"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal

  • 4 September 2019
  • 79 reacties
  • 5464 Bekeken


Toon eerste bericht

79 reacties

NS, kan het afspelen van dat bandje aub zsm worden gestaakt? Het is echt ongelooflijk vervelend!! En welk wonder kwam op het idee om het iedere 10 seconden af te spelen? Ook wanneer er amper mensen op het perron staan!
Het is de toon die veel mensenliefde aanstaat. Mij ook niet. Daarnaast het clubje hulptroepen wat daar mensen aanspraak op de manier van een ouderwetse meneer agent.

weten die mensen dat reizigers hun salaris betalen? Misschien een andere insteek namelijk hulp bieden aan klanten dus klantgericht en niet regelgericht?

veiligheid is natuurlijk goed maar dit kan veel beter.

anders kunnen we zelf ook wel wat verzinnen:

Bouw wat bredere perrons, dan is er plaats voor iedereen

Conducteur loop wat sneller door dan kunt u kaartjes controleren van iedereen

zet je vouwfiets niet voor een stoel zo is er een zitplaats voor iedereen

en waarom kan het in Engeland vriendelijker? PLEASE MIND THE GAP
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

"Dit is een pilot om te komen tot een betere spreiding over het perron, waardoor het in- en uitstappen sneller moet gaan en mensen meer kans hebben op een zitplaats. In de praktijk blijkt dat veel reizigers bij de (rol)trapafgangen blijven staan, waardoor het daar ophoopt. Zowel het uitstappen als instappen wordt daardoor bemoeilijkt. Er wordt bekeken of door mensen aan te sporen door te lopen, dit verbetert. En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.
Badge +3
Die "mind the gap" in Engeland is natuurlijk een klassieker en traditie.

Op Schiphol (de lange rolbanden) nog een tijdje "please step off" of zoiets aan het eind. Dat is nog verdedigbaar (anders val je om, opletten dus graag) 😅

Maar de NS doen er als schepje er bovenop "dan is er ruimte voor iedereen" terwijl er bijna niemand staat en die omroep lekker door gaat... Business as usual op spoor 5/7 🤔 Doe die test-omroep op Amsterdam Zuid en ook even in het Engels (veel smallere perrons daar).

Het betreft een proef, al deze feedback wordt meegenomen bij de evaluatie. Dus op dit moment wordt er nog niets aangepast.

Dus de NS gaat liever nog even door met het irriteren van haar klanten? Zijn er ook positieve reacties binnengekomen?

Tot wanneer loopt deze proef?

Reputatie 7
Badge
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

...... En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.

Dit gaat toch wel een beetje heel erg veel in tegen een positieve klantbeleving bij een treinreis, is dit echt het officiële statement ??? 🤔🤔🤔

Overigens hoor je het zelfs boven in de hal op Utrecht Centraal als je enigszins in de buurt van spoor 5 en de roltrap komt.

 

Echt serieus wordt je goede prima bericht niet genomen @Jeroen . Zelfs na een week geen inhoudelijke reactie, behalve dat het "wordt meegenomen". Tsja, dat wordt zo'n beetje alles op deze Community!

:joy::rofl:  Maar dan hoor ik het niet als er een reiziger is die nog een vraag heeft. Daarom stond ik  vanmorgen zelfs iets langer vlak bij de roltrap op spoor 5. :pensive: 

 

Of opper je nu het idee dat deze oordopjes uitgedeeld gaan worden bij perron 5 zowel op het perron als boven bij de roltrap. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3
Doet me denken aan de Efteling muziek op Amsterdam Centraal op bepaalde tijden. Ook bedoeld om irritant te zijn.
https://www.at5.nl/artikelen/173334/efteling-muziek-tegen-hangjongeren-op-centraal-station

Rood schilderen of schuine witte of gele strepen of afkruizen (denk aan plekken waar men niet wilt dat je er parkeert) is minder irritant. Misschien nog ergens een aanduiding (bord/poster) dat je er niet stil moet staan maar doorlopen.
Reputatie 7
Badge +3

Neem je dan ook een ladder mee om erbij te kunnen? :joy:

En ik denk dat je dan de complete omroep op dat perron uitschakelt, dus ook de nuttige. Misschien moet iedereen een voorbeeld nemen aan het boerenprotest en voor de deur van NS hoofdkwartier gaan protesteren. :laughing:

 

Doet me denken aan de Efteling muziek op Amsterdam Centraal op bepaalde tijden. Ook bedoeld om irritant te zijn.

Zit wel een gevoel voor humor in. En het is typisch Nederlands. Draai deze muziek anders in de buurt van de roltrappen 😉

Persoonlijk vind ik het heel irritant hoe kort de tijd is tussen de herhalingen van het bericht. Als ik snel doorloop (wat ik al van plan was, omdat ik voorin wilde instappen), hoor ik alsnog het bericht een stuk of 6 keer voordat ik eindelijk ver genoeg ben van de luidsprekers. Ik ben blij dat ik niet dagelijks naar Amsterdam/Schiphol hoef.

