Skip to main content

Beste,

 

Ik zoek een lijst met de 10 (of meer) minstbezochte stations van Nederland in 2022 of 2023. Ik kan nergens cijfers uit dit jaar vinden. Weten jullie of dit overzicht ergens online te vinden is? 

 

Groet!

https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/hoogeveen?dtYear=2020

 

Heb inmiddels dit gevonden trouwens

Maar heb ik alsnog niks aan want alleen de reizigersaantallen van de ‘grote’ NS-stations staan ertussen


Wel goed van Duitsland dat ze daar nog veel kleine stations bouwen. Ook al is het voor niet al teveel mensen, het geeft wel vergroting van algemene bereikbaarheid. Ook kleine dorpen aan of bij spoor zijn gebaat bij een stationnetje. Hoe twee buurlanden toch zo verschillend kunnen zijn……...

In Duitsland is daarbij ook vaak de overweging dat je dan een buslijn kunt uitsparen. 

Dat is slim want treinen zijn veel aantrekkelijker om te gebruiken dan bussen. Mensen willen sneller de trein gebruiken dan in een bus stappen.

Bij ons heffen ze buslijnen op maar blijft het stationnetje uit. 


Naast enerzijds peperdure nieuwe eisen (milieu, toegankelijkheid, etc.) is anderzijds ook grootheidswaanzin van alle tijden, zie bijv. station Zoetermeer-Lansingerland. Voor ProRail en voor veel gemeenten moet tegenwoordig alles groots, een eenvoudig station zoals in de Eemshaven is meestal niet goed genoeg. 

Status, aanzien en jezelf als gemeente in de spotlights zetten is blijkbaar belangrijker. Wat kan daar nog een hoop geld mee bespaard worden, dat prima in het daadwerkelijke ov gestoken kan worden. Alleen daar heb je iets aan. Het zal de reizigers een biet zijn hoe het station eruitziet, als het maar praktisch, schoon en netjes is met een paar (evt. kleine) voorzieningen en een trein 2x per uur. Meer is niet nodig.


Maar is dit iets wat vroeger in NL wel gebeurde dan?

In de jaren 70 en 80 zijn in Nederland grote aantallen kleinere station bijgebouwd met een hele eenvoudige uitvoering. De laatste 25 jaar wordt nog slechts sporadisch een nieuw station gebouwd en je slaat achterover als je dan de kosten ziet. Kijk naar de huidige discussie over het station Hazerswoude.

Bizar toch. Men heeft de mond vol over mobiliteit, vervoersarmoede, bereikbaarheid van dorpen die in knel komt. Stel die luxe eisen dan gewoon naar beneden. Dat er een trein stopt is het allerbelangrijkst, niet het design van het station. Liever een plank op palen dan helemaal niks, bij wijze van spreken. 

Veel provincie- en gemeentebestuurders hebben er een handje van om te proberen allerlei extra zaken die op zich niets met het station te maken hebben onder zo'n stationsproject te schuiven om op die manier de kosten daarvan af te wentelen op ProRail c.q. de rijksoverheid. De kosten voor station Hazerswoude zijn vooral ook uit de klauwen gelopen omdat de gemeente "als onderdeel van het station" ook een tunnel voor het wegverkeer onder het spoor eiste.

Naast enerzijds peperdure nieuwe eisen (milieu, toegankelijkheid, etc.) is anderzijds ook grootheidswaanzin van alle tijden, zie bijv. station Zoetermeer-Lansingerland. Voor ProRail en voor veel gemeenten moet tegenwoordig alles groots, een eenvoudig station zoals in de Eemshaven is meestal niet goed genoeg. 

Het ultieme kampioensvoorbeeld van een stationsproject dat qua kosten waanzinnig is geworden is natuurlijk Groningen waar de gemeente er in geslaagd is een heel stadsvernieuwingsproject grotendeels op kosten van ProRail te laten realiseren. 


Maar is dit iets wat vroeger in NL wel gebeurde dan?

In de jaren 70 en 80 zijn in Nederland grote aantallen kleinere station bijgebouwd met een hele eenvoudige uitvoering. De laatste 25 jaar wordt nog slechts sporadisch een nieuw station gebouwd en je slaat achterover als je dan de kosten ziet. Kijk naar de huidige discussie over het station Hazerswoude.

Bizar toch. Men heeft de mond vol over mobiliteit, vervoersarmoede, bereikbaarheid van dorpen die in knel komt. Stel die luxe eisen dan gewoon naar beneden. Dat er een trein stopt is het allerbelangrijkst, niet het design van het station. Liever een plank op palen dan helemaal niks, bij wijze van spreken. 

Ik mis nog Breda-Oost, Berkel-Enschot en Bathmen bijvoorbeeld. Had er allang moeten zijn.

