beantwoord

Lift Sloterdijk naar perron 4 langdurig buiten gebruik

Al een aantal maanden is de lift op station Amsterdam Sloterdijk naar perron 4 buiten gebruik. Navraag leerde mij dat het een ingewikkelde reparatie betreft maar, aangezien er ook geen roltrap naar dit perron leidt, vind ik toch dat deze reparatie prioriteit zou moeten hebben. Gisteren zag ik weer iemand met een wandelwagen en een klein kindje daarnaast behoorlijk in paniek rondkijkend naar hulp (die gelukkig wel geboden werd). Wanneer wordt hier nu eindelijk eens iets aan gedaan??
Doordat ook het alom bekende "poortjesprobleem" nog steeds niet opgelost is krijg ik de indruk dat station Amsterdam Sloterdijk bij de NS niet echt meetelt terwijl het er toch altijd erg druk is. Heel bijzonder en vooral erg vervelend voor al deze reizigers.
icon

Beste antwoord door Danny NS 8 februari 2019, 20:23

Hoi LoesJM,

Begrijpelijk dat je dit hinderlijk vindt!

Ik heb voor je de status nagevraagd. We wachten momenteel op een onderdeel dat op dit moment moeilijk te verkrijgen is. We halen dit onderdeel normaal uit Duitsland, alleen heeft onze leverancier het hier niet meer liggen.
Het onderdeel moet dus uit China komen.
Als dit onderdeel er is zullen we de lift hopelijk snel weer in gebruik gaan nemen!

Bekijk origineel

15 reacties

Hoera!!!!! Het heeft even (ongeveer een half jaar) mogen duren, maar de lift doet het weer!!!!
Toch blijft ik me afvragen hoe lang een lift bij bijvoorbeeld De Bijenkorf defect zou kunnen blijven 🙂
Reputatie 5
Henk Mol schreef:

Ik vraag me af wat uiteindelijk duurder is. Niet alleen kost het nu ook veel, maar de ergernis, irritatie en hinder van de reiziger hebben ook hun prijs.
Overigens kan ik me niet goed voorstellen wat er zo uniek aan een roltrap/lift is. In principe lijken het mij gestandaardiseerde onderdelen. Of een roltrap nou 24 of 30 treden heeft maakt voor de techniek erachter niet uit. De motor etc zal sterker mieten zijn, maar er zullen wereldwijd duizenden van roltrappen in die maat zijn. Volgens mij is het vooral een zaak van "het mag niks kosten" en als het toch fout gaat zien we wel weer.

Dit is alsnog de goedkoopste oplossing helaas. En ja, er zitten zeker veel specifieke onderdelen voor alleen die roltrap in, anders waren die onderdelen wel op voorraad geweest. Serieproductie is namelijk goedkoper dan 1 onderdeel per keer.
Reputatie 1
Ik vraag me af wat uiteindelijk duurder is. Niet alleen kost het nu ook veel, maar de ergernis, irritatie en hinder van de reiziger hebben ook hun prijs.
Overigens kan ik me niet goed voorstellen wat er zo uniek aan een roltrap/lift is. In principe lijken het mij gestandaardiseerde onderdelen. Of een roltrap nou 24 of 30 treden heeft maakt voor de techniek erachter niet uit. De motor etc zal sterker mieten zijn, maar er zullen wereldwijd duizenden van roltrappen in die maat zijn. Volgens mij is het vooral een zaak van "het mag niks kosten" en als het toch fout gaat zien we wel weer.
Reputatie 7
Badge +3
@Henk Mol
Dat soort eisen in een contract is onbetaalbaar, juist omdat liften en roltrappen geen standaard maten hebben. Een leverancier kan er niet aan beginnen om allerlei onderdelen die specifiek voor één bepaalde lift zijn op voorraad te houden om ze uiteindelijk in 99% van de gevallen te moeten verschrotten. Alleen standaardonderdelen zoals lagers en motoren zijn daarom op voorraad.

