Mag een trein eerder vertrekken?

• 7 november 2016
  • 54 reacties
  • 2660 Bekeken

Eigenlijk vindt ik het niet kunnen. Met nog een halve minuut te gaan, ik sta bijna voor de deur van de trein, gooit de conducteur de deuren dicht en rijdt de trein weg. Volgens mij is dit zelfs behoorlijk onbeschoft. Het gaat hierbij om de stoptrein van 16.25 uur van Rotterdam Centraal naar Uitgeest.

54 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Tja, volgens het NS-beleid is een willekeurig moment in de minuut voor de vertrektijd (afhankelijk van het type trein) het laatste moment waarop je kunt/mag instappen. Vinden ze logisch ofzo.
Er is hier al heel veel over gezegd en geschreven op het forum, maar ik krijg niet het idee dat NS er iets aan gaat doen.
Sterker nog, door campagnes als "Fluiten = niet meer instappen" durven ze zelfs de reiziger de schuld te geven. Dat je als reiziger geen idee kunt hebben wanneer die fluit gaat, maakt blijkbaar niet uit.
Ja dat kan wel volgens NS logica. De reiziger moet ruim van te voren aanwezig zijn.
Reputatie 1
Met de "Fluiten = niet meer instappen" campagne moeten eerst de conducteurs heropgevoed worden. Ik stond laatst een keer op het perron en een moeder met 3 kinderen moesten instappen. Leuk feitje: ze hadden allemaal een fiets. Dus de conducteur fluit doodleuk terwijl hij ziet dat er nog één kind met fiets buiten de trein staat. Had die dan maar achter moeten blijven?
Reputatie 7
Het sein voor de trein gaat iets van 50-60 seconden voor vertrek op veilig. 20 seconden van tevoren mag de machinist de deuren gaat sluiten, zodat hij op de aangekondigde vertrektijd op het bord vertrekt.
Op het bord staat dus de tijd dat de trein weg moet rijden. Voor de reiziger is het natuurlijk veel meer van belang wat de uiterste tijd is dat je mag instappen.
Reputatie 6
Badge
Het zit hem denk ik meer hierin: als je voor 1 iemand de deuren open houdt, zal er nog 1 volgen. En nog een, en nog een, tot er echt een vertraging ontstaat. Ik denk dat ze dat bij NS willen voorkomen.
Reputatie 7
@VIRM de machinist sluit de deuren niet, heeft ie niets mee te maken 😉
Reputatie 6
Badge
Een man/vrouw in gorillapak sluit de deuren, niet de machinist.
Reputatie 7
Nouja zo iemand noemen ze normaal n conducteur 😉
Kheb nog nooit een blauwe gorilla gezien overigens. Zal met Carnaval eens gaan opletten 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Eigenlijk vindt ik het niet kunnen. Met nog een halve minuut te gaan, ik sta bijna voor de deur van de trein, gooit de conducteur de deuren dicht en rijdt de trein weg. Volgens mij is dit zelfs behoorlijk onbeschoft. Het gaat hierbij om de stoptrein van 16.25 uur van Rotterdam Centraal naar Uitgeest.
NS veroorzaakt deze ellende zelf door het personeel een verkeerde vertrekprocedure aan te leren en te laten hanteren.
Reputatie 4
Als NS consequent is moeten ze ook 20 seconden voor aankomsttijd beginnen met de aankomstprocedure.door alvast de deuren te openen.
Reputatie 7
Badge +3
Was 't maar consequent, dan kon je er tenminste nog IETS mee.

Maar:
Volgens deze reactie is het altijd max. 20 seconden.
Volgens deze reactie is de richttijd 30 seconden, maar verschilt het per type trein.

Natuurlijk is het gewoon het beste ruim op tijd te zijn, maar zo'n campagne 'Fluiten = niet meer instappen' richt zich op de grensgevallen, maar als de grens zo onduidelijk en voor ruime interpretatie vatbaar is, kun je daar dus helemaal niks mee.
Reputatie 7
Badge +3
Het vreemde in de discussie is dat NS-ers maar niet willen begrijpen dat de gebruikte procedure echt niet deugt en tot te vroeg vertrekkende treinen leidt. Er wordt maar wat geroepen over 'op tijd vertrekken' terwijl helemaal niet duidelijk is wat 'op tijd' eigenlijk betekent. Het is in ieder geval niet wat NS denkt: de trein begint te rollen op het moment dat de minuut verspringt en zeker niet voordat de minuut verspringt.

