beantwoord

Mag een Railrunnerkaartje door een volwassene als perronkaartje worden gebruikt?

• Anonymous
  • 0 reacties
Je zou zeggen dat een RailRunner kaartje niet door een volwassene als perronkaartje
mag worden gebruikt, maar blijkbaar is dit volgens NS géén frauduleuze 'work-arround'?

Dat ligt er aan op welk station. Als er gesloten poortjes zijn mag je niet naar binnen (tenzij je zelf even een RailRunner à € 2,50 uit een automaat haalt).

Dat is een goede vraag, waarop Robert B je al een goede uitleg heeft gegeven. Ik wilde je nog deze link meegeven waarop je kan kijken of je in aanmerking komt voor een Passagepas.

https://community.ns.nl/op-het-station-17/begeleiding-49188/index1.html#post329694

icon

Beste antwoord door Stijn NS 12 juni 2018, 13:07

Een alternatief voor het kopen van een Railrunnerkaartje à €2,50 is het kopen van een internationale enkele reis naar Essen (België) met 100% korting in NL en 50% korting in Duitsland. Dat kaartje kost €1,20. Zolang je er maar niet mee gaat reizen is het een geldig kaartje om poortjes mee te passeren. Zoals Thom al aangeeft zou dit enkel geldig zijn als je kunt aantonen dat je in Nederland met 100% korting reist en zelfs dan heb je enkel een geldig vervoerbewijs op de stations op de route van je ticket.

Om je op het station te mogen bevinden dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs, wat Slidestops ook al aangaf. Dat je op verschillende manieren poortjes kunt openen wil niet zeggen dat het ook werkelijk mag en dat het een geldig vervoerbewijs is. Als het geen geldig vervoerbewijs is, sta je in principe gelijk aan iemand die gewoon over de poortjes heen springt. Het is niet toegestaan en je loopt het risico op een boete.
Bekijk origineel

19 reacties

Het lijkt me niet.
Reputatie 7
Achter de poortjes zien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Een railrunner is geen geldig vervoersbewijs voor een volwassene.

Uitzonderingen zijn als je toestemming hebt van de vervoerder (NS personeel, aannemers, etc. Maar ook iemand met een passagepas of passagerecht)
Een railrunner valt hier niet onder.
Badge +3
Oh, ok. Het ging mij er meer om dat je zonder fratsen uit te halen door de poortjes kon zonder ov-chipkaart, waar ook nog voldoende saldo op moet staan. Plus je moet dan binnen 60 minuten weer naar buiten, wil je niet het instaptarief kwijt zijn.

Maar goed, hoe zit het met een e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom à € 1,08 ?
Dat lijkt me op zich een geldig vervoersbewijs, ook al ga je er een heel ander station mee binnen (en weer uit), zonder te reizen natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Inchecken is je kaartje geldig maken. Als een kind van 4 tot en met 11 incheckt met een Railrunner, heeft hij een geldig vervoersbewijs. Die mag hem als perronkaartje gebruiken. Voor iemand boven de twaalf is een Railrunnerkaartje niet geldig en is dus ook niet geldig te maken door in te checken voor die reiziger. Dus je mag als volwassene helemaal geen Railrunnerkaartje uit de automaat halen en daarmee het perron op gaan.

Het werkt met een normaal abonnement ook zo. Het bezit van bijvoorbeeld een Dalvrij-abonnement is geen geldig vervoersbewijs, Het is pas geldig als je er mee ingecheckt bent.

Daarom verplicht je je ook bij aankoop tot in- en uitchecken.

Bij een e-ticket kun je niet inchecken. Het is wel geldig voor de reis die je ermee mag maken. Je mag dus in Sliedrecht het station naar binnen gaan zonder in te checken en in Hardinxveld weer het station legaal verlaten. Er zijn in dit geval geen tussenliggende stations, maar ook daar zouden ze geldig zijn. Daarbuiten op elk willekeurig station uiteraard niet.

Als iets mogelijk is, is het daarmee nog niet toegestaan. Dat zijn echt twee dingen. De gedachte dat wanneer iets kan, het ook mag, is de oorzaak van deze fouten. Wat ik schrijf, is dermate eenvoudig te begrijpen dat er haast wel iets anders achter de vraag moet zitten.

