"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal | NS Community

"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal

  • 4 September 2019
  • 79 reacties
  • 5463 Bekeken

Reputatie 1
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).
Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.
ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

79 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is alleen ter plekke op te lossen. Het kan een vorm van wijsheid zijn deze opmerkingen te voorkomen. De kans dat u er van verschoond blijft is dan groter, zeker als uit uw woorden blijkt, dat het de afgelopen dagen kennelijk vaker voorkwam. We waren er niet bij en wat de inbreng van anderen, naast uw eigen inbreng als aanleiding hierbij was, is voor ons onmogelijk te bepalen.

De opmerkingen waarbij een verklaring wordt gegeven, komen bij mij niet onredelijk over en als het vaker gebeurt, is het toch iets om over na te denken.
Beste Jansen Bouwens, welkom bij onze Community!

Het is altijd vervelend als je op een manier wordt aangesproken waar je het niet mee eens bent. Ikzelf heb geleerd dat op een duidelijk toch prettige manier aan de desbetreffende persoon zelf uit te leggen. Je moet goed begrijpen dat ik vanaf hier geen controle heb over de manier waarop dit tegen jou wordt gezegd. Dat neemt niet weg dat ik het erg jammer vind dat het op een onwenselijke manier gebeurt. Mogelijk zou je mijn collega een tip kunnen geven? 🙂
Het gaat hier niet om een persoon, het is een bloed irritante opgenomen boodschap "Loop je even door" die elke 10 seconden of zo afgedraaid wordt bij de trappen op Utrecht CS. Beledigend, hoop dat ze er snel mee stoppen. Loop zelf door, inderdaad.
Reputatie 7
Badge
Die mensen staan daar omdat het perron bij spoor 5 ter hoogte van die roltrappen behoorlijk smal is en de trein met een aardig vaartje binnen komt rollen.
Die boodschap wordt je voor je eigen veiligheid gegeven en niet omdat men het zo leuk vindt om voor de zoveelste keer een slimme opmerking te krijgen.
De boodschap is te horen als je de normale trap op loopt (en dus niet sneller kan doordat er een massa mensen voor je loopt). Het zijn geen mensen, het is een opgenomen geluid. En als ze geen slimme opmerkingen willen, moeten ze er een iets beleefdere oproep van maken, "loop je even door" zeg je tegen een kleuter, niet tegen een klant.
Het is inderdaad een vervelende toon die wordt aangeslagen. Ook dat het iedere 10 seconden wordt afgespeeld.
Merkwaardig. Aan de ene kant organiseerd de overheid propagandacampagnes in het kader van de #doeslief, die het respect en de vriendelijkheid jegens onder meer conducteurs moeten bevorderen.
Aan de andere kant heeft NS daar in dit geval kennelijk in het geheel geen boodschap aan als het om het bejegenen van betalende klanten gaat.
Badge +3
Het zal wel een proef zijn (alleen spoor 5/7 Utrecht Centraal, of is het overal?), net als met die 'aftelklok' op de borden bij spoor 18 zodat je wist hoe lang je nog mocht instappen. Of die borden in Den Bosch/Schiphol waar de trein stopt en waar de 1e klas is en waar de WC is, en waar er fietsen mee kunnen...

Gezien de reacties/commentaren op Twitter (en hier!) geen lang leven beschoren, dus het wordt waarschijnlijk geen blijvertje zoals "mind your step" op rolbanden bij vliegvelden, of "mind the gap" in de metro in Londen.
De boodschap is te horen als je de normale trap op loopt (en dus niet sneller kan doordat er een massa mensen voor je loopt). Het zijn geen mensen, het is een opgenomen geluid. En als ze geen slimme opmerkingen willen, moeten ze er een iets beleefdere oproep van maken, "loop je even door" zeg je tegen een kleuter, niet tegen een klant.

Van mij hoeft zulk gepamper ook niet want het werkt m.i. kuddegedrag in de hand. Waarom zou je zelf nog nadenken als het systeem dat al doet? Het is stuitend om te zien dat sommigen zich volkomen hersenloos gedragen. Heb je dan echt niet door dat mensen achter je op de (rol)trap geen kant op kunnen?
Ik snap nu beter waar mijn irritatie vandaag komt: ik stap daar *uit* de trein, en ga direct de trap op, tussen de rest van de massa uitstappers. Daar hoor ik die tekst.

Dus ik dacht dat hij bij de trap hoorde en dat ze bedoelen dat ik sneller moest lopen. Maar hij is bedoeld voor wachtenden op het perron, blijkbaar.

Dan nog vind ik "loop je even door" De verkeerde toon.
Reputatie 7
Badge
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).
Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.
ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

Lekker klantvriendelijk weer. Altijd jammer dit. 😔
Reputatie 7
Badge
Wacht even hoor....is dit nou een echt mens die dit zegt of een opname?🤔
Badge +3
Wacht even hoor....is dit nou een echt mens die dit zegt of een opname?🤔
Opname, elke 10 seconden.
Reputatie 7
Badge

Opname, elke 10 seconden.


