Lege sprinter

• 29 augustus 2016
  • 11 reacties
  • 296 Bekeken

Ieder half uur rijd er een normale IC tussen Roosendaal en Breda, maar sinds kort word de trein richting Roosendaal gevolgd door een lege sprinter. Ik was benieuwd waarom deze iedere keer leeg langs komt

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Is het een nieuwe FLIRT-Sprinter? Dan kunnen het proefritten of Instructieritten zijn.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/in_beeld:_de_nieuwe_flirt-sprinter_van_ns-147542
Er rijden wel regelmatig lege sprinters tussen Breda en Roosendaal omdat er op Breda geen opstelruimte is voor treinen die in de daluren afgekoppeld worden, maar dat zijn er slechts een aantal per dag.
Hoi jeffrey10, welkom op het NS Serviceforum! Hoevaak zie je een lege Sprinter rijden achter de normale IC aan? En op welke tijdstippen gebeurd dit? Dan ga ik proberen te achterhalen wat de reden daarvan is.
Reputatie 4
Zelf weet ik van een haagse dienst dat er idd afgekoppeld wordt, en dat de sprinter dan leeg van breda naar Roosendaal gaat om daar weer verder te gaan als sprinter naar Den Haag Centraal. Zal wat Beminded zegt komen door opstelruimte welke er niet is in Breda. Zo rijdt er ook leeg mat van de sprinter Gouda-Alpen-(Leiden in de spits een derde stel) overdag naar de Binkhorst in Den Haag, en komt 's-middags terug. En gaat er ook een sprinter van de Spitsslag van (Leiden in de spits )Hoofddorp naar Oostvaarders, deze gaat naar Holland Spoor. Ook omdat er geen ruimte is in Leiden.
Reputatie 7
Standplaats Roosendaal dus ik heb ze dagelijks:)

Die 's ochtends leeg naar Breda, om als 5000 serie (Breda - Den haag) of 13600 serie (Breda - Den Bosch door ri Utrecht)
Breda is geen standplaats en geen rangeerterrein, dus treinen die er starten komen vanaf Roosendaal.

Als er na de spits wordt afgekoppeld, omdat de bakken niet meer nodig zijn, keren ze ook terug naar Roosendaal bijvoorbeeld.

'S ochtends rijden er ook nog wel eens lege intercity's naar Breda, om als 3600 serie van Breda naar Roosendaal te starten.
Als we jou toch niet hadden Slidestops.... Bedankt voor de uitleg 🙂
Als het goed is zouden dagelijks de volgende lege sprinters moeten rijden overdag:
75014 Roosendaal 05:17 - Breda 05:33
80116 Roosendaal 05:32 - Breda 05:47
75016 Roosendaal 05:47 - Breda 06:05
80003 Roosendaal 05:57 - Breda 06:11
75018 Roosendaal 06:07 - Breda 06:24
75022 Roosendaal 06:42 - Breda 06:57
75031 Breda 09:52 - Roosendaal 10:11
75033 Breda 10:22 - Roosendaal 10:41
75041 Breda 12:22 - Roosendaal 12:41
75054 Roosendaal 15:17 - Breda 15:35
75069 Breda 19:22 - Roosendaal 19:41
75071 Breda 19:52 - Roosendaal 20:11
Is Breda hierin een uitzondering of zijn er meer stations waar dagelijks zoveel luchtvervoer plaatsvindt bij gebrek aan een nabij opstelterrein? (Naast het bovenstaande lijstje, gebeurt volgens Slidestops dus hetzelfde met IC-materieel en ook ICd-materieel gaat leeg naar Breda.)
Uitgeest is zo'n plek waar veel treinen beginnen die geen eigen opstelterrein heeft, al zijn er wel plannen hier een opstelterrein aan te leggen. Verder heb je nog diverse eindpunten die uit niet meer dan een keerspoor bestaan zoals Woerden, Gouda Goverwelle, Breukelen en Almere Oostvaarders, treinen die hier beginnen moeten ook leeg ergens vandaan komen. Tot slot heb je ook stations met emplacement maar waarvan het emplacement te klein is, zo rijden er ook lege treinen tussen Den Haag en Rotterdam omdat het emplacement te Rotterdam sinds de komst van de HSL te vol staat (en dat is dan weer mede doordat de HSL treinen die in Breda beginnen leeg van/naar Rotterdam gaan).

Als je het over luchtvervoer hebt moet je verder kijken dan puur alleen lege ritten, want ook ritten die wel opengesteld zijn voor reizigers kunnen lucht vervoeren. Vaak is het zo dat de opstelterreinen rondom de grote steden liggen, terwijl sprinters juist reizigers richting die grote steden vervoeren. De terugrit vanuit de grote stad terug naar de buitengebieden is dan vaak half leeg. De eerste treinen van de dag laat men daarom vaak leeg rijden zodat de rijtijd korter is, later op de ochtend gaat dat echter niet meer doordat het dan te druk is op het spoor. Uitzondering is Vlaardingen - Rotterdam, die sprinter rijden altijd als sneltrein terug naar hun beginpunt voor de volgende rit.
Reputatie 4
En dan heb je natuurlijk ook nog de beruchte luchtritten van de spitsintercities tussen Haarlem en Alkmaar. Vooral 's middags in de zomermaanden geven die me flink wat irritatie als ik op Alkmaar minutenlang zit te wachten in de sprinter richting Haarlem terwijl naast me een lege intercity staat met al op de bestemmingsbord van de trein dat hij naar Zandvoort gaat, waar ik toevallig ook naar toe moet, maar niet mee mag, omdat er geen reizigers tussen Alkmaar en Haarlem vervoerd mogen worden. Zou me meer dan 15 minuten reistijd schelen.
Reputatie 6
Badge
Lege sprinters heb je ook vanaf Rotterdam CS naar Maassluis in de middag, maar dat is gewoon omdat het traject dan dood is.

Reageer