Logistiek?

• 22 januari 2015
  • 24 reacties
  • 872 Bekeken

Vandaag een stroomstoring op Utrecht Centraal. Vervelend, maar kan gebeuren.
Maar deze was rond 13:00 uur opgelost, en hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat NS eerst de verwachting uitspreekt dat de treinenloop rond 16:00 uur weer normaal zal zijn, maar dat nu (16:00 uur) al wordt gesproken over 21:00 uur? :?

Dan heb je logistiek je zaakjes niet op orde. Voor een transportbedrijf wel een aanfluiting. 😠

24 reacties

Zie ook al een Twitter bericht waarin een NS medewerker meldt: tot vanavond is het improviseren... Hoezo plan B??
Het personeel rijdt nog altijd niet corridorgebonden. Dat maakt het opnieuw inroosteren van het personeel voor de rest van de dag een moeilijke puzzel.
Reputatie 6
Het rijden van treintjes is een erg ingewikkeld proces. Als door een verstoring materieel en personeel niet meer op de juiste tijd en de juiste plaats zijn, is het lastig om dit allemaal weer recht te trekken. Het is derhalve helemaal niet vreemd dat een stroomstorinkje van 20 minuten gedurende de eropvolgende acht uur leidt tot vertragingen en uitval van treinen. Uiteraard doet NS er alles aan om te beloven dat men probeert om alles zo snel mogelijk weer op tijd te laten rijden. Alles, behalve maatregelen die écht effect zouden sorteren, zoals het decompliceren van personeelsroosters.
Ik snap dat het vreemd overkomt dat een stroomstoring zoveel roet in het eten gooit. Eigenlijk is de reactie van wsm juist, het is nou eenmaal een zeer ingewikkeld proces. In theorie kan je meteen na de stroomstoring weer gaan rijden, ware het niet dat zowel het personeel als de treinen niet op de plek zijn waar ze volgens planning horen. Treinen zijn niet van de ene naar de andere plek te teleporteren, deze zullen over het spoor naar de bestemming moeten komen en laat daar het probleem nou zitten. Utrecht is hét spoorknooppunt, waar niet altijd ruimte is voor het rijden van extra treinen. Het duurt dus lang voordat de door de storing veroorzaakte situatie hersteld is. Op dit moment zijn we daar een heel eind mee, zodat reiziger er na 21.00 hopelijk geen last meer van heeft. Vannacht wordt de hele situatie rechtgetrokken, als de situatie blijft zoals hij nu is.
Bij een spoorknooppunt moet het juist heel makkelijk zijn om ruimte te maken, ware het niet dat Pro Rail al die wissels heeft weggehaald.

Wat die extra treinen er mee te maken hebben snap ik niet, het probleem is dat de normale geplande treinen niet rijden....

En personeel kan je ook aanvoeren met auto´s... Bovendien zal daar ook geen gebrek aan zijn als de treinen mondjesmaar rijden, dan heb je extra personeel over
Wat die extra treinen er mee te maken hebben snap ik niet, het probleem is dat de normale geplande treinen niet rijden....

Om de materieelomloop sneller te corrigeren zouden er allerlei Leeg Materieel-ritten nodig zijn. Die rijden reizigerstreinen in de weg en dat materieel kan op dat moment niet door reizigers gebruikt worden, waardoor de gemiddelde treinlengte zou afnemen.
Reputatie 6
Personeel hoef je niet aan te voeren met auto's. Normaliter is het beeld bij verstoringen dat het station vol staat met treinen zonder personeel. De cantine daarentegen zit vol met personeel zonder trein.
Het heel erg ingewikkelde van het verhaal is nu om dat personeel zonder trein aan de treinen zonder personeel te koppelen. De capaciteit van de bijsturing (die niet over 21e-eeuwse middelen beschikt om dynamisch roosters te herplannen) gevoegd bij de complexe hobby-roosters van het personeel helpen hier allemaal niet bij. Zolang deze punten niet concreet aangepakt worden blijft het heel erg ingewikkeld en blijven we vooral heel veel loze beloftes horen.
Reputatie 3
Badge
Waarschijnlijk zou het inderdaad een hoop schelen als de dienstroosters eenvoudiger gemaakt werden. Als een HC of MCN heen en weer rijdt tussen (pak hem beet) Utrecht en Den Haag, staat er op een gegeven moment misschien een HC of MCN in Den Haag die in Utrecht had moeten zijn en een HC of MCN in Utrecht die in Den Haag had moeten zijn. Dan is je probleem opgelost.
Maar het punt is dat het personeel (fictief voorbeeld) van Den Haag naar Utrecht gaat, dan van Utrecht naar Rhenen, dan weer terug naar Utrecht, dan naar Amsterdam en weer terug naar Den Haag. Zodat je kunt eindigen met een situatie waarin een HC die in Utrecht had moeten zijn in Eindhoven zit, en een andere in Rhenen, en dat ze geen van beiden in Amsterdam kunnen komen en de boel daar dus vastloopt.

