Links Gaan, Rechts staan ook aan toeristen duidelijker maken! Afstroom perron 13/14 (intercity direct) Amsterdam

Beste NS,

Dagelijks sta ik in de file op perron 13/14 op Amsterdam Centraal, omdat veel reizigers (vaak toeristen) niet snappen dat het Links GAAN (lopen) en rechts staan is. Zodra er iemand niet loopt, vertraagt de afstroom enorm. Vaak sta ik lang te wachten voordat je op de roltrap kunt (zie foto, dit was al een vrij rustige).

Er is een enorme loop van de hele Intercity direct op die ene roltrap. Waarvan een gedeelte van de reizigers ook nog veel koffers bij zich heeft. Gebruikelijk minimaal 7 mensen voor je met een rij die steeds breder wordt --> een trage doorloop.

Ik stel voor dat je vanaf het perspectief vanaf de roltrap staan, dit prinicipe in het zicht plaatst.
Idealiter zie ik een filmpje voor me, maar beginnen met een grote poster zal al een verbetering zijn. Want als het druk is, zie je die sticker niet. Vooral niet als de roltrap afdaalt.

Ik schat in dat dit de gemiddelde wachttijd met 30% omlaag kan brengen.

Welke moderator heeft de skills om deze suggestie bij de juiste ambtenaar binnen NS te brengen ?

trein komt 18:21 aan volgens diensregeling, maar is vaak ietsje eerder ...

Met vriendelijke groet,
Irene

12 reacties

Reputatie 4
hier gaat dus niets tegen helpen.
Overigens: juist met hun lokale trein of metro bekende buitenlandse gasten zijn vaak veel beter als de doorsnee NLer op de hoogte van die regels -en bvb ook ''doeslief'' van dat je mensen eerst laat uitstappen en dat een aankomende trein meestal mensen heeft die eruit willen en dat je dus wat ruimte geeft. Dat lijken juist heel veel NLers nog niet zo goed door te hebben.
Voor jou (jawel, ik ken dit fenomeen-vooal VRavond als de meute AarB+B -rolkoffertjes arriveert in de trein die lijkt te eindigen maar doorgaat naar mijn lijn: loop ff verder door en neem de andere trap/roltrap.
Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar of de doorstroming sneller is als mensen doorlopen op een roltrap, maar dat effect is nihil en zelfs een beetje negatief.
Dus voor de doorstroming vanaf het perron helpt het niet. Alleen voor de persoon die op de roltrap staat en wel lopen bespaar het een tiental seconden.
Reputatie 6
In de Antwerpse premetro heeft men op elke even trede geschilderd "Links gaan, rechts staan" en op elke oneven trede "Walk left, stay right."

Duidelijk toch ?

Desalniettemin berichtte de Gazet, dat marv87 wederom gelijk heeft: het had geen enkel effect.
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waarom, maar laat het een troost zijn.
Reputatie 4
Badge
Waarschijnlijk is het een onderzoek waarnaar b.v. in:
https://nos.nl/op3/artikel/2081441-rechts-staan-links-gaan-zo-efficient-is-die-britse-methode-niet.html
wordt verwezen.

Het punt is dat het daar om een relatief lange roltrap naar boven gaat. Als mensen dan strikt kiezen voor lopen of stilstaan, zijn er relatief veel mensen die er voor kiezen stil te staan. Daarom is de totale doorstroming op het perron niet beter omdat mensen wachten op een stilstaan plek. Als beide zijden van de roltrap een stilstaan plek is, kunnen er dus in dit specifieke geval alle mensen van het perron sneller naar boven. Dit zou een vergelijkbare situatie als b.v. metrostation vijzelgracht of rokin kunnen zijn.

Dat gaat in het geval van Amsterdam Centraal niet op. In de eerste plaats gaat de roltrap naar beneden, in de tweede plaats is de roltrap niet erg lang (ten opzichte van diep gelegen metro stations). Daardoor zullen er veel meer mensen geneigd zijn om te lopen. Het is wel interessant om dan te kijken waar het omslag punt ligt. Op de staande rij zal er op iedere trede een persoon kunnen staan (of soms één extra nodig hebben voor een trolley). Iemand die over de roltrap loopt zal meer ruimte nodig hebben. Ik schat ongeveer 1,5 tot 2 treden. Aan de andere kant zal iemand die loopt veel korter op de roltrap staan, waardoor de totale ruimte die een lopende persoon nodig heeft minder zal zijn om van boven naar beneden te komen. B.v. een staande persoon heeft 1 trede nodig gedurende 30 sec, een lopende 2 treden gedurende 15 sec. In dit voorbeeld is het ruimte beslag gelijk, en is het aantal reizigers dat een roltrap per uur kan verwerken ongeveer gelijk tussen alleen staan en de combi van lopen en staan. Dit is best interessant om eens een simulatie mee te maken. Om lopen over de roltrap effectief te maken zal vermoed ik een duidelijke meerderheid van de reizigers moeten lopen, zodat het verlies in ruimte bij lopen goedgemaakt kan worden. Ik vraag me af of dit in de praktijk het geval is.
Hoi imdekok,

Begrijpelijk dat dit onprettig is als dit vaak gebeurt. Ik geef je wens graag door!
Ondertussen zou je inderdaad misschien kunnen kijken of een andere route sneller is.
Reputatie 7
Badge +3
Op Delft waar ik de roltrap neem zijn het vooral degene die nog op het laatste moment een trein willen halen die op de roltrap naar het perron toe links inhalen. Heel vaak staan er alleen mensen rechts en is er maar enkeling die links gaat. Dan wordt de capaciteit van de roltrap niet optimaal benut. Als men zowel links als rechts staat passen er 2 keer zoveel mensen op een roltrap. Dan is iedereen een paar seconden sneller beneden of boven, niet alleen de haastige reizigers die links de staande mensen kan inhalen. Een groot deel van degenen die de roltrap nemen heeft gewoon geen zin om een (rol)trap op of af te lopen en blijft daarom staan.
Op Delft is het alleen normaal gesproken niet zo druk als op bovenstaande foto.