Je kunt er de poortjes inderdaad wel overal mee openen. Of dit door de verfijning van de toepassing van de Azteccode mogelijk blijft, is afwachten.
Maar goed, hoe zit het met een e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom à € 1,08 ?
Dat lijkt me op zich een geldig vervoersbewijs, ook al ga je er een heel ander station mee binnen (en weer uit), zonder te reizen natuurlijk.

In de ogen van @Slidestops ben je dan wel in bezit van een geldig perronkaartje 😉
Reputatie 7

In de ogen van @Slidestops ben je dan wel in bezit van een geldig perronkaartje 😉

Op die 2 stations wel ja, op een ander station niet. Het is dan geen geldig vervoersbewijs. Je hebt er niets mee achter de poortjes in bijvoorbeeld Breda te zoeken.
Badge +3
Een alternatief voor het kopen van een Railrunnerkaartje à €2,50 is het kopen van een internationale enkele reis naar Essen (België) met 100% korting in NL en 50% korting in Duitsland. Dat kaartje kost €1,20. Zolang je er maar niet mee gaat reizen is het een geldig kaartje om poortjes mee te passeren.
Reputatie 7
Badge +4
Formeel moet je dan wel je bewijs van korting kunnen tonen. Ik neem aan dat je 50 procent korting in België bedoelt. Mijn uiteraard Duitse Bahncard 50 voor senioren geeft 15 procent korting in België, vanwege de ingebouwde Railpass.
Badge +3
Excuses. Vergeten Duitsland in België te wijzigen. Een goedkoopste enkeltje naar Essen is 30 cent goedkoper dan het goedkoopste enkeltje naar Herzogenrath.

Feit blijft dat we een partij zitten te neuzelen over een goedkope manier om poortjes te passeren omdat NS maar niet wil inzien dat er behoefte is aan echte perronkaartjes.
Reputatie 5
Is er veel vraag naar perronkaartjes dan? Probleem lijkt me dat mensen dit als een goedkoop plaatsbewijs gaan misbruiken. Dus ermee in de trein stappen.
Dat laatste kan evenwel. Met een Railrunner, goedkoopste e-ticket bv.

Je kan ook 50 cent of 1 euro vragen voor perronkaartjes.

NS misbruikt het argument van zwartrijden overal al voor.
Een alternatief voor het kopen van een Railrunnerkaartje à €2,50 is het kopen van een internationale enkele reis naar Essen (België) met 100% korting in NL en 50% korting in Duitsland. Dat kaartje kost €1,20. Zolang je er maar niet mee gaat reizen is het een geldig kaartje om poortjes mee te passeren. Zoals Thom al aangeeft zou dit enkel geldig zijn als je kunt aantonen dat je in Nederland met 100% korting reist en zelfs dan heb je enkel een geldig vervoerbewijs op de stations op de route van je ticket.

Om je op het station te mogen bevinden dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs, wat Slidestops ook al aangaf. Dat je op verschillende manieren poortjes kunt openen wil niet zeggen dat het ook werkelijk mag en dat het een geldig vervoerbewijs is. Als het geen geldig vervoerbewijs is, sta je in principe gelijk aan iemand die gewoon over de poortjes heen springt. Het is niet toegestaan en je loopt het risico op een boete.
Reputatie 7
Badge +4
Met de constructie 100 procent korting in Nederland en 50 procent in Duitsland kan tweede klas naar Herzogenrath voor € 0,75. Met Railplus voor €1,25 en zonder Duitse korting € 1,50. Er zijn maar weinig mensen die een Bahncard 50 hebben, denk ik. Maar hoe dan ook, als je recht hebt op deze kortingspercentages, is dit wel legaal.
@Vareo :
De fraudepissertjes zullen altijd proberen naar mogelijkheden te zoeken waardoor ze kunnen stelen, door niet de echte prijs te betalen, waarbij ze met een zogenaamde 'redenering' weg proberen te komen. Of ze willen laten zien hoe 'slim' ze denken te zijn. Suggestieve en theoretische vragen stellen is nooit onschuldig en ik vind het juist dat de moderatoren hier alert op reageren. Er moet naar mijn idee zelfs helemaal geen plaats voor zijn. Het betreft hier geen gedrag vergelijkbaar met ethical hackers, dat is ook een ander intelligentieniveau natuurlijk.