Net zoiets geldt voor de treinstellen. Als alle treinstellen in een vaste samenstelling heen en weer zouden rijden op een vast traject, is het te overzien. Maar stellen worden gecombineerd en gesplitst, maken rondjes in plaats van dat ze heen en weer gaan, et cetera. Zodat je uiteindelijk eindigt met te korte en verkeerde stellen op de verkeerde plekken.
En waarom krijg ik via de NS app geen bericht dat er een verstoring is op mijn vaste traject en dat mijn trein niet rijdt? 😞
Reputatie 1
Badge
Waarschijnlijk zou het inderdaad een hoop schelen als de dienstroosters eenvoudiger gemaakt werden.
.

Iskov weet ook vast&zeker dat hier al diverse dagenlange stakingen (rondje rond de kerk) om zijn geweest. Wat ertoe leidt dat veel mensen die NS wat van binnen kennen zeggen dat het personeel daar regeert, angevoerd door de bonden.
Reputatie 1
Badge
En waarom krijg ik via de NS app geen bericht dat er een verstoring is op mijn vaste traject en dat mijn trein niet rijdt? :(
ff doordenken knul. Dan moet iemand dat bedenken om op zo'n lijst te gaan zetten en dat daarbij alle betreffende trajecten (dus zeg maar heel NL) en er moet ook nog iemand zijn die daar in alle hektiek tijd voor heft. Mischien had juist die ene persoon wel zijn vrije dag.
Ik herinner bij dit soort onnozele vragen van vroeger les 1 toen de computers kwamen: je kan er echt alleen uithalen wat iemand eerder er heeft ingestopt.
ff doordenken knul.
Knul?

Dan moet iemand dat bedenken om op zo'n lijst te gaan zetten en dat daarbij alle betreffende trajecten (dus zeg maar heel NL) en er moet ook nog iemand zijn die daar in alle hektiek tijd voor heft. Mischien had juist die ene persoon wel zijn vrije dag.
Ik herinner bij dit soort onnozele vragen van vroeger les 1 toen de computers kwamen: je kan er echt alleen uithalen wat iemand eerder er heeft ingestopt.

Dat heet automatisering. Onnozele vraag? Hoe denk je dat de wereld werkt? Het is gigantisch onnozel hoe onwetend sommige mensen zijn.
Reputatie 1
Iskov weet ook vast&zeker dat hier al diverse dagenlange stakingen (rondje rond de kerk) om zijn geweest. Wat ertoe leidt dat veel mensen die NS wat van binnen kennen zeggen dat het personeel daar regeert, angevoerd door de bonden.
En precies zulke gebeurtenissen zoals gister bewijzen maar weer eens dat het personeel ongelijk had in deze discussie en de klant daar de dupe van is.
Reputatie 2
Denk er ook aan dat niet alle machinisten overal mogen rijden. Het is heel leuk als je een trein hebt staan om bijvoorbeeld naar Arnhem te gaan, maar als er enkel 5 machinisten in die kantine zitten die niet over dit stukje spoor mogen rijden is het lastig die trein te laten rijden
Maar evengoed: bijna geen enkel van de Intercity-stations met een rechtstreekse verbinding met Utrecht ligt op meer dan 2 uur treinen afstand. In theorie kan een trein dus heen en weer in 4 uur tijd en kun je dus in maximaal 4 uur op elke plek materieel (en personeel) krijgen.
Als de verstoring dus - volgens ProRail) om 12:30 is opgelost, dan zou je toch mogen verwachten dat uiterlijk 16:30 alles weer normaal is. In eerste instantie gaf NS ook 16:00 aan op de Reisplanner...