Een minuut heeft zoals bekend 60 seconden. Zolang de minuut niet nogmaals is versprongen en de trein zet zich in die minuut in beweging, is de trein op tijd vertrokken. Dit heet ook wel de Zwitserse vertrekprocedure en die lijkt me een stuk beter dan de Nederlandse. In Zwitserland krijg je zo ongeveer meteen ontslag aangezegd als treinpersoneel het in het hoofd zou halen om te vroeg te vertrekken.

Wanneer gaat NS een stoppen met deze flauwekul en overstappen op de Zwitserse vertrekprocedure?
Reputatie 4
En het grappige van Zwitserland is dat ze toch internationaal als schoolvoorbeeld voor punctualiteit gezien worden.

Volgens deze reactie is het altijd max. 20 seconden.
Volgens deze reactie is de richttijd 30 seconden, maar verschilt het per type trein.

En vanmiddag blies de conducteur de IntercityDirect te Rotterdam 40 seconden voor vertrektijd op z'n fluit, en reed de trein 10 seconde voor de aangegeven vertrektijd weg... Inderdaad, niet consequent, in de praktijk is er nu vaak een marge van 60 seconden rondom de vertrektijd waarop gefloten wordt.
Reputatie 6
Badge
Wees blij dat de ICD niet weer te laat reed. Meestal is deze of te laat, of rijdt hij helemaal niet.
Reputatie 7
Badge +3

En vanmiddag blies de conducteur de IntercityDirect te Rotterdam 40 seconden voor vertrektijd op z'n fluit, en reed de trein 10 seconde voor de aangegeven vertrektijd weg... Inderdaad, niet consequent, in de praktijk is er nu vaak een marge van 60 seconden rondom de vertrektijd waarop gefloten wordt.

Het zal moeilijk zijn om de dwarsliggers bij NS te overtuigen van hun ongelijk en foutieve denkwijze. Zolang ze niet willen begrijpen dat er niet op de seconde maar op de minuut (misschien op de halve minuut) gereden wordt, maakt het geen enkel verschil of een trein om 18.00.00 of 18.00.20, 18.00.30 of zelfs 18.00.59 in beweging komt. Dat wordt allemaal gezien als 18.00.00, zolang de klok maar niet is versprongen naar 18.01.00 want dan is de trein werkelijk vertraagd.

Het is totale idiotie dat NS het personeel op de huidige manier heeft geïnstrueerd. In de praktijk levert dit te vroeg vertrekkende treinen op en behalve een zwaar vertraagde trein kan ik me als reiziger nauwelijks iets irritanter voorstellen dan dat je de sluitseinen van een trein ziet die te vroeg is vertrokken. Bij ieder zichzelf respecterende spoorwegmaatschappij volgt er een zware waarschuwing wanneer personeel een trein te vroeg laat vertrekken. Alleen bij NS denken ze dat te vroeg ook op tijd is. Blijkbaar is men als de dood dat er onderweg vertragingen worden opgelopen en daarom maar wat extra speling inbouwt door te vroeg te vertrekken.
Reputatie 4
Wat mij vooral stoort is dat de vertrekprocedure nergens voor de klant toegankelijk is gedocumenteerd. Je hebt voor wat railvervoer betreft wetten, vervoersvoorwaarden en huisregels. Zodra je iets fout doet wordt daar door NS mee geschermd. Maar er staat, voorzover ik weet (ik heb er al eens om gevraagd, maar nooit antwoord gekregen), in geen enkele wet, vervoersvoorwaarde of huisregel dat je een bepaalde tijd voor vertrek aanwezig moet zijn. Zolang dat nergens staat dient een reiziger die 1 seconde voor vertrektijd bij de trein aanwezig is gewoon binnengelaten te worden. Zo niet dan is er sprake van wanprestatie. Zo niet juridisch, dan toch zeker moreel.
Reputatie 3
Badge

Een minuut heeft zoals bekend 60 seconden. Zolang de minuut niet nogmaals is versprongen en de trein zet zich in die minuut in beweging, is de trein op tijd vertrokken. Dit heet ook wel de Zwitserse vertrekprocedure en die lijkt me een stuk beter dan de Nederlandse. In Zwitserland krijg je zo ongeveer meteen ontslag aangezegd als treinpersoneel het in het hoofd zou halen om te vroeg te vertrekken.

