beantwoord

Lege reclameborden op de stations

• 10 december 2019
  • 13 reacties
  • 348 Bekeken

"Ik heb de volgende vraag naar aanleiding van de berichten in het nieuws over de lege reclameborden: is het een idee om deze tijdelijk te (laten) vullen met foto's van (amateur) fotografen of foto's van kunstwerken van kunstenaars?"

icon

Beste antwoord door Jouke NS 10 december 2019, 12:14

Hallo evaarties en welkom bij de NS Community.

Ik acht de kans erg klein dat je idee een kans van slagen heeft. Zoals Tamzin al aangeeft zijn reclameborden op het station gewoon een inkomstenbron voor NS en zal er op termijn weer gewoon reclame in de borden komen. Hoe het proces nu verder gaat lopen, met de uitspraak van de rechter in het achterhoofd, is nog niet bekend. 

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat een hoop geld kosten terwijl er toch al een strop van tientallen miljoenen is. Dus de kans lijkt me klein.

Hallo evaarties en welkom bij de NS Community.

Ik acht de kans erg klein dat je idee een kans van slagen heeft. Zoals Tamzin al aangeeft zijn reclameborden op het station gewoon een inkomstenbron voor NS en zal er op termijn weer gewoon reclame in de borden komen. Hoe het proces nu verder gaat lopen, met de uitspraak van de rechter in het achterhoofd, is nog niet bekend. 

Reputatie 5

@Jouke NS@Tamzin 

Zo een paar postertjes zijn niet zo duur, ik denk dat als je 500  dezelfde op Abri formaat wilt hebben dit je per stuk ongeveer € 2,-- ex BTW  kost. Kleinere formaten zijn nog goedkoper

Kan je toch voor weinig leuk alle treinen die de NS had en heeft en het reizen per spoor door de jaren heen laten zien. Ik heb zo het gevoel dat het voor het zelfde geld kan als een paar reclames op tv.

Misschien doet NS personeel wel nieuwe ideeen op als ze zo een oude stoomloc door een besneeuwd landschap zien razen…..

In een ander topic over hetzelfde onderwerp heeft Thom al benoemd dat het niet om een paar euro's gaat maar om grote bedragen. Daar komt nog bij dat ik niet weet hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Elke uitspraak die ik hierover doe is dan ook voorbarig, maar ik kan wel inschatten dat de kans dat er “leuke” posters in komen nihil is. 

Reputatie 5
Badge

OF misschien hebben die adverteerders ontdekt dat deze vorm van reclame dat dure geld helemaal niet waard is. Als dit wat langer duurt zou dat best eens kunnen blijken. Gaan ze NS omkopen om veel doelgerichter via de gratis WiFi de klanten te bestoken met hun aanprijzingen. In BElgie bvb kan je duidelijk zien dat minder bezochte staties al buiten hun belangstelling vallen.

Het zou goedkoop kunnen door degene die een foto wil exposeren deze zelf te laten betalen, waarbij men voor zichzelf kan adverteren door erbij te zetten hoe men bereikt wil worden (voor eventuele opdrachten), zo zien de perrons en stations er wel wat mooier uit als expositieruimte dan al die commerciële reclames. Het thema duurzaam, klimaatneutraal, CO2, Stikstof en ev. oplossingen zou een mooi thema zijn. 

Het zou goedkoop kunnen door degene die een foto wil exposeren deze zelf te laten betalen, waarbij men voor zichzelf kan adverteren door erbij te zetten hoe men bereikt wil worden (voor eventuele opdrachten), zo zien de perrons en stations er wel wat mooier uit als expositieruimte dan al die commerciële reclames. Het thema duurzaam, klimaatneutraal, CO2, Stikstof en ev. oplossingen zou een mooi thema zijn. 

Volgens mij was de uitspraak van de rechter juist dat er geen reclame in gehangen mag worden.... Dus ook niet voor kunstenaars.

Badge +3

Wat tonen de digitale reclameborden (beeldschermen dus) trouwens?

Daar hoef je weinig voor te doen om daar iets leuks/(kunst)zinnigs op te tonen, of worden die niet aangestuurd door de NS zelf?

Maar goed, op een stuk of 5 onbeantwoorde ‘hartkloppingen’ uit regio 040 zit heel Eindhoven ook niet te wachten.

Laat maar lekker uit dan die dingen, en val daar al je reizigers maar mee lastig op de schermen in de trein van/naar Groningen of zo. Wie betaalt dát trouwens?

Reputatie 4

Volgens mij was de uitspraak van de rechter juist dat er geen reclame in gehangen mag worden.... Dus ook niet voor kunstenaars.

“volgens mij” daar kopen we niks voor, heb je een bron?

Reputatie 7

Is er eigenlijk al een datum bekend waarop verwacht wordt dat de reclame weer terug komt?

Reputatie 7
Badge +2

Het hof heeft niet beslist dat er geen reclame mag worden opgehangen, het is NS verboden om nog langer uitvoering te geven aan de overeenkomsten met Ngage en Exterion. 

Op dit moment kan NS Stations kunst of reclame ophangen. Zolang ze dat zelf doet en/of zonder dat er sprake is van opdrachten met een aanbestedingsplicht. Lijkt me onwaarschijnlijk, omdat ze daar geen personeel, materiaal, logistieke organisatie etc. voor hebben. NS zal zo snel mogelijk correct willen aanbesteden.

Ik ben benieuwd of NS in cassatie gaat en of de hoge raad dan toch oordeelt dat NS Stations geen publiekrechtelijke instelling is. Dat is juridisch en financieel veel interessanter. Antwoord op die vraag maakt ook tientallen miljoenen euro's verschil voor de betrokken partijen. Nieuwe reclame komt er toch wel. 😀

Reputatie 7
Badge +3

NS en aanbesteden: het blijft een moeizaam proces. Zijn er werkelijk geen juristen in dienst bij NS die weten hoe dit soort aanbestedingen geregeld moeten worden? Voor de zoveelste keer worden miljoen weggepist die ook ten goede hadden kunnen komen aan de dienstverlening.

Is er eigenlijk al een datum bekend waarop verwacht wordt dat de reclame weer terug komt?

Z.s.m. Ik heb helaas geen exacte data voor je.

Reageer