebeurd is.

Heb het ook al in een eerder topic gezet - Als je op een station komt, dan rijden daar treinen. 🙂
Ik sta daar op een vol perron met allemaal mensen die ik niet ken. Er hoeft maar iets geks te gebeuren, en de kans wordt onaanvaardbaar vergroot dat iemand voor de intercity ligt. Spoorlopen en het negeren van een gesloten overgang wordt ook harder aangepakt - en terecht - maar dit is ook gevaarlijk.

Je stelling dat er geen geld voor is onderbouw je niet. Ik meen dat vlak achter Zaltbommel, richting Den Bosch, 3 sporen liggen. Om nog niet te spreken over Geldermalsen, waar de intercities ver langs de perrons voorbij razen. Los daarvan is het vrijmaken van geld een keuze. Ik begrijp best dat stations als Zaltbommel niet aantrekkelijk zijn om geld voor uit te trekken, maar de vraag is of je een beleidsbeslissing moet nemen op basis van alleen zo'n gedachte of meer moet willen investeren in veiligheid.

Over incidenten: mee eens. Al heeft afgelopen zaterdagochtend iemand zich op station Zaltbommel wel voor een trein geworpen, met dodelijke afloop en onder het toeziend oog van wachtende reizigers.
Reputatie 7
Badge
Ik vind inderdaad dat Melake wel een punt heeft. Stel dat je daar per ongeluk loopt en het is daar heel druk, en daardoor moet je dicht bij de markering lopen en opeens struikel je en val je op het spoor precies op het moment dat er een trein op hoge snelheid aankomt rijden.

Dit is dus echt zo´n verschrikkelijk scenario.
Reputatie 7
Op sommige stations zoals Geldermalsen is de infra zo aangelegd dat de doorgaande sporen niet langs het perron liggen en dat de perronsporen via wissels te bereiken zijn. Als je dit bij alle stations in Nederland wil gaan doen dan kost dit kapitalen met geld. En het is niet overal mogelijk want niet alle stations liggen net zoals Zaltbommel. (Veel ruimte er omheen) overigens is de NS niet verantwoordelijk voor budget en aanleg, maar dat is ProRail en de overheid, dus de belastingbetaler.

Nogmaals incidenten zijn bij mij niet bekend, een zelfdoding kan vanaf elk perron/elke overweg/elk spoor zowat. Dat heeft met deze casus weinig te maken.
Wat ikzelf als gevaarlijkste perron heb beschouwd (die is tegenwoordig aangepakt) was op Tilburg Universiteit perron 2/3. Daar was het echt smal en gevaarlijker dan menigeen perron. Bij mij zijn er ook geen incidenten bekend van ongelukken. Wat Slidestops al aangeeft, mensen die zichzelf willen doden, staan los van de topicvraag.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het allemaal maar gevaarlijk, maar goed.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Misschien alle treinen maximaal 90 kmh laten rijden of alle intercity afschaffen en alleen nog sprinters zoals in Japan?
Reputatie 7
Badge
Dat hoeft niet perse. Maar ik vind het idee gewoon eng. Ik zorg zelf uiteraard dat ik heel ver van de rand van het perron wegblijf natuurlijk he... zeker als ik weet dat er op dat station intercity´s doorrijden.
Maar ik ben ook bezorgd om andere mensen, zoals: Blinden, ouderen, mensen die doof zijn. Die letten namelijk niet altijd even goed op.
Reputatie 7
NS vervoert meer als 1 miljoen mensen per dag. Er is mij geen incident bekend. De kans is wel zo uitermate klein...
Reputatie 7
Badge
Ik herinner mij opeens iets. Maar dit is al wel weer jaren geleden dat ik dit gezien had.

Ik heb ooit dus een keer iets engs gezien. Dit was op station Hillegom, (btw station Hillegom is verder gewoon ruim genoeg hoor) Maar daar rijden dus ook intercity´s heel erg snel voorbij.
Maar ik heb daar eens een keer gezien dat een meisje dicht bij de rand van het perron stond en naar muziek aan het luisteren was, ze had oordopjes in zeg maar.
Opeens hoorde ik een geluid van dat er een trein aankwam, toen realiseerde ik me dus dat er een intercity aankwam. De trein reed heel snel en denderde langs het station. Maar ondertussen stond dat meisje wel gewoon erg dichtbij deze zeer snelle trein die aan het langsrijden was maar ze was echt met hele andere dingen bezig, muziek luisteren en met haar smarttoon bezig enzo.
Gelukkig is er uiteraard niks ernstigs gebeurd ofzo...maar het zag er wel gevaarlijk uit hoor. Ze stond naar mijn idee een beetje te dicht bij het perron vond ik.

Sommige mensen lijken het gevaar dus ook niet echt serieus te nemen.
Overdrijven is ook een vak Trein-D. Bovendien, als het al zo’n lange tijd goed gaat. Zal dat ook nog wel een lange tijd zo blijven
Reputatie 7
Even om een beeld te schetsen, er zijn ongeveer 400 stations in Nederland. Zeg dat voor driekwart van toepassing is dat er IC's of goederentreinen of leegmat oid doorheenrazen, op een perronspoor.

Aanleg van een spoor kost ~1 (enkelspoor) tot 1,5 miljoen per km (dubbelspoor). In veel situaties zal daar bovenop nog grond moeten worden opgekocht, verhoging aangelegd, brug aangelegd en dergelijke. Pak alleen die 1.5 miljoen voor het gemak* (2 sporen voor passerende treinen beide richtingen). Dan hebben we het al over 450 miljoen.