Ik ben een niet opvliegend persoon, maar de constante herhaling is tergend.

De toon en complete zinloosheid ervan (boodschap galmt over het perron terwijl er niemand bij de roltrap staat), is mens onteerend… Je voelt je sowieso al minderwaardig vee in het OV.

Ik heb het ‘probleem’ wat deze audioboodschap probeert op te lossen trouwens nooit echt meegemaakt.  Je spreekt elkaar er immers op aan. Maar goed mocht het een ding zijn, doe anders zo’n ‘niet stilstaan’ kruis op de vloer of een mooi rood gestreept vak oid. 

 

Reputatie 5

En nog steeds liggen de mensen gestapeld in de coupe het dichtst bij de trap en is de rest van de coupe’s bijna leeg. :p

Voel me zelf nooit als minderwaardig vee in het OV….anders zou ik er ook geen gebruik van maken. Maar de manier waarop NS zich richting haar klanten uit voelt soms wel een beetje aan alsof dat de insteek is. Het hoeft van mij niet allemaal zo casual en hip. Ik kan er tegen, maar je zal maar een jaar of 50-60-70 zijn. Zou me er kapot aan ergeren. 

Reputatie 7
Badge +3

Voordeel voor jou toch dat je dit weet?  Dan weet jij tenminste waar je moet gaan zitten en zit de rest lekker opgepropt? :grin:

Badge +3

Even afstoffen dit topic, https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2115422/hou-je-wel-1-5-meter-afstand-op-perron-5-van-utrecht-cs-wordt-dat-automatisch-bekeken.html (dank @MoDe voor de link).

Geloof/hoop dat de Efteling boodschap wel verleden tijd is, maar ja als die wifi of bluetooth beacons er toch al hingen waarom niet iets (anoniems) mee doen?

Reputatie 7
Badge
Laten ze er dan iets ludieks van maken, bijv. ingesproken door Bert en/of Ernie, of door iemand met een plat Utrechts accent. Dan komt de boodschap al wat leuker over hopelijk.

Ja maar dat is niet bepaald professioneel.
Badge +3

Nog wat meer info, ze werken met telefoonsignalen! :thinking:

Ik ga hier een melding van maken. Het kan zijn dat deze omroep te scherp is afgesteld. Deze werkt op telefoonsignalen. ^RW


Maar men gaat op onderzoek uit:

Dat zouden we dus intern moeten onderzoeken. Misschien wordt de stationshal wel opgevangen. Dan gaat het door. ^RW

Is deze test al bijna afgelopen?

Stel ik je erg teleur als die tekst, zelfs met een leeg perron, nog afgespeelt werd pas geleden ?

@Henk_NL kom er maar in… Snapt u het misschien?

 

Wilde gok: het plan was om er allerlei tracking aan te koppelen, in de praktijk is dat nooit in productie gebracht.

Badge +3

Is toch te gek voor woorden.. 

  • Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen (aldus de NS!)? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

Ik overweeg inmiddels een luchtbuks mee te nemen om de speakers stuk te schieten. 
Crowd management kan ook op andere manieren dan met vragend gebod. 
Velen hebben reeds gevraagd waarom de lengte van de trein op geen enkele manier wordt getoond op het perron, maar slechts in de app. Weten dat je doorloopt naar een rustiger deel van de trein is positieve beïnvloeding; maar botweg betalende klanten vragen om op te krassen doet me ernstig overwegen om, na ruim dertig jaar NS-fan geweest te zijn, over te stappen op ander vervoer. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn.  

Reputatie 7
Badge +4
Het is alleen ter plekke op te lossen. Het kan een vorm van wijsheid zijn deze opmerkingen te voorkomen. De kans dat u er van verschoond blijft is dan groter, zeker als uit uw woorden blijkt, dat het de afgelopen dagen kennelijk vaker voorkwam. We waren er niet bij en wat de inbreng van anderen, naast uw eigen inbreng als aanleiding hierbij was, is voor ons onmogelijk te bepalen.

De opmerkingen waarbij een verklaring wordt gegeven, komen bij mij niet onredelijk over en als het vaker gebeurt, is het toch iets om over na te denken.
Beste Jansen Bouwens, welkom bij onze Community!

Het is altijd vervelend als je op een manier wordt aangesproken waar je het niet mee eens bent. Ikzelf heb geleerd dat op een duidelijk toch prettige manier aan de desbetreffende persoon zelf uit te leggen. Je moet goed begrijpen dat ik vanaf hier geen controle heb over de manier waarop dit tegen jou wordt gezegd. Dat neemt niet weg dat ik het erg jammer vind dat het op een onwenselijke manier gebeurt. Mogelijk zou je mijn collega een tip kunnen geven? 🙂

Reageer