Wanneer gaat NS een stoppen met deze flauwekul en overstappen op de Zwitserse vertrekprocedure?

Dat is dus net een misvatting. In de dienstregeling staan geen minuten, maar tijdSTIPPEN.

Volgens uw redenering heeft de duur van elke treinreis een marge van bijna twee minuten.
Een trein die volgens dienstregeling om 12:00 moet vertrekken en om 12:05 moet aankomen volgen kan volgens u dus vertrekken tussen 12:00:00.00 en 12:00:59.99, en aankomen tussen 12:05:00.00 en 12:05:59.99. Dat gaat natuurlijk nooit werken als treinen elkaar moeten kruisen, of moeten opvolgen langs een perron, of met drie minuten tussentijd achter elkaar moeten rijden. Je kunt geen dienstregeling maken waar dergelijke onzekerheden inzitten.
En zodra er dienstregelingloos gereden gaat worden, gaat dat helemaal niet meer lukken, gezien de tijd die er dan tussen de treinen moet zitten.
Reputatie 2

Dat is dus net een misvatting. In de dienstregeling staan geen minuten, maar tijdSTIPPEN.

Volgens uw redenering heeft de duur van elke treinreis een marge van bijna twee minuten.
Een trein die volgens dienstregeling om 12:00 moet vertrekken en om 12:05 moet aankomen volgen kan volgens u dus vertrekken tussen 12:00:00.00 en 12:00:59.99, en aankomen tussen 12:05:00.00 en 12:05:59.99. Dat gaat natuurlijk nooit werken als treinen elkaar moeten kruisen, of moeten opvolgen langs een perron, of met drie minuten tussentijd achter elkaar moeten rijden. Je kunt geen dienstregeling maken waar dergelijke onzekerheden inzitten.
En zodra er dienstregelingloos gereden gaat worden, gaat dat helemaal niet meer lukken, gezien de tijd die er dan tussen de treinen moet zitten.

Maakt ook niet uit minuten of secondes, als de NS maar een reeële vertrektijd geeft van mij part is dat in millisecondes, maar het is toch raar dat je een tijd communiceert die in de ogen van de reiziger nooit gehanteerd word.. Belangrijkste voor een reiziger is dat hij op station staat en op het bord kijkt en kan zien hoe laat de trein vertrekt, ideeën te over, bijvoorbeeld een aftelklok of een aantal te wachten minuten zoals bij bus en tram..
Reputatie 3
Badge

Maakt ook niet uit minuten of secondes, als de NS maar een reeële vertrektijd geeft van mij part is dat in millisecondes, maar het is toch raar dat je een tijd communiceert die in de ogen van de reiziger nooit gehanteerd word.. Belangrijkste voor een reiziger is dat hij op station staat en op het bord kijkt en kan zien hoe laat de trein vertrekt, ideeën te over, bijvoorbeeld een aftelklok of een aantal te wachten minuten zoals bij bus en tram..

Dat zijn twee verschillende dingen:

1. Dat je weet hoe laat de trein geacht wordt te vertrekken als je op weg gaat naar het station, zodat jij weet hoe laat jij van huis of van je werk weg moet gaan om op tijd te zijn voor die trein.

2. Dat je weet wanneer de trein echt vertrekt op het moment dat je eenmaal op het station staat.

Zo'n aftelklok zoals bij bus, tram of metro is een heel goed plan, als je verder geen dienstregeling hebt. Het zou ook bij NS moeten kunnen. Je ziet nu al in de NS-app een indicatie waar elke trein zich bevindt, en daar zit ook de treinradar al in. Kwestie van infrastructuur om dat ook op de stations zichtbaar te maken.

De discussie gaat juist over het feit dat je aan een dienstregeling-vertrektijd van (bijv) 12:05 niet exact kunt afzien tot hoe laat je nog kunt instappen...
Reputatie 4

Een minuut kan taalkundig als een tijdstip gezien worden, maar is rekenkundig een periode van 60 seconden. In principe gaat taalkunde over letters en rekenkunde over cijfers.
Reputatie 2

Dat zijn twee verschillende dingen:
..
De discussie gaat juist over het feit dat je aan een dienstregeling-vertrektijd van (bijv) 12:05 niet exact kunt afzien tot hoe laat je nog kunt instappen...

Ik denk dat je vanuit de reiziger niet zo moet zien.

Ik kijk thuis: 13:09 vertrekt mijn trein, station is 5 minuten lopen en dan ga ik dus 13:00 van huis. Op station om 13:05 denk ik heb nog 4 minuten en dan kom ik met een snackje of koffie om 13:08 het perron op en dan ben ik dus op tijd denk ik, 13:09 zou de trein toch vertrekken?

Dat de dienstregeling in secondes is, logisch zeker achter de schermen. Maar als ik lees 13:09 moet het niet zo zijn dat er vanaf 13:08(en die secondes die ervaart een reiziger niet) vertrokken kan worden. Ik denk dat het een gevoels kwestie is. Ik ben gelukkig als ik om 13:09 de trein van 13:08 nog net haal, ik ben boos als ik om 13:08 de trein van 13:09 weg zie rijden.

Mijn conclusie is dat het allemaal in de communicatie zit, de dienstregeling is technisch en kan nu eenmaal niet anders, een tijd afdrukken kan wel anders. Als ik 13:09 zie plan ik daarna, als ik op station zie oh ik heb nog 1 minuut en 40 seconde(totdat het vertrek 13:09:12 bijvoorbeeld) dan ren ik het laatste stukje en ben blij dat ik de trein nog gehaald heb.
Reputatie 3
Badge

Een minuut kan taalkundig als een tijdstip gezien worden, maar is rekenkundig een periode van 60 seconden. In principe gaat taalkunde over letters en rekenkunde over cijfers.

Ik vrees dat u daar zowel met taalkundigen als met wiskundigen stevige discussies over gaat krijgen (durf ik wel te bewaren, na vele jaren ervaring in de computationele taalkunde....).

Maar afgezien daarvan: in uw redenering zou een reis die volgens de dienstregeling vijf minuten duurt (vertrek 12:00, aankomst 12:05) in de praktijk elke duur van vier minuten (V 12:00:59, A 12:05:00) tot zes minuten (V 12:00:00, A 12:05:59) kunnen hebben.

En wat doe je dan met een overstaptijd van drie minuten? Dat zou 180 seconden moeten zijn. Als een trein met aankomsttijd 12:05 in de praktijk om 12:05:59 aankomt is, hij volgens u op tijd. Als een aansluitende trein met vertrektijd 12:08 vertrekt om 12:08:00, vertrekt hij volgens u op tijd. In de dienstregeling zitten er drie minuten tussen, beide treinen zijn op tijd, maar toch heb je maar 121 seconden overstaptijd.

Die interpretatie van een vertrektijd als een 'periode van zestig seconden waarin de trein zou moeten vertrekken' levert meer problemen op dan hij oplost.

De juiste weg lijkt me om helder te zijn en te kiezen uit twee opties:

1. de vertrektijd die in de dienstregeling staat, geeft aan dat de deuren onverbiddelijk dichtgaan op het moment dat de klok verspringt naar dat tijdSTIP. Wie toch probeert nog in te stappen wordt gewoon meegesleept naar het volgende station als-ie klem komt te zitten tussen de deuren.

2. de vertrektijd die in de dienstregeling staat, geeft aan dat de trein zich in beweging zet op het moment dat de klok verspringt naar dat tijdSTIP. Reizigers moeten voor de zekerheid maar zorgen dat ze een minuut van tevoren aanwezig zijn.

En dan helder communiceren welke interpretatie de juiste is.
Reputatie 7
Badge +3
En dan gaat mijn voorkeur uit naar 1. Bijkomend voordeel: op alle perrons hangen dan automatisch aftelklokken, genaamd 'secondewijzers'.

Reageer