Overigens heeft ProRail sowieso onderhoudscontracten zonder weekendservice.
Reputatie 1
Worden die liften en roltrappen dan in een discounter gekocht? Als je een contract sluit voor dergelijke dure (en soms cruciale) apparaten dan staat daar toch ook een onderhouds/reparatie clausule in? Je weet dat er dingen kapot gaan, dus eis je een reparatie garantie binnen een bepaalde termijn. Uiteraard kost dat geld, maar daar moet je hij de aanschaf gewoon rekening mee houden. Een kapotte lift/roltrap heeft tenslotte ook veel geld gekost, terwijl je er niets aan hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Suzanne85 schreef:

Hoi LoesJM, dank je wel voor het aankaarten van deze situatie. Ik stap over op Sloterdijk wanneer ik met mijn zoontje van 1,5 jaar naar familie ga, en ik zal dus straks weer iemand om hulp moeten vragen om de buggy de trap af te tillen. Heel lastig! En dank je wel Danny voor je reactie. Jammer dat het onderdeel voor de lift van zo ver moet komen, maar in deze tijd van wereldwijde logistiek zou je hopen dat het sneller kan en geen 3 maanden hoeft te duren voor men überhaupt met reparatie kan beginnen.

Het duurt geen drie maanden om een onderdeel vanuit China naar Nederland te brengen maar die onderdelen moeten ook nog gemaakt worden. Dat betekent dat een fabriek in China eerst een offerte moet gaan maken en als die dan door de klant goedgekeurd is kunnen ze het gaan inplannen in het productierooster. Het probleem is dat het allemaal maatwerk is.
Hoi LoesJM, dank je wel voor het aankaarten van deze situatie. Ik stap over op Sloterdijk wanneer ik met mijn zoontje van 1,5 jaar naar familie ga, en ik zal dus straks weer iemand om hulp moeten vragen om de buggy de trap af te tillen. Heel lastig! En dank je wel Danny voor je reactie. Jammer dat het onderdeel voor de lift van zo ver moet komen, maar in deze tijd van wereldwijde logistiek zou je hopen dat het sneller kan en geen 3 maanden hoeft te duren voor men überhaupt met reparatie kan beginnen.
Snap ik!
Bedankt voor het navragen van de status. Hopelijk laat de reparatie niet lang meer op zich wachten want iedere dag is er één te veel.
Hoi LoesJM,

Begrijpelijk dat je dit hinderlijk vindt!

Ik heb voor je de status nagevraagd. We wachten momenteel op een onderdeel dat op dit moment moeilijk te verkrijgen is. We halen dit onderdeel normaal uit Duitsland, alleen heeft onze leverancier het hier niet meer liggen.
Het onderdeel moet dus uit China komen.
Als dit onderdeel er is zullen we de lift hopelijk snel weer in gebruik gaan nemen!
Maar maanden??????
Reputatie 7
Badge +3
LoesJM schreef:

Ik heb er alle begrip voor dat iets (een roltrap of lift) kapot kan gaan maar niet dat het herstel zo lang op zich laat wachten zodat veel mensen langdurig ernstige hinder ondervinden.

Standaard onderdelen van roltrappen en liften zijn op voorraad en kunnen snel vervangen worden. Minder gangbare onderdelen of onderdelen die op maat gemaakt moeten worden (liften en roltrappen hebben vaak geen standaard afmetingen) moeten besteld worden en dan kan het soms weken duren.
Badge
Helaas is de NS in deze gevallen ook afhankelijk van toeleveranciers en de levertijd van de juiste onderdelen.

En inderdaad gebeurt dit helaas op alle stations door het hele land, soms duurt reparatie kort maar er zijn gevallen waar dit inderdaad erg lang duurt of dat er na een paar dagen wederom problemen zijn met de lift/roltrap.

Wellicht kan een moderator dit nog even extra onder de aandacht brengen wat betreft de lift op Sloterdijk.
Ik heb er alle begrip voor dat iets (een roltrap of lift) kapot kan gaan maar niet dat het herstel zo lang op zich laat wachten zodat veel mensen langdurig ernstige hinder ondervinden.
Reputatie 7
Badge +3
LoesJM schreef:

Doordat ook het alom bekende "poortjesprobleem" nog steeds niet opgelost is krijg ik de indruk dat station Amsterdam Sloterdijk bij de NS niet echt meetelt terwijl het er toch altijd erg druk is.

Problemen met roltrappen en liften doen zich op bijna alle grotere stations voor.

Reageer