lift Nijmegen gemaakt? | NS Community

lift Nijmegen gemaakt?


Is de lift op station Nijmegen inmiddels gemaakt?


13 reacties

Hallo Jootje71 en welkom bij de NS Community,

 

Ik zie dat er dit jaar nog geen meldingen zijn gedaan over een defecte lift op het station in Nijmegen.

Op 6 mei konden wij met vol beladen fietsen geen gebruik maken van de lift. Deze was afgekeurd volgens een medewerker Met veel gevaar moesten wij de trap af bij spoor 1 om bij spoor 3 te komen, met zware fietsen. Niet te doen.....vandaar mjjn vraag.

Wat een puinhoop bij ns..na een telefoontje naar klantenservice was er geen melding bekend over een kapote lift in Nijmegen zoals u al zei. Maar na nog een telefoontje naar 1 van de winkels op Nijmegen CS blijkt de lift toch nog steeds kapot. Er hangt zelfs een papier op met een telefoonnummer Toch niet te geloven dat dit in het SYSTEEM!! niet bekend is...... zo wordt deze lift nooit gemaakt. Te gek voor woorden....

Reputatie 7
Badge

Geen onderdelen. En er zijn nog veel meer liften kapot.

Reputatie 7
Badge +1

Geen onderdelen. En er zijn nog veel meer liften kapot.

Geen onderdelen. En er zijn nog veel meer liften kapot.

Dat klopt natuurlijk dat er geen onderdelen zijn. Waar TS natuurlijk wel gelijk in heeft is dat de Klantenservice dus geen idee heeft welke liften er allemaal kapot zijn. Lijkt mij toch een kwestie van een spreadsheet maken met locatiegegevens.

 

Kan je de klanten ook een keer echt helpen als ze om informatie vragen. Vraag hoe kan het dat een lift die al sinds 6 mei stuk is niet bekend is bij de klantenservice??   

Helaas is de lift in Nijmegen nog steeds niet gemaakt. Voor reizigers met een fysieke beperking, zoals ik, is dat een groot probleem. Ik moet nu steeds overstappen in Arnhem met mijn hulpmiddel. Daar hebben de reisassistenten het razend druk, omdat er veel mensen met een fysieke beperking naar Nijmegen moeten en weer terug.


Het stomme is dat er gewoon een spoorwegovergang is van perron 3 en 4 naar perron 1 in Nijmegen, maar die is onbewaakt. De reisassistent vertelde me dat ze van ProRail daar geen mensen met fysieke beperking meer overheen mogen helpen. Ik denk dan: waarom zet je er geen slagbomen en verkeerslichten neer?! Als er geen onderdelen voor de liften voorradig zijn, dan mag ik toch hopen dat er nog ergens een paar slagbomen op voorraad zijn. 

De liften zijn trouwens ook van ProRail. Die merken niet wat de effecten voor reizigers en NS-personeel zijn vermoed ik. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag dit artikel in De Gelderlander

 

Lift op station Nijmegen langer buiten werking door missend onderdeel: ‘Reistijd kan uren oplopen’

NIJMEGEN - De defecte lift op Station Nijmegen blijft langer buiten gebruik dan verwacht. Wanneer reizigers die slecht ter been zijn weer naar alle perrons kunnen, is nog onduidelijk. Ondertussen groeit de frustratie onder deze groep.

Jip Trommelen 20-06-22, 20:15 Laatste update: 20:53

De lift aan de kant van de entree, die al enkele weken buiten gebruik is, zou volgens de planning van NS en ProRail afgelopen vrijdag gerepareerd worden. Maar reizigers die slecht ter been zijn, staan maandag nog steeds voor dichte liftdeuren. 

 

Zij kunnen nu alleen een reis maken als die begint of eindigt op perron 1 of 35, de perrons aan de zijde van de hoofdingang.

‘Grote irritatie’

Onbegrijpelijk, vindt April Ranshuijsen. Het GroenLinks-raadslid is zelf afhankelijk van de lift en weet als geen ander hoe belangrijk die is. ,,Het is een grote irritatie. Het station is op deze manier totaal niet toegankelijk meer”, zegt Ranshuijsen, die haar verbazing uitspreekt over het gebrek aan alternatieven op het station. ,,Wanneer deze ene lift het begeeft, ligt het station er voor de helft uit.” 

Missende onderdelen en vandalisme

Volgens een woordvoerder van NS zijn de onderdelen voor de reparatie besteld, maar nog niet geleverd. ,,En dat is heel vervelend voor reizigers die er echt gebruik van moeten maken.”

