Mag dit? | NS Community
beantwoord

Mag dit?

  • 3 December 2022
  • 29 reacties
  • 767 Bekeken

Ik stond om 10:44 op het station Steenwijk) om de trein van 10:47 naar Zwolle te pakken. Helaas bleek het hek dicht te zijn ivm een trein uit Meppel (die al stilstond op het station). De trein naar Zwolle stond ook stil. Er waren nog 3 mensen die eerder waren gekomen dan ik en niet bij de trein konden komen. Er staat nergens dat je 6 minuten voor vertrek op het perron moet zijn… ik heb nu een voorstelling gemist helaas. Kan dit/is dit legitiem? 

icon

Beste antwoord door West 3 December 2022, 11:14

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7

Dit wordt gedaan als er gladde sporen zijn gemeld. Het sein staat dan vóór dat de trein binnenkomt al op groen en de overweg is dan dus dicht, dit om te voorkomen dat de trein in het geval van doorglijden op de open overweg terecht komt.

Reputatie 7
Badge +3

3 minuten van te voren is wel.heel.erg krap voor een trein op dit station. Als de andere trein te laat komt, kun je ook niet oversteken. Er zijn meer stations waar de bomen dichtblijven als er nog een trein langs het perron staat.

Reputatie 7
Badge +3

Drie minuten van te voren erg krap? In Nederland is dat echt onzin. 

In Steenwijk is echt een ongewenste situatie als de infrastructuur er voor zorgt dat je je trein niet kunt halen. Tijd voor een voetgangersbrug of -tunnel.

Reputatie 7
Badge +3

Drie minuten van te voren erg krap? In Nederland is dat echt onzin. 

In Steenwijk is echt een ongewenste situatie als de infrastructuur er voor zorgt dat je je trein niet kunt halen. Tijd voor een voetgangersbrug of -tunnel.

In Steenwijk, maar ook op andere stations met een overgang met bomen naast perrons kan 3 minuten te krap zijn. Ik ken dit soort stations en neem daarvoor extra tijd. Helaas heb ik ook bijna ongelukken zien gebeuren met mensen die onder bomen doordoken om een aankomende trein te willen halen.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, dan deugt de infrastructuur niet. Een brug of tunnel is dan de oplossing voor het vervangen van de overweg.

Reputatie 7
Badge

Drie minuten van te voren zou voldoende moeten zijn. 

Badge +3

Nogmaals, dan deugt de infrastructuur niet. Een brug of tunnel is dan de oplossing voor het vervangen van de overweg.

Geen idee waar het detectiepunt ligt voor Steenwijk, maar een sprinter doet over Wolvega - Steenwijk 8 minuten, een intercity pakweg 5½ minuut.

Het heeft dus weinig zin om een overpad (het hek, zie kaartje) 6 minuten van tevoren te sluiten zolang er geen trein door Wolvega is gekomen (dat detectiepunt is er in ieder geval, zie doorkomsten) 🤔

Treinen vanuit Meppel spelen hier niet mee, want die komen aan op spoor 2, en als die toch spoor 1 gebruiken mag de overgang open zodra ze aan het perron staan.

Welkom bij de Community overigens @R.Poutsma 

Edit: in die doorkomsttijden lijkt de stop op Steenwijk te missen, maar hij is dus wel gestopt (én te vroeg vertrokken). Gevalletje pech of GTbV dus.

 

Reputatie 7
Badge +3

De conclusie blijft het zelfde: de infrastructuur deugt niet als de overweg veel te vroeg wordt gesloten waardoor mensen hun trein missen.

Reputatie 7
Badge +3

De conclusie blijft het zelfde: de infrastructuur deugt niet als de overweg veel te vroeg wordt gesloten waardoor mensen hun trein missen.

Als je het weet, zorg je toch dat je er eerder bent?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat is symptoombestrijding. Bovendien weet niet iedereen dat dit probleem bestaat.

Er is duidelijk een infrastructuurprobleem dat moet worden opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat is symptoombestrijding. Bovendien weet niet iedereen dat dit probleem bestaat.

Er is duidelijk een infrastructuurprobleem dat moet worden opgelost.

Dat is op meerdere stations. Betaal jij?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zou ik dat moeten betalen? Wat een merkwaardige reactie.

Waarom zou ik dat moeten betalen? Wat een merkwaardige reactie.

Simpelweg omdat ook de overheid geen eindeloze zakken geld beschikbaar heeft om bij iedere klacht maar even meteen een dure tunnel te gaan bouwen.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar is er een structurele ontwerpfout in de infrastructuur en dat bij meerdere stations. Dat moet toch een keer opgelost worden. 

Reputatie 7

Het is niet zo zeer een ontwerpfout, die stations liggen daar waarschijnlijk al vele tientallen jaren en zijn nog gebouwd in een tijd dat het allemaal niet zo nauw kwam. In de oude tijd zaten er bij overwegen gewoon poppetjes in een huisje die daar de bomen omlaag draaiden zodra de trein eraan kwam / moest vertrekken. Met gladde sporen hield men zich toen wat minder bezig, gok ik. Treinen reden toen ook een stuk langzamer en stopten vaker omdat er vroeger meer stations waren.

Het aanleggen van een tunnel of brug kost waarschijnlijk miljoenen. Dat is geld wat nu helemaal niemand uit wil geven want er zijn wel wat belangrijkere issues in het land. De enkele reiziger die hierdoor verrast wordt kan in het vervolg beter een paar minuten eerder komen.