Ooh joh. Dat veranderd de zaak vind ik. In dat geval snap ik het probleem niet zo van TS.
Reputatie 4
Laten ze er dan iets ludieks van maken, bijv. ingesproken door Bert en/of Ernie, of door iemand met een plat Utrechts accent. Dan komt de boodschap al wat leuker over hopelijk.
Reputatie 7
Badge
Laten ze er dan iets ludieks van maken, bijv. ingesproken door Bert en/of Ernie, of door iemand met een plat Utrechts accent. Dan komt de boodschap al wat leuker over hopelijk.

Ja maar dat is niet bepaald professioneel.
Reputatie 2
Ik vind het bandje ook heel irritant, zeker als je er al een drukke werkdag op hebt zitten. Doe dan in ieder geval de frequentie omlaag, 10 sec is echt veel. En het geluid draagt ook ver, als je even verderop of op perron 8 op een trein staat te wachten hoor je m nog. Elke 10 seconden...
Badge +3
Op Twitter ook veel geklaag inderdaad.

NS ^webcare zegt dat die boodschap (automatisch) afgespeeld wordt als er op een gegeven moment te veel mensen staan op een bepaalde plaats... met als doel om reizigers te spreiden over het perron dus. Weg van de (rol)trappen dus.

Prima, we kunnen immers niet allemaal die trein in door één deur! De Beste Reizigers in de spits weten dat niet zelf natuurlijk?

En als ze dan allemaal ergens anders heen lopen.. blijft die Efteling boodschap gewoon klinken, zelfs al staat er bijna niemand! Gewoon elke 10 seconden (iemand zei al 7 seconden).

En de klap op de vuurpijl.. Dan staan we allemaal netjes gespreid (die suffe omroep mag uit..want die signaleert dat dus allemaal automatisch volgens de NS ?!)

Dan komt er een ieniemienie treintje aan en mogen we alsnog terug lopen/rennen naar de dichtsbijzijnde deur, liefst voordat er gefloten wordt?

Heel snel mee stoppen dus, die proef... spoor 5/7 Utrecht.
Zoals ik inmiddels begrepen heb is dit een proef van ProRail en ik heb hem van de week ook gehoord en de boodschap had inderdaad een stukje vriendelijker gekund en heeft een hoog Efteling gehalte, alleen het 'papier hier, papier hier' mist nog.

Het is heel irritant in ieder geval en jammer dat er blijkbaar nog steeds niets mee gedaan is om dit te verbeteren, klachten genoeg lijkt mij.
Beste lezers.

Graag kijk ik of hierin iets kan worden aangepast. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de manier van aanspreken wellicht op een betere manier had gekund dan nu het geval is. Wat Jeroen al aangeeft, zijn er signalen genoeg om hier iets mee te doen.
De vraag is of vriendelijk vragen via de omroep wel zou helpen. In Japan geeft het stationspersoneel vaak de aanwijzing om door te lopen en ben je net als hier verplicht aanwijzingen van het personeel op te volgen.
Reputatie 5
Het is mooi dat er eindelijk een oproep wordt gedaan dat mensen door moeten lopen,maar inderdaad doe dit wel op een nette manier.
Wel graag doorlopen inderdaad,want ik heb het meegemaakt dat de trein 10 minuten later vertrok doordat mensen niet doorliepen,terwijl toch duidelijk te zien was dat deze mensenmassa niet in 2 coupe's past! (onder en boven)
En die 10 minuten is mintens zo ergerlijk als de bedoelde oproep en zeker als je het zelf wel goed doet.
NS, kan het afspelen van dat bandje aub zsm worden gestaakt? Het is echt ongelooflijk vervelend!! En welk wonder kwam op het idee om het iedere 10 seconden af te spelen? Ook wanneer er amper mensen op het perron staan!
Het is de toon die veel mensenliefde aanstaat. Mij ook niet. Daarnaast het clubje hulptroepen wat daar mensen aanspraak op de manier van een ouderwetse meneer agent.

weten die mensen dat reizigers hun salaris betalen? Misschien een andere insteek namelijk hulp bieden aan klanten dus klantgericht en niet regelgericht?

veiligheid is natuurlijk goed maar dit kan veel beter.

anders kunnen we zelf ook wel wat verzinnen:

Bouw wat bredere perrons, dan is er plaats voor iedereen

Conducteur loop wat sneller door dan kunt u kaartjes controleren van iedereen

zet je vouwfiets niet voor een stoel zo is er een zitplaats voor iedereen

en waarom kan het in Engeland vriendelijker? PLEASE MIND THE GAP
Badge +3
Die "mind the gap" in Engeland is natuurlijk een klassieker en traditie.

Op Schiphol (de lange rolbanden) nog een tijdje "please step off" of zoiets aan het eind. Dat is nog verdedigbaar (anders val je om, opletten dus graag) 😅

Maar de NS doen er als schepje er bovenop "dan is er ruimte voor iedereen" terwijl er bijna niemand staat en die omroep lekker door gaat... Business as usual op spoor 5/7 🤔 Doe die test-omroep op Amsterdam Zuid en ook even in het Engels (veel smallere perrons daar).

Reageer