Dan rijden er op de diverse trajecten ook nog treinen die niet meer in Utrecht kunnen komen. Die zouden kunnen gaan "pendelen", bijv. tussen Nijmegen en Driebergen-Zeist. Maar nee, alles wordt stilgezet. Ik vind het er weer op lijken dat NS alleen maar alles op alles zet om de eigen zaakjes weer op orde te krijgen, zonder daarbij te letten op het belang van de reiziger.
Maar evengoed: bijna geen enkel van de Intercity-stations met een rechtstreekse verbinding met Utrecht ligt op meer dan 2 uur treinen afstand. In theorie kan een trein dus heen en weer in 4 uur tijd en kun je dus in maximaal 4 uur op elke plek materieel (en personeel) krijgen.

Dat is te simpel geredeneerd. Er moet wel personeel zijn op elke trein die rijdt, dus je kunt niet onbeperkt personeel naar een andere plaats laten reizen.
Reputatie 1
Dat is te simpel geredeneerd. Er moet wel personeel zijn op elke trein die rijdt, dus je kunt niet onbeperkt personeel naar een andere plaats laten reizen.

Niet echt, op het moment dat de verstoring optreed heeft iedere trein een complete bezetting, deze blijft aan boord om de eerst volgende rit op te pakken of totdat ze afgelost worden, heel simpel en effectief. Misschien dat er dan hier en daar een paar mensen de overtime in gaan, maar dat is wat mij betreft 'part-of-the-job'
Niet echt, op het moment dat de verstoring optreed heeft iedere trein een complete bezetting, deze blijft aan boord om de eerst volgende rit op te pakken of totdat ze afgelost worden, heel simpel en effectief. Misschien dat er dan hier en daar een paar mensen de overtime in gaan, maar dat is wat mij betreft 'part-of-the-job'
Klopt, maar de berekening van henkh_63 op basis van de reistijd vanaf Utrecht gaat dan natuurlijk niet op. Je kunt een machinist niet z.s.m. naar 's-Hertogenbosch laten passagieren als hij nog niet afgelost is op de trein naar Groningen.
Reputatie 3
Badge
Ook het idee van pendelen is te simpel geredeneerd.

Treinen rijden in het algemeen aan de rechterkant op dubbelspoor. Daar zijn ook alle seinen op ingericht. Dus als je een trein bij Driebergen-Zeist wilt laten terugsteken, staat hij aan de verkeerde kant van het spoor. Je moet hem dus ergens van spoor kunnen laten wisselen. En naar wat ik ervan begrijp, kan dat lang niet overal. Zeker niet nu er op veel plekken wissels verwijderd zijn om het onderhoud terug te dringen.
Reputatie 1
Klopt, maar de berekening van henkh_63 op basis van de reistijd vanaf Utrecht gaat dan natuurlijk niet op. Je kunt een machinist niet z.s.m. naar 's-Hertogenbosch laten passagieren als hij nog niet afgelost is op de trein naar Groningen.

Maar dat is ook niet nodig voor MC's die al op een trein zitten, je verplaatsst alleen 'vrije' MC's en HC's. De trein in den Bosch heeft als het goed is ook al een bezetting.

Treinen rijden in het algemeen aan de rechterkant op dubbelspoor.
Dat is niet helemaal waar, meeste spoor in NL is uitgevoerd met Dubbel Enkelspoor beveiliging' daarnaast is er ook nog 'Beveiligd Linkerspoorbeveiliging' dus als er al geen wissels zijn is er voldoende mogelijkheid om met een (bijna)gelijke capaciteit verkeerd spoor te rijden.