Blijkbaar is er een structurele ontwerpfout in de infrastructuur en dat bij meerdere stations. Dat moet toch een keer opgelost worden. 

Ook bij sommige reizigers lijkt ieder kostenbesef te ontbreken. 

Daarnaast is dit ontstaan door het veiligheids extremisme rond het spoor.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar is er een structurele ontwerpfout in de infrastructuur en dat bij meerdere stations. Dat moet toch een keer opgelost worden. 

Dat moet wel kunnen. Je kunt niet overal onderdoorgangen en/of loopbruggen maken. En buiten of het praktisch kan, het kost handen vol geld. Het gaat niet om een paar stations. Veel kleine en vaak oudere stations hebben dit. Als je weet dat er dit soort overgangen zijn dan zorg toch dat je er eerder bent?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je kunt blijven herhalen dat je maar eerder moet komen maar dat blijft symptoombestrijding. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je niet 5 minuten eerder de overweg over kunt. 

Het lijkt me dat ProRail nog eens goed moet kijken naar het ontwerp van de overwegbeveiliging bij de stations waar dit probleem speelt.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je kunt blijven herhalen dat je maar eerder moet komen maar dat blijft symptoombestrijding. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je niet 5 minuten eerder de overweg over kunt. 

Het lijkt me dat ProRail nog eens goed moet kijken naar het ontwerp van de overwegbeveiliging bij de stations waar dit probleem speelt.

Jij kunt wel blijven herhalen dat er iets aan gedaan moet worden. Maar dit speelt bij meerdere stations, is geen ontwerpfout, maar gebouwd naar toenmalige maatstaven en de bomen blijven dicht juist vanwege beveiliging. Als jij miljarden kunnen vinden dan kan ProRail vast beginnen met de stations waar jij last hebt. Tot die tijd is het een kwestie van er rekening mee houden.

Ik ken het betreffende de station en tot Leeuwarden hebben meerdere stations dit. Omdat ik dat weet zorg ik dat ik op tijd ben. Dat op tijd komen doe ik overigens bij al mijn treinreizen, zeker nu er minder vaak treinen rijden ga ik niet gokken op 3 minuten.

Reputatie 6

ik vind het een rare gedachte, "als je het weet". hoeveel onderzoek moet je als reiziger doen? de spoorbedrijven doen weer eens helemaal niets. in Steenwijk ligt zelfs al een brug, een trap naar het perron zou al veel helpen. oh nee dat gaat niet want poortjes. alweer een systeemprobleem.

 

wellicht een melding bij alle vertrektijden (borden, app, etc) over dit euvel? is ook symptoombestrijding maar kost bijna niks. Maar bijna niks is teveel op het Nederlandsche spoor.ik zou weleens willen weten hoe vaak het gebeurt dat een trein tever doorschiet. Veiligheid is wat mij betreft overrated (lees: te extremistisch op nummer één gezet), het zou kunnen dat dit ook weer een voorbeeld hiervan is.

overigens, als we het over kosten VS veiligheid hebben: nergens is meer geld voor, maar zogenaamde veiligheid mag honderden miljoenen kosten (zie bijvoorbeeld het vele treinvervangend vervoer). dus ja...

Reputatie 7

ik zou weleens willen weten hoe vaak het gebeurt dat een trein tever doorschiet. Veiligheid is wat mij betreft overrated (lees: te extremistisch op nummer één gezet), het zou kunnen dat dit ook weer een voorbeeld hiervan is.

 

 

Niet vaak, maar dat is het m nou juist. Het wordt gedaan voor die enkele keer dat het wel gebeurt / kan gebeuren. Want als er vandaag wel eentje doorschiet en er iemand op een overweg wordt aangereden dan is de wereld te klein want dit ‘had voorkomen kunnen worden’.

Reputatie 7
Badge +3

Wel merkwaardig dat deze overwegen niet zijn opgenomen in de programma’s om overwegen weg te halen. Dit lijkt me een stuk urgenter dan een heleboel andere projecten. Zoals het nu geregeld is kan het niet anders worden omschreven dan als reiziger pesten.

De beste overweg is geen overweg.

Reputatie 7
Badge +3

Wel merkwaardig dat deze overwegen niet zijn opgenomen in de programma’s om overwegen weg te halen. Dit lijkt me een stuk urgenter dan een heleboel andere projecten. Zoals het nu geregeld is kan het niet anders worden omschreven dan als reiziger pesten.

De beste overweg is geen overweg.

Zoals ik al heb gemeld zijn er veel van dit soort overwegen. Er moet wel geld zijn….

Reputatie 6

Wel merkwaardig dat deze overwegen niet zijn opgenomen in de programma’s om overwegen weg te halen. Dit lijkt me een stuk urgenter dan een heleboel andere projecten. Zoals het nu geregeld is kan het niet anders worden omschreven dan als reiziger pesten.

De beste overweg is geen overweg.

Zoals ik al heb gemeld zijn er veel van dit soort overwegen. Er moet wel geld zijn….

Als er geen geld is, is de campagne van onbewaakte overwegen sluiten wel vreemd. Zoals gebruikelijk heeft de sector weer hele typische prioriteiten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het begint met de wil om het probleem aan te pakken. Tijd om in ieder geval de problematiek te inventariseren. 

Reageer