Dat je met een Railrunnerkaartje als volwassene een geldig perronkaartje zou kunnen hebben, is natuurlijk te belachelijk voor woorden, dat kan iedereen bedenken. Ik heb het echter maar weer eens uitgelegd, dat is meer mijn manier om het ridicule ervan aan te tonen.

Ik verwacht ook niet dat er een perronkaartje komt, omdat de optie van inchecken en na een uur weer uitchecken er al is. De behoefte lijkt me ook niet groot maar als je het wel wilt, is het inderdaad lastig als je geen chipkaart hebt en niet al te bekend bent met de gang van zaken. Dat valt ook niet te ontkennen.
Onderschat niet hoeveel mensen geen OV Chipkaart hebben en dan niemand kunnen ophalen bv op het station, anders dan buiten de poortjes te wachten..
Reputatie 5
Ja, dat klopt. Het kan inderdaad voorkomen dat je niemand meer van het perron kan afzwaaien of ophalen.
Badge +3
Het is dan ook een nogal academische kwestie maar daarom niet minder relevant.
Er bestaat nu al de mogelijkheid om het goedkoopste enkeltje te kopen als je in bijvoorbeeld Amsterdam Centraal zou willen uitzwaaien of iemand afhalen. Je koopt een enkeltje naar Amsterdam Muiderpoort à €2,30 (als e-ticket, een euro duurder bij automaat of balie) en je mag overal op station rondlopen en later op de dag weer uitchecken. Dat is volkomen legaal. Als NS zo bang is voor zwartrijden zouden ze dergelijke goedkope kaartjes helemaal niet moeten verkopen.

Met dergelijke goedkope kaartjes in de verkoop kan NS net zo goed (weer) echte perronkaartjes gaan verkopen. €2 (zonder automaat- of salietoeslag) lijkt me geen onredelijke prijs.
Ik verwacht ook niet dat er een perronkaartje komt, omdat de
optie van inchecken en na een uur weer uitchecken er al is.

Als je met de hele familie iemand op het perron van een station met gesloten poortjes wilt uitzwaaien,
ben je per persoon een vermogen kwijt (€7,50 + €16 = €23,50) om op het perron te mogen komen!

Ik vind het erg vreemd, dat de NS voor dit doel niet een perronkaartje in haar assortiment heeft.
Mee eens, zoals gezegd mensen moeten niet onderschatten dat een groot deel van de bevolking geen OV Chipkaart heeft.

Een prijs van 1-2 euro is redelijker en NS verdient er ook nog aan.
Badge +3
Gelukkig is het (zo te lezen) voor TS opgelost omdat er een passagepas beschikbaar zou zijn.

En het ging natuurlijk niet over gezellig uitzwaaien of ophalen, maar om een kind met een beperking die begeleid gaat worden door iemand die al in de trein zit, plus de situatie dat je het kind niet zomaar alleen door de poortjes het station kunt binnen sturen.

Als er geen passagepas beschikbaar zou zijn, en een ov-chipkaart met € 16,- (ongebruikt) saldo er op onwenselijk of problematisch is, dan moet de begeleider inderdaad maar een trein eerder nemen en kan moeder het kind bij de poortjes overdragen.

Onhandig, maar denk dat NS wel zal vinden dat het om zulke kleine aantallen gaat dat bijv. passagekaartjes uit de automaten op alle stations met poortjes niet veel toevoegen, of eerder ongewenst publiek aan zullen trekken..

Vergelijk het met het keihard doordrukken van de € 0,50 voor saldo laden met briefgeld bij een balie. NS zegt dat iedereen welkom is bij de automaten met muntgeld of een pinpas, en gaat er dus vanuit dat vrijwel iedereen dat wel heeft... niet dus! Dan moet je maar iemand anders vragen om online saldo voor je te bestellen en diegene contant te betalen... Zet dan op zijn minst een wisselautomaat neer voor bankbiljetten (als er geen Smullers o.i.d. is waar ze al zo'n ding hebben) of maak geld wisselen bij een balie mogelijk en gratis (wat net zoveel of zelfs meer werk is dan saldo laden, maar goed...)

Reageer