Er worden elke dag meer als 1 miljoen mensen vervoerd. Er zijn bij mijn weten al jaren geen incidenten meer geweest.

Het is het echt niet waard...

*= Je zult niet overal 1 kilometer nodig hebben om te passeren, dat zal soms meer zijn, soms minder. Je moet rekening houden met hoge snelheidswissels en dergelijke. Daarvan zijn de kosten ook hoger. Het is gewoon een simpel rekenvoorbeeldje wat absoluut niet accuraat zal zijn, het is maar om een beeld te schetsen.
Reputatie 1
Maar waarom meldt de omroep niet dat er in ieder geval een doorgaande trein langskomt? Zo worden de reizigers gewaarschuwd voor de trein. Dit gebeurt zo ook in België.
Rijswijk is ook zo'n station, langzamer rijden doen de ic ook bij lastige wissels, waarom zou dat niet bij stations kunnen?

Dat het gevaarlijk is erkent zelfs de NS, zei hebben immers geëxperimenteerd bij Nieuw-Vennep door waarschuwingsstrepen op het perron te schilderen. Dit heeft geen vervolg gehad bij andere stations.
Reputatie 7
Badge
Overdrijven is ook een vak Trein-D. Bovendien, als het al zo’n lange tijd goed gaat. Zal dat ook nog wel een lange tijd zo blijven

Ooh oke. Ik vond toen alleen wel dat dat meisje eigenlijk beter wat meer afstand had kunnen nemen hoor. En ze had ook nog eens muziek in dus waarschijnlijk kon ze verder niks horen ook.
Dat is haar eigen probleem dan.
Rijswijk is ook zo'n station, langzamer rijden doen de ic ook bij lastige wissels, waarom zou dat niet bij stations kunnen?

Dat het gevaarlijk is erkent zelfs de NS, zei hebben immers geëxperimenteerd bij Nieuw-Vennep door waarschuwingsstrepen op het perron te schilderen. Dit heeft geen vervolg gehad bij andere stations.

Bij Nieuw Vennep kunnen er treinen met 160 km/u langs rijden bij een relatief niet zo breed perron. Daarom moet er dus meer afstand tussen de mensen op het perron en de perronrand zijn. Omdat die afstand groter is dan normaal, is er dus extra belijning aangebracht als extra attentie. Bij andere stations volstaat de reguliere belijning en is het perron breed genoeg, of rijden de treinen niet zo snel.
Reputatie 7
Badge +3
@Melake
De meeste mensen blijven allemaal op een kluitje bij de ingang staan. Als je 50 of 75 meter doorloopt is er ook in de spits ruimte genoeg op de perrons. Maar een klein stukje lopen schijnt anno 2018 voor veel mensen al te veel gevraagd.
Er zijn toch ook perrons waar doorlopen weinig zin heeft. 😃
Reputatie 7
Badge
Dat is haar eigen probleem dan.

Dat wel, maar ik kijk er naar en het verontrust mij.
Trein-D, het is een forum met als doel, klant voor klant. En niet zoals jij ik verveel mij en wil bijdehand zijn forum.
Reputatie 7
Badge +3
Bij Nieuw Vennep kunnen er treinen met 160 km/u langs rijden bij een relatief niet zo breed perron. Daarom moet er dus meer afstand tussen de mensen op het perron en de perronrand zijn. Omdat die afstand groter is dan normaal, is er dus extra belijning aangebracht als extra attentie. Bij andere stations volstaat de reguliere belijning en is het perron breed genoeg, of rijden de treinen niet zo snel.

Een kleine aanvulling.
De extra waarschuwingslijnen zijn rond 1998 aangebracht op de stations langs het baanvak Hoofddorp - Den Haag Mariahoeve toen dat voor de exploitatie van Thalys geschikt is gemaakt voor de baanvaksnelheid van 160 km/u. De lijnen zijn toen aangebracht in Nieuw-Vennep, De Vink en Voorschoten. In Leiden (Centraal) waren de lijnen niet nodig omdat niet langs perronsporen werd gereden. Station Sassenheim is in dienst genomen nadat Thalys naar de HSL was verhuisd en heeft (voor zover ik weet) geen extra lijnen.
NS heeft geen materieel dat geschikt is om met 160km/u tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve te rijden.
Reputatie 5
Ik vraag mij af waarom er stations zijn waar op hoge snelheid intercity's vlak langs het perron razen.
Dat vraag ik me ook wel eens af, zeker gezien de maatregelen die buiten stations getroffen worden om 'aanrijdingen met personen' te voorkomen. Zelfs hekken over grote afstanden langs het spoor. Maar wel een IC die op 30cm langs het perron scheurt ... voorbeeld Lombardijen waar wel degelijk sporen zijn die niet langs in gebruik zijnde perrons lopen.
Schrik me af en toe wild als er opeens eentje langs komt (zelfs als je binnen de witte markering blijft), als je er met je rug naar toe staat of beetje in gedachten bent, hoor je 'm niet van heel ver aankomen. Geluidssignaal van enige afstand zou fijn zijn ...
Reputatie 7
Badge
Even een korte toeter zou inderdaad misschien wel beter zijn. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Melake, Goner en Trein-D
"Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest."

Het kan geen kwaad om stil te staan bij bepaalde risico's maar we moeten het ook niet overdrijven. Wanneer er regelmatig ongevallen zouden plaatsvinden zou het andere zaak zijn. Wanneer je achter de witte lijn op het perron blijft, kan er zeer weinig gebeuren.

Reageer