Maar dat is ook niet nodig voor MC's die al op een trein zitten, je verplaatsst alleen 'vrije' MC's en HC's. De trein in den Bosch heeft als het goed is ook al een bezetting.

Dan krijg je dat de machinist die om 14:00 uur zijn dienst zou eindigen in Zwolle, om 18:00 pas klaar is en dan in Maastricht staat, terwijl een andere machinist na een halve dag werken al naar huis kan door zo'n verwisseling. Het lijkt me niet wenselijk met het oog op de veiligheid om de diensten van machinisten lang op te rekken, vermoedelijk is het ook verboden.

Treinen rijden in het algemeen aan de rechterkant op dubbelspoor.
Dat is niet helemaal waar, meeste spoor in NL is uitgevoerd met Dubbel Enkelspoor beveiliging' daarnaast is er ook nog 'Beveiligd Linkerspoorbeveiliging' dus als er al geen wissels zijn is er voldoende mogelijkheid om met een (bijna)gelijke capaciteit verkeerd spoor te rijden.

Dan rijd je de volgende trein over hetzelfde spoor tegemoet. Bovendien kost keren op een station meer tijd dan stoppen en doorrijden. Daar is op lang niet alle stations voldoende overcapaciteit voor.
Reputatie 2
er worden hierboven allerlei redenen aangedragen waarom een stroomstoring van 20 minuten tot een chaos van meerdere uren kan leiden, maar ik lees nergens wat de NS probeert te doen om deze chaos de volgende keer te vermijden.
Misschien moet je die dag dan wel overstappen op een noodrooster en misschien moet een machinist dan maar even van Amersfoort naar Utrecht en weer terug, desnoods zonder conducteur, maar zorg in ieder geval dat je beter voorbereid bent.
Reputatie 1
Dan krijg je dat de machinist die om 14:00 uur zijn dienst zou eindigen in Zwolle, om 18:00 pas klaar is en dan in Maastricht staat, terwijl een andere machinist na een halve dag werken al naar huis kan door zo'n verwisseling. Het lijkt me niet wenselijk met het oog op de veiligheid om de diensten van machinisten lang op te rekken, vermoedelijk is het ook verboden.
Ja, je kan het niet tot in het oneindige rekken, maar een 2 a 3 uur moet toch kunnen, in die tijd kun je het overig beschikbare personeel naar de juiste plaats vervoeren.

Dan rijd je de volgende trein over hetzelfde spoor tegemoet. Bovendien kost keren op een station meer tijd dan stoppen en doorrijden. Daar is op lang niet alle stations voldoende overcapaciteit voor.
Daar heb je inderdaad een punt van die tegentrein, maar er zouden dus voldoende wissel mogelijkheden moeten zitten. En anders worden het hele korte pendeltjes van station naar station. Kost inderdaad tijd, maar je houd wel het materieel op ongeveer de juiste plek en je reizigers komen uiteindelijk (al is het met wat extra overstappen) ook nog eens ergens, al wordt het lastig om op bestemming te komen als deze aan de andere kant van Ut ligt
Daar heb je inderdaad een punt van die tegentrein, maar er zouden dus voldoende wissel mogelijkheden moeten zitten. En anders worden het hele korte pendeltjes van station naar station. Kost inderdaad tijd, maar je houd wel het materieel op ongeveer de juiste plek en je reizigers komen uiteindelijk (al is het met wat extra overstappen) ook nog eens ergens, al wordt het lastig om op bestemming te komen als deze aan de andere kant van Ut ligt

Precies mijn punt. Vandaag ligt Utrecht weer plat door een sein- en wisselstoring, maar er rijden nu ook geen treinen op bijv. het traject Driebergen-Zeist - Arnhem vv. Om er maar eens één te noemen (toevallig het traject dat ik altijd reis 😉 ). Met een betere logistiek zou je op die trajecten gemakkelijk een pendeldienst in stand kunnen houden. Niet iedereen hoeft naar of langs Utrecht.

Reageer