Op dit moment zijn twaalf van de 450 liften op NS stations langdurig buiten werking. ,,Waar we voorheen onderdelen binnen een paar dagen hadden, duurt dat nu weken en soms maanden.” Ook personeelstekort en toenemend vandalisme spelen volgens NS en ProRail een rol.

NS taxi als alternatief

Voor reizigers die hinder ondervinden zijn er twee oplossingen: of omreizen via een trein die aankomt op perron 1, of gebruikmaken van de taxi’s die NS aanbiedt aan reizigers. Die rijden van een station in de buurt – bijvoorbeeld Arnhem of Wijchen – naar Nijmegen Centraal. Ranshuijsen: ,,Dit kost je ontzettend veel extra reistijd, afhankelijk van het station. Die kan oplopen tot één á twee uur.”

Reputatie 7
Badge +3

En 3 dagen later dit artikel: 

 

Ineens kan het wel: de kapotte lift van station Nijmegen doet het ‘binnen enkele dagen’ weer

NIJMEGEN - De defecte lift op station Nijmegen is binnen enkele dagen gerepareerd. Dat verwacht ProRail. Eerder deze week was nog volstrekt onduidelijk wanneer de reparatie plaats kon vinden.

Jip Trommelen 23-06-22, 16:19 Laatste update: 17:58

Sinds een paar weken stranden meerdere reizigers die slecht ter been zijn in de tunnel onder de perrons. Door de defecte lift kunnen zij de entree van het station niet bereiken, als hun trein aankomt op perron drie of vier. Treinen die vertrekken van deze sporen zijn eveneens niet te bereiken.

 

Één missend onderdeel

Het leidde tot toenemende frustratie onder reizigers. Om toch het station te bereiken, zijn zij aangewezen op taxibusjes van NS, die ze van een nabijgelegen station terugbrengt naar station Nijmegen.

Tegelijkertijd waren NS en ProRail naar eigen zeggen aan handen en voeten gebonden. Het benodigde onderdeel (‘een technische schakelaar’) was simpelweg niet leverbaar en de levertijd kon oplopen tot maanden, aldus de bedrijven.

‘Kapotte lift is onacceptabel’

Tot deze donderdag. Plots is daar het benodigde onderdeel. ,,Dat gaan we de komende dagen in de lift installeren en we gaan ervan uit dat het defect daarmee opgelost is”, zegt een woordvoerder van ProRail.

Maar hoe kan het onderdeel, waarvan gevreesd werd dat de levering nog maanden kon duren, er nu ineens wel zijn? Dat blijft vooralsnog onduidelijk, maar ProRail benadrukt dat er ‘haast is gemaakt’. 

,,Dat deze liften zo lang kapot zijn, is onacceptabel. Zeker met het oog op de grote evenementen die op Nijmegen afkomen (de Vierdaagsefeesten en meerdere concerten in het Goffertpark, JT).”

Ook lift op Nijmegen Goffert wordt gemaakt

Naast de defecte lift op het centraal station, is ook de lift op station Nijmegen Goffert al enige tijd kapot. Wie slecht ter been is, kan geen gebruik maken van perron twee. Ook daar wordt de komende dagen aan gewerkt, laat ProRail weten. Alleen zijn hier de benodigde onderdelen nog niet geleverd, waardoor het bedrijf niet kan zeggen wanneer die lift weer te gebruiken is.

‘Eerst zien dan geloven’

Jasmijn van der Ploeg (33) deelde deze week haar frustraties over de kapotte lift. Ze reageert opgetogen op het nieuws. ,,Als het inderdaad een kwestie van dagen betreft, vind ik dat hartstikke fijn. Maar: eerst zien en dan geloven.”

 

En, is de lift inmiddels gemaakt?

Deze is helaas nog steeds defect.

Vreemd, want in de app is het mogelijk om de reis weer te boeken naar station Nijmegen. Gisteren was dat nog niet mogelijk. Daarom check ik het voor de zekerheid.

Ik heb gebeld en de blokkade is inderdaad opgeheven. Er kunnen weer reizen met reisassistentie naar Nijmegen geboekt worden. 

 

 

Bedankt voor het doorgeven. Ik zag dat er nog geen update was gegeven hierover, maar als mijn collega's dit aangeven en de app deze mogelijkheid geeft dan moet deze het wel doen. Excuses voor het foutieve antwoord.

Reageer