Enschede de Eschmarke, waar anderhalve kip per dag instapt, is bepaald niet luxe, dat is gewoon een simpel kaal perron met een hokje, een bankje en kaartautomaatje. Dat kan voor veel andere nieuwe stationnetjes (die vele malen meer reizigers zullen trekken) ook gelden. 


Hier zijn de reizigersaantallen in een handig overzicht te zien. Weet niet of er een nieuwer artikel is dan 2020.

https://www.treinreiziger.nl/reizigersaantallen-in-2020-schiphol-grootste-daler-lansingerland-zoetermeer-kleinste-daler/


Kun je je nog herinneren uit welk rapport bleek dat Vierlingsbeek minder reizigers had dan Lage Zwaluwe?


Dan is er weer stuivertje gewisseld. Net nadat ik ze alle twaalf af gereisd had kwamen de cijfers van 2020 online en daarin was Arnemuiden dus het minst gebruikte van Zeeland.

Het lijstje van 2022 zal dus ook wel het meest recente zijn, want in 2021 kwamen die cijfers van 2020 ook pas ergens in september online.


@Daniel ik heb ook niet de exacte cijfers nodig, eerder gewoon de minst-gebruikte stations. Ofwel per provincie, ofwel gewoon de top 10. In het bovenstaande overzichtje (en dan 2022) staat wel dat Rilland-Bath nog steeds minder gebruikt wordt dan Arnemuiden. Waar haal jij daar je cijfers vandaan? Ik zie idd wel dat Parkwijk onder Dronten is beland. 

 


Dat is die van 2020, deze is van 2022: https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/

Maar dat klopt, alleen NS publiceert die cijfers openbaar. Voor andere lijnen moet je harder zoeken.
Alvast een hintje: de cijfers voor de Vechtdallijnen heb ik ooit bij de provincie Drenthe gevonden.


Bedankt! Zijn dit officiële cijfers? Zo ja: waar heb je die gevonden?

Het zijn deels officiële cijfers, voor NS-stations komen ze dus uit het jaarverslag (exacte jaar weet ik niet meer). Maar verder is het zoals @Robert B al schrijft een kwestie van goed zoeken. Vierlingsbeek kwam ik op uit doordat ik ergens een rapport vond met de groei per station, nadat uit de laatste NS-cijfers (van waaruit ik heb doorgerekend) al bleek dat ze daar minder instappers hadden dan Lage Zwaluwe (wat door velen als minst gebruikte Brabantse station gezien werd). En Hindeloopen is ooit in de media vermeld, overigens grappig feitje dat daar de kilometrering van het station overeenkomt met het aantal instappers (beide 41)😉

Je moet er dus wel wat moeite voor doen om de info te vinden, ze willen bij regionale lijnen ook nog wel eens in de aanbestedingsdocumenten zitten. En owja, sinds mijn coronatijd-projectje om die stations te bezoeken zijn er wel wat verschuivingen: in Zeeland is Arnemuiden net onder Rilland-Bath gedoken en in Flevoland is Almere Parkwijk nu minder gebruikt dan Dronten.


Maar is dit iets wat vroeger in NL wel gebeurde dan?

In de jaren 70 en 80 zijn in Nederland grote aantallen kleinere station bijgebouwd met een hele eenvoudige uitvoering. De laatste 25 jaar wordt nog slechts sporadisch een nieuw station gebouwd en je slaat achterover als je dan de kosten ziet. Kijk naar de huidige discussie over het station Hazerswoude.


Maar is dit iets wat vroeger in NL wel gebeurde dan?


Die kleine, nieuwe Duitse stations worden vaak ook voor een prikje gebouwd: een kort, laag perronetje met een abri en dat is het. Voor €250.000 is het vaak klaar. Bij ProRail kost het door alle luxe eisen minimaal €5 miljoen. De Provincie Limburg wilde om die reden ooit nieuwe stationnetjes laten bouwen door DB Netz maar dat mocht niet.


Ik weet zo gauw de link niet, maar volgens mij staat er vaak wel een kaart met cijfers van NS stations in het online jaarverslag van NS. Voor stations van andere vervoerders is het vaak wel een zoektocht.

Ik heb ze zelf alle twaalf bezocht in 2021 en kwam toen tot dit lijstje…

Noord-Holland; Bovenkarspel-Flora; 705

Flevoland; Dronten; 3545

Overijssel; Enschede De Eschmarke; 87

Drenthe; Dalen; 154

Zeeland; Rilland-Bath; 464

Zuid Holland; Hardinxveld Blauwe Zoom; 134

Noord Brabant; Vierlingsbeek; 475

Gelderland; Hemmen-Dodewaard; 114

Friesland; Hindeloopen; 41

Limburg; Eijsden; 160

Groningen; Eemshaven; 182

Utrecht; Soest; 235


De 10 minst gebruikte stations zijn hierboven genoemd. Van jaar tot jaar zal de rangorde iets verschillen, maar sterke toename of sterke afname van reizigers zal er vast niet zijn. Het zijn al vele jaren de minst gebruikte stations. 

De uiteindelijke invloed van corona is zeer verschillend.

Veel forenstations rond Amsterdam en Den Haag hebben nog steeds tot tientallen procenten minder reizigers, stations aan regionale lijnen die het vooral van scholieren/studenten moeten hebben zijn juist wel weer redelijk op het oude peil. 

Verder is het intercityvervoer na corona zwaar achtergebleven bij het sprintervervoer waardoor ook veel intercitystations nog steeds een veel meer dan gemiddelde daling vertonen.

Ik doelde er eigenlijk op dat de minst gebruikte stations voor corona nu nog steeds de minste gebruikte zijn. Het is niet zo dat Rilland-Bath voor corona veel zal verschillen van na corona. Het is altijd al een minimaal gebruikt station geweest. Van jaar tot jaar misschien 10 mensen per dag meer of minder. 


Wel goed van Duitsland dat ze daar nog veel kleine stations bouwen. Ook al is het voor niet al teveel mensen, het geeft wel vergroting van algemene bereikbaarheid. Ook kleine dorpen aan of bij spoor zijn gebaat bij een stationnetje. Hoe twee buurlanden toch zo verschillend kunnen zijn……...

In Duitsland is daarbij ook vaak de overweging dat je dan een buslijn kunt uitsparen. 


De 10 minst gebruikte stations zijn hierboven genoemd. Van jaar tot jaar zal de rangorde iets verschillen, maar sterke toename of sterke afname van reizigers zal er vast niet zijn. Het zijn al vele jaren de minst gebruikte stations. 

De uiteindelijke invloed van corona is per station zeer verschillend.

Veel forenstations rond Amsterdam en Den Haag hebben nog steeds tot tientallen procenten minder reizigers, stations aan regionale lijnen die het vooral van scholieren/studenten moeten hebben zijn juist wel weer redelijk op het oude peil. 

Verder is het intercityvervoer na corona zwaar achtergebleven bij het sprintervervoer waardoor ook veel intercitystations nog steeds een veel meer dan gemiddelde daling vertonen.


En wordt er nog iets gedaan om de reizigersaantallen op te vijzelen….. of laat men het maar zo? In veel gevallen is er best iets aan te doen maar gebeurt dat simpelweg niet…. niet belangrijk genoeg kennelijk of “te duur”……... 

Wel goed van Duitsland dat ze daar nog veel kleine stations bouwen. Ook al is het voor niet al teveel mensen, het geeft wel vergroting van algemene bereikbaarheid. Ook kleine dorpen aan of bij spoor zijn gebaat bij een stationnetje. Hoe twee buurlanden toch zo verschillend kunnen zijn……...


@Tamzin ik geloof dat de officiële definitie is dat er geen treinen meer stoppen maar het station/perron wel nog bestaat

Dan kom je uit bij gevallen als Heerenveen IJsstadion of Eindhoven Stadion. Daar waren er vroeger veel meer van maar de meesten zijn door ProRail opgeruimd, denk bijv. aan Doetinchem Vijverberg, Stroe, Hulshorst, Soestduinen, etc.

Ook redelijk recent gesloten stations als Leeuwarden Achter de Hoven, Heerlen De Kissel, Sappemeer Oost en Geerdijk zijn als ik het goed heb vrij snel na de sluiting ontmanteld.

Een apart geval is Eijsden waar jarenlang geen treinen stopten maar inmiddels weer wel.


@Tamzin ik geloof dat de officiële definitie is dat er geen treinen meer stoppen maar het station/perron wel nog bestaat


@Tamzin klopt, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik dacht dat omdat de NS wel altijd de minst- en meest gewaardeerde stations naar buiten brengt, dit ook wel gewoon openbaar zou zijn. 


Is er wel iets bekend over stations die op het randje van spookstation staan? Dus die zo weinig in gebruik zijn, dat ze misschien in de toekomst een spookstation worden? Of stations die eerder een spookstation waren, maar nu toch weer in gebruik zijn genomen?

Wat is een spookstation? In Duitsland worden in kleine plaatsen nog regelmatig nieuwe stations gebouwd voor 100 reizigers per dag. Dus het begrip spookstation is ongedefinieerd.


Is er wel iets bekend over stations die op het randje van spookstation staan? Dus die zo weinig in gebruik zijn, dat ze misschien in de toekomst een spookstation worden? Of stations die eerder een spookstation waren, maar nu toch weer in gebruik zijn genomen?


Toch wel gek dat dat nergens te vinden is, toch? Wordt dat dan gewoon niet goed geregistreerd, of wordt het gewoon niet naar buiten gebracht?

Dat is niet zo gek, het is bedrijfsgevoelige informatie en die wordt dus liever niet naar buiten gebracht omdat men de concurrentie niet wijzer wil maken dan nodig.

Overigens zijn de cijfers over 2021 weinig relevant omdat dat midden in de coronaperiode was.


Reageer