Skip to main content
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).

Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.

ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

:joy::rofl:  Maar dan hoor ik het niet als er een reiziger is die nog een vraag heeft. Daarom stond ik  vanmorgen zelfs iets langer vlak bij de roltrap op spoor 5. :pensive: 

Of opper je nu het idee dat deze oordopjes uitgedeeld gaan worden bij perron 5 zowel op het perron als boven bij de roltrap. :grinning:

Ik ben een niet opvliegend persoon, maar de constante herhaling is tergend.

De toon en complete zinloosheid ervan (boodschap galmt over het perron terwijl er niemand bij de roltrap staat), is mens onteerend… Je voelt je sowieso al minderwaardig vee in het OV.

Ik heb het ‘probleem’ wat deze audioboodschap probeert op te lossen trouwens nooit echt meegemaakt.  Je spreekt elkaar er immers op aan. Maar goed mocht het een ding zijn, doe anders zo’n ‘niet stilstaan’ kruis op de vloer of een mooi rood gestreept vak oid. 

Voel me zelf nooit als minderwaardig vee in het OV….anders zou ik er ook geen gebruik van maken. Maar de manier waarop NS zich richting haar klanten uit voelt soms wel een beetje aan alsof dat de insteek is. Het hoeft van mij niet allemaal zo casual en hip. Ik kan er tegen, maar je zal maar een jaar of 50-60-70 zijn. Zou me er kapot aan ergeren. 

Is deze test al bijna afgelopen?

Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

...... En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.

Dit gaat toch wel een beetje heel erg veel in tegen een positieve klantbeleving bij een treinreis, is dit echt het officiële statement ??? 🤔🤔🤔

Overigens hoor je het zelfs boven in de hal op Utrecht Centraal als je enigszins in de buurt van spoor 5 en de roltrap komt.

Echt serieus wordt je goede prima bericht niet genomen @Jeroen . Zelfs na een week geen inhoudelijke reactie, behalve dat het "wordt meegenomen". Tsja, dat wordt zo'n beetje alles op deze Community!

Het betreft een proef, al deze feedback wordt meegenomen bij de evaluatie. Dus op dit moment wordt er nog niets aangepast.

Dus de NS gaat liever nog even door met het irriteren van haar klanten? Zijn er ook positieve reacties binnengekomen?

Tot wanneer loopt deze proef?

Is toch te gek voor woorden.. 

• Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen (aldus de NS!)? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

Doet me denken aan de Efteling muziek op Amsterdam Centraal op bepaalde tijden. Ook bedoeld om irritant te zijn.

Zit wel een gevoel voor humor in. En het is typisch Nederlands. Draai deze muziek anders in de buurt van de roltrappen 😉
Doet me denken aan de Efteling muziek op Amsterdam Centraal op bepaalde tijden. Ook bedoeld om irritant te zijn.

https://www.at5.nl/artikelen/173334/efteling-muziek-tegen-hangjongeren-op-centraal-station

Rood schilderen of schuine witte of gele strepen of afkruizen (denk aan plekken waar men niet wilt dat je er parkeert) is minder irritant. Misschien nog ergens een aanduiding (bord/poster) dat je er niet stil moet staan maar doorlopen.
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

"Dit is een pilot om te komen tot een betere spreiding over het perron, waardoor het in- en uitstappen sneller moet gaan en mensen meer kans hebben op een zitplaats. In de praktijk blijkt dat veel reizigers bij de (rol)trapafgangen blijven staan, waardoor het daar ophoopt. Zowel het uitstappen als instappen wordt daardoor bemoeilijkt. Er wordt bekeken of door mensen aan te sporen door te lopen, dit verbetert. En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.
Die "mind the gap" in Engeland is natuurlijk een klassieker en traditie.

Op Schiphol (de lange rolbanden) nog een tijdje "please step off" of zoiets aan het eind. Dat is nog verdedigbaar (anders val je om, opletten dus graag) 😅

Maar de NS doen er als schepje er bovenop "dan is er ruimte voor iedereen" terwijl er bijna niemand staat en die omroep lekker door gaat... Business as usual op spoor 5/7 🤔 Doe die test-omroep op Amsterdam Zuid en ook even in het Engels (veel smallere perrons daar).
Het is de toon die veel mensenliefde aanstaat. Mij ook niet. Daarnaast het clubje hulptroepen wat daar mensen aanspraak op de manier van een ouderwetse meneer agent.

weten die mensen dat reizigers hun salaris betalen? Misschien een andere insteek namelijk hulp bieden aan klanten dus klantgericht en niet regelgericht?

veiligheid is natuurlijk goed maar dit kan veel beter.

anders kunnen we zelf ook wel wat verzinnen:

Bouw wat bredere perrons, dan is er plaats voor iedereen

Conducteur loop wat sneller door dan kunt u kaartjes controleren van iedereen

zet je vouwfiets niet voor een stoel zo is er een zitplaats voor iedereen

en waarom kan het in Engeland vriendelijker? PLEASE MIND THE GAP
NS, kan het afspelen van dat bandje aub zsm worden gestaakt? Het is echt ongelooflijk vervelend!! En welk wonder kwam op het idee om het iedere 10 seconden af te spelen? Ook wanneer er amper mensen op het perron staan!
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).

Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.

ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

Lekker klantvriendelijk weer. Altijd jammer dit. 😔

@Henk_NL kom er maar in… Snapt u het misschien?

Wilde gok: het plan was om er allerlei tracking aan te koppelen, in de praktijk is dat nooit in productie gebracht.

De vraag is of vriendelijk vragen via de omroep wel zou helpen. In Japan geeft het stationspersoneel vaak de aanwijzing om door te lopen en ben je net als hier verplicht aanwijzingen van het personeel op te volgen.
Beste lezers.

Graag kijk ik of hierin iets kan worden aangepast. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de manier van aanspreken wellicht op een betere manier had gekund dan nu het geval is. Wat Jeroen al aangeeft, zijn er signalen genoeg om hier iets mee te doen.
Op Twitter ook veel geklaag inderdaad.

NS ^webcare zegt dat die boodschap (automatisch) afgespeeld wordt als er op een gegeven moment te veel mensen staan op een bepaalde plaats... met als doel om reizigers te spreiden over het perron dus. Weg van de (rol)trappen dus.

Prima, we kunnen immers niet allemaal die trein in door één deur! De Beste Reizigers in de spits weten dat niet zelf natuurlijk?

En als ze dan allemaal ergens anders heen lopen.. blijft die Efteling boodschap gewoon klinken, zelfs al staat er bijna niemand! Gewoon elke 10 seconden (iemand zei al 7 seconden).

En de klap op de vuurpijl.. Dan staan we allemaal netjes gespreid (die suffe omroep mag uit..want die signaleert dat dus allemaal automatisch volgens de NS ?!)

Dan komt er een ieniemienie treintje aan en mogen we alsnog terug lopen/rennen naar de dichtsbijzijnde deur, liefst voordat er gefloten wordt?

Heel snel mee stoppen dus, die proef... spoor 5/7 Utrecht.
De boodschap is te horen als je de normale trap op loopt (en dus niet sneller kan doordat er een massa mensen voor je loopt). Het zijn geen mensen, het is een opgenomen geluid. En als ze geen slimme opmerkingen willen, moeten ze er een iets beleefdere oproep van maken, "loop je even door" zeg je tegen een kleuter, niet tegen een klant.
Het is inderdaad een vervelende toon die wordt aangeslagen. Ook dat het iedere 10 seconden wordt afgespeeld.
Laten ze er dan iets ludieks van maken, bijv. ingesproken door Bert en/of Ernie, of door iemand met een plat Utrechts accent. Dan komt de boodschap al wat leuker over hopelijk.

Ja maar dat is niet bepaald professioneel.

Even afstoffen dit topic, https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2115422/hou-je-wel-1-5-meter-afstand-op-perron-5-van-utrecht-cs-wordt-dat-automatisch-bekeken.html (dank @MoDe voor de link).

Geloof/hoop dat de Efteling boodschap wel verleden tijd is, maar ja als die wifi of bluetooth beacons er toch al hingen waarom niet iets (anoniems) mee doen?

NS durft schijnbaar gewoon geen keuze te maken. De ene communicatie is in jij-vorm, de andere weer in u-vorm, soms zelfs gecombineerd binnen één bericht. En ik snap op zich wel dat je met zo'n brede doelgroep iedereen tevreden wil stellen, maar juist die inconsequentie stelt mij ontevreden :slight_smile:

Goedemorgen MrFreeze, Dit kan ik je verklaren! Als je telefonisch of via e-mail contact met ons opneemt, dan doe je dit via een formeel kanaal en zal je aangesproken worden met u. Doe je dit via de Live-chat, Twitter, Facebook of hier op de Community, dan hanteren wij jij. Je hebt hier namelijk te maken met een informeel kanaal. Neemt dat iets van de verwarring weg? 

Dan wil ik wel nog even apart terugkomen op de e-mail die je hebt gekregen, want ik snap dat je dit een beetje vreemd vind. Helaas heb ik hier geen verklaring voor, maar kan ik op je verzoek wel een melding hierover doorzetten. Zou je willen dat ik dit voor je in orde maak?

Misschien weet niemand meer waar de uitknop zit? :rofl:

Dan wil ik wel nog even apart terugkomen op de e-mail die je hebt gekregen, want ik snap dat je dit een beetje vreemd vind. Helaas heb ik hier geen verklaring voor, maar kan ik op je verzoek wel een melding hierover doorzetten. Zou je willen dat ik dit voor je in orde maak?

Ik vermoed dat de communicatie-afdeling op dit moment wel iets belangrijkers te doen heeft. Mochten ze zich toch vervelen, zet 't dan maar door :wink:

Reageer