Het onderzoek wat op een metrostation in Engeland gedaan is, was alleen op langere roltrappen dan wij in Nederland hebben. Veel mensen hebben dan vaak geen zin om dat eind zelf te lopen. Het idee van een roltrap is ook juist dat je niet zelf hoeft te lopen.

Overigens zit er op de meeste stations roltrappen wel een sticker "Links gaan, rechts staan".

Badge +3
In de Antwerpse premetro heeft men op elke even trede geschilderd "Links gaan, rechts staan" en op elke oneven trede "Walk left, stay right."

Duidelijk toch ?

Engelstaligen begrijpen niets van van dit zelfgeknutselde steenkolenengels. Het moet zijn "Walk left, stand right". Vandaar waarschijnlijk dat de aansporing genegeerd wordt.

De foto van @imdekok toont vooral hoe smal het perron is waardoor er te weinig (rol)trapcapaciteit gebouwd kan worden. De grote verbouwing van Amsterdam Centraal naar minder sporen en bredere perron is dan ook geen overbodige luxe.
Badge +3
Dit is een mooi stukje perceptie/bedrog inderdaad, de 'vrijheid om te kunnen lopen', met name bij kortere roltrappen.

Stel de roltrap is 30 meter en je loopsnelheid is gelijk aan die van de roltrap (1 meter per seconde, dat halen ze niet denk ik, maar goed voor het voorbeeld).

Hoe snel ben ik boven/beneden als ik (rechts) ga staan? In exact 30 seconden dus...

Hoe snel lukt me dat als ik (links) loop, maar wél 2× zoveel ruimte inneem (en daarmee dus de capaciteit van de roltrap met 25% verlaag!)? Pakweg 15 (omhoog misschien 20, daar gaat de berekening al mis) seconden..

Tel uit je winst, maar er kan dus per saldo niemand meer of minder die roltrap op of af (en de praktijk zegt het al wegens koffers en zo... minder) 😂

Hoe snel kan ik het lopend op een normale trap? Juist, ook in 30 (of wat meer als je naar boven moet) seconden, en dan kunnen/mogen die mensen op de roltrap gewoon allemaal lekker rechts en links staan met hun koffers en zo.

De oplossing? 🤣 Haha, gewoon 2 roltrappen van 1 persoon breed, en dat je dan op de ene moet doorlopen (gaat niet gebeuren natuurlijk!) doet in totaal ook niets aan de capaciteit. Iemand die 'loopt' neemt immers gewoon 2× zoveel ruimte in, en of die persoon dan ook 2× zo snel boven is, is maar zeer de vraag...)

Voor jouzelf lijkt lopen misschien sneller (want 10-15 seconden sneller beneden/boven) maar er kunnen per minuut/uur dus precies even veel mensen het perron op of af. In theorie, in de praktijk dus minder!

Bredere perrons? Dan ook meer/bredere (rol)trappen inderdaad.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Extra roltrappen voor 10 seconden tijdwinst voor een handjevol mensen? Lijkt me geen positieve business case.
Reputatie 4
Ik word - als ik met een klein kind of mijn oude moeder reis- altijd nerveus van die ‘inhalers’. Ik moet kind of oma namelijk stevig aan de arm houden. De trappen zijn zo smal dat inhalen dan niet lukt. Hen loslaten voor me is te gevaarlijk met op/afstappen. Niet iedereen is jong/mobiel/snel. Haastige mensen kunnen beter een gewone trap nemen. En ja waar mogelijk pak ik de lift maar soms lukt dat niet.......
Reputatie 4
Ik snap overigens de frustratie als je dit dagelijks hebt en ik reis altijd in de daluren. Amsterdam is nu eenmaal druk en krap....
Badge +3
Je kunt stellen dat de verbouwing van Amsterdam Centraal maar half is gebeurd. De tunnels zijn verbreed maar er is bijna niets gedaan aan de situatie van de perrons. Met name de perrons van spoor 10/11 en 13/14 zijn aan de smalle kant waardoor er opstoppingen ontstaan voor de roltrappen. Bij een verbreding van de perrons ontstaat er ook ruimte voor een extra trap of roltrap. Dat zal dan wel weer leiden tot minder winkelcapaciteit. Dus het is inderdaad de vraag of hier een business-case voor te maken is.

Bij het herschikken van alle sporen, inclusief het laten vervallen van de niet aan een perron gelegen middensporen 3, 6, 9 en 12 ontstaat er ruimte om de perroncapaciteit geheel opnieuw te plannen. Ook het afhandelen van de treindienst zal heel anders moeten gaan plaatsvinden. Korter stoppen aan bredere perrons zal de toekomst zijn, inclusief een hogere treinfrequentie. Daarbij past niet dat de roltrappen een knelpunt